Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaar komt de trek in het roken van tabak vandaan?

Waar komt de trek in het roken van tabak vandaan?

24 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
t
thrillseekerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,

Kan iemand mij vertellen waar de intense trek in het roken van sigaretten en/of shag vandaan komt bij het snuiven van coke? (alleen natuurlijk van toepassing als je al verslaafd bent aan nicotine!!).
Heeft dit te maken met de orale reflexen die los worden gemaakt door de neurotransmitters of is het iets veel simpelers?
t
thrillseekerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Maar wat maakt het roken van een sigaret dan zo lekker? Nicotine is geen dopamine en zeker geen serotonine...
Misschien dat een sigaret de dopamine afbouw tijdens het snuiven afleidt ofzo?
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk dat het met de receptoren te maken heeft,
ze worden (volgens mij...???) overactief en het beloningssysteem raakt ervan in de war door de hoeveelheid dopamine die vrijkomt waardoor je jezelf graag wilt belonen of iets in die richting?

Maar hoogstwaarschijnlijk zal dat ook niet kloppen :beer:
Is wel een interessante vraag trouwens.
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#4
Oom Klaas zei:
Is wel een interessante vraag trouwens.
Klik om te vergroten...
², zal nooit meer coke gebruiken maar vind het ook een zeer interessante vraag
het lijkt ook echt beter te smaken als je net een lijntje gesnoven hebt
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#5
De gedachte dat je een peuk aan het roken is lekker,
maar het roken zelf vind ik dan na 3 hijsen weer zo zwaar tegenvallen.
Daarom dat ik dat 't iets met die dopamine (beloning) te maken zou kunnen hebben.
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zou wel best kunnen, vond (bij mijn paar keren coke gebruik) toch dat die sigaret in combinatie met de lichte verdoving in de mond zeer goed smaakte, heb ze met alle plezier opgerookt :smoke:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#7
geekos zei:
Zou wel best kunnen, vond (bij mijn paar keren coke gebruik) toch dat die sigaret in combinatie met de lichte verdoving in de mond zeer goed smaakte, heb ze met alle plezier opgerookt :smoke:
Klik om te vergroten...

'k Heb na een tijd te veel gebruiken altijd een te erge verdoving lijkt het wel.
Als ik dan rook dan moet ik half kokhalzen doordat er geen gevoel in m'n strot zit,
terwijl het versneden met inositol was.
t
thrillseekerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Of zou de nicotine het rush-effect van de cocaïne verhogen?
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gewoon dopamine.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#10
acidboy zei:
Gewoon dopamine.
Klik om te vergroten...

Verklaar u nader,
nu ben ik nog nieuwsgieriger.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb er geen verstand van hoor, maar het lijkt mij dat het gewoon daar mee te maken heeft.

Ik zou me kunnen bedenken, als je coke snuift komt er extreem veel dopamine vrij. Die hoeveelheid neemt vrij snel af, zoals altijd, maw, je wilt snel weer bijsnuiven. Maargoed, dat doe je ook niet té snel. In die tussentijd blijf je lekker sigaretten roken omdat dopamine niveau zo hoog mogelijk te houden.

Dit is echt totaal speculeren met nauwelijks achtergrondkennis, ik heb al wat wetenschappelijke artikelen zitten lezen maar dan beginnen ze over verschillende dopamine receptoren in de hersenen en weet ik veel wat allemaal, zo erg boeit het me allemaal nou ook weer niet :)
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#12
acidboy zei:
Ik heb er geen verstand van hoor, maar het lijkt mij dat het gewoon daar mee te maken heeft.

Ik zou me kunnen bedenken, als je coke snuift komt er extreem veel dopamine vrij. Die hoeveelheid neemt vrij snel af, zoals altijd, maw, je wilt snel weer bijsnuiven. Maargoed, dat doe je ook niet té snel. In die tussentijd blijf je lekker sigaretten roken omdat dopamine niveau zo hoog mogelijk te houden.

Dit is echt totaal speculeren met nauwelijks achtergrondkennis, ik heb al wat wetenschappelijke artikelen zitten lezen maar dan beginnen ze over verschillende dopamine receptoren in de hersenen en weet ik veel wat allemaal, zo erg boeit het me allemaal nou ook weer niet :)
Klik om te vergroten...

Niet? :grin:
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat was te verwachten.. :)
T
TostiniLid
01-01-2024, 00:00
#14
http://www.jellinek.nl/brain/index.html

hier staat precies wat er gebeurd in de hersens als je drugs gebruikt, je kan een willekeurige drug uitkiezen.
daar staat dat het komt door de receptoren enz. ik kan het zelf iig niet goed meer uitleggen maar daar staat het heel duidelijk.
is van het jellinek, verslavingszorg
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tostini zei:
http://www.jellinek.nl/brain/index.html

hier staat precies wat er gebeurd in de hersens als je drugs gebruikt, je kan een willekeurige drug uitkiezen.
daar staat dat het komt door de receptoren enz. ik kan het zelf iig niet goed meer uitleggen maar daar staat het heel duidelijk.
is van het jellinek, verslavingszorg
Klik om te vergroten...

Die heb ik al vaak genoeg gezien, maar helpt niet echt verder hiermee :P
t
thrillseekerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Deze conclusie kwam ik ergens tegen: ze zijn shocking en vooral bizar te noemen:
Het gaat om een een fascinerende studie in de Verenigde Staten waarin de gevolgen van intraveneuze injecties van cocaïne en nicotine werden vergeleken.
Hierbij een korte samenvatting...

In de eerste studie ooit die de subjectieve gevolgen van cocaïne en nicotine vergeleek, waren gebruikers van harddrugs vaak onder de indruk dat zij cocaïne of heroïne innamen terwijl het in feite om nicotine ging. 10 Cocaïneverslaafde rokers kregen injecties van hoge, gemiddelde of lage doseringen cocaïne of nicotine zonder te weten welke zij gekregen hadden. Toen werd hen gevraagd de sensaties (zowel goed als slecht) te evalueren, te raden welke drug het was, en een prijs te noemen hoeveel zij wilden betalen voor de aangeboden ervaring.

De bevindingen zijn merkwaardig:

* De proefpersonen vonden dat nicotine een vergelijkbaar effect had als cocaïne - en de hoge dosis nicotine groter effect had dan de hoge dosis cocaïne
* De "rush" en "high" groter waren van nicotine dan cocaïne
* De hoogste niveaus van "goede sensatie" bereikt waren van de hoogste dosis nicotine, alhoewel nicotine grotere negatieve effecten had zoals "jitters"

De meeste gebruikers hebben nicotine als stimulerend middel geïdentificeerd, waarvan de meerderheid (75%) dachten dat zij cocaïne hadden gekregen terwijl het in feite over nicotine ging, Bij de hoogste dosis nicotine dachten 40% dat zij een opiaat zoals heroïne hadden gekregen.
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#17
Aha, we roken op coke omdat het gewoonweg harder is dan coke zelf :tearsofjoy:

Maar goed thrillseeker, is idd een bizarre uitkomst van een nog meer bizar experiment (nicotine intraveneus?) maar het gaat hier nog altijd om het roken van nicotine of is er (qua rush, high) daar weinig verschil tussen?
Heb echt nog geen rush of high van nicotine gevoeld die ik kan vergelijken met een high van coke. Misschien ligt het aan die Amerikaanse coke, of aan de Amerikaanse nicotine :rock: :wink:

edit: lol, binnenkort zeggen we: Wat smaakt een lijntje coke toch goed tussen 2 shots nicotine! Kapotlachen gewoon die Amerikanen.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#18
Maar was/is nicotine niet 1 van de sterkste zenuwgiffen of heb ik weer eens totale bullshit gelezen?
In een hoge dosering dan
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#19
thrillseeker zei:
Maar wat maakt het roken van een sigaret dan zo lekker? Nicotine is geen dopamine en zeker geen serotonine...
Klik om te vergroten...

Bij het roken van een sigaret worden de dopamine receptoren wel degelijk geprikkeld, D2 ofzo als ik het goed heb. Als je een lekker broodje gezond eet waar je van geniet, worden je dopamine receptoren ook gestimuleerd.

thrillseeker zei:
Misschien dat een sigaret de dopamine afbouw tijdens het snuiven afleidt ofzo?
Klik om te vergroten...

Dat is een beetje wat ik bedoelde. Alleen dan in de fysiologische zin, niet zozeer afleiden. Maar gewoon die dopamine receptoren blijven stimuleren in die reeds verkregen high.
b
bierLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mensen krijgen vaak zin om te roken na het eten. Als je iets gegeten hebt daalt de nicotinespiegel in je bloed, daardoor krijg je zin om te roken. Zou het bij cocaïne niet zo kunnen zijn dat de nicotine in je bloed sneller daalt zodat je trek krijgt in een sigaret?

Ik weet het ook niet hoor, misschien zou iemand hier die er meer verstand van heeft mijn redenering kunnen bevestigen of ontkennen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."