Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumshersenschade door blowen

hersenschade door blowen

27 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#1
danee zei:
pipoxyz zei:
ik zal zeggen...post dat artikel maar over hersenschade...
want hersenschade door wiet is je reinste bs :wink:
Klik om te vergroten...

Ik heb het even doorgelezen maar vind de site niet echt betrouwbaar. ik las dit op de site:

Zolang je drugsgebruik geen regelmaat wordt, routine, of onderdeel van je dagelijks bestaan, zal drugs je leven niet of nauwelijks negatief beïnvloeden. Wel blijft het belangrijk om je goed in te lezen voordat je iets gebruikt. Je kunt je ook laten informeren op bijvoorbeeld www.drugsforum.nl. Het aan te raden om je drugs annoniem en gratis te laten testen bij je locale test center. Voor adressen hiervan kun je naar www.drugs-test.nl gaan.

Dit is pas bs. Ze wekken de indruk dat als je drugs met mate en verstandig gebruikt je geen kans loopt op permanente negatieve gevolgen. Die garantie valt simpelweg niet te geven Het is toch al tijden bekent dat xtc na 1x gebruik hersenschade kan veroorzaken wat in sommige gevallen niet hersteld. Ikzelf heb na 6 pillen verdeeld over 2 maanden een fikse depressie opgelopen wat hoop ik gewoon hersteld. Maar zit voorlopig wel een jaar aan de medicatie.
Klik om te vergroten...

Dat over XTC is totale bullshit. Er is inderdaad een onderzoek naar MDMA gedaan waaruit bleek dat er ernstige hersenschade was als gevolg van MDMA, dit onderzoek is verschenen in het blad Science. Maar later bleek dat ze geen MDMA maar MethAmfetamine gebruikt hadden, en daar was dit gevolg al van bekend en het werd dus gerectificeerd. Er is in 2006 een onderzoek uitgevoerd door de Univeristeit Utrecht wat als uitkomst had dat je een paar XTC pillen in je leven kon slikken voordat permanente schade werd aangebracht http://www.nu.nl/news.jsp?n=866774&c=83 . In hoeverre dit waar is weet ik zelf ook niet helemaal. Ik kan me niet voorstellen dat als je eens in het half jaar een XTC pil gebruikt, dat je hersenen daar echt negatieve gevolgen van zullen ondervinden.

Over cannabis is veel onduidelijkheid. Er is een tweedeling in de onderzoeken, de ene kant onderzoek zegt dat het vrijwel geen schade doet en de andere kant zegt dat het juist weer wel veel schade doet. Wat wel leuk is om op te merken, is dat de onderzoeken uit de laatste groep vaak wel gesubsideerd zijn door de Amerikaanse overheid.
e
exactLid
01-01-2024, 00:00
#2
tja, iedereen is het toch zeker met me eens dat het wel invloed heeft op iets in de hersenen, want na een week ofzo elke dag geblowd te hebben zijn de kansen op een depressie de week erna (bij mij in ieder geval) erg groot. en je hebt vaak een houding van "achja wat kan mij dat nou schelen" na een tijd stevig geblowd te hebben. maar nu blow ik maar 2 of 3 dagen in de week: mijn stemming is erop vooruitgegaan, en mijn houding is erdoor verbeterd :mrgreen:

:wave:
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
pipoxyz zei:
de hersenschade van xtc bij niet overmatig gebruik komt door oververhitting.
en daar kun je wat aan doen dus..
Klik om te vergroten...

Hrm, dit weet ik niet zeker. Ik weet wel dat het grootste gevaar van xtc inderdaad uitdroging en oververhitting is. Maar het lijkt mij dat voor je hersencellen een enorme stoot serotonine niet super geweldig is, aangezien het daar niet op berekent is.
S
SkippyLid
01-01-2024, 00:00
#4
van XTC gaat serotonine juist weg....
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
Skippy zei:
van XTC gaat serotonine juist weg....
Klik om te vergroten...

Nee, de serotonine afgifte wordt enorm versterkt. Hierna is de voorraad serotonine inderdaad een stuk verminderd (vandaar de crash).
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#6
shokora zei:
Skippy zei:
van XTC gaat serotonine juist weg....
Klik om te vergroten...

Nee, de serotonine afgifte wordt enorm versterkt. Hierna is de voorraad serotonine inderdaad een stuk verminderd (vandaar de crash).
Klik om te vergroten...
..en dat tekort vult een verstandige gebruiker de dagen erna weer aan met
l-tryptofaan of
5-HTP

deze zijn bijde voorlopers van serotonine.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
pipoxyz zei:
shokora zei:
Skippy zei:
van XTC gaat serotonine juist weg....
Klik om te vergroten...

Nee, de serotonine afgifte wordt enorm versterkt. Hierna is de voorraad serotonine inderdaad een stuk verminderd (vandaar de crash).
Klik om te vergroten...
..en dat tekort vult een verstandige gebruiker de dagen erna weer aan met
l-tryptofaan of
5-HTP

deze zijn bijde voorlopers van serotonine.
Klik om te vergroten...

l-tryptofaan is inderdaad een precursor van serotonine maar het duurt vooralsnog een tijdje voordat je voorraad serotonine weer volledig hersteld is :)

XTC zou ik daarom ook niet meermaals per week nemen.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#8
shokora zei:
pipoxyz zei:
shokora zei:
Skippy zei:
van XTC gaat serotonine juist weg....
Klik om te vergroten...

Nee, de serotonine afgifte wordt enorm versterkt. Hierna is de voorraad serotonine inderdaad een stuk verminderd (vandaar de crash).
Klik om te vergroten...
..en dat tekort vult een verstandige gebruiker de dagen erna weer aan met
l-tryptofaan of
5-HTP

deze zijn bijde voorlopers van serotonine.
Klik om te vergroten...

l-tryptofaan is inderdaad een precursor van serotonine maar het duurt vooralsnog een tijdje voordat je voorraad serotonine weer volledig hersteld is :)

XTC zou ik daarom ook niet meermaals per week nemen.
Klik om te vergroten...
om helemaal correct te zijn is l-tryptofaan een precursor van 5-HTP en is 5-HTP een precursor van serotonine...5-HTP passeert daarnaast ook nog eens makkelijker de bloed hersenn barriere. en is daarbij dus de betere voor het tegengaan van xtc dipjes.

Zonder voedings supplementen is het volgens mij veilig om 1 x per 2 maanden te doen, en zit je op het randje van veiligheid als je het 1 x per maand doet.
met supplementen aanraden niet meerdere keren per week te doen, suggererende dat 1 keer per week wel kan lijkt me niet echt correct... ik zou eerder zeggen dat daarmee 1 x per maand volledig in de 'veilige marge' is komen te liggen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."