Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsspirituele ervaringen na hasj?

spirituele ervaringen na hasj?

11 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Aah okee.

Maar ja, beter laat dan nooit he :wink:

Let er wel op: Hoe vaker je het doet, hoe minder speciaal elke ervaring word.
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik rook niet veel, hooguit 1 x in de 2 weken, een hasj jointje.
heb de coffeeshop op late leeftijd (47) ontdekt.

heb nu een paar keer spirituele ervaringen mogen beleven na het roken van een joint.
is dit normaal?
zijn het neurologische verschijnselen?
het maakt me niet bang (ik denk dat als ik jonger zou zijn geweest, ik dit toch wel beangstigend zou hebben gevonden) ik weet dat het door de hasj komt.
zou ik, als ik jonger zou zijn geweest, psychotische aanvallen hebben gekregen?
het is iets dat me bezig houdt.

de ervaringen die ik heb gehad verschillen van: herbeleven van gebeurtenissen en wel zo levensecht dat het ontroerend was, tot het beleven van gevoelens en gedachten van een ander. Ook krijg ik (afhankelijk van waar ik me op focus) heel mooie inzichten.

is er iemand die dit herkent, of me gewoon vertellen kan... joh, dat komt door die en die stof?
S
Smokey046Lid
01-01-2024, 00:00
#3
darkbull zei:
in mijn zoektocht op internet vond ik dit....


NN-Dimethyl-Triptamine (DMT)
Volgens berichten uit de ”underground”, het meer verborgen uitgangsleven in Amsterdam, neemt het gebruik van DMT (NN-Dimethyl-Triptamine) toe. DMT is onder meer te vinden in planten als de Acacia, de Mimosa en vooral de Ayahuasca, een plant die wordt gebruikt door sjamanen en Noord en Zuid-Amerikaanse Indianen om geestelijke (buitenzintuiglijke) ervaringen op te wekken. Deze Indianen gebruiken deze drug ook voor inwijdingen, waardoor Ayahuasca ook wel een heilige plant wordt genoemd. Voor de feestende jeugd hier in het westen is DMT vooral een manier om snel een spirituele ervaring te krijgen.
De werking van deze drug is intens en laat in de regel een diepe indruk achter die zich niet laat vergelijken met andere drugs. Een trip die objectief maar een paar minuten duurt, kan na het ontwaken herinneringen oproepen alsof iemand weken lang weg is geweest. Het is dus niet echt een party-drug, daarvoor is de ervaring voor veel gebruikers te intensief. Sommigen hebben een jaar nodig om één trip te verwerken.

een objectieve geestelijke werkelijkheid
Het bijzondere van DMT is dat het geen willekeurige hallucinaties opwekt, zoals we dat kennen van LSD, maar dat de visioenen van verschillende gebruikers vaak een gemeenschappelijke inhoud hebben. Tijdens de trip lijkt het alsof de gebruiker een wereld of dimensie betreedt die, onafhankelijk van onze fysieke wereld werkelijk objectief bestaat. De overtuiging dat deze hogere dimensie werkelijk bestaat wordt versterkt doordat de gebruiker in veel gevallen wordt begroet door geestelijke entiteiten. Deze wezens laten zich het best beschrijven als een soort mechanische elfen. Één gebruiker omschreef die als kabouterachtige wezens die leken op een combinatie van kristallen en machines. Als DMT-gebruikers naderhand met elkaar ervaringen uitwisselen, herkennen ze hun eigen ervaringen in de omschrijvingen van de ander. Bij hernieuwd gebruik wordt dezelfde wereld opnieuw betreden. Als de trip voldoende intensief is, kan het zelfs voorkomen dat deze wezens de gebruiker begroeten of herkennen van een vorige trip. Ook een gevoel dat veel gebruikers delen: een uitverkorene te zijn deze vreemde wereld te mogen betreden.

het ontstaan van DMT
Eeuwen voordat DMT in het westen in het laboratorium als ‘genotmiddel’ werd ontwikkeld, gebruikten de Indianen Ayahuasca in een strikt spirituele context. Aan deze Ayahuasca-sessies was een inwijding verbonden. De leerling werd er toe gebracht om dieper in de levende natuur door te dringen en de geestelijke wezens in planten en dieren te onderzoeken of zelfs de wereld van hun Goden te bezoeken. Het is dus mogelijk dat DMT werkelijk toegang zou kunnen geven tot een geestelijke wereld die objectief bestaat.
Dit is wat mij als antroposoof het meest raakte. De geheimzinnige wereld waartoe DMT toegang toe geeft, maakt zoveel indruk op de gebruiker dat deze het materialistische wereldbeeld dat hij tot dat moment bezat, in één klap overboord gooit. In mijn studententijd heb ik pas na jarenlange studie, twijfel en eindeloze discussies met medestudenten een nieuw mensbeeld opgebouwd. DMT doet hetzelfde, maar niet door jarenlange inspanning: enkel door een stofje te laten verdampen en te inhaleren, valt in misschien vijftien minuten een compleet wereldbeeld om. Ik zou bijna zeggen: dit verleidelijke stofje heeft meer power dan de hele ‘Gesamtausgabe’ van Rudolf Steiner. Natuurlijk heeft DMT ook een bijwerking, omdat mensen op deze manier zonder inzicht en zonder enige persoonlijke inspanning, een soort drempel kunnen overschrijden naar een niet-fysieke wereld. Het lijkt erop dat je met DMT de zogeheten ‘kleine wachter op de drempel’ omzeilt. Dat roept vele vragen op waarvan ik in deze context alleen wil ingaan op: hoe echt zijn de wezentjes in deze vreemde wereld?

mogelijke verklaringen
Voor de gangbare wetenschap is het bestaan van een niet-fysieke realiteit geen optie. Een filosoof als Daniel Dennett zal de ”objectieve” werking van DMT kunnen afdoen door te wijzen op mystieke gevoelens of Godservaringen die altijd in een specifiek gebied in de hersenen plaatsvinden. Deze locatie wordt wel de ”religie-kwab” genoemd. Maar de plaats van de hersenen zegt echter niets over de vraag of iets wel of niet objectief is, want ook de waarneming van een eik die voor mij staat, roept bij iedereen op dezelfde plaats in de visuele cortex een chemische reactie op. Wie zal nu beweren dat de eik slechts een subjectief product van mijn hersenen is?
Een psycholoog zal de gemeenschappelijke inhoud eerder willen verklaren vanuit de leer van de archetypes zoals deze zijn ontwikkeld door de bekende psycholoog Carl Gustav Jung. Deze grondlegger van de analytische psychologie ontwikkelde een theorie over gemeenschappelijke oerbeelden die in ons ”collectief onderbewuste” zijn opgeslagen. Maar ook van het ”collectief onderbewuste” kan de psychologie niet zeggen of het reĂ«el en objectief is.

als antroposoof
Vanuit de antroposofie denk ik dat het zeer goed mogelijk is dat DMT mede toegang geeft tot wat we heel concreet de natuur- of elementenwezens (salamanders, sylfen, undines of gnomen enzovoorts) noemen. Deze voor onze gewone zintuigen niet waarneembare wezens leiden een objectief bestaan. Zij bestaan onafhankelijk van onze eigen fantasieën, maar hebben een vreemde eigenschap. Deze wezens kunnen door onze eigen fantasieën en hartstochten een uiterlijke verschijningsvorm krijgen die niet overeenstemt met de aard van hun eigenlijke wezen. Onze subjectieve overtuiging overschaduwt meestal hun werkelijke gedaante en dat maakt het extra moeilijk om vast te stellen waar we hier mee te maken hebben. Of iemand een verstokte atheïst, een katholiek of een meer materialistisch wereldbeeld aanhangt, bepaalt sterk hoe een natuurwezen zich aan hem voordoet.

een mechanistisch wereldbeeld
In Europa overheerst een mechanistisch wereldbeeld en dat zou kunnen verklaren dat de elementenwezens die de DMT-gebruiker ontmoet, zich meestal als mechanische elfen of als levende machines voordoen. Hoe komen we er nu achter of deze wezens objectief bestaan of alleen een collectieve fantasie of een indruk op een hersenkwab?

De werkelijke gedaante van deze wezens kunnen we alleen zien als we onze eigen gedachten en gevoelens volkomen kennen en leren beheersen. Daarmee bedoel ik dat we een niet-fysiek elementenwezen niet passief kunnen waarnemen, zoals we een paard of een hert in de natuur aantreffen, als actief beweeglijke gedachten of ”ziele-wezens”. Hun aard is te vergelijken met onze eigen gedachten die we voortdurend vermengen met willekeurig associaties of ongerichte gevoelens die uit ons onderbewustzijn opborrelen. Als we onze gevoelens niet kennen en beheersen of een strikt logische gedachtegang niet kunnen uitvoeren, kunnen we ook niet helder en objectief denken. Althans niet zoals een wetenschapper dit nastreeft.

een gesprek beginnen
Het zou interessant zijn te onderzoeken hoe een feestganger die geen mechanisch wereldbeeld heeft, of iemand die zijn denken heeft getraind in onbevooroordeeld waarnemen, deze elf-achtige wezens zou zien. En natuurlijk nog veel beter zou het zijn om met deze wezens in alle rust een gesprek aan te knopen. Een mooie vraag zou zijn: bestaat u eigenlijk wel objectief of heb ik u verzonnen?
Klik om te vergroten...

Hasj is iets heel anders dan DMT, denk niet dat ie DMT in de hasj joint had zitten..
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#4
in mijn zoektocht op internet vond ik dit....


NN-Dimethyl-Triptamine (DMT)
Volgens berichten uit de ”underground”, het meer verborgen uitgangsleven in Amsterdam, neemt het gebruik van DMT (NN-Dimethyl-Triptamine) toe. DMT is onder meer te vinden in planten als de Acacia, de Mimosa en vooral de Ayahuasca, een plant die wordt gebruikt door sjamanen en Noord en Zuid-Amerikaanse Indianen om geestelijke (buitenzintuiglijke) ervaringen op te wekken. Deze Indianen gebruiken deze drug ook voor inwijdingen, waardoor Ayahuasca ook wel een heilige plant wordt genoemd. Voor de feestende jeugd hier in het westen is DMT vooral een manier om snel een spirituele ervaring te krijgen.
De werking van deze drug is intens en laat in de regel een diepe indruk achter die zich niet laat vergelijken met andere drugs. Een trip die objectief maar een paar minuten duurt, kan na het ontwaken herinneringen oproepen alsof iemand weken lang weg is geweest. Het is dus niet echt een party-drug, daarvoor is de ervaring voor veel gebruikers te intensief. Sommigen hebben een jaar nodig om één trip te verwerken.

een objectieve geestelijke werkelijkheid
Het bijzondere van DMT is dat het geen willekeurige hallucinaties opwekt, zoals we dat kennen van LSD, maar dat de visioenen van verschillende gebruikers vaak een gemeenschappelijke inhoud hebben. Tijdens de trip lijkt het alsof de gebruiker een wereld of dimensie betreedt die, onafhankelijk van onze fysieke wereld werkelijk objectief bestaat. De overtuiging dat deze hogere dimensie werkelijk bestaat wordt versterkt doordat de gebruiker in veel gevallen wordt begroet door geestelijke entiteiten. Deze wezens laten zich het best beschrijven als een soort mechanische elfen. Één gebruiker omschreef die als kabouterachtige wezens die leken op een combinatie van kristallen en machines. Als DMT-gebruikers naderhand met elkaar ervaringen uitwisselen, herkennen ze hun eigen ervaringen in de omschrijvingen van de ander. Bij hernieuwd gebruik wordt dezelfde wereld opnieuw betreden. Als de trip voldoende intensief is, kan het zelfs voorkomen dat deze wezens de gebruiker begroeten of herkennen van een vorige trip. Ook een gevoel dat veel gebruikers delen: een uitverkorene te zijn deze vreemde wereld te mogen betreden.

het ontstaan van DMT
Eeuwen voordat DMT in het westen in het laboratorium als ‘genotmiddel’ werd ontwikkeld, gebruikten de Indianen Ayahuasca in een strikt spirituele context. Aan deze Ayahuasca-sessies was een inwijding verbonden. De leerling werd er toe gebracht om dieper in de levende natuur door te dringen en de geestelijke wezens in planten en dieren te onderzoeken of zelfs de wereld van hun Goden te bezoeken. Het is dus mogelijk dat DMT werkelijk toegang zou kunnen geven tot een geestelijke wereld die objectief bestaat.
Dit is wat mij als antroposoof het meest raakte. De geheimzinnige wereld waartoe DMT toegang toe geeft, maakt zoveel indruk op de gebruiker dat deze het materialistische wereldbeeld dat hij tot dat moment bezat, in één klap overboord gooit. In mijn studententijd heb ik pas na jarenlange studie, twijfel en eindeloze discussies met medestudenten een nieuw mensbeeld opgebouwd. DMT doet hetzelfde, maar niet door jarenlange inspanning: enkel door een stofje te laten verdampen en te inhaleren, valt in misschien vijftien minuten een compleet wereldbeeld om. Ik zou bijna zeggen: dit verleidelijke stofje heeft meer power dan de hele ‘Gesamtausgabe’ van Rudolf Steiner. Natuurlijk heeft DMT ook een bijwerking, omdat mensen op deze manier zonder inzicht en zonder enige persoonlijke inspanning, een soort drempel kunnen overschrijden naar een niet-fysieke wereld. Het lijkt erop dat je met DMT de zogeheten ‘kleine wachter op de drempel’ omzeilt. Dat roept vele vragen op waarvan ik in deze context alleen wil ingaan op: hoe echt zijn de wezentjes in deze vreemde wereld?

mogelijke verklaringen
Voor de gangbare wetenschap is het bestaan van een niet-fysieke realiteit geen optie. Een filosoof als Daniel Dennett zal de ”objectieve” werking van DMT kunnen afdoen door te wijzen op mystieke gevoelens of Godservaringen die altijd in een specifiek gebied in de hersenen plaatsvinden. Deze locatie wordt wel de ”religie-kwab” genoemd. Maar de plaats van de hersenen zegt echter niets over de vraag of iets wel of niet objectief is, want ook de waarneming van een eik die voor mij staat, roept bij iedereen op dezelfde plaats in de visuele cortex een chemische reactie op. Wie zal nu beweren dat de eik slechts een subjectief product van mijn hersenen is?
Een psycholoog zal de gemeenschappelijke inhoud eerder willen verklaren vanuit de leer van de archetypes zoals deze zijn ontwikkeld door de bekende psycholoog Carl Gustav Jung. Deze grondlegger van de analytische psychologie ontwikkelde een theorie over gemeenschappelijke oerbeelden die in ons ”collectief onderbewuste” zijn opgeslagen. Maar ook van het ”collectief onderbewuste” kan de psychologie niet zeggen of het reĂ«el en objectief is.

als antroposoof
Vanuit de antroposofie denk ik dat het zeer goed mogelijk is dat DMT mede toegang geeft tot wat we heel concreet de natuur- of elementenwezens (salamanders, sylfen, undines of gnomen enzovoorts) noemen. Deze voor onze gewone zintuigen niet waarneembare wezens leiden een objectief bestaan. Zij bestaan onafhankelijk van onze eigen fantasieën, maar hebben een vreemde eigenschap. Deze wezens kunnen door onze eigen fantasieën en hartstochten een uiterlijke verschijningsvorm krijgen die niet overeenstemt met de aard van hun eigenlijke wezen. Onze subjectieve overtuiging overschaduwt meestal hun werkelijke gedaante en dat maakt het extra moeilijk om vast te stellen waar we hier mee te maken hebben. Of iemand een verstokte atheïst, een katholiek of een meer materialistisch wereldbeeld aanhangt, bepaalt sterk hoe een natuurwezen zich aan hem voordoet.

een mechanistisch wereldbeeld
In Europa overheerst een mechanistisch wereldbeeld en dat zou kunnen verklaren dat de elementenwezens die de DMT-gebruiker ontmoet, zich meestal als mechanische elfen of als levende machines voordoen. Hoe komen we er nu achter of deze wezens objectief bestaan of alleen een collectieve fantasie of een indruk op een hersenkwab?

De werkelijke gedaante van deze wezens kunnen we alleen zien als we onze eigen gedachten en gevoelens volkomen kennen en leren beheersen. Daarmee bedoel ik dat we een niet-fysiek elementenwezen niet passief kunnen waarnemen, zoals we een paard of een hert in de natuur aantreffen, als actief beweeglijke gedachten of ”ziele-wezens”. Hun aard is te vergelijken met onze eigen gedachten die we voortdurend vermengen met willekeurig associaties of ongerichte gevoelens die uit ons onderbewustzijn opborrelen. Als we onze gevoelens niet kennen en beheersen of een strikt logische gedachtegang niet kunnen uitvoeren, kunnen we ook niet helder en objectief denken. Althans niet zoals een wetenschapper dit nastreeft.

een gesprek beginnen
Het zou interessant zijn te onderzoeken hoe een feestganger die geen mechanisch wereldbeeld heeft, of iemand die zijn denken heeft getraind in onbevooroordeeld waarnemen, deze elf-achtige wezens zou zien. En natuurlijk nog veel beter zou het zijn om met deze wezens in alle rust een gesprek aan te knopen. Een mooie vraag zou zijn: bestaat u eigenlijk wel objectief of heb ik u verzonnen?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Lijkt mij ook vrij sterk, gezien de prijs (en daarnaast het erg bescheiden aanbod) van dat spul in rookbare vorm.

Daarnaast vind ik je ervaringen redelijk herkenbaar. Klinkt voor mij 'gewoon' als een vrij intense wiet(hasj)trip.

Of je vroeg wel of geen psychotische aanvallen zou hebben gehad na het roken van een jointje zou ik je kop niet over breken. Dat maakt nu toch niets meer uit en wanneer dat soort gedachten (tijdens zo'n intense ervaring) in een loop raken kan het je kop kosten.(en dus tot een daadwerkelijke psychische aanval uitdraaien)

Dus ja, ik kan je wel vertellen dat het door de stof komt.
Dingen die je beschrijft als (extreem)empathisch, inzichten verkrijgen, emoties heel erg (her)beleven; dat zijn toch wel redelijk normale effecten van cannabis. Wellicht in een heftige vorm, soms ook wel een 'echte' wiet trip genoemt, die niet iedereen meer kan waarderen aan het effect (sneller bad gaan bijv.)
Wees dus blij en gerust dat je dit ervaart, ik vind het in ieder geval altijd een van de mooiste ervaringen. (incl. alle échte psychedelica of stimulaten)
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wil er trouwens nog even bij vermelden dat ik het niet echt het beste stukje over DMT vind.
Staan wel wat miereneukerige onwaarheden in, en uiteindelijk nog steeds geen echte verklaring van de schrijver. Althans, tegenstrijdig, zijn theorie zou juist ieders hallicunaties op bijv. LSD of paddo's verklaren. Die zijn inderdaad bevooroordeeld hoe je in het leven staat en wat je al meegemaakt hebt.
Of je nou arm of rijk bent, een kut jeugd heb gehad of niet: De machine elven zijn er.
En ja, dat in tegenstelling tot de zuid amerikaanse indianen, maar die rookte het ook niet.
Zij dronken de DRANK ayahuasca gemaakt uit verschillende planten, waardoor de DMT een compleet anders effect geeft.

Wanneer je het rookt merkt bijna iedereen hetzelfde effect, in meer en mindere mate. Ook erg afhankelijk van dosis en lichtelijk van de set en setting.
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#7
nee joh dat dmt was wat ik had gevonden over spirituele ervaringen.

wel heel erg bedankt voor jullie commentaar, met name peptalk, fijn te horen dat het idd door de stof komt en dat het 'gewoon' een trip was.
ik vond het erg bizonder!

ik ben dus geen ervaren hasjroker en heb ik mijn omgeving ook niet echt mensen die hasj roken, dus ik kan geen ervaringen delen en dan is het fijn te horen dat het er gewoon bijhoort (tjonge, ik heb wel wat gemist hoor, al die cleane jaren).
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#8
1 x in de 2 weken is te veel denk je?

vaak denk ik er niet aan hoor maar ik kan me echt verheugen op een avondje chillen met een joint erbij.

en als de jointjes op zijn (ik koop zo'n rijtje van 5) dan duurt het vaak weer even voor ik in de coffeeshop kom, het is niet naast de deur en ik moet er maar net aan denken.
P
Pieter210Lid
01-01-2024, 00:00
#9
darkbull zei:
1 x in de 2 weken is te veel denk je?

vaak denk ik er niet aan hoor maar ik kan me echt verheugen op een avondje chillen met een joint erbij.

en als de jointjes op zijn (ik koop zo'n rijtje van 5) dan duurt het vaak weer even voor ik in de coffeeshop kom, het is niet naast de deur en ik moet er maar net aan denken.
Klik om te vergroten...
Overweeg eens pure hasj of wiet te roken in een pijpje. Geeft weer een extra dimensie :mrgreen:
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#10
vertel?
wat heb ik dan nodig en waar koop ik dat?
ik ben een nitwit he!
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
1 keer in de 2 weken vind ik zeker niet teveel.
Maar wanneer het een gewoonte gaat worden kan het bijzondere eraf gaan.

Over het puur roken: Wanneer je wiet of hasj puur rookt werkt het (bij de meeste) een stuk psychoactiever. Althans, zo word het ervaren.
Dus meer high in je hoofd, inplaats van stoned in je lichaam.
Veel meer lachen, creativiteit en trippen inplaats van zwaar ontspannen, languit liggend op de bank.

Puur roken kun je op vele manieren doen.
Om het eens uit te proberen kun je simpel beginnen met een puurpijpje.
Zijn in elke coffeeshop wel te kopen voor een paar euro, of natuurlijk via bovenstaande banner.

http://azarius.nl/headshop/pipes/metal_pipes/pipe_giftpack/

Ikzelf vind de rook dan wel wat scherp en heet, en ga daarom liever voor wat groter werk.
Een bong is dan erg handig, zit een water reservoir in waar de rook door heen gaat en daardoor enigszins word afgekoeld. Vooral door de langere weg die de rook af moet leggen voelt deze veel minder scherp aan.

Let er wel op: Bij puur roken krijg je dus alles in 1,2 of 3 hijsjes binnen in plaats van bij een jointje die je in 10-15 minuutjes lekker rustig oprookt.
Het effect kickt er dus echt in.
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#12
ohw leuk, en van azarius heb ik al es besteld (maar vergeten... truffels die in de koelkast lagen te rotten) en ik had een poedertje wat heel goor was en niet echt effect had, maar snelle levering, ik ga der weer es kijken.
bedankt voor de tip!

en uh.. een jointje rook ik echt niet binnen een kwartier op hoor, daar doe ik de hele avond over als ik em al op krijg!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."