Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen vraag met een verhaal...

Een vraag met een verhaal...

14 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
A
AppeltraartLid
01-01-2024, 00:00
#1
zoals de titel al zegt heb ik een vraag en daarbij een verhaal.

Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden teveel MDMA/XTC op waardoor ik in het ziekenhuis ben beland en daarna een jaar lang aan heftige angstaanvallen heb geleden. slik sindsdien dagelijks diazepam om de angst en paniek aanvallen te onderdrukken. dit waren er 8 van 2mg per dag, zit nu op de anderhalf per dag. ik heb in die tijd nog een korte periode geblowd maar werd er niet lekker van en het leek het gevoel van angst en paniek erg er te maken en werd er extreem suf van (zal wel de combinatie zijn van diazepam en wiet). later toen de dosis wat was verlaagd heb ik met mijn psychiater overlegd of ik nog wiet kon roken, hij adviseerde het niet maar het kan helpen tegen angst, maar kan het ook weer erger maken... nja dat moest ik dus maar gewoon uitproberen. wat ik voelde was een verminder gevoel van angst maar toch ook meer, ik ging er anders mee om denk ik. dit heb ik een maand gedaan daarna weer gestopt. maar na dat ik gestopt was zijn mijn paniekaanvallen aanzienlijk minder geworden en nu zelfs weg!

Vraag 1; Ik vroeg mij af of het mogelijk is dat de "geestverruimende" eigenschap (zoals ik het maar even noem) van wiet mij heeft geholpen om beter met angsten en paniekgevoelens om te gaan?
ik heb nog steeds wel klachten maar zeker veel minder, ik kan weer werken en naar school en met vrienden een biertje drinken.

vraag 2; heeft iemand een idee/advies of de paniek en angst terug zullen komen als ik weer eens een keer zou blowen? en heeft iemand misschien een gelijke ervaring meegemaakt met angst/paniek en cannabis?

Alvast bedankt voor het lezen en reacties!
A
AppeltraartLid
01-01-2024, 00:00
#2
Niemand? :(
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi Martin,

Ik denk inderdaad dat wiet je kan helpen met het onderdrukken en beter leren omgaan met angst gevoelens. Maar zoals je psychiater al zei kan blowen dit juist ook verergeren.

Ik geef hetzelfde advies over terugkerende angst gevoelens als hij destijds.
Gewoon zelf uitproberen en aanvoelen. Als je merkt dat er signalen zijn dat de angstgevoelens terug keren en dat dit is in een periode waarin je blowt of op het moment dat je onder invloed bent dan zou ik ook onmiddelijk stoppen.

Ikzelf heb geen ervaring met blowen en angstgevoelens, behalve dat ik erg stoned niet fijn alleen in het donker in een verlaten bos te lopen. Maar echt bang word ik dan ook niet.

Blowen samen met pammetjes zorgt inderdaad voor een nog suffer effect dan beide middelen los van elkaar. Heb je al geblowt totaal zonder diazepam?
A
AppeltraartLid
01-01-2024, 00:00
#4
ja voor dit hele gebeuren heb ik ongeveer 3 jaar dagelijks geblowd, denk iets minder dan een gram per dag.
A
AppeltraartLid
01-01-2024, 00:00
#5
maar eigenlijk wat ik echt wil weten is of er een grote kans is dat een paar hijsjes van een joint een heel jaar aan heftige paniekaanvallen kan opwekken? Dat dit het op het moment of tijdelijk kan uitlokken weet ik wel maar hoe groot is de kans dat dit lang aan houd??
ik weet dat hier geen duidelijk antwoord op te geven is maar ik hoop gewoon dat iemand hier iets meer van weet of ervaring mee heb.
Ik mis mijn joint :(
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Niemand kan je hier antwoord op gaan geven.
Als ik politiek correct antwoord wil geven:

De kans dat je langdurig lijdt aan (hevige) paniek/angstaanvallen door eenmalig blowen is niet erg groot. Wanneer je een geschiedenis hebt met angst/paniekaanvallen schiet de kans ineens omhoog. Aan de andere kant heb je ook een geschiedenis met blowen waarbij het lang wel goed ging en je zelf zegt dat het klachten onderdrukt.

Over het algemeen word het blowen door iemand die psychisch onstabiel is sterk afgeraden. Echter, bij sommige treed verbetering van klachten op. Je zegt dit zelf te hebben, maar dat de angst toch ook meer is.

Probeer het blowen gewoon rustig uit. Pak geen zware wiet (wellicht hasj?) en draai dunne joints en rook deze rustig op. Bij vrienden van me die nog blowde nadat ze psychotisch of depressief geworden zijn viel me op dat klachten vrijwel direct terug keerde of in hevigheid toenamen naar mate ze stoneder werden. Niet heel merkbaar stoned maar gewoon rustig chill hielp ze enorm met hun klachten.
A
AppeltraartLid
01-01-2024, 00:00
#7
oke, ik ben van plan om gewoon morning glory te halen, weet niet of dit je wat zegt.
toen ik nog dagelijks blowde kon ik een hele joint van dat spul op zonder stoned te worden...
dus dat lijkt me wel een goeie om te beginnen.
maar hasj dat weet ik niet zo zeker, ik heb weleens een keer hele vreemde hasj gehad waar uiteindelijk PCP in bleek te zitten O.o en dat is niet zo goed voor mensen met angst.
maar in ieder geval bedankt voor de reactie! ik ga het vrijdag met 2 vrienden maar weer eens uit proberen.
ik laat nog wel weten hoe dat ging!
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#8
't lijkt me erg vreemd/onwaarschijnlijk dat er in Nederland PCP in je hasj zat, maar dat terzijde.
Morning glory is volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, ook vooral geschikt om oraal te nuttigen en niet te roken. De psycho actieve stoffen (bijv. LSA) zitten voornamelijk in de zaden, hoe heb je die gerookt dan?

Verder lijkt me, mocht het hier om LSA gaan, niet perse een goede stof om te gebruiken. Zeker niet tegen angst aanvallen, het kan helpen maar de kans dat het de andere kant op schiet oogt mij groter.

Probeer hasj nog eens uit en vergeet die vorige ervaring, probeer dat niet te laten mee spelen.
Koop gewoon wat hasj bij de shop, is zeker niet altijd kwaliteit (wel om lekkere/goeie vragen en dit willen betalen natuurlijk) maar er zit sowieso geen PCP ed. in.

We horen van je! :)
A
AppeltraartLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik bedoelde geen lsa morning glory zaden, maar morning glory wiet :P kan je kopen in leiden (1e kamer koffie shop) maar oke, ik haal denk gewoon een halve gram hasj en een halve gram wiet, kijk ik wel aan welke me beter bevalt. vrijdag wiet, zaterdag hasj.
Je hoort het!
Bedankt voor de reacties! :)

ps
Oja en waarom eigenlijk hasj boven wiet? is dit over het algemeen milder??
A
AppeltraartLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nou heb vanavond lekker een half grammetje white widow gerookt. :mrgreen:
Ik heb er van kunnen genieten, in het begin was ik erg angstig en zenuwachtig met veel hartkloppingen. na een paar hijsjes werd ik al wat rustiger in mijn hoofd, later werd me lichaam ook wat rustiger en kon ik lekker op een bankje zitten en lachen met mijn vrienden. op het eind merkte ik alleen wel dat ik toch iets te veel op had want ik werd beetje misselijk en iets te duizelig.
maar het was geweldig en ben blij dat ik nu weer lekker af en toe een jointje kan roken! :smoke:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Haha ik had totaal geen benul van dat er Morning Glory wiet zou zijn. Best logisch aangezien je de raarste namen tegenkomt tegenwoordig.

Hasj is over het algemeen milder ja. Het effect is minder psychisch en makkelijker te sturen dan een zware wiet stonedheid. Er zijn ook mensen die dit juist andersom ervaren, maar over het algemeen zorgt hasj voor minder psychotische klachten dan wiet. Heeft voornamelijk te maken met de verschillende verhoudingen aan cannabisoïden zoals THC, CBD, enz.

Fijn dat je nu weer kunt roken. Probeer niet te veel en niet te vaak te roken.
Ook maak ik uit je verhaal op dat het buiten op straat was met wat vrienden? Ga ook hier voorzichtig mee om. Wanneer je buiten rookt ga je veel sneller bad, er kan politie voorbij komen of bekende kunnen je misschien zien. Niet dat dit het einde van de wereld is, maar als je er gevoelig voor bent kun je hierdoor wel in een negatieve gedachte spiraal terecht komen.
A
AppeltraartLid
01-01-2024, 00:00
#12
ja ik ben ook niet van plan weer dagelijks te roken, maar gewoon 2/3 keer per maand ofzo. ik hou het speciaal.
en nja we zaten idd wel buiten op een bankje maar zowat voor mijn tuin. ouders hebben het liever niet thuis.. :P
S
SkaffachtigLid
01-01-2024, 00:00
#13
Een vriendin van me heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt. Inmiddels ruim 2 jaar verder en ze rookt ook geregeld een jointje. (1 á 2 keer per week.) Ze heeft naar eigen zeggen nooit last gehad van negatieve effecten wat betreft cannabis gebruik.
M
MeijerrLid
01-01-2024, 00:00
#14
Klinkt allemaal bekend.. paniek&cannabis

Uit eigen ervaring weet ik dat als je een tijd niet lekker in je vel zit en dan erbij gaat blowen het nog erger word. Je kan je dan bijvoorbeeld een hele dag klote voelen en snakken naar een joint.. en na 4 hijssen je helemaal opgefokt voelen met druk op de borst.. Herkenbaar?

Ook zit er een verschil in de soort wiet die je rookt en waar het mee bewerkt is.. Ik denk dat eigengekweekte wiet (onbewerkt) veel beter valt dan die chemische coffeeshop wiet. Het heeft niks met de sterkte van de wiet te maken maar met de stoffen die erin zitten.

mvg
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Klinkt inderdaad bekend, heb anderhalf jaar dagelijks gerookt en toen heb ik ook wel de angst en paniekeffecten gemerkt, gelukkig niet heel heftig maar wel aanwezig.

Wiet kan op de korte termijn de effecten creëren, maar 1 joint zorgt hoogstwaarschijnlijk niet voor een jaar lang klachten. Ik kan het me niet voorstellen, maar ik hou een slag om de arm want het brein is bijzonder :)

Wel merk ik dat wiet veel vervelender is met angst en paniek, hasj is een stuk rustiger in mijn beleving. De laatste maanden dat ik blowde heb ik alleen nog maar hasj gerookt en toen werd het een stuk minder.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."