Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHashOlie gevaren vs cannabis gevaren.

HashOlie gevaren vs cannabis gevaren.

31 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#1
wiki zei:
"Harddrugs zijn drugs waarvan de Nederlandse overheid vindt dat ze een onaanvaardbaar risico met zich meebrengen"
Klik om te vergroten...

Dus..Hasholie of thc zijn harddrugs..met een onaanvaardbaar risico.

Tja..de afgelopen maanden heeft swim van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat hasholie gerookt.en nu is het op ..Akelige afkick..Zweten, Trillen, Hartkloppingen.. Moordneigingen en gedachtes de overheid te willen bestormen..het word me allemaal teveel..Fucking Harddrugs!

Maar serieus..het smaakt alleen verdomd veel lekkerder..ik weet zeker dat als swim op dezelfde momenten koffie had gedronken ipv had geblowd, hij nu een zombie zou zijn geweest.

Ik zie dus Geen enkel element die zou kunnen verklaren waarom thc en hasholie als Harddrugs staan gedefinieerd..

Weet iemand anders misschien de extra gevaren van hasholie en thc?
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Nou als je de wet uitpluist komt het hier op neer:

Het bewerken van de cannabishoudende plant met als eindproduct de olie is verboden omat de concentratie thc te hoog is gemiddelt 80%.

De echte gevaren zitten hem in:
Het soort gas dat gebruikt wordt.
De verdampingstijd
En de 20% onbekende restanten cq residueen.

Het bewerken van cactussen is dus ook verboden.
Je mag ze eten maar niet extraheren.

Stonie

ps: Je moet ook alleen s' avonds een trekjeolie nemen.
H
HansLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb me laten vertellen dat je hasjolie kan extraheren met het gas uit een gasbrander. Maar ik snap niet helemaal hoe je dat gas dan als vloeibaar goedje vermengd met de olie krijgt :confused:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#4
dat van die 80% komt me bekend voor ja, maar dit stukje suggereert 39%
wiki zei:
In 2005 en 2006 ontstond discussie over de steeds sterker wordende nederwiet. Volgens sommigen moest cannabis, met een THC-gehalte van 39 procent tot de harddrugs worden gerekend, omdat het veel sterke effecten op de gebruiker heeft dan de in Nederland geteelde cannabis van enkele decennia eerder. Het gemiddelde THC-percentage van nederwiet is echter zeventien procent.
Minister Hoogervorst van VWS schreef op 23 mei 2006 aan de Tweede Kamer dat na onderzoek is gebleken dat de effecten niet dermate ernstig zijn dat cannabis op lijst I van de Opiumwet zou moeten.
Klik om te vergroten...

Wrom die olie alleen in de avond trouwens? Ik vind de smaak gewoon..extatisch!!!

De gevaren van onzuivere extractie zijn slechts een feit door de illegaliteit ervan..anders werd het wel voor je gemaakt en door coffeeshops verkocht.

Maar swiy rookt ook al tijden olie...beleeft hij het nu als een Echte Harddrugs?...
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#5
hans zei:
Ik heb me laten vertellen dat je hasjolie kan extraheren met het gas uit een gasbrander. Maar ik snap niet helemaal hoe je dat gas dan als vloeibaar goedje vermengd met de olie krijgt :confused:
Klik om te vergroten...
hoe het spuitgat maar eens naar beneden, en spuit dan maar eens wat in een kopje, dan snap je het wel..ik geloof dat butaan verdampt rond de 20 graden.
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#6
Uit het rapport "Nederwiet: de onschuld voorbij"...

Interview met politiefunctionaris drugsexpertise:

Denkt u door een hardere aanpak het probleem te kunnen oplossen?
Mijn persoonlijke mening, dus niet als politiefunctionaris, is dat we de teelt moeten
reguleren in enkele grote bedrijven. Die kunnen dan de coffeeshops bevoorraden, zodat
de achterdeurproblematiek is opgelost. Dan kunnen we de criminele organisaties hard
aanpakken. Eigenlijk zoals dat met de medicinale wiet is geregeld. Dan kan het THC-
gehalte ook worden gereguleerd. Dat wordt ook alsmaar hoger en hoger. In de begintijd
was dat ongeveer 8%, nu al 18%. We komen ook wel eens hasjolie tegen met een THC-
gehalte van 35%. Dat wordt natuurlijk veels te heftig. De vraag is of je dan nog van
softdrugs kunt spreken.
Klik om te vergroten...

Hier hebben ze het over 35% max in hasjolie...

Zou het niet zo zijn dat hasjolie (als je bescheiden hoeveelheden gebruikt) niet beter voor je is dan een wiet-joint?

Ik bedoel, in een wietjoint heb je natuurlijk de schadelijke koolstofmonoxide en teer enz uit de wiet.
Als je een sigaret rookt met wat hasjolie erop zou je dus minder van deze stoffen binnen krijgen toch?
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#7
tja..de keren dat ik hasholie heb kunnen kopen was dit ook goed verdunt ..vloeibaar ipv teer. Swim bewaart het waarschijnlijk zo rond de 20%..als er dan wat nodig is, is het even in een schaaltje gooien en binnen een uurtje verdampt tot teer. Ik dacht zelf dat pure olie op 80% zit.

Maar goed...wederom doen ze er in dat artikel heel wijselijk over, dat door de sterkere wiet (wat overigens helemaal niet doorstijgt), er een grens word bereikt waardoor het een harddrugs is.

Maar wat zijn dan toch die extra risicos...ik vind het Zeker niet verslavender, bij voordurend olie ipv wiet word je ook zeker geen zombie of cliché junk. Doodvallen lijkt ook nog wel mee te vallen.

Dus Waarom denken die agenten en politici nu dat ze een welonderbouwde opmerking maken als ze zeggen dat het vanzelfsprekend is, dat wiet boven een bepaalde sterkte een harddrugs is.
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#8
Uit een artikel in het NRC "Stoneder dan stoned kan niet"

Het percentage THC in nederwiet, de cannabis die in Nederland wordt geteeld, stijgt de laatste jaren, zegt het Trimbos Instituut dat onderzoek doet naar verslavingszorg. Van gemiddeld 8 procent in 1999, naar 15 procent in 2002.
Of dat schadelijk is voor de blowers weet niemand. ,,Wat we wél weten, is dat het roken van cannabis verslavend is en op de lange termijn kanker en psychische problemen kan veroorzaken'', zegt de Trimbos-woordvoerder. ,,Maar we vinden het te kort door de bocht om te zeggen 'het THC-gehalte stijgt, dus worden mensen er gek van'.''
Dus moet er eerst onderzoek worden gedaan. En dat komt er, nu de ministers Donner (Justitie) en Hoogervorst (Volksgezondeheid) zijn geschrokken van de gestegen THC-concentratie in nederwiet. Als blijkt dat het roken van sterke wiet ,,onaanvaardbare gezondheidseffecten teweegbrengt'', zo schrijft Donner in zijn cannabisbrief aan de Tweede Kamer, dan wil hij ze tot harddrug verklaren. Net als cocaïne, xtc en hasjolie.
Klik om te vergroten...

M.A.W. ze baseren het op het moment gewoon helemaal nergens op....
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#9
maar van welk jaar is dat artikel? hij lijkt uit een eerder jaar dan het door mij gepostte artikel toch?

Overigens schemert het wel goed door dat dit uiteindelijk het gebruikte excuus gaat worden om wiet te illegaliseren..waarschijnlijk lineair met de stijgende invloed van amerika en de eu op enkele van onze politici.
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het artikel is uit 2004, maar ik denk dat er weinig veranderd is aan de situatie...
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#11
naja..dit dus
stukkie uit post 1 zei:
Minister Hoogervorst van VWS schreef op 23 mei 2006 aan de Tweede Kamer dat na onderzoek is gebleken dat de effecten niet dermate ernstig zijn dat cannabis op lijst I van de Opiumwet zou moeten.
Klik om te vergroten...
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat wiet nog steeds op lijst 2 staat blijft onveranderd, maar ik wil dat onderzoek waar minister hoogervorst het over heeft wel eens zien...
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#13
In mijn ogen behoeven er slechts 3 factoren getoets te worden, namelijk
-lichamelijk risico
-geestelijk risico
-verslavings risico
-Ik ervaar na langdurig gebruik van olie geen verlaagde weerstand...al m'n tanden zitten ook nog in m'n mond.
-Ik ervaar ook geen sociale onmogelijkheden of andere geestelijke problemen nav de olie.
-Het is absoluut lekkerder.. zoals suiker op een aarbei :) mmmmmmm
Maar nee..geen lichamelijk of geestelijke afhankelijkheid At All..

Het lijkt me dus sterk dat een objectief onderzoek extra risicos zal aantonen.
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik denk als je een goede pijp gebruikt (van non-solvent plastic) en je laat je hasjolie goed verdampen op een warmtebron, zodat alle butaan eruit is (is toch neurotoxisch) :). Dat je dan een schoner product om te roken hebt dan gewoon wiet toch?

Dus lichamelijk zou het beter voor je zijn, als je natuurlijk een klein beetje gebruikt om op hetzelfde niveau te komen wat je normaal hebt met het roken van een wietje. :grin:
s
sunshineLid
01-01-2024, 00:00
#15
hasholie, of welke benadering van pure cannabinoiden dan ook, werkt toch anders. 10 mg pure thc is al genoeg voor een orale dosis, en voor roken kan je wel hoger gaan. Omdat de dosering zo laag is en je in eerste instantie ook bij roken weinig voelt ( duurt een half uur voor je op de piek zit) kan je wel te hoog doseren. Thc teveel gerookt is de enige keer dat ik niet meer op mijn benen kon staan of ook maar iets onthouden. De volgende dag was ik ook nog stoned, de hele dag. Ik kan me voorstellen dat dit niet in de shops ligt, daar gaan mensen bad op als ze zich stoer gaan gedragen.

Het verbod heeft denk ik te maken met de scheiding tussen plant en extract die we in NL hebben. verse paddo's, cactussen en ayahuasca ingredienten mogen wel, bewerkingen niet.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ach, het is een beetje sterker..maar als je daareenmaal een beetje aan gewend bent is het vooral genieten hoor!

De enige wiet die mij ooit GOED onderuit heeft geschopt was 1 of andere buitenwietje. Nadat ik een tijdje was gestopt (en slechts gewend was waterpijpen te roken ), was mijn eerste trekje dus ook die van een volgepropte waterpijp...lol..ik kon niet meer thuis komen..koud,...zweten...trillen.. ik heb toen op een stadsbankje moeten uitroessen, want thuis kwam ik niet meer..dat was dus met wiet voor 2,50 gulden per gram (blikken deur deventer :wink:

Ik kan me voorstellen dat er wetten worden gehanteerd die voorkomen dat substanties, die in pure vorm onverantwoordelijk gevaarlijk zijn, op een verboden lijst komen te staan,...maar komophee..waar is het gevaar in thc?

maar goed, dan nog...als een 15 jarig knuppeltje een borreltje achterover tikt en hij dit niet gewend is, slaat hij ook stijl achterover.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vind het juist een voordeel als het THC gehalte omhoog gaat; beter voor je longen want je hoeft er minder van te roken.
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#18
azgaza zei:
Ik vind het juist een voordeel als het THC gehalte omhoog gaat; beter voor je longen want je hoeft er minder van te roken.
Klik om te vergroten...

Indeed! we moesten eigenlijk iets op moeten richten wat het kweken van THC rijke wiet en hasj olie promoot.

Omdat het beter is voor je is, in de zin dat gebruikers minder koolstof-monoxide en teer enz. binnen krijgen voor het gewenste effect bereikt is :wink:

Ik bedoel, ookal zou je hasjolie legaal maken kan het nog lang duren denk ik voor de eerste dode hierdoor valt toch?
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#19
ik ga het met mn volgende batch gewoon proberen! :mrgreen:
j
jcpLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja, en dan de krantenkoppen halen als de eerste persoon die door thc overlijd, en het voor ons verpesten :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."