Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCocaïne en ADHD

Cocaïne en ADHD

43 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#1
Salvia zei:
Geen idee, maar net zoals @De Dunne zegt word ik rustig van een relatief lage dosis. Ik heb überhaupt nog nooit hoger dan 30mg gedoseerd. Hoe hoog doseer jij dan?
Klik om te vergroten...
2gram op een avond toen er tijd. Zit nou op 2a5 flinke bergen op een feestje. Ligt eraan hoe die valt soms is 1 klein puntje al genoeg om heel de avond te stuiteren maar ze zijn nie bepaald klein.

73% geteste
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Ik wordt van speed in lagere dosis zeker rustiger. Slik ik meer dan niet.
Elke adhd’er is als persoon al anders dus zal het ook per persoon schelen.
Klik om te vergroten...
Salvia zei:
Geen idee, maar net zoals @De Dunne zegt word ik rustig van een relatief lage dosis. Ik heb überhaupt nog nooit hoger dan 30mg gedoseerd. Hoe hoog doseer jij dan?
Klik om te vergroten...

Dit is logisch, want op lage dosis werkt amfetamine focusverhogend. Dit voelt aan als rustig omdat je minder dan gebruikelijk wordt afgeleid door allerlei overige prikkels.

Ook neurotypische ('normale') mensen kunnen concentratie krijgen en een bepaalde rust/stilte ervaren van een lage dosis speed. Dit is namelijk het effect van (o.a.) een verhoogde afgifte van dopamine, en daar zorgt een lage dosis speed in ieder menselijk lichaam voor. Het wordt vaak beweerd dat alleen mensen met ADHD rustig zouden worden van speed maar dit klopt niet. Wat wel zo is, en daar komt die overtuiging waarschijnlijk vandaan, is dat vermoed wordt dat mensen met ADHD van nature een disbalans hebben in hun neurotransmitters waarbij vooral een structureel verlaagd (ten opzichte van 'normale' mensen dus) dopaminelevel bijdraagt aan de concentratieproblemen. Omdat ADHD'ers (en ook ADD'ers) dit lagere dopamineniveau hebben, kunnen ze vaak een hogere dosis speed hebben voordat de treshold bereikt wordt waarop het 'rustige' overgaat in een meer hyper/speedy effect. Mensen met ADHD zullen uiteindelijk ook die speedy effecten krijgen, als de dosis maar hoog genoeg is, net zoals dat veel mensen zonder ADHD dus rust kunnen voelen als de dosis maar laag genoeg is.

Daarom is de reactie 'jaaa zo kan ik het ook wel, als ik stims voorgeschreven krijg' die ADHD'ers regelmatig krijgen ook zo lame, want als de medicatie goed ingesteld is en niet misbruikt wordt (helaas wel vaak het geval :P) dan zal het dopamineniveau van de ADHD'er als het goed is lijken op het baseline dopamineniveau van iemand zonder deze diagnose.

De precieze effecten en tresholds zijn natuurlijk inderdaad voor ieder individu hartstikke verschillend. :)
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Dit is logisch, want op lage dosis werkt amfetamine focusverhogend. Dit voelt aan als rustig omdat je minder dan gebruikelijk wordt afgeleid door allerlei overige prikkels.

Ook neurotypische ('normale') mensen kunnen concentratie krijgen en een bepaalde rust/stilte ervan van een lage dosis speed. Dit is namelijk het effect van (o.a.) een verhoogde afgifte van dopamine, en daar zorgt een lage dosis speed in ieder menselijk lichaam voor. Het wordt vaak beweerd dat alleen mensen met ADHD rustig zouden worden van speed maar dit klopt niet. Wat wel zo is, en daar komt die overtuiging waarschijnlijk vandaan, is dat vermoed wordt dat mensen met ADHD van nature een disbalans hebben in hun neurotransmitters waarbij vooral een structureel verlaagd (ten opzichte van 'normale' mensen dus) dopaminelevel bijdraagt aan de concentratieproblemen. Omdat ADHD'ers (en ook ADD'ers) dit lagere dopamineniveau hebben, kunnen ze vaak een hogere dosis speed hebben voordat de treshold bereikt wordt waarop het 'rustige' overgaat in een meer hyper/speedy effect. Mensen met ADHD zullen uiteindelijk ook die speedy effecten krijgen, als de dosis maar hoog genoeg is, net zoals dat veel mensen zonder ADHD dus rust kunnen voelen als de dosis maar laag genoeg is.

De precieze effecten en tresholds zijn natuurlijk inderdaad voor ieder individu hartstikke verschillend. :)
Klik om te vergroten...

Dat klinkt logisch!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Dat klinkt logisch!
Klik om te vergroten...

Ja, het is ook de reden waarom methylfenidaat zoveel wordt gebruikt door studenten. Of dat slim is, is een ander verhaal. :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."