Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe eerste echt rookvrije coffeeshop van het land

De eerste echt rookvrije coffeeshop van het land

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rookverbod ‘Ik haal het hier en rook het thuis wel op’


De eerste echt rookvrije coffeeshop van het land
Door: Sanne Rooseboom
Gepubliceerd: gisteren 23:17
Update: gisteren 23:18

De eerste rookvrije coffeeshop van Nederland is een feit. Kopen kun je er nog wel, roken doe je maar ergens anders. Vanaf 1 juli moet de hele horeca er aan geloven.

Het stond er gisteren nog blauw van de rook. Er staat dan ook in grote witte letters ‘Rooklokaal’ op de ruit van coffeeshop Boerejongens. De zaak aan een kade in Amsterdam-West, in een rijzig Amsterdamse Schoolpand, zat vol jonge mannen die een jointje rookten.

Vanaf vandaag is dat anders. Coffeeshop is koffieshop geworden. ‘Wij wilden niet passief afwachten. We hebben ons lot in eigen hand genomen,’ vertelt medewerker Martijn van Bennekom (37) trots. Het lijkt een slimme zet, door als eerste coffeeshop het roer om te gooien krijgt Boerejongens alle aandacht. ‘Ik ben net gebeld door een Duitse krant. Nu is het nog wachten op CNN,’ grapt Van Bennekom.

Alle medewerkers hebben een cursus koffiezetten gehad. Een halve dag in de leer over het schuimen van de perfecte cappuccinomelk. Meer dan de gewone koffie verkeerd, espresso en cappuccino zal er niet te krijgen zijn. Maar Van Bennekom denkt erover om een sapmixer aan te schaffen voor exotische sapjes.

Boerejongens blijft ook gewoon een coffeeshop, op de kaart prijken zo’n twintig soorten hasj en dertig soorten wiet. Achter elke naam staat waar de softdrug vandaan komt (Marokko, Nepal, India), hoe het ruikt, (bloemig, aarde, zoet), en wat het effect is (schoon high, erg sterk stoned). C. (1:sunglasses: zit aan de bar en rookt een jointje. ‘Ik kom hier nog wel halen, de sfeer is goed. Er komen junks en zakenmannen en het is lekker multicultureel. Maar ik ga hier niet rustig zitten als ik niet meer mag roken.’

Van Bennekom denkt niet dat de zaak klanten gaat verliezen. ’95 procent van onze klanten haalt hier hun spul en rookt het ergens anders. Die klandizie raken we dus niet kwijt. De mensen die hier graag zitten kunnen elkaar nog altijd ontmoeten, maar dan voor koffie of thee. Het aller-leukste zou zijn als we klanten krijgen die normaal niet naar een coffeeshop zouden gaan. Die hier echt alleen koffie komen drinken. Dat zou helemaal te gek zijn.’ Spacecake kun je er niet krijgen. ‘Dat is meer voor toeristen. En die komen nooit naar deze wijk.’

De coffeeshop is ingericht in de Jugendstilstijl uit de jaren dertig van de vorige eeuw, donker hout, grote, glazen lampen. In het pand zit al ruim twintig jaar een coffeeshop, maar de vorige was donker en smoezelig, met een soort tralies voor de ramen. Sinds januari 2007 zit Boerejongens er en ziet de zaak er van binnen gezellig uit. Eigenaresse Mariska van Putten kocht alle meubels zelf op internet. ‘Het is allemaal antiek, de tafels en stoelen zijn tachtig jaar oud, de barkrukken nog ouder.’

Buiten de coffeeshop klimt vaste klant Chef op zijn scooter. Hij rookt al achttien jaar zijn jointjes in de coffeeshops die elkaar hebben afgewisseld op de plek waar nu Boerejongens zit. ‘En ik blijf er komen hoor. Alleen koop ik de boel hier en rook ik het thuis op. Ach, misschien blijf ik af en toe voor een kopje koffie.’
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#2
tsk..achterlijk volk..
ik zou mn hele zaak vol vaporizers hebben gezet...
laat DAT maar een rage worden!
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lijkt me een beetje saai, maar beter dit dan dat de coffeeshops helemaal dicht gaan. Als dit overal wordt ingevoert dan zal ik inderdaad alleen komen om ff te halen, hoogstens één kopje koffie drinken en gewoon thuis gaan blowen. Ze zullen vast de gezellige standaard-coffeeshop-gangers-inhoud verliezen, wat coffeeshops altijd zo'n appart sfeertje geeft.
Wel jammer, dit soort ontwikkelingen.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#4
...maar het blijft achterlijk dat een coffeeshop daar zo in mee gaat terwijl het gewoon helemaal nergens op is gebaseerd..
ik bedoel, een bar, ok...daar komen ook mensen die niet roken, maar een coffeeshop...komophee..muv evt het barpersoneel is er in een coffeeshop gewoon geen sprake van de redenen die de overheid ertoe hebben bewogen om horeca rookvrij te maken.
en het barpersoneel kan dan in een uiterst geval zelfs nog achter een glazen raam worden gezet, in het kader van 'recht' op rookvrije werkplek.

...en dan gaan ze er ook nog zo ver mee.. het rookverbod geld nl alleen voor tabak, en niet voor wiet...dus de coffeeshop had ook kunnen kiezen slechts pure joints, of kruiden joints te tollereren, of idd vaporizers.

goede voorbeeld my ass...

ik bedoel, laat ze dan idd de tent sluiten en er een trekmuur van maken, want dat is wat overblijft.

koffie- of theehuizen, cafés of een gokhal..het zijn allemaal lokaties waar je in gezelschap je drugs naar keuze kunt nuttigen...
..Dat volledige aspect komt voor wiet dus te vervallen met 'inzichten' als dit.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#5
ik vrees dat de coffeeshop ooit weg zal vallen en de huisdealers/huistelers weer de deur open gooien. De trent is toch aan het groeien: Kopen direct van een huisteler.

Er zijn nu ondertussen genoeg 1 lamp kwekers (100.000 nee das niet bewezen ! ook geen bron :wave: ) om de gehele wijk constant high te houden.
De coffeeshop is 2 x zo duur, de kwaliteit is er vaak niet goed genoeg, als je van je bio buurman 25 gram homegrown hard buds kan kopen .. waarom naar een rokerige shop gaan ?

:hearteyes:
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#6
pipoxyz zei:
...en dan gaan ze er ook nog zo ver mee.. het rookverbod geld nl alleen voor tabak, en niet voor wiet...dus de coffeeshop had ook kunnen kiezen slechts pure joints, of kruiden joints te tollereren, of idd vaporizers.

Joint met tabak zijn toch het probleem .. rook is rook ik zou niet in een hol willen zitten met 20 herorokende junks. Jij wel ? LOL

Dit is de toekomst grensautomaten.

ik bedoel, laat ze dan idd de tent sluiten en er een trekmuur van maken, want dat is wat overblijft.
Klik om te vergroten...
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#7
lol..vage manier van mij quoten heb jij :wink:

en wbt die thuiskwekers..het komt steeds vaker voor dat woningbouwcoorporaties in actie komen tegen zelfs de kleinste thuiskweker,..waarbij ze het recht hebben en gebruiken om je uit huis te zetten.

**edit..trouwens...grensautomaten zijn wel het laatste wat de overheid richting het buitenland verantwoorden kan :wink:
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#8
ik ben stoned ... daarom ging het qouten zo mooi ...

:mrgreen:
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#9
zie video hierover http://www.depers.nl/video/275543/Eerst ... rland.html
O
OvercomeLid
01-01-2024, 00:00
#10
ik kan er niet over uit hoe belachelijk die regel is, man man man, als je naar een coffeeshop gaat of als je er werkt dan kies je er toch min of meer voor om in een dikke wiet lucht te zitten.
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#11
denk niet dat veel shops hier echt in mee zullen gaan. je kunt gewoon pure joints roken, of de coffeeshops kunnen van die opvulling verkopen, of vapourizers aanschaffen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."