Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAmfetamine zelfde als methylfenidaat?

Amfetamine zelfde als methylfenidaat?

34 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rella88 zei:
maar ik neem het niet voor een pleziertje maar voor mijn depressie.
Klik om te vergroten...

Daarom alleen gebruiken op dit moment wat je huisarts je voorschrijft.
Denk dat dat bij een depressie de beste start is die je kunt maken.
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Rella88 zei:
Ja en zoals ik al aangaf ik loop al jaren bij de huisarts… huisarts weet dat ik het afentoe nam. En ja tuurlijk ben ik op zoek naar een vervanging maar ik neem het niet voor een pleziertje maar voor mijn depressie.
Klik om te vergroten...
De amfetamine nam ik ook niet voor een pleziertje, maar echt omdat ik anders zo down ben. En ja dat helpt de oorzaak niet te verhelpen, maar het heel moeilijk te verklaren waardoor het komt. Ik loop er al 10jaar mee. Van huisarts, naar altrecht etc
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rella88 zei:
Ik gebruik het zoals voorgeschreven. De supps voor erbij zijn meer aanvullend en mijn vraag is of dat ‘goed’ is😊
Ik heb 18mg gekregen, doet niet echt veel en misschien met zo’n supp wordt dat wat versterkt ipv dat ik moet vragen of ik een hogere dosis mag.
Klik om te vergroten...
Je hebt het gisteren voorgeschreven gekregen toch, even afgaande op je bericht van gisteren? Geef het wat langer de tijd dan een dag zou ik zeggen.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rella88 zei:
Ja en zoals ik al aangaf ik loop al jaren bij de huisarts… huisarts weet dat ik het afentoe nam. En ja tuurlijk ben ik op zoek naar een vervanging maar ik neem het niet voor een pleziertje maar voor mijn depressie.
Klik om te vergroten...
Maar je nam het toch dagelijks en niet af en toe
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rella88 zei:
Mensen met adhd krijgen dit ook gewoon.. en word ook soms voorgeschreven bij depressie als andere medicatie niet werken.

maar zoals duidelijk in me bericht aangegeven zoek ik dus een combi die een beetje hetzelfde effect geven als de amfetamine die ik hiervoor wel eens nam maar dat wil ik niet meer nemen (ookal voelde ik me daar lekker bij) en of ik er serotonine en/of tyrosine bij kan nemen.
Klik om te vergroten...
Niet via de huisarts, daar gaan eerst officiële onderzoeken aan vooraf. Verder als antwoord op je vraag: alles werkt bij iedereen anders. Rotzooien met combinaties van middelen om te kijken hoe je het beste bij amfetamine in de buurt komt moet je zelf maar gaan uitzoeken en experimenteren. Staan genoeg gelijksoortige topics op het forum dus gebruik de search functie.
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Kordie zei:
Daarom alleen gebruiken op dit moment wat je huisarts je voorschrijft.
Denk dat dat bij een depressie de beste start is die je
Klik om te vergroten...
De pen is van je zus zei:
Maar je nam het toch dagelijks en niet af en toe
Klik om te vergroten...
De afmetamine nam ik de laatste tijd niet dagelijks. Deze methylfenidaat moet ik wel dagelijks nemen.
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Brakka Mang zei:
Neen is niet hetzelfde, maar dat kan een eenvoudiger google search je ook wel beantwoorden 😉
Klik om te vergroten...
Wat bedoel je
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Brakka Mang zei:
Niet via de huisarts, daar gaan eerst officiële onderzoeken aan vooraf. Verder als antwoord op je vraag: alles werkt bij iedereen anders. Rotzooien met combinaties van middelen om te kijken hoe
Klik om te vergroten...
Ik snap niet wat je bedoeld met ‘niet via de huisarts’
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Brakka Mang zei:
Niet via de huisarts, daar gaan eerst officiële onderzoeken aan vooraf. Verder als antwoord op je vraag: alles werkt bij iedereen anders. Rotzooien met combinaties van middelen om te kijken hoe je het beste bij amfetamine in de buurt komt moet je zelf maar gaan uitzoeken en experimenteren. Staan genoeg gelijksoortige topics op het forum dus gebruik de search functie.
Klik om te vergroten...
En ik wil ook totaal niet rotzooien, daarom de vraag hier of wellicht iemand het weet.. serotonine is een legale supp dus ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen om er bij in te nemen om de werking te stimuleren omdat ik niet gelijk een hogere dosis wil vragen.
maar misschien inderdaad even afwachten nog alhoewel je het volgens mij gelijk moet voelen omdat je dit naar behoefte mag innemen (de methylfenidaat)
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
HappyMind zei:
Je hebt het gisteren voorgeschreven gekregen toch, even afgaande op je bericht van gisteren? Geef het wat langer de tijd dan een dag zou ik zeggen.
Klik om te vergroten...
Ja misschien beste even de tijd geven. Maar volgens mij moet je het gelijk voelen omdat je het ook mag innemen na behoefte zei de huisarts
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jij zegt dat je het via de huisarts hebt gekregen, ik zeg: normaal gesproken krijgen mensen dat niet via de huisarts maar via een GGZ instelling/instantie nadat zij eerst een adhd onderzoek hebben gehad.
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Brakka Mang zei:
Jij zegt dat je het via de huisarts hebt gekregen, ik zeg: normaal gesproken krijgen mensen dat niet via de huisarts maar via een GGZ instelling/instantie nadat zij eerst een adhd onderzoek hebben gehad.
Klik om te vergroten...
Oh zo.. ja dat weet ik niet denk omdat andere dingen niet geholpen hebben dat ze dit heeft voorgeschreven 🤷‍♀️
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
OtherShore zei:
Kijk, elke keer als dat je methylfenidaat slikt bouw je ook tolerantie op 😅 Tolerantie krijg je sowieso als je elke dag of om de dag een medicijn slikt. Dus daar is niks aan te doen. Dus een paar dagen wachten levert waarschijnlijk weinig op.

Ik zou zeggen: slik de methylfenidaat elke dag en kijk dan na 1,5 of 2 weken samen met je huisarts of het werkt en genoeg is.
Klik om te vergroten...
Oké ga ik doen dankjewel voor je uitleg!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#14
Htp en l-tryptofaan zijn voorlopers van serotonine wat weer melatonine als afbraakproduct heeft. Als die balans niet goed is resulteert dat vaak in slaap problematiek en neerslachtigheid depressiviteit.

Supplementen bij slikken kan helpen om die balans te herstellen. Sommige mensen hebben van nature een verstoorde balans maar dit kan ook voortkomen aan een verkeerde levenstijl maar ook voeding is erg belangrijk . Eieren, bananen, brocolli, noten zijn voorbeelden van producten die bijvoorbeeld l-tryptofaan inzitten die weer omgezet worden naar serotonine. Amfetamine is voornamelijk dopamine wat je actiever maakt.

Medicatie en supplementen kunnen helpen bij het herstellen van deze balans maar ik hoop voor je dat je met hulp dan ooit weer zonder medicatie happy in het leven kan staan. Ik heb zelf ook jaren last gehad van depressie , slecht slapen en oververmoeidheid met als resultaat dat ik op een gegeven moment echt levensmoe was. Gelukkig is het bij mij goedgekomen en dat gun ik jou ook 🙏
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rella88 zei:
Hoi hoi ik heb methylfenidaat 18mg voorgeschreven gekregen voor neerslachtigheid/geen energie etc (loop al een tijdje bij de huisarts)

kan ik hier de tyrosine en serotonine supps bij nemen voor net dat beetje extra?
Ik nam wel eens amfetamine, maar wilde daar vanaf en na een eerlijk en uitgebreid gesprek bij de huisarts heeft ze me dus de methylfenidaat voorgeschreven.
nu zoek ik dus eigenlijk een combi voor redelijk hetzelfde effect. Maar ben verder niet thuis in de drugswereld of combinaties etc 🙏🙏
Klik om te vergroten...
Wat goed dat je hier werk van gemaakt hebt! En wat fijn dat je huisarts heeft willen meedenken.
Methylfenidaat =/= amfetamine inderdaad. Maar lijkt me ook niet verstandig om zomaar supplementen aan toe te voegen… Ik ken ook geen supplementen die je serotonine beïnvloeden, alleen drugs of medicatie. Welke bedoelde je precies? Want het lijkt me indd niet ongevaarlijk.

Brakka Mang zei:
Niet via de huisarts, daar gaan eerst officiële onderzoeken aan vooraf.
Klik om te vergroten...
Ik heb ook gewoon methyl via mijn HA gekregen voordat ik mijn diagnose kreeg hoor, dus dat is niet per se heul gek!
Maar wat wel belangrijk is (@Rella88) is dat je echt een tijd lang de medicatie uitprobeert zonder toevoegingen… Het kan best even duren voor je lichaam aan de medicatie is gewend en dus voor je de volledige voordelen merkt. Als je dan zelf weer combinaties gaat doen, weet je niet of en welke medicatie voor je werkt of niet.

Rella88 zei:
Ik vroeg naar lisdexamfetamine (na intensief zoeken op het internet) maar ze kwam met de methylfenidaat.
Klik om te vergroten...
Lisdex is al lastig om voorgeschreven te krijgen als je wel een diagnose via de GGZ hebt… dus dat zullen ze niet makkelijk voorschrijven inderdaad. Maar ik zou eerst kijken wat deze medicatie na een maand voor je doet! Daarna kun je altijd vragen om een verhoging bij je huisarts…? (Ah ik lees nu verder, exact wat @OtherShore zegt indd!) Geef je lichaam even de kans hieraan te wennen!
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Brakka Mang zei:
Htp en l-tryptofaan zijn voorlopers van serotonine wat weer melatonine als afbraakproduct heeft. Als die balans niet goed is resulteert dat vaak in slaap problematiek en neerslachtigheid depressiviteit.

Supplementen bij slikken kan helpen om die balans te herstellen. Sommige mensen hebben van nature een verstoorde balans maar dit kan ook voortkomen aan een verkeerde levenstijl maar ook voeding is erg belangrijk . Eieren, bananen, brocolli, noten zijn voorbeelden van producten die bijvoorbeeld l-tryptofaan inzitten die weer omgezet worden naar serotonine. Amfetamine is voornamelijk dopamine wat je actiever maakt.

Medicatie en supplementen kunnen helpen bij het herstellen van deze balans maar ik hoop voor je dat je met hulp dan ooit weer zonder medicatie happy in het leven kan staan. Ik heb zelf ook jaren last gehad van depressie , slecht slapen en oververmoeidheid met als resultaat dat ik op een gegeven moment echt levensmoe was. Gelukkig is het bij mij goedgekomen en dat gun ik jou ook 🙏
Klik om te vergroten...
Brakka Mang zei:
Htp en l-tryptofaan zijn voorlopers van serotonine wat weer melatonine als afbraakproduct heeft. Als die balans niet goed is resulteert dat vaak in slaap problematiek en neerslachtigheid depressiviteit.

Supplementen bij slikken kan helpen om die balans te herstellen. Sommige mensen hebben van nature een verstoorde balans maar dit kan ook voortkomen aan een verkeerde levenstijl maar ook voeding is erg belangrijk . Eieren, bananen, brocolli, noten zijn voorbeelden van producten die bijvoorbeeld l-tryptofaan inzitten die weer omgezet worden naar serotonine. Amfetamine is voornamelijk dopamine wat je actiever maakt.

Medicatie en supplementen kunnen helpen bij het herstellen van deze balans maar ik hoop voor je dat je met hulp dan ooit weer zonder medicatie happy in het leven kan staan. Ik heb zelf ook jaren last gehad van depressie , slecht slapen en oververmoeidheid met als resultaat dat ik op een gegeven moment echt levensmoe was. Gelukkig is het bij mij goedgekomen en dat gun ik jou ook 🙏
Klik om te vergroten...
Jaa ik kan soms zo jaloeers zijn op de mensen die altijd positief zijn, altijd van alles willen ondernemen etc. Ik ben er ook te veel mee bezig… het is niet leuk
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rella88 zei:
Jaa ik kan soms zo jaloeers zijn op de mensen die altijd positief zijn, altijd van alles willen ondernemen etc. Ik ben er ook te veel mee bezig… het is niet leuk
Klik om te vergroten...
Haha ja precies dat herken ik maar geloof me, als je de juiste stappen neemt en aan een oplossing blijft werken/ervoor zoeken dan wordt het beter. Ik werd er ook moedeloos van en zoals ik al zei levensmoe. Instanties bleven vooral pleisters plakken maar ik wou zo graag iets van normaal zijn en op een normale manier dingen kunnen doen net zoals ieder ander mens dat ik mijn leven er ook naar ingericht heb. Is op een bepaalde manier wel meer beperkt dan de gemiddelde mens maar ik kan de dingen doen, zonder medicatie, waar ik gelukkig van wordt en 'een normaal huishouden' draaien. Soms is het nog steeds zoeken en mijn grenzen ontdekken , waar ik soms ook gruwelijk overheen ga en dan weer een flinke klap krijg, maar het is al 10 x beter dan het was💪🏾🙏
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wow methylfenidaat via de huisarts, dikke SO naar je HA🤣 Maar welke combinatie zoek je nu eigenlijk dan?
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hey @Rella88 je zit op een vrij lage dosering methylfenidaat, dus waarschijnlijk zul je daar niet zoveel van merken. Je kunt er l-tyrosine bijnemen, dan krijg je een iets sterker effect, maar het verschil is niet groot. Andere supplementen hebben weinig zin — supplementen voor serotonine sowieso niet, want methylfenidaat en amfetamine werken nauwelijks op serotonine.

Verder heeft methylfenidaat een iets andere werking dan amfetamine. Het zijn allebei stimulantia, maar ze werken niet precies op dezelfde manier. Instant release methylfenidaat (Ritalin) werkt bijvoorbeeld veel korter dan amfetamine, maar ik vermoed dat je een extended release formule krijgt? Hoe dan ook, methylfenidaat zal altijd iets anders aanvoelen. Wat was een normale dosis amfetamine voor jou?
R
Rella88Lid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Hey @Rella88 je zit op een vrij lage dosering methylfenidaat, dus waarschijnlijk zul je daar niet zoveel van merken. Je kunt er l-tyrosine bijnemen, dan krijg je een iets sterker effect, maar het verschil is niet groot. Andere supplementen hebben weinig zin — supplementen voor serotonine sowieso niet, want methylfenidaat en amfetamine werken nauwelijks op serotonine.

Verder heeft methylfenidaat een iets andere werking dan amfetamine. Het zijn allebei stimulantia, maar ze werken niet precies op dezelfde manier. Instant release methylfenidaat (Ritalin) werkt bijvoorbeeld veel korter dan amfetamine, maar ik vermoed dat je een extended release formule krijgt? Hoe dan ook, methylfenidaat zal altijd iets anders aanvoelen. Wat was een normale dosis amfetamine voor jou?
Klik om te vergroten...
Ah kijk hier kan ik wat mee.
Het is idd een verlengde afgifte.
toen ik de amfetamine nam, zat ik denk ik op ongeveer15/20mg? Zo’n beetje om de dag nam ik dat in.
Ik hoop dat je mij een beetje wegwijs wil maken, vind het bij de huisarts toch wat lastig omdat ik me er een beetje voor schaam

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."