Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste keer pep tijdens ADE feestjes ipv xtc

Eerste keer pep tijdens ADE feestjes ipv xtc

4 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
c
cervLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi allemaal,

Ik heb een aantal vragen die allemaal al in meer of mindere mate beantwoord zijn, maar waarbij ik tijdens het zoeken uiteenlopende antwoorden zie die niet altijd even duidelijk zijn (of door de jaren heen tegenstrijdig geworden zijn). Dus ik heb een aantal vragen op een rijtje gezet om het helder te krijgen, if you don't mind :)

Korte achtergrond: ik ben een man, 30 jaar, +- 180cm, 75kg, deze zomer voor het eerst in aanraking gekomen met xtc (en joh, dat had ik jaren geleden eens een keer moeten proberen :sweatsmile:). Nu ik de liefde voor techno nog meer ontdekt heb en samen met een paar vaste vrienden weer naar feestjes trek nu dat mogelijk is, lonkt het om (recreatief) vaker te gebruiken. Ik wil me echter wel graag aan de 3-maanden regel houden, maar de hiervoor genoemde club neemt dat iets minder nou en houden het op +- 4 weken pauze gemiddeld. Eerlijkheidshalve heb ik sinds de zomer ook niet alle keren de 3 maanden in acht gehouden, juist omdat het zo gezellig is met de club. Zwakte, ik weet het... Hoe dan ook: laatste keer xtc was vorig weekend, ik wil nu tot oud en nieuw niet aan de serotonine-slurpers.

Tijdens ADE over twee weken heb ik twee feestjes op het programma staan; eentje op vrijdag en een op zaterdag. Niet mijn ideale planning, maar kwam zo uit. Beide overdag, van +- 14.00 tot 23.00, al verwacht ik dat er zaterdag nog wel ergens een after is of we de stad intrekken. Om toch lekker te bewegen, iets zelfverzekerder te zijn, wat socialer en gewoon lekker los kunnen, wil ik speed gaan gebruiken. Of althans: iets anders 'leuks', niet zijnde alcohol (want na een paar drankjes ga ik daar ik slecht op) en dus ook geen xtc of andere serotonine verbruikers.

De vragen:
- Is speed 'de beste optie'? Is natuurlijk subjectief en beter is gewoon niets doen of een biertje nemen, en dat snap ik, maar dat terzijde? 2cb lijkt me niet verstandig gezien mijn nieuwigheid (en dat op een feestje is best heftig, van wat ik lees) en coke lijkt me niets want dan moet je vaak bijnemen, en ik wil vooral lekker gaan zonder gedoe. Andere bekenden kwamen met miauw, maar van wat ik daarover lees wil ik dat juist vermijden ivm de serotonine voorraad.

- Qua gebruik: ik zie een beetje op tegen het 'snuiven' vanwege reacties van anderen dat het enorm smerig is en 'scherp' is, maar begrijp inmiddels ook dat dat wel het makkelijkst te doseren is ivm tijd voor je het merkt en eventueel bijnemen. Over bommetjes lees ik dat het veel constanter is en je daardoor uren zonder moeite door kan, en nog enige kans op slaap heb (wat ivm het feestje op zaterdag juist wel handig is). Advies? In geval van bommetjes: maakt het nog uit of ik 'doe-het-zelf'-capsules gebruik of papieren vloeitjes? In geval van sleutelpuntje: is dat een exacte wetenschap of is het al snel prima en gewoon even 15-30 min geduld? M.b.t. de vieze smaak: 'spoel' je dit snel weg of heb je er uren last van?

- Qua hoeveelheid eerste keer: met de xtc had ik best wat op volgens de zelfverklaarde deskundigen in mijn groep (eerste keer verspreid over +- 10 uur ongeveer 1,25 pil van +- 180-200mg). Latere keer heb ik weer zoiets genomen bij een feestje van 6 uur, maar toen ging ik behoorlijk hard vond ik zelf. En speed is natuurlijk wat anders dan mdma. Op het forum lees ik alles van 25mg tot 150-200mg voor eerste keer (bommetje), wat nogal een aardige bandbreedte is...

- Aan xtc/mdma vind ik juist de eindeloze energie met het hele lieve, knuffelende, sociale praat-maar-raak-voor-een-knaak karakter heel fijn (entactogene effect). Ik overweeg daarom fenibut (phenibut) erbij te nemen om dat net even een extra zetje te geven om met een aantal maten goede gesprekken te hebben. Ik lees hier weinig negatieve ervaringen over (qua combi), behalve dat het verslavingsgevoelig is. Iemand hier nog een vrij advies over? Of een alternatief om het entactogene effect te krijgen?

- Een ander ding wat ik heel chill van xtc vindt, is dat muziek en licht superintens worden. Kan ik zoiets ook verwachten met speed (evt icm fenibut), of kan ik dan beter iets anders overwegen, of gewoon okay mee zijn dat ik dat weer rond oud en nieuw beleef? Puur om verwachtingen te managen.

- En als laatste: kan ik 2 dagen achter elkaar de genoemde combi gebruiken? Ik begrijp dat het een knauw aan het lichaam geeft, maar ik neem maandag/dinsdag vrij om een weekend slaap in te halen 🙃.

Nou, dat was 'm voor nu wel. Aardig wat vragen en hoop dat ik alles duidelijk (genoeg) verwoord heb. Zo niet, excuus en dan vul ik graag aan.

Alvast bedankt allemaal! :)
W
WollukkerLid
01-01-2024, 00:00
#2
cerv zei:
- Is speed 'de beste optie'? Is natuurlijk subjectief en beter is gewoon niets doen of een biertje nemen, en dat snap ik, maar dat terzijde (...) en ik wil vooral lekker gaan zonder gedoe.
Klik om te vergroten...
Ja

cerv zei:
- Qua gebruik: ik zie een beetje op tegen het 'snuiven' vanwege reacties van anderen dat het enorm smerig is en 'scherp' is, maar begrijp inmiddels ook dat dat wel het makkelijkst te doseren is ivm tijd voor je het merkt en eventueel bijnemen. Over bommetjes lees ik dat het veel constanter is en je daardoor uren zonder moeite door kan, en nog enige kans op slaap heb (wat ivm het feestje op zaterdag juist wel handig is). Advies? In geval van bommetjes: maakt het nog uit of ik 'doe-het-zelf'-capsules gebruik of papieren vloeitjes? In geval van sleutelpuntje: is dat een exacte wetenschap of is het al snel prima en gewoon even 15-30 min geduld? M.b.t. de vieze smaak: 'spoel' je dit snel weg of heb je er uren last van?
Klik om te vergroten...

Ben ook geen doorgewinterde lijnen snuiver, maar ff tussendoor bijpunten vind ik geen probleem. Wat ik doe is beginnen met een goed bommetje (van tevoren afwegen en in capsule), en daarna bijpunten op gevoel. Wacht wel een uurtje of 2 na innemen van het bommetje voordat je bij gaat pakken, want het kan idd even duren voordat je op je piek zit.
Wat het snuiven betreft; Speed heeft een kenmerkende geur/smaak maar daar wen je wel aan. Op een gegeven moment krijg je die drip in je keel maar die spoel je gewoon weg met water. Gek genoeg vind ik die drip juist lekker.

cerv zei:
- Qua hoeveelheid eerste keer: met de xtc had ik best wat op volgens de zelfverklaarde deskundigen in mijn groep (eerste keer verspreid over +- 10 uur ongeveer 1,25 pil van +- 180-200mg). Latere keer heb ik weer zoiets genomen bij een feestje van 6 uur, maar toen ging ik behoorlijk hard vond ik zelf. En speed is natuurlijk wat anders dan mdma. Op het forum lees ik alles van 25mg tot 150-200mg voor eerste keer (bommetje), wat nogal een aardige bandbreedte is...
Klik om te vergroten...

Ik begin altijd met 120mg bommetje (71%). Ik gebruik niet vaak speed, dus heb geen tot weinig tolerantie. Ik ben een grote zware jongen, dus wellicht heb jij met je 180cm en 75kg aan 75-100mg meer dan genoeg.

cerv zei:
- Aan xtc/mdma vind ik juist de eindeloze energie met het hele lieve, knuffelende, sociale praat-maar-raak-voor-een-knaak karakter heel fijn (entactogene effect). Ik overweeg daarom fenibut (phenibut) erbij te nemen om dat net even een extra zetje te geven om met een aantal maten goede gesprekken te hebben. Ik lees hier weinig negatieve ervaringen over (qua combi), behalve dat het verslavingsgevoelig is. Iemand hier nog een vrij advies over? Of een alternatief om het entactogene effect te krijgen?
Klik om te vergroten...

Speed is al belastend genoeg en zou ik met niets combineren.

cerv zei:
- Een ander ding wat ik heel chill van xtc vindt, is dat muziek en licht superintens worden. Kan ik zoiets ook verwachten met speed (evt icm fenibut), of kan ik dan beter iets anders overwegen, of gewoon okay mee zijn dat ik dat weer rond oud en nieuw beleef? Puur om verwachtingen te managen.
Klik om te vergroten...

Verwacht met speed een eindeloze voorraad energie met wellicht een klein tikje euforie, maar voor de rest ervaar ik geen visuals of intensere muziek of licht.

cerv zei:
- En als laatste: kan ik 2 dagen achter elkaar de genoemde combi gebruiken? Ik begrijp dat het een knauw aan het lichaam geeft, maar ik neem maandag/dinsdag vrij om een weekend slaap in te halen 🙃.
Klik om te vergroten...

Lol... Alles kan.
Maar na, zonder enige tolerantie, 2 dagen doorrammen op speed (zeker i.c.m. andere zooi) kun je beter de hele week vrij nemen.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#3
Twee weken geleden had ik dit topic gemaakt: https://drugsforum.nl/threads/speed-proberen-of-vermijden-ivm-verslavingsgevoeligheid.75358/.
Ik heb nog nooit speed geprobeerd, maar was net als jij er wel nieuwsgierig naar omdat het geen serotonineslurper is.
Na de antwoorden op dit topic heb ik besloten om geen speed te gebruiken, gezien de reacties die ik kreeg en de vele verhalen die ik over speed heb gehoord.
Over de effecten van speed kan ik dus niet echt meepraten, maar wel over de effecten van 2c-b.

Als je een lage dosering 2c-b gebruikt, 10-15mg, dan voel je een heerlijke body high, worden de muziek en lichten mooier, maar ben je niet echt aan het trippen.
Je kan dan later bijpakken als de effecten minder worden, maar dit moet je dan niet te vroeg doen want dan kun je alsnog gaan trippen.
Als je boven de 15mg gaat, dan kan het wel heftig worden. Dit heb ik meegemaakt door een keer 40mg te gebruiken op een techno feest.
Maar wanneer jij je 2c-b hebt laten testen en de dosering weet, dan is dit echt een hele fijne drug die veel minder lichamelijke schade veroorzaakt dan speed.
En zelfs toen ik aan het trippen was op 40mg, kon ik nog gewoon dansen in het publiek, al ging ik wel heeel hard toen hahah.
Een vriend van mij is ooit eens slecht gegaan op 2c-b, maar dat was ook een te hoge dosering.
Ik wordt er niet echt sociaal van zoals bij XTC, maar kan wel lekker van de muziek genieten enzo.
Als jouw vriendengroep sociaal is, dan denk ik dat je met lage dosering 2c-b ook wel in die vibe komt, hier heb je niet per se een middel voor nodig denk ik.

Waarom neem je niet alleen lage dosering 2c-b, of de eerste dag 2c-b en de tweede dag speed als je dat per se wil proberen?
Vind jij ondanks het risico op verslaving bij speed het waard om het te gebruiken?
D
DiamantLid
01-01-2024, 00:00
#4
cerv zei:
vragen:
- Is speed 'de beste optie'? Is natuurlijk subjectief en beter is gewoon niets doen of een biertje nemen, en dat snap ik, maar dat terzijde? 2cb lijkt me niet verstandig gezien mijn nieuwigheid (en dat op een feestje is best heftig, van wat ik lees) en coke lijkt me niets want dan moet je vaak bijnemen, en ik wil vooral lekker gaan zonder gedoe. Andere bekenden kwamen met miauw, maar van wat ik daarover lees wil ik dat juist vermijden ivm de serotonine voorraad.
Klik om te vergroten...
Speed is geweldig, van alle drugs is dit nog steeds een van mijn favorieten. Je wordt er lekker helder van, je benen zijn nooit moe en je kan de hele nacht door! Als dit je eerste keer is, heb je aan een bommetje genoeg. Dit snuif je niet, maar je pakt gewoon 2 sleutelpuntjes en die doe je in een vloeitje of een klein stukje toilet papier en dit slik je door als een pil.
Geen 3m nemen! Dat is echt een soort moderne crack. Als jij met jezelf afspreekt een bommetje speed te nemen aan het begin van de avond zul je je geweldig vermaken!
cerv zei:
knuffelende, sociale praat-maar-raak-voor-een-knaak karakter heel fijn (entactogene effect). Ik overweeg daarom fenibut (phenibut) erbij te nemen om dat net even een extra zetje te geven om met een aantal maten goede gesprekken te hebben. Ik lees hier weinig negatieve ervaringen over (qua combi), behalve dat het verslavingsgevoelig is. Iemand hier nog een vrij advies over? Of een alternatief om het entactogene effect te krijgen?
Klik om te vergroten...
Wat ik echt een aanrader vind is een microdose LSD. Ik heb dat laatst voor het eerst gedaan en alleen maar lol gehad en gelachen. Je kan dit ook ipv speed doen, want lsd is ook stimulerend, dus je krijgt er energie van. Ik had druppels waarbij 1 ML 4 MG lsd was en heb me zo enig vermaakt!! En het is niet schadelijk verder en ook niet verslavend
Dit is tevens een antwoord op je laatste vraag, met LSD druppels beleef je alles intenser, ik heb nog nooit zoveel emoties ervaren als met die druppels, echt geweldig!
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik moet wel zeggen dat je dan wel echt de MDMA high uit je hoofd moet zetten. Het is echt een andere high. Net niet vind ik eigenlijk, ga dan liever gewoon nuchter. Vind het een geforceerde high.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."