#1
Hoi allemaal,
Ik heb een aantal vragen die allemaal al in meer of mindere mate beantwoord zijn, maar waarbij ik tijdens het zoeken uiteenlopende antwoorden zie die niet altijd even duidelijk zijn (of door de jaren heen tegenstrijdig geworden zijn). Dus ik heb een aantal vragen op een rijtje gezet om het helder te krijgen, if you don't mind![:)]()
Korte achtergrond: ik ben een man, 30 jaar, +- 180cm, 75kg, deze zomer voor het eerst in aanraking gekomen met xtc (en joh, dat had ik jaren geleden eens een keer moeten proberen
). Nu ik de liefde voor techno nog meer ontdekt heb en samen met een paar vaste vrienden weer naar feestjes trek nu dat mogelijk is, lonkt het om (recreatief) vaker te gebruiken. Ik wil me echter wel graag aan de 3-maanden regel houden, maar de hiervoor genoemde club neemt dat iets minder nou en houden het op +- 4 weken pauze gemiddeld. Eerlijkheidshalve heb ik sinds de zomer ook niet alle keren de 3 maanden in acht gehouden, juist omdat het zo gezellig is met de club. Zwakte, ik weet het... Hoe dan ook: laatste keer xtc was vorig weekend, ik wil nu tot oud en nieuw niet aan de serotonine-slurpers.
Tijdens ADE over twee weken heb ik twee feestjes op het programma staan; eentje op vrijdag en een op zaterdag. Niet mijn ideale planning, maar kwam zo uit. Beide overdag, van +- 14.00 tot 23.00, al verwacht ik dat er zaterdag nog wel ergens een after is of we de stad intrekken. Om toch lekker te bewegen, iets zelfverzekerder te zijn, wat socialer en gewoon lekker los kunnen, wil ik speed gaan gebruiken. Of althans: iets anders 'leuks', niet zijnde alcohol (want na een paar drankjes ga ik daar ik slecht op) en dus ook geen xtc of andere serotonine verbruikers.
De vragen:
- Is speed 'de beste optie'? Is natuurlijk subjectief en beter is gewoon niets doen of een biertje nemen, en dat snap ik, maar dat terzijde? 2cb lijkt me niet verstandig gezien mijn nieuwigheid (en dat op een feestje is best heftig, van wat ik lees) en coke lijkt me niets want dan moet je vaak bijnemen, en ik wil vooral lekker gaan zonder gedoe. Andere bekenden kwamen met miauw, maar van wat ik daarover lees wil ik dat juist vermijden ivm de serotonine voorraad.
- Qua gebruik: ik zie een beetje op tegen het 'snuiven' vanwege reacties van anderen dat het enorm smerig is en 'scherp' is, maar begrijp inmiddels ook dat dat wel het makkelijkst te doseren is ivm tijd voor je het merkt en eventueel bijnemen. Over bommetjes lees ik dat het veel constanter is en je daardoor uren zonder moeite door kan, en nog enige kans op slaap heb (wat ivm het feestje op zaterdag juist wel handig is). Advies? In geval van bommetjes: maakt het nog uit of ik 'doe-het-zelf'-capsules gebruik of papieren vloeitjes? In geval van sleutelpuntje: is dat een exacte wetenschap of is het al snel prima en gewoon even 15-30 min geduld? M.b.t. de vieze smaak: 'spoel' je dit snel weg of heb je er uren last van?
- Qua hoeveelheid eerste keer: met de xtc had ik best wat op volgens de zelfverklaarde deskundigen in mijn groep (eerste keer verspreid over +- 10 uur ongeveer 1,25 pil van +- 180-200mg). Latere keer heb ik weer zoiets genomen bij een feestje van 6 uur, maar toen ging ik behoorlijk hard vond ik zelf. En speed is natuurlijk wat anders dan mdma. Op het forum lees ik alles van 25mg tot 150-200mg voor eerste keer (bommetje), wat nogal een aardige bandbreedte is...
- Aan xtc/mdma vind ik juist de eindeloze energie met het hele lieve, knuffelende, sociale praat-maar-raak-voor-een-knaak karakter heel fijn (entactogene effect). Ik overweeg daarom fenibut (phenibut) erbij te nemen om dat net even een extra zetje te geven om met een aantal maten goede gesprekken te hebben. Ik lees hier weinig negatieve ervaringen over (qua combi), behalve dat het verslavingsgevoelig is. Iemand hier nog een vrij advies over? Of een alternatief om het entactogene effect te krijgen?
- Een ander ding wat ik heel chill van xtc vindt, is dat muziek en licht superintens worden. Kan ik zoiets ook verwachten met speed (evt icm fenibut), of kan ik dan beter iets anders overwegen, of gewoon okay mee zijn dat ik dat weer rond oud en nieuw beleef? Puur om verwachtingen te managen.
- En als laatste: kan ik 2 dagen achter elkaar de genoemde combi gebruiken? Ik begrijp dat het een knauw aan het lichaam geeft, maar ik neem maandag/dinsdag vrij om een weekend slaap in te halen 🙃.
Nou, dat was 'm voor nu wel. Aardig wat vragen en hoop dat ik alles duidelijk (genoeg) verwoord heb. Zo niet, excuus en dan vul ik graag aan.
Alvast bedankt allemaal!![:)]()
Ik heb een aantal vragen die allemaal al in meer of mindere mate beantwoord zijn, maar waarbij ik tijdens het zoeken uiteenlopende antwoorden zie die niet altijd even duidelijk zijn (of door de jaren heen tegenstrijdig geworden zijn). Dus ik heb een aantal vragen op een rijtje gezet om het helder te krijgen, if you don't mind
Korte achtergrond: ik ben een man, 30 jaar, +- 180cm, 75kg, deze zomer voor het eerst in aanraking gekomen met xtc (en joh, dat had ik jaren geleden eens een keer moeten proberen
Tijdens ADE over twee weken heb ik twee feestjes op het programma staan; eentje op vrijdag en een op zaterdag. Niet mijn ideale planning, maar kwam zo uit. Beide overdag, van +- 14.00 tot 23.00, al verwacht ik dat er zaterdag nog wel ergens een after is of we de stad intrekken. Om toch lekker te bewegen, iets zelfverzekerder te zijn, wat socialer en gewoon lekker los kunnen, wil ik speed gaan gebruiken. Of althans: iets anders 'leuks', niet zijnde alcohol (want na een paar drankjes ga ik daar ik slecht op) en dus ook geen xtc of andere serotonine verbruikers.
De vragen:
- Is speed 'de beste optie'? Is natuurlijk subjectief en beter is gewoon niets doen of een biertje nemen, en dat snap ik, maar dat terzijde? 2cb lijkt me niet verstandig gezien mijn nieuwigheid (en dat op een feestje is best heftig, van wat ik lees) en coke lijkt me niets want dan moet je vaak bijnemen, en ik wil vooral lekker gaan zonder gedoe. Andere bekenden kwamen met miauw, maar van wat ik daarover lees wil ik dat juist vermijden ivm de serotonine voorraad.
- Qua gebruik: ik zie een beetje op tegen het 'snuiven' vanwege reacties van anderen dat het enorm smerig is en 'scherp' is, maar begrijp inmiddels ook dat dat wel het makkelijkst te doseren is ivm tijd voor je het merkt en eventueel bijnemen. Over bommetjes lees ik dat het veel constanter is en je daardoor uren zonder moeite door kan, en nog enige kans op slaap heb (wat ivm het feestje op zaterdag juist wel handig is). Advies? In geval van bommetjes: maakt het nog uit of ik 'doe-het-zelf'-capsules gebruik of papieren vloeitjes? In geval van sleutelpuntje: is dat een exacte wetenschap of is het al snel prima en gewoon even 15-30 min geduld? M.b.t. de vieze smaak: 'spoel' je dit snel weg of heb je er uren last van?
- Qua hoeveelheid eerste keer: met de xtc had ik best wat op volgens de zelfverklaarde deskundigen in mijn groep (eerste keer verspreid over +- 10 uur ongeveer 1,25 pil van +- 180-200mg). Latere keer heb ik weer zoiets genomen bij een feestje van 6 uur, maar toen ging ik behoorlijk hard vond ik zelf. En speed is natuurlijk wat anders dan mdma. Op het forum lees ik alles van 25mg tot 150-200mg voor eerste keer (bommetje), wat nogal een aardige bandbreedte is...
- Aan xtc/mdma vind ik juist de eindeloze energie met het hele lieve, knuffelende, sociale praat-maar-raak-voor-een-knaak karakter heel fijn (entactogene effect). Ik overweeg daarom fenibut (phenibut) erbij te nemen om dat net even een extra zetje te geven om met een aantal maten goede gesprekken te hebben. Ik lees hier weinig negatieve ervaringen over (qua combi), behalve dat het verslavingsgevoelig is. Iemand hier nog een vrij advies over? Of een alternatief om het entactogene effect te krijgen?
- Een ander ding wat ik heel chill van xtc vindt, is dat muziek en licht superintens worden. Kan ik zoiets ook verwachten met speed (evt icm fenibut), of kan ik dan beter iets anders overwegen, of gewoon okay mee zijn dat ik dat weer rond oud en nieuw beleef? Puur om verwachtingen te managen.
- En als laatste: kan ik 2 dagen achter elkaar de genoemde combi gebruiken? Ik begrijp dat het een knauw aan het lichaam geeft, maar ik neem maandag/dinsdag vrij om een weekend slaap in te halen 🙃.
Nou, dat was 'm voor nu wel. Aardig wat vragen en hoop dat ik alles duidelijk (genoeg) verwoord heb. Zo niet, excuus en dan vul ik graag aan.
Alvast bedankt allemaal!