Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPaniekaanvallen en het roken van cannabis.

Paniekaanvallen en het roken van cannabis.

24 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Jixx zei:
Ik kan je niet helemaal hierin volgen Bee, maar ik ben nu ook best wel goed wazig. :P

Maar ik ga er nu even vanuit dat je gewoon een vrouw bent , en antidepressiva getest hebt?

Het sluit zeker niet uit dat antidepressiva als je dat met medicatie bedoeld ? bij vrouwen niet aan kan slaan.

Maar sowieso blijkt uit onderzoek dat vrouwen die in de overgang komen (menopauze) en ouder sowieso al minder baat kunnen hebben bij antidepressiva. Daarnaast is de kans op een poop out van de antidepressiva ook hoger bij vrouwen dan mannen lijk ik inmiddels een beetje te ervaren in de praktijk om het zo maar te zeggen. Maar dat wilt niet zeggen dat ik de plank ook volledig mis kan slaan.

Maar wederom dat sluit niet uit dus dat er geen mensen zijn die in de menopauze zitten en ouder geen baat meer hebben bij antidepressiva, dat zou goed kunnen? Ook dat heeft de praktijk inmiddels wel bewezen aan de hand van reacties die ik gelezen heb over vrouwen in de overgang die antidepressiva gebruiken , en er wel baat bij schijnen te hebben. Met name is Zoloft dan erg populair als ik het goed heb?
Klik om te vergroten...

Ik zal me verduidelijken :tongueout:
Ik ben inderdaad vrouw, gelukkig nog lang niet in de menopauze (ben in de twintig) en slik sinds 2 jaar anti-depressiva. Dit was niet uit het "proberen" maar om mezelf genoeg bij elkaar te hebben om problemen aan te pakken. Ik was (en ben) er ook zeker geen voorstander van. Verschil tussen MDMA en SSRI's is dat SSRI's gebruik maken van de serotonine die in normale situaties al afgegeven wordt, maar gewoon zorgen dat ze langer beschikbaar zijn voor ze weer terug opgenomen worden. MDMA is dan weer een serotonineboost waar je meer serotonine aanmaakt en vervolgens de voorraad inderdaad uitgeput raakt.

Mijn inziens zou er meer onderzoek gedaan moeten worden naar het gebruik van hallicunogene middelen a la truffels, paddo's, ayahuasca etc. bij het genezen van depressies en angststoornissen maar helaas rust daar een gigantische taboe op (buiten dit forum dan!). Therapie etc. heeft me veel geholpen maar mijn kennismaking met truffels heeft mij net het laatste zetje gegeven om de knoop uit het koppie te halen zeg maar. Wat dat betreft is AD wel een symptoombestrijder, al is het waarschijnlijk zo dat mensen met langdurig depressieve klachten wel degelijk een afwijking hebben waardoor ze minder serotonine produceren/het te kort "gebruiken" in de synaptische spleet.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ahaaa! Dat is dan duidelijk.

Maar ik ben in zekere zin dan ook voorstander van psychedelica´s gebruiken bij bepaalde klachten. Voor mij is dit echter wiet, en ik gebruik het ook niet in mate. Dus of het echt verstandig heeft gedaan tijdens mijn depressie ? Maar desondanks het doorgaan met dagelijks cannabisgebruik en combineren van medicatie heeft dit nu toch geleid tot een omslag. Maar dit herstel zou ook gewoon een vorm van natuurlijk herstel kunnen zijn?
Echter dacht ik daar een paar maanden geleden nog heel anders over, en zag ik mezelf nooit meer beter worden.

Maar om dit soort dingen te adviseren is best riskant zoals ayahuasca gebruiken om confrontaties aan te gaan en het reinigen van de geest , dit kan voor sommige goed uitpakken, maar andere kunnen zoiets niet aan, en loopt het anders af. Dus waar wij zo over denken in zeker zin, dat kan voor een ander behoorlijk tegenvallen denk ik?

Aan de andere kant komt het in ´zeldzaamheid´ ook voor dat je van antidepressiva ook kan gaan hallucineren. Als je bijsluiter niet goed gelezen hebt, en daar dan ook helemaal niet op voorbereid bent, dan is dat misschien nog akeliger dan wanneer je weet van te voren dat je nou eenmaal gaat hallucineren. Dit verschil tussen niet voorbereid zijn, en wel kan al een hoop verschil uitmaken?
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik raad het ook niet aan, maar ben meer van mening dat er onderzoek gedaan moet worden om in professionele behandelingen gebruik te maken van de mogelijkheden die het biedt (bij de juiste cliënten).

Bij AD kan het zeker zo zijn dat je lichaam zichzelf herstelt en de serotonine-aanmaak weer gewoon op een rijtje krijgt. Dus in principe is er dan ook sprake van natuurlijk herstel. Cannabis doet niet direct iets tegen depressieve klachten, maar kan echter wel de scherpe randjes eraf halen heb ik zelf gemerkt. Het risico is echter wel dat je psychisch afhankelijk wordt en niet meer zonder kunt functioneren. Dan is het risico ook weer dat je terugvalt wanneer je je cannabisgebruik gaat beperken.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Daarom wil ik het ook nooit beperken. :P
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Maar snap het niet helemaal? AD zorgt ervoor dat je lichaam het weer zelf op peil kan krijgen, maar dat is dan geen natuurlijk herstel , maar door de medicatie herstelt? Tenzij je antidepressiva daadwerkelijk ziet als een natuurproduct in die zin dan kun je spreken van natuurlijk herstel? :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."