Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoelang tegen dat hersenen zich herstellen?

Hoelang tegen dat hersenen zich herstellen?

9 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
r
riflexzLid
01-01-2024, 00:00
#1
PepTalk zei:
Hersencellen groeien niet meer terug nee, gelukkig zijn ze door het blowen ook niet afgestorven..

Dat je op je 18e sneller herstelde na een paar weken blowen kan goed kloppen, je lichaam was jonger en je blowde nog niet zo lang.
Je beschrijft eigenlijk dat je nog steeds aan het afkicken bent, 1 maand gestopt is natuurlijk super! Maar s'nachts zweten en intenser dromen zijn toch wel een aantal rehab effecten.
Zodra deze verdwijnen verwacht ik ook dat je hersenen zich weer volledig herstellen.

Jezelf voelen zoals je als tiener was gaat nooit meer lukken vrees ik, je bent dat immers ook niet meer...Leg je daarbij neer, en je zult het beter kunnen accepteren.

(langdurig en intensief) blowen geeft in ieder geval niet de blijvende schade zoals jij die beschrijft (langzaam in gedachten, vergeetachtigheid, spellingsfouten etc.).
Wel kunnen er gedurende de gebruikersperiode psychische klachten en/of stoornissen ontwikkelen die na het stoppen kunnen blijven.(zoals paranoide zijn of stemmen horen).
Klik om te vergroten...

Nee? Hopelijk is dat ook waar, het voelt bij mij in ieder geval wel zo aan :)

Dat zweten was vannacht relatief minder dan gewoonlijk, maar het is nog altijd niet weg. Ik had nooit gedacht dat THC zo'n zware impact had op je lichaam.. iedereen laat het een onschuldig wietje blijken maar dat is het in ieder geval op lange termijn niet!

En zijn er geen dingen die ik kan doen om mijn hersenen letterlijk weer "op gang" te brengen?

Ik moet ook erbij zeggen dat ik aan mijn 16 gestopt ben met school en hier in Belgie aan leercontract ben begonnen in een computerwinkel. Dat is nu ondertussen al 6 jaar geleden maar ik heb in die 6 jaar eigenlijk niks meer van leerstof gezien.. Ik denk dat, dat, wiet en die periode hard drugs in je puberteit redelijk fataal zijn voor de rest voor je leven? Ik hoop dat het op een of andere manier om te draaien is of wanneer zoals het min of meer was. Of is 1 maand te vroeg om al conclusies te trekken?
r
riflexzLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo, ik heb van mijn 15 tot 22 bijna dagelijks geblowed. En daarbij tussen 16 en 18 elk weekend xtc en speed genomen.

Gelukkig pak ik die troep al zeer lang niet meer, maar wiet was toch veel moeilijker om mee te stoppen.

Nu kan ik eindelijk met trots vertellen dat ik ondertussen één maand volledig clean ben, na een heleboel tegenslagen helaas...
Het was en is moeilijk, heb praktisch met mijn ganse vriendengroep moeten kappen want ze smoren ook allemaal


De reden dat ik stopte was ook omdat ik meer en meer paranoia werd, niet meer sociaal, onzeker en vooral: ik vergat gewoon alles! Met alle nadelige gevolgen voor het werk. Ook werd ik precies dom want ik maakte meer en meer spellingsfouten en d t fouten


Nu zijn we ondertussen een maand verder en ondanks het feit dat ik 's nachts de gekste dromen heb (je droomt niet meer als je blowt) en minstens 1 liter zweet uitzweet heb ik niet het gevoel dat ik mezelf ben zoals vroeger.. Toen ik tiener was dus.
Mijn kortetermijngeheugen is beter, maar alsinds niet meer zoals het was.

Ik vind het raar want toen ik +-18 jaar was en een paar weekjes stopte ging alles weer zo vlot, maar nu.. niet precies

Nu is mijn vraag;

Groeien die hersencellen nog terug of is dit permanente schade? Blijf ik op dit niveau?

Was ik vroeger maar niet zo fucking naief
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hersencellen groeien niet meer terug nee, gelukkig zijn ze door het blowen ook niet afgestorven..

Dat je op je 18e sneller herstelde na een paar weken blowen kan goed kloppen, je lichaam was jonger en je blowde nog niet zo lang.
Je beschrijft eigenlijk dat je nog steeds aan het afkicken bent, 1 maand gestopt is natuurlijk super! Maar s'nachts zweten en intenser dromen zijn toch wel een aantal rehab effecten.
Zodra deze verdwijnen verwacht ik ook dat je hersenen zich weer volledig herstellen.

Jezelf voelen zoals je als tiener was gaat nooit meer lukken vrees ik, je bent dat immers ook niet meer...Leg je daarbij neer, en je zult het beter kunnen accepteren.

(langdurig en intensief) blowen geeft in ieder geval niet de blijvende schade zoals jij die beschrijft (langzaam in gedachten, vergeetachtigheid, spellingsfouten etc.).
Wel kunnen er gedurende de gebruikersperiode psychische klachten en/of stoornissen ontwikkelen die na het stoppen kunnen blijven.(zoals paranoide zijn of stemmen horen).
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#4
Allereerst, geweldig dat je nu een maand clean bent, je hebt het roer van je leven in eigen handen genomen.

Je vraagt je af, komt het goed met mij, word ik beter. Natuurlijk komt het goed, je gaat de toekomst tegemoet met alles wat je nu bent en bezit. Je hebt de wil om je te verbeteren en een goed persoon te worden, paranoia is niet leuk. Dat is op zich al een glorieuze ontdekking.

Ik zou bovenal tegen je willen zeggen: ga niet uit van wat je niet kunt, maar ga uit van wat je wel kunt!!
Maak een lijst wat je allemaal kan, die is vast langer dan jij denkt. Ik zou ook proberen om naast je te concentreren op hoe je hersenen of geheugen er nu voorstaan (wie weet dat eigenlijke van zichzelf), je nu ook bezig te gaan houden met sport of fitness. Een gezond en fit lichaam geeft nieuwe impulsen en nieuwe energie.

En je bent nog maar een maand onderweg, opbouwen gaat langzamer dan afbreken, neem iedere dag een stapje. Wie weet wat je allemaal bereikt. Dus, ja een maand is veel te vroeg voor conclusies. Neem 2-3 jaar de tijd.

Leef minder in je eigen hoofd en onderneem meer. Ik hoop dat je de juiste vrienden vindt die met je mee kunnen leven en hier iets van kunnen begrijpen (heeft ook tijd nodig).

Voor wat het waard is, je taalgebruik is in ieder geval stukken beter dan menig ander!
r
riflexzLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt, je reactie heeft me alsinds goeie moed. Het is moeilijk maar het gaat min of meer. Inderdaad, ik denk daar eigenlijk niet aan maar ik zou beter denken/doen wat ik wel kan of goed kon inplaats van eigenlijk constant over mijn negatieve dingen te praten, maar het zit precies zo ver 'weggestoken in een hoekje' dat het moeilijk is.....

Als ik zin heb om te blowen dan kook en eet ik, heb er voldoening van als m'n buik ervan vol zit. Fitnessen heb ik ook aan gedacht maar het is er nog niet van gekomen.. Maar ik denk dat daar binnenkort verandering in komt gezien m'n longen merkbaar verbeterd zijn :)

Het moeilijkste is en blijft nog altijd vrienden, m'n ganse vriendenkring ken ik al jaren goed maar ze blowen ook allemaal, en dat is natuurlijk supermoeilijk. Soms vinden ze m'n opmerkingen raar zoals ik hier schrijf, want ze hebben daar geen last van, maar elk lichaam is anders denk ik. Ik ben eerlijk gezegd het contact met ze bewust aan het minderen, ondanks dat het goede vrienden zijn maar het gaat gewoon niet samen als je echt wilt stoppen terwijl ze bij je staan te blowen of erover zitten te praten.

Laatste tijd voelt het soms ook aan alsof ik geen vrienden meer heb, letterlijk alleen ben, gezien ik het contact verminder.. Het is echt al jaren dat ik met de zelfde vriendenkring dingen doe, waaronder dagelijks blowen, lam zijn, maar ook leuke dingen... en met de jaren heen heb ik dan ook m'n 'goeie vrienden' die tegen drugs waren redelijk verwaarloosd. Het is niet zo dat ik nu eventjes de schakelaar omschakelijk en vriendelijk terugloop alsof er niks aan de hand is. Ik weet natuurlijk dat ik weer nieuwe mensen zal leren kennen maar toch voor het moment en voor de komende maanden voel ik mij precies een echte loner.

Heb trouwens ook het gevoel dat ik elke dag net iets meer sterker in me schoenen sta, had er eigenlijk veel last van dat ik soms schuchter, verlegen werd. Op straat, op werk (met klanten), tijdens uitgaan en bij vrienden. Als ik dan eens niet blowde voor een dag had ik daar geen last van maar dan miste ik het blowen. Het is toch raar wat blowen met je doet op lange termijn, sommige mensen hebben er (zogezegd) geen last van maar ik alsinds wel.

En hopelijk leer ik buiten nieuwe vrienden ook een vriendin kennen want echt, het is al zo lang geleden.. ik ben precies weer maagd geworden :) :( Je zit zodanig te blowen met je vrienden dat je precies in een hol terechtkomt waar vrouwen niet bestaan. Ik begrijp ze, wie valt er nu op zo'n bleke stoner onder andere..
C
CooperLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb geen tijd voor een lang antwoord nu, maar ik kan maar een ding zeggen:
Het enige dat van belang is, is dat je gestopt bent en je leven gezonder wilt maken.

Het maakt niet uit in hoeverre je hersenschade hebt opgelopen, als dat het geval is. Je kunt er niets meer aan doen, het ligt in het verleden. No need to worry about it.

Probeer de energie die je hebt te steken in positieve dingen: sporten, gezond eten, leuke
dingen: dingen die je wilt doen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Het enige wat ik als tip zou kunnen meegeven is de drugs niet overal de schuld van geven, dit ligt er bij jou erg dik bovenop.

Alles wat je nu meemaakt komt niet door het blowen, de harddrugs of wat dan ook.
Het komt door jezelf, JIJ zocht geen contact meer met die vrienden en JIJ merkte persoonlijkheidsverandering door drugsgebruik.

Klinkt misschien erg negatief, maar als jij zelf de ''schuld'' bent van alle negatieve dingen op dit moment in je leven, is het makkelijker te relativeren en te beseffen dat JIJ ook de enige bent die dit kan herstellen.

Om jouw en je lichaam te helpen helemaal clean te worden helpt eigenlijk niets.
Er zijn geen stoffen bekend die THC sneller uit je lichaam laten gaan...

Wel helpt sporten en gezond eten en goed slapen wel om je algehele psyche weer wat in balans te brengen. Als je lichamelijk niets lekker in je vel zit, slaat dit erg snel op je gedachtes en belevingswereld.
Je hersenen kun je inderdaad wel weer activeren, 'brain training''.
Maar dit is, in mijn ogen, enkel goed voor het cognitieve gedeelte van je hersenen.
Gaat je dus enkel van je d-t foutjes ed. afhelpen.
Wat jij vooral nodig hebt is een stimulans van het sociaal-emotionele ontwikkelingsgebied in je hersenen. Na de leeftijd van 20-25 groeit dit gebied niet meer. Dit is het grootste probleem bij jongeren die op jonge leeftijd beginnen met blowen. Hier lopen ze (en ik denk ook jij) de grootste achterstand op.
r
riflexzLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik weet het, ik neem wel alle verantwoordelijkheid op maar die drugs heeft toch goed z'n werk gedaan wat dan ook

Heb eraan gedacht om wat meer boeken te lezen, kruiswoordraadsel, brain training dus te doen

Maar wat bedoel je precies met het stimuleren van het sociaal-emotioneele gebied in mijn hersenen? Meer socializen?
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#9
En hopelijk leer ik buiten nieuwe vrienden ook een vriendin kennen ....
Klik om te vergroten...

Ah ja, de liefde, zo wonderbaarlijk en zo ongrijpbaar. Het is een belangrijk onderdeel van ieders leven. Ik heb bewondering dat je dit benoemt en dat je toch doorzet, terwijl je momenten van eenzaamheid kent. De betere tijden komen echt, zolang je trouw bent aan je zelf (en je jezelf weer kunt liefhebben), zul je zeker weer de juiste vrienden treffen en wie weet meer, veel meer.

Ik zal je mijn verhaal vertellen. Ik zat, nu alweer enige jaren geleden, volledig verstrikt met mijzelf, ik dacht dat ik hopeloos onaantrekkelijk was (dat klopt dan wel... :) , niet aardig, zwaar depri zeg maar. Ik had tegen mijzelf gezegd dat ik de liefde waarschijnlijk nooit (meer) zal vinden. En die zomer erna ontmoette ik geheel toevallig (op een vakantie waar ik tegen mijn zin aan begon!) die liefste persoon van de wereld. En ik ben nu, twee kinderen later, nog altijd bij haar ....

Ik wil ermee zeggen, ik begrijp je gevoel (nu is even niet leuk) en tegelijkertijd blijf positief, je maakt de goede keuze, de toekomst heeft nog vele verrassingen voor je!!
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#10
riflexz zei:
Maar wat bedoel je precies met het stimuleren van het sociaal-emotioneele gebied in mijn hersenen? Meer socializen?
Klik om te vergroten...

Lees bovenstaande 2 antwoorden, doe wat er staat en het komt helemaal goed!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."