Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsaanhoudende depersonalisatie na spacecake

aanhoudende depersonalisatie na spacecake

7 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
m
milena95Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag iedereen,

Waarschijnlijk zijn er al talloze gelijkaardige berichten in dit forum gepost, maar ik wou toch even mijn verhaal kwijt...

Bijna 3 maanden geleden heb ik met twee vrienden spacecake gegeten die voor ons allen veel te heavy was. Alledrie zaten we in een bad trip, alleen is die bij mij iets anders uitgedraaid. Ik herinner me dat de effecten die ik ervoer op een bepaald moment zodanig sterk waren, dat ik me neerlegde in de zetel en mijn ogen sloot. Op dat moment ben ik als het ware in een soort bubbel gestapt waarbinnen mijn lichaam en geest niet meer in balans waren. Moeilijk uit te leggen, maar het is alsof er geen samenhang meer was tussen de handelingen van mijn lichaam, en wat mijn geest dacht. Oorspronkelijk dacht ik in een psychose te zitten, maar gezien mijn realiteitsbesef nog intact was en ik geen wanen/hallucinaties ervoer, wist ik al snel dat ik (extreme) dissociatie (in de vorm van depersonalisatie) doormaakte. Ik herkende de gevoelens omdat ik het 10 jaar geleden ook eens heb doorgemaakt na het roken van een joint, en nog op een andere keer 3 jaar geleden toen ik enorm veel stress had (zonder druggerelateerde oorzaak). In deze gevallen is het telkens weggegaan na één dag. Alleen was het nu véél zwaarder: toen ik mijn gsm vasthield herkende ik mijn eigen hand niet, toen ik over mijn wang wreef was het alsof het iemand anders zijn hand was. De volgende dag zat ik nog steeds in deze depersonalisatiebubbel, waarbij ik mijn eigen aanrakingen niet herkende, en zelfs niet kon voelen of het water uit mijn douche warm of koud was. Heel heftig en beangstigend. Wanneer ik met het licht uit in mijn bed lag, kon ik het verschil tussen mijn lichaam en de matras niet voelen. Natuurlijk gaven deze gevoelens mij extra stress, en ben ik gaan doen wat altijd afgeraden wordt: symptomen googelen. Op den duur begon ik te vrezen dat het niet meer ging overgaan, door alle horrorverhalen te lezen. De dagen erna heb ik op automatische piloot geleefd, en gehoopt dat de klachten weg zouden gaan... Ik had 0,0 concentratie, kon geen dingen in de toekomst plannen, en had geen emoties. Na 5 dagen ben ik verlost geraakt van de klachten, ik was zo gelukkig en dankbaar dat ik mijn 'oude' zelf terug had.

Twee weken later voelde ik mij extreem belabberd: licht in mijn hoofd, duizelig, een druk op mijn voorhoofd en ogen, ... Ik dacht dat het een kater was en het zou overgaan, maar ook de volgende dag bleef ik er last van hebben. Daarbij was ik extreem, extreem vermoeid zonder reden. Door opnieuw alle symptomen die ik toen had (oorsuizen, druk op de borst, ...) te googelen, werd mijn angst aangewakkerd. Na een dag of twee had ik opnieuw last van die gevoelsstoornis die ik tijdens mijn depersonalisatie heb gehad: ik kon met mijn hand over mijn wang strijken en die beweging maar in de verte voelen. Ik was toen bang voor een medische oorzaak, maar heb verschillende onderzoeken gedaan waaruit niets bleek. De dokter dacht dat ik overstressed was en schreef me enkele dagen thuis. Maar hoe langer ik thuis zat, hoe meer ik opnieuw begon te dissociëren. Deze depersonalisatie was minder sterk dan de eerste keer, maar ik had schrik dat de bad trip iets had aangewakkerd waar ik voorgoed last van zou ondervinden. Ik vertrok op reis en kon geen geluk ervaren in wat ik deed, was niet aanwezig bij alles wat rondom mij gebeurde. Ik voelde een constante druk op mijn ogen, waardoor ik mijn ogen altijd moest toeknijpen om me te concentreren. Ik was volledig de verbinding met mijn oude zelf kwijt. Na 2 weken na de eerste dag dat dit terug was gekomen, verdween de 'gevoelsstoornis' en was ik zeer opgelucht. Op hetzelfde moment ebde de depersonalisatie ook een beetje weg. Wat ik in de plaats kreeg, was extreme vermoeidheid. Ik heb mijn verlof gespendeerd door te slapen, ik sliep de hele dag door en was kàpot. De vermoeidheid hield ook een dikke week aan.

Uiteindelijk, ongeveer 6 weken na het eten van de cake, waren mijn klachten gaan liggen. Toch heb ik het gevoel gehad, tot en met nu (10 weken later), dat het niet volledig weg is. Ik voel me nog steeds supervermoeid met momenten, kan niet meer genieten van dingen zoals vroeger, en heb het gevoel een stukje van mijzelf kwijt te zijn. Ik ben niet volledig alert, licht in mijn hoofd, heel prikkelbaar en nog steeds enigszins vervreemd van mijzelf. Ik voel mij alsof ik permanent 2 glazen wijn heb gedronken op nuchtere maag. Ik kan op zich wel 'normaal' functioneren, maar handel eigenlijk een beetje op automatische piloot. Ik doe me ook beter voor dan ik me effectief voel, omdat ik niet depressief wil worden. Ik heb het gevoel 'vast' te zitten in een soort 'restfase' van mijn heftige depersonalisatie enkele maanden terug, en krijg het benauwd bij de gedachte dat ik hier zou in blijven. Het is niet onleefbaar, maar ik heb eigenlijk zeer weinig levenskwaliteit op dit moment.

Ik zit een beetje in de knoop met wat ik nu moet doen, en heb enkele vragen...

- Denken jullie dat deze gevoelens ooit over zullen gaan? Heeft iemand hier ervaring mee? Dit is eigenlijk mijn grootste bezorgdheid.
- Kent iemand een verklaring voor het feit dat alles 2 weken beter gegaan is, maar ik dan 'hervallen' ben?
- Kennen jullie effectieve behandelingen? Therapie (welke soort)? Medicatie? Mindfulness?
- Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de extreme vermoeidheid die met deze gevoelens gepaard gaat?

Alvast heel erg bedankt aan de mensen die raad zouden weten!

Groetjes


PS: ik was geen onervaren gebruiker, was mijn 3e keer spacecake en ik rookte in het verleden wiet (1 keer per week ongeveer). Verder doe ik geen drugs op regelmatige basis, soms eens XTC.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sorry maar in kon je verhaal niet helemaal lezen maar van wat ik gelezen heb , zou ik naar je arts gaan en alles eerlijk uit leggen als je dat nog niet gedaan hebt.
Het is niet normaal dat je die klachten na 3 maanden nog hebt.
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bloedprikken kijken of je waardes daar eventueel op orde zijn dan weet je zeker dat het niet hormonaal is. Eet je wel genoeg ?
T
TripJessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik heb dit precies gehad, 5 jaar geleden. Ook na spacecake. Ik had die cake zelf gemaakt heel onervaren, maar ik wilde het oraal nemen omdat roken over de longen niet lukt en vies is. In totaal maar een half plake cake gehad en 2 uur later ofzo merkte ik daar wat van, mijn hoofd sloeg een beetje op hol, 3x zo snel als normaal al mijn gedachtes werden extreem uitvergroot ofzo. Dat kon ik redelijk handelen, had alleen de hele nacht niet geslapen en was de volgende dag gewoon naar school gegaan. Daar bleek ik achteraf al vaag te zijn in een staat vergelijkbaar met die van jou. Al kwam alles niet zo 123 op zijn plek, maar ook bij mij duurde dit zo'n 2 weken. Ik was zo angstig dat ik bang was om nog in t openbaar te zijn uiteindelijk. Toen ik jankend mijn ma had verteld hoe ik mij voelde ben ik naar de huisarts geweest maar dat was zo een oude lul die niet eens wist wat spacecake was. Hmm ook vrij weinig aan gehad. Rust wat uit. Ja ondertussen was ik al een paar keer overdag op school in slaap gevallen , snachts wakker en zo snel ik thuis kwam te bed. Durfde mijn vrienden ook niet meer te spreken en verstopte me op school in een boek wat ik normaal nooit deed , ik ben zeer sociaal. De week erop ben ik 'ziek' thuis gebleven en daarna merkte ik dat ik langzaam wel weer de goede kant op ging door even wat activiteiten te laten vallen en heel veel bij te slapen.

Ik was toentertijd 16 jaar en heb deze 'fases ' tot mijn 19e gehad. Ze werden zelfs getriggerd door een goed glas alcohol maar ik 'leerde er een soort van mee omgaan dat ik weer een periode vaag was en rustig aan moest doen. Het hielp dat een paar mensen om me heen van de situatie wisten.

Om een antwoord te geven op jou vragen vanuit mijn situatie. Ik ben eruit gekomen maar zo nu en dan kwam het terug. Ben nu 21 en al ruim 2 jaar nergens last van ook al gebruik ik meer dan ervoor, geen spacecake of wiet in een andere vorm gehad btw.

Het hervallen, wat ik dus ook heb gehad , kan ik geen antwoord op geven. Misschien toch stress in combie met onder invloed zijn? Mijn ma zij altijd je zou die 'fase' sowieso tegemoet zijn gekomen maar doordat je onverantwoord drugs nam heeft dat het getriggerd en erin geklapt.

Ik ben totaal niet goed behandeld. Ik kreeg psychiaters en psychologen maar die snapte niet goed wat ik hen vertelde heb ik het idee en zij bleven doorhameren op jeugd trauma wat voor mij helemaal niet zo sterk aanwezig was en is. Ben dan daar ook gewoon uit het niks gestopt , gezegd dat het oke ging en gegaan terwijl ik daarna ook nog wel periodes van terugval had.

De vermoeidheid lijkt me wel ergens logisch, je lichaam is bezig op automatische piloot om een soort van te overleven maar ondertussen snap jij er helemaal niks van en probeer jij er tegen te vechten zoiets.

Ik heb nog tal van voorbeelden om te noemen wat er zoal in die periodes gebeurd is. Voorbeeldje : ik rook poep van onze pup, toen de tijd, terwijl ik sochtends mijn kranten deed. Wat onmogelijk was want die rook je in de kamer omdat wij toen bezig waren met het beestje zindelijk maken. / Op de fiets bijna op de bestemming na 45 min fietsen en zeker wetende dat je bent doorgelekt. Bij aankomst controleren en er is niks aan de hand./ Muziek wat ik altijd zo graag luisterde was me letterlijk aan het fukken omdat de volgorde van de liedjes niet meer klopte of stukken eruit werden gelaten./ De kraan aan willen zetten en (net zoals bij jou) een hand zien gaan die niet van jou lijkt te zijn.

Ik ben zelf verbaasd over je verhaal want tot nu toe heb ik niemand gesproken of gezien met vergelijkbaar verhaal. Voel je vrij om een berichtje te sturen ik ben heel benieuwd hoe jou situatie gaat vorderen. Het komt sowieso goed je gaat alles kunnen oppakken maar je moet het de tijd geven en terugvallen accepteren.

GroetJessss ✌️🙃
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb er wel eens een video op youtube over gezien.
Depersonalisatie is een natuurlijk bijeffect van je lichaams vecht-of-vluchtreactie
Alle bijeffecten die daarbij horen zijn om er voor te zorgen dat je zo effectief mogelijk op gevaar kan reageren.

Dus angstig worden van depersonalisatie = meer depersonalisatie. Je komt dan in een loop te zitten.

video op youtube

Angst is een klein duiveltje.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bad gaan op spacecake is dan ook wel de heftigste..
G
GeelzuchterLid
01-01-2024, 00:00
#7
milena95 zei:
toen ik mijn gsm vasthield herkende ik mijn eigen hand niet, toen ik over mijn wang wreef was het alsof het iemand anders zijn hand was. De volgende dag zat ik nog steeds in deze depersonalisatiebubbel, waarbij ik mijn eigen aanrakingen niet herkende, en zelfs niet kon voelen of het water uit mijn douche warm of koud was. Heel heftig en beangstigend. Wanneer ik met het licht uit in mijn bed lag, kon ik het verschil tussen mijn lichaam en de matras niet voelen. Natuurlijk gaven deze gevoelens mij extra stress, en ben ik gaan doen wat altijd afgeraden wordt: symptomen googelen. Op den duur begon ik te vrezen dat het niet meer ging overgaan, door alle horrorverhalen te lezen.
Klik om te vergroten...
Heb echt exact hetzelfde meegemaakt na teveel wiet puur roken, wat voor mij hielp was kauwgom kauwen, veel slapen, en blijven socializen/afleiding zoeken (als je dat te eng vindt kan je er een benzodiazepine voor nemen). Het klinkt gek maar bier drinken hielp bij mij ook. Derealisatie is eigenlijk een mechanisme wat wordt ingezet door de hersenen bij een heftige paniekaanval. Hoe minder je je er mee bezig houdt, des te sneller het verdwijnt.
D
Dr. Paddo!Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Herkenbaar! Het komt goed!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."