Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGeen effect blowen; verslaving en afkicken

Geen effect blowen; verslaving en afkicken

15 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
MissChem zei:
Ben stiekem wel benieuwd waar deze aanname vandaan komt.
Klik om te vergroten...
Klinkt geweldig!

Ja nicotine en Wiet tegelijk stoppen kan wel wat latiger zijn, maar als je nicotine alleen in combinatie met wiet hebt geconsumeerd, verwacht ik dat het voor jou neerkomt op 1 verslaving moeten overwinnen.
Ik zag in je verhaal zoveel pijn en last op Dinsdag ochtend, dat ik verwachtte, dat je zeker gisteren avond ging melden, dat je trost was op je vooruitgang.

Ik ben blij, dat mijn aanname niet klopte!

Ik heb mijn wiet opgeruimd op 23h45 op 30 november en zit bijna weekje zonder. Waren zware momenten, maar ik heb veel meer drama gevoeld in het verleden, ook met stoppen met nicotine (ondertussen bijna 2,5 jaar zonder)

Caffeine neem ik nu wel, maar zeker minder dan een week geleden, want het zorgt bij mij voor extra stress en onzekerheid.

Zet hem op, je gaat super!
M
MissChemLid
01-01-2024, 00:00
#2
Manu76 zei:
Klinkt geweldig!

Ja nicotine en Wiet tegelijk stoppen kan wel wat latiger zijn, maar als je nicotine alleen in combinatie met wiet hebt geconsumeerd, verwacht ik dat het voor jou neerkomt op 1 verslaving moeten overwinnen.
Ik zag in je verhaal zoveel pijn en last op Dinsdag ochtend, dat ik verwachtte, dat je zeker gisteren avond ging melden, dat je trost was op je vooruitgang.

Ik ben blij, dat mijn aanname niet klopte!

Ik heb mijn wiet opgeruimd op 23h45 op 30 november en zit bijna weekje zonder. Waren zware momenten, maar ik heb veel meer drama gevoeld in het verleden, ook met stoppen met nicotine (ondertussen bijna 2,5 jaar zonder)

Caffeine neem ik nu wel, maar zeker minder dan een week geleden, want het zorgt bij mij voor extra stress en onzekerheid.

Zet hem op, je gaat super!
Klik om te vergroten...
Erg bedankt! Ik vind het stiekem nog iets te vroeg om te juichen namelijk, aangezien ik toch nog net ben begonnen in mijn ogen en wel nog met flinke klachten kamp maar het is toch een stuk minder hels dan dat ik het heb voorgesteld tot het punt dat ik tot nu toe mij heb kunnen weerhouden van gebruik; wel zie ik dit als een langdurige proces waar ik dus constant op mijn hoede zal moeten zijn; ik ben vooral bang dat ik smoesjes bedenk om weer te gebruiken.
Dat over caffeine kan ik mij best wel bij aansluiten; hartslag omhoog en ik ben al in paniek lijkt het wel haha!
Super joh! Wat inzettingsvermogen en we kunnen allemaal onze doelen bereiken zolang we niet vergeten waar we het voor doen! :blush:
J
JanDeBrandweermanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vergeet niet dat je voor het beginnen met blowen gewoon je leven kon leiden zonder die THC rotzooi ... dus moet dat nu ook lukken. Rook zelf alleen nog maar 0.5g pure joints maar het heeft een zeer onderdrukkend effect op je geheugen, dus helemaal stoppen is de enige optie.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#4
@MissChem Respect voor wat je aan het doen bent. Ik heb een half jaar geleden dezelfde stap gemaakt en weet hoe zwaar die is. Maar geloof me: het wordt beter. Mijn ervaring is dat je emoties opnieuw moet gaan leren, omgaan met situaties en omgaan met mensen. Op een nuchtere manier. En dat is uhhh wennen 😅. En soms ronduit confronterend. Vooral omdat jezelf zult gaan tegenkomen en je waarschijnlijk niet eens echt weet wie dat ook alweer is. Ik denk dat het wel goed is dat je support hebt. In ieder geval positieve mensen die op een gezonde manier het leven aan gaan. Waar jij je kwetsbaar kunt opstellen en even je moeilijkheden kunt delen, zonder dat ze je daar bij advies geven. Maar het is denk ik wel goed om naar suggesties te vragen hoe anderen met situaties omgaan. Dan kun je die toepassen en van leren.

Succes en wees niet te streng voor jezelf 😉
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Je zal een tijdje slecht slapen met zweten en levendige dromen hebben / wat neerslachtig zijn maar denk er niet te moeilijk over. Stoppen met blowen kan jij!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb 17 jaren zeer zwaar geblowd. Elke dag bongpijpen en soms een echte xandpijp.
Ik ben er in een keer mee gestopt.
Dat duurde enkele weken slecht slapen,wilde dromen en zweten, naar de tfeeedeeeekkk
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Ik heb 17 jaren zeer zwaar geblowd. Elke dag bongpijpen en soms een echte xandpijp.
Ik ben er in een keer mee gestopt.
Dat duurde enkele weken slecht slapen,wilde dromen en zweten, naar de tweede week werd het al rustiger. Dan moet je de randen op elkaar zetten rendoorbijten, je bent er bijna een verdziekhet nou niet door toch weer eens op een fesrtivabl
Klik om te vergroten...
A
AstronautLid
01-01-2024, 00:00
#8
Klinkt heel erg herkenbaar ik ben 31, nam me eerste hijsjes toen ik 9 jaar oud was, daarna op me 12e weer geblowd en vanaf 14 niet meer gestopt. Door de jaren heen, soms enkele maanden of weken gestopt geweest, maar altijd weer begonnen. De symptomen die je opnoemt zijn wel echt standaard problemen waar de gemiddelde smoker tegen aan loopt, voortgekomen uit wiet-misbruik inderdaad. Ik denk dat we een beetje in hetzelfde schuitje zitten. Het verschil niet meer weten tussen high of nuchter. Nuchter willen zijn als je stoned bent, stoned willen zijn als je nuchter bent. Maar in feite is ons nooit aangeleerd hoe je een nuchter leven kan lijden omdat we altijd stoned door het leven gaan/gingen. Ik overweeg dan ook om mogelijk hulp te zoeken bij de verslavingszorg, wellicht is dat voor jou ook een idee? Heel veel sterkte gewenst.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#9
Astronaut zei:
Nuchter willen zijn als je stoned bent, stoned willen zijn als je nuchter bent.
Klik om te vergroten...
Zooooo herkenbaar dit. Ik heb zo vaak gehad dat ik in dagelijks gebruik eigenlijk dacht, waarom doe ik dit toch? Ik voel mij eigenlijk helemaal niet beter dan wanneer ik nuchter ben. Maar zodra je nuchter bent mis je toch iets ofzo, verveling, niet kunnen omgaan met bepaalde dingen, waardoor je toch weer gaat blowen. En dan als het effect er is, het toch weer tegenvalt en je dan denkt, misschien als ik meer ga blowen dat ik wel het effect ga bereiken wat ik wil. :flushed:
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#10
Astronaut zei:
Maar in feite is ons nooit aangeleerd hoe je een nuchter leven kan lijden
Klik om te vergroten...
Was de keuze voor de lange IJ bewust, of gewoon een uitermate toepasselijke spelfout? :mouthzip:
M
MissChemLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben er uit;
Wiet maakt mij alleen maar angstig en paranoia nog.
Ik bleef maar blowen in de hoop wat te voelen en geen angst te krijgen
Na 3 dagen hypochondrisch onderzoeken waarom ik mij mentaal zo slecht voel ben ik er denk ik uit:
Door de wiet lieg ik tegen mezelf en excuseer ik gedrag dat ik nuchter niet zou accepteren
Alleen door het dagelijks blowen heb ik mijzelf geen tijd gegeven om mijn endocannabinoide receptoren te resetten dus dat ik eigenlijk áltijd zó high ben dat 1. Ik het verschil tussen nuchter en high niet meer weet, en ik afkickverschijnselen niet krijg omdat ik nuchter ben maar omdat de afvlakking van de receptoren ervoor zorgt dat ik dit ervaar als afkickverschijnselen.
Gisteravond was mijn laatste joint en die heb ik halverwege gewoon uit woede voor mijn verslaving losgelaten want ik ging maar doorroken terwijl ik niets voelden
Ik was in denial, probeerde niet meer aan kutte dingen te denken en voordat ik het wist blowde ik tegen het blowen zegmaar
Normaal bracht wiet mij hier doorheen maar dat werd zo erg afgevlakt dat ik mijn prioriteiten in het leven verkeerd heb ingesteld en hier mijn ogen voor sloot door juist meer te blowen
Nou: het is de volgende dag, en nu begin ik écht afkickverschijnselen te krijgen en heb geem motivatie om uit me bed te stappen, naar college te gaan of wat dan ook. Ik voel gewoon dat dit zo heftig is dat als ik hierbij verantwoordelijkheden zo hoog zijn dat ik zoals hiervoor terug zal gaan naar mindless blowen en ik merk nu echt dat ik wiet als coping mechanisme heb gebruikt en ik in werkelijkheid nooit coping mechanisms heb aangeleerd waardoor ik mij echt radeloos voel op dit moment. Mijn ouders weten dat ik wil stoppen maar de laatste tijd hebben we ruzies
Wie o wie heeft raad??? Ik wil niet meer weg rennen van mijn problemen waardoor ik te veel gebruik. Dit voelt als de hel op aarde en ik ben niet eens een dag bezig ik voel me echt zo zo zwak ik wil niet meer van mijn problemen rennen want het maakt me een saaie laffe junkie die alleen maar wil blowen om niet te denken maar tegelijkertijd maakt het me zo'n paranoide angsthaas ik zit "between a rock and a hard place"
Gebruik is niet leuk
Afkicken is kut
Wat een gekut zeg
Ik lig in bed ik kan zo echt niet studeren
Het enige wat mij tegen deze gevoelens hielp was wiet maar dat doet letterlijk niets meer
Volgens mij is het een soort van biologisch alarm signaal dat je mentaal je problematiek niet meer ziet.
Ik denk dat ik eindelijk weet waarom ik me in deze cyclus van niets met mijn leven doen zit.
En dat is niet dat iedereen zegt dat ik moet stoppen omdat ze anti-wiet zijn maar omdat ze anti wiet-misbruik zijn, en ik mijn constante gebruik zonder er bij na te denken niet als misbruik zag (terwijl ik wel dagelijks sinds mijn 13e blow hè hoe gek is dat
Lichamelijk voel ik mij alsof ik stims heb gebruikt en mentaal voel ik me een zombie met geen gevoelens behalve angst, spanning, verveeldheid, vermoeidheid, slapeloosheid geen eetlust en noem maar op
Alvast erg bedankt en ik hoop echt dat ik dit vol kan houden maar het is pas de eerste ochtend zonder dit gaat een laaaaange detox worden
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
MissChem zei:
en ik mijn constante gebruik zonder er bij na te denken niet als misbruik zag (terwijl ik wel dagelijks sinds mijn 13e blow hè hoe gek is dat
Klik om te vergroten...
Dat is niet zo gek. Althans, je bent niet de enige.

Ik rook al 30 jaar dagelijks cannabis en functioneerde er best redelijk bij. Ik zag het niet als overmatig gebruik of als verslaving. Pas dit jaar ben ik dit gebruik als verslaving gaan herkennen.

Ik ben nu een week gestopt met THC en het is niet gemakkelijk, maar ook zeker niet onmogelijk om te stoppen.

Ik heb afgelopen week wel ontwenningsverschijnselen, waarvan slecht slapen, heftig dromen, zweten, vermoeidheid, gewrichtspijn en prikkelbaarheid de meest duidelijke zijn.

Hou duidelijk je doel voor ogen, dat helpt enorm.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Wiet? En koffie, nicotine en stims? Zeker als je met blowen gaat stoppen moet je misschien minderen met caffeine en niet ook nicotine zomaar stoppen.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tja je moet nu eenmaal door de afkick heen en dat gaat kut zijn. Het beste wat je kan doen is dit feit accepteren en vertrouwen dat het beter wordt zolang jij je onthoud van gebruiken. De wil om te stoppen is er wel dus jij gaat dit zeker kunnen. Probeer wel om dingen te blijven doen, school, werk, eten, sport, sociaal contact. Gewoon proberen en als het echt niet gaat meld je ziek en rust uit. Luister naar je lichaam, maar probeer in ieder geval wel het eerste zetje zelf te nemen. Hoe moeilijk ook.

Ben je van plan hulp te zoeken bij het stoppen?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#15
MissChem zei:
ik hoop echt dat ik dit vol kan houden maar het is pas de eerste ochtend zonder dit gaat een laaaaange detox worden
Klik om te vergroten...
Iets vertelt me, dat het wel meeviel met de laaaaange detox.
Toch benieuwd hoe je verder kunt. CBD druppels of ben je toch succesvol door de eerste dagen heen gekomen?
M
MissChemLid
01-01-2024, 00:00
#16
Manu76 zei:
Wiet? En koffie, nicotine en stims? Zeker als je met blowen gaat stoppen moet je misschien minderen met caffeine en niet ook nicotine zomaar stoppen.
Klik om te vergroten...
Tabak associeer ik met blowen, en zowel nicotine en wiet heb ik (ik weet het! domdom) tegen stress/angst gebruikt, dus denk dat dat alleen maar averechts zal helpen. het ene leidt naar het andere in mijn geval aangezien ik deze twee altijd mixte in mijn joints. weet dat het tegenstrijdig is maar alsnog, domme fout geweest toendertijd, kan ik nu niks meer aan doen. Caffeine ben ik inderdaad aan het verminderen anders heb ik helemaal geen energie om de dag voort te komen
Stims gebruik ik vooral nu niet, wil zeker niet het ene verslaving vervangen naar een andere moeilijker af te komen verslaving
Manu76 zei:
Iets verteld me, dat het wel meeviel met de laaaaange detox.
Toch benieuwd hoe je verder kunt. CBD druppels of ben je toch succesvol door de eerste dagen heen gekomen?
Klik om te vergroten...
Ben stiekem wel benieuwd waar deze aanname vandaan komt. Het is namelijk zeker geen makkelijke strijd zal ik toegeven maar mijn verlangen om weer een normaal leven te leiden waarin ik niet mijn emotionele groei halteer, geen zelfgenoegzaamheid voel voor de situatie waar ik mijzelf in heb gebracht, mij niet meer isoleer en zonder zelfmedicatie waardoor ik zonder drug mijn emoties kan reguleren geeft mij hoop. Vandaag had ik vooral last van angst rondom sociale situaties, maar heb gelukkig vandaag weer mee kunnen draaien alhoewel ik de "beloningsjoint" wel mis omdat het een deel van mijn routine is realiseer ik dat dit een valkuil is waar ik niet in moet trappen.

Verder merk ik dat ik kamp met emotionele processen/gevolgen van niet verwerkte trauma's die ik weg heb gestopt met wiet. Alhoewel dit op het eerste gezicht zorgwekkend bleek, ben ik van mening dat juist de oorzaken van deze gedachten te confronteren, te accepteren en te relativeren aan mijn gedrag/waarom ik op bepaalde manieren handel de enige manier is om op persoonlijk vlak te groeien en met herstel eindelijk op pad ben naar een nieuwe ik, die eindelijk eens over mijn toekomst kan nadenken.

Koffieb00n zei:
Tja je moet nu eenmaal door de afkick heen en dat gaat kut zijn. Het beste wat je kan doen is dit feit accepteren en vertrouwen dat het beter wordt zolang jij je onthoud van gebruiken. De wil om te stoppen is er wel dus jij gaat dit zeker kunnen. Probeer wel om dingen te blijven doen, school, werk, eten, sport, sociaal contact. Gewoon proberen en als het echt niet gaat meld je ziek en rust uit. Luister naar je lichaam, maar probeer in ieder geval wel het eerste zetje zelf te nemen. Hoe moeilijk ook.

Ben je van plan hulp te zoeken bij het stoppen?
Klik om te vergroten...
Ik had het gevoel alsof ik mij vandaag moest forceren ja, na 2 dagen vond ik het makkelijker om uit bed te stappen en na eerst echt angst te hebben gehad voordat ik vertrok, heb ik mezelf gedwongen om het uit te proberen. Uiteindelijk viel het best mee, alhoewel mijn concentratie vrijwel nihil was.
Eerst probeer ik het zelf met support van mijn naasten. Lukt dit niet in mijn eentje ben ik inderdaad van plan om bij de huisarts aan te kloppen.
Verder houd ik rekening mee met het feit dat het alleen maar erger gaat worden, maar de motivatie om te stoppen is er zeker, ik zag mezelf terug in andere wietverslaafden qua gedrag en wil niet meer zo zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."