Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp roken.

Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp roken.

16 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
L
LavalampLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Ja ik zie niet direct wat je verkeerd zou doen...

Gebruik eens appel of aardbei.... Of zelfs munt... Dat zal je wel proeven :)

Voor de rest, tja, kleine gaatjes prikken he

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
L
Luukske
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo,

Ik heb een nieuwe waterpijp gekocht, en weet er nog niet heel veel van af. Maar ik vind de smaak meestal niet zo erg lekker bij de waterpijp, een beetje kooltjesachtige smaak, en dan doe ik denk ik iets verkeerd.

Ik begin meestal met koud water in de waterpijp en vul het water tot de rookpijp 2a3cm onder water is.
Dan doe ik er ook wat ijsklontjes in. Daarna doe ik tabak in de rookkom, (ik druk het niet aan).
Dan verwarm ik het kooltje erg goed zodat hij erg heet is, en leg het op het aluminiumfolie waar ik ongeveer 15 gaatjes in heb geprikt. Helaas rook ik binnen notime de smaak van de kooltjes.

Wat doe ik fout?

- Moet ik misschien meerdere lagen aluminium folie erop doen?
- Meer tabak erin doen, zodat ik de smaak beter kan proeven?
- Ligt het aan me nicotine filter?
- Heb ik het kooltje te lang verwarmd?
- Moet ik misschien een elektrisch kooltje kopen, zodat ik de vieze kooltjessmaak niet meer proef?

Kunnen de 4 vragen oorzaken zijn vanwege de vieze nasmaak, en kooltjessmaak tijdens het roken?


Alvast bedankt.
L
LuukskeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Ook is mij waterpijp anderhalf jaar oud, en heb hem het eerste jaar nog (bijna) nooit schoongemaakt.
Nu maak ik hem elke keer goed schoon nadat ik hem gebruikt heb.
Ook heb ik nog nooit me waterpijp slang vervangen.

Kan dit de oorzaak zijn?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Ik begin het kooltje pas te proeven als de tabak onder het kooltje gewoon een eindje op is.
Je moet het koolje wel regelmatig een beetje draaien en zorgen dat je ''verse'' tabak opstookt.

Je kan het kooltje niet te heet maken, gloeien is gloeien.

Welke tabak gebruik je? Misschien kan een sterkere smaak proberen (appel valt meestal erg goed bij de meeste mensen).

Je hebt het over een nicotine filter, mijn waterpijp heeft dit niet?
Ook heb ik dit niet nodig, aangezien mijn waterpijptabak geen/nauwelijks nicotine bevat.

Om de koolsmaak helemaal weg te halen is een elektrisch kooltje een oplossing.
Maar zeg nou zelf, dat is toch hetzelfde als elektrisch barbecueën.
Dan is het gewoon niet meer écht!
L
LuukskeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Bedankt voor jullie reacties.

Ik gebruik vanilletabak met 0,5 nicotine erin, vandaar de nicotinefilter.

Ook heb ik appel, kers en mint al eens geprobeerd, maar ook weer hetzelfde.

Ik heb het gisteren nog is geprobeerd, nu viel de koolsmaak wel mee, maar het smaakte meer naar een verbranderig gevoel. Kan het zijn dat de tabak te snel verbrand is?
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

PepTalk zei:
Om de koolsmaak helemaal weg te halen is een elektrisch kooltje een oplossing.
Maar zeg nou zelf, dat is toch hetzelfde als elektrisch barbecueën.
Dan is het gewoon niet meer écht!
Klik om te vergroten...

Elektrisch barbecueën is wel handig en veel lekkerder. :P
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Sublimo zei:
PepTalk zei:
Om de koolsmaak helemaal weg te halen is een elektrisch kooltje een oplossing.
Maar zeg nou zelf, dat is toch hetzelfde als elektrisch barbecueën.
Dan is het gewoon niet meer écht!
Klik om te vergroten...

Elektrisch barbecueën is wel handig en veel lekkerder. :P
Klik om te vergroten...

Handig, ja.
Lekkerdere, nee.

Er hoort bij bbqen toch gewoon zo'n lekker zwart laagje op te zitten, dat naar houtskool smaakt:)

Elektrisch bbqen is hetzelfde als op een grill bakken, maar dan kun je het met meer tegelijk doen:P
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

PepTalk zei:
Sublimo zei:
PepTalk zei:
Om de koolsmaak helemaal weg te halen is een elektrisch kooltje een oplossing.
Maar zeg nou zelf, dat is toch hetzelfde als elektrisch barbecueën.
Dan is het gewoon niet meer écht!
Klik om te vergroten...

Elektrisch barbecueën is wel handig en veel lekkerder. :P
Klik om te vergroten...

Handig, ja.
Lekkerdere, nee.

Er hoort bij bbqen toch gewoon zo'n lekker zwart laagje op te zitten, dat naar houtskool smaakt:)

Elektrisch bbqen is hetzelfde als op een grill bakken, maar dan kun je het met meer tegelijk doen:P
Klik om te vergroten...

Meningen verschillen. :P Ik vindt dat zwarte laagje juist niet zo lekker. :grin:

Maar goed, we gaan te ver off-topic. :P
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Luukske zei:
Ook is mij waterpijp anderhalf jaar oud, en heb hem het eerste jaar nog (bijna) nooit schoongemaakt.
Nu maak ik hem elke keer goed schoon nadat ik hem gebruikt heb.
Ook heb ik nog nooit me waterpijp slang vervangen.

Kan dit de oorzaak zijn?
Klik om te vergroten...

Mijn shisha is ook van die leeftijd ongeveer.
Over die tijd zo'n 10-15 keer gebruikt zonder schoon te maken.
Tja, je kan het misschien wel proeven ja, maar bij mij is er niets aan de hand.

Schraap even met een heel dun en scherp iets langs de binnenkant van je slang.
Komt er veel plakkerig zwart/bruin spul uit, dan zou je hem kunnen vervangen.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Darm = de slang, als ik het goed begrijp?
p
poison drinkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Misschien kan je je waterpijp eens laten weken en uitspoelen met warm water en een beetje bicarbonaat (= maagzout). Dit zachte schuurmiddel kan de aanslag van teer aan de binnenkant van de slang en het glazen reservoir oplossen.

Ook heb je van die kooltjes waar een ontbrandende stof in is verwerkt. Als je met een aansteker een deel van het kooltje verhit, zal het zichzelf volledig 'aan maken'. Je kan dan best wachten tot deze stof helemaal is opgebrand voordat je het op de waterpijp legt, anders proef je dit enorm (vind ik toch).

Ik kocht altijd kooltjes die je eerst enkele minuten op een kookplaat moest leggen. Met een aansteker was zoiets niet aan te krijgen. Probeer eens wat andere kooltjes uit. Ik heb vroeger een paar zakjes kooltjes gewoon de vuilbak in moeten gegooid omdat er niets mee aan te vangen was.

Af en toe de as van het kooltje verwijderen kan ook geen kwaad vermoed ik.

Na het roken spoelde ik de darm ook altijd uit. Beetje water in de mond nemen en zo door de darm blazen. Altijd verschoten van de hoeveelheid vuiligheid die hier uit kwam.

Ook met wat oudere tabak vond ik de smaak niet goed. Hoe plakkiger/natter de tabak, hoe beter.

En misschien de gaatjes in het aluminiumfolie niet té groot maken.
p
poison drinkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Btw, voor extra smaak kan je er wat hasj tussen gooien. Is zelfs effectiever als in een joint als ik me niet vergis.

En wat kan die slechte smaak je dan nog schelen! :grin:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Word ik gewoon genegeerd? :(
p
poison drinkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Oom Klaas zei:
Word ik gewoon genegeerd? :(
Klik om te vergroten...

Oei had je het tegen mij? :grin: Idd ik bedoelde de slang!
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#15
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

poison drink zei:
Oom Klaas zei:
Word ik gewoon genegeerd? :(
Klik om te vergroten...

Oei had je het tegen mij? :grin: Idd ik bedoelde de slang!
Klik om te vergroten...

Oke :grin:
M
MortallisLid
01-01-2024, 00:00
#16
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Zorg ervoor dat je tabak het zilverfolie niet raakt dit kan ook een vieze smaak geven tijdens het roken.

Ook raad ik je aan om die quicklight kooltjes weg te knikkeren en echte houtskool te kopen. Het duurt langer om de kool op tempratuur te krijgen, maar de smaak komt 20x beter tot zijn recht+ je hebt de chemische nasmaak niet.

Ook kan het zijn dat je een tabaksoort hebt die niet "gewassen" is een daardoor een sterkere tabakssmaak ipv de smaak van siroop(of wat het ook is.)dan de soort die wel gewassen is.
L
LuukskeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Re: Kooltjessmaak en vieze nasmaak tijdens het waterpijp rok

Bedankt voor de reacties,

Ook is het (ben de naam kwijt) afgebroken aan de slang (waar je aan moet zuigen, lijkt op een soort tuutje) kan dit voor de vieze smaak zorgen?
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."