Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoeveel planten mag ik kweken?

Hoeveel planten mag ik kweken?

5 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
o
ooldgameLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik kan maar niet op google vinden hoeveel wiet planten ik mag kweken in mijn gemeente in een huur huis en op een legaale manier
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: vraag

Beetje korte en onduidelijke post... De titel 'vraag' zegt ook al niet zo veel over je post...

OT:

Legaal kweken mag nooit, maar er zijn uitzonderingen. In het gedoogbeleid staat dat er bij gebruikershoeveelheden niet bekeurd of actief gezocht wordt. Een hoeveelheid planten voor eigen gebruik is gesteld op maximaal 5 stuks.

Er zijn nog wel wat extra regeltjes aan verbonden. Je mag absoluut niet kweken met apparatuur erbij zoals een lamp erboven of afzuiging. Het mogen dus alleen losse planten zijn (uiteraard mag je ze wel gewoon plantenvoeding geven).

Ook mogen de planten geen overlast veroorzaken. Heb je ze dus binnen staan en de buren ruiken een sterke wietlucht kunnen ze de planten ook in beslag nemen.

Als laatste moet je 18 jaar zijn om de planten thuis te mogen hebben.

Als je je aan deze regeltjes houdt zullen ze de planten nooit in beslag mogen nemen. Omdat in Nederland de regel bestaat dat iedereen voor het zelfde vergrijp hetzelfde berecht moet worden, en de rechter ooit al heeft besloten dat de politie 5 planten niet in beslag had mogen nemen, zullen ze je planten nooit mogen afpakken!

Voor zover ik weet mag een gemeente geen andere regels stellen dan hierboven staat. Ze mogen je wel verbieden een joint te roken op bepaalde plekken, maar wat betreft de planten volgens mij niet.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je hebt helemaal gelijk Smartie.

Zowel over de opmaak maak van zijn vraag als inhoudelijk.

Dat het het niet mogen afpakken is echter onjuist.
Zodra er overlast veroorzaakt word (bijv. geur overlast, heb je ook erg last van op een windstille dag met 5 flinke dames) mag de politie het in beslag nemen. En vervolgens proces verbaal uitschrijven voor de overlast.
Op die manier is het dus enigsinds strafbaar (of dat hebben ze er zelf naar gemaakt)

Daarnaast geeft TS aan te willen kweken in een huurhuis.
Volgens de meeste (ik denk vrijwel alle) woningbouw verenigingen/coöperaties enz. staat in de huurovereenkomst dat er geen teelt van geestverruimende middelen mag plaatsvinden.
Mochten zei je er op betrappen (hetzij door een klusjes man of politie oid) dan kun je het huis uit worden gezet, uiteraard wel met een bepaalde termijn.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#4
@peptalk:

Ook mogen de planten geen overlast veroorzaken. Heb je ze dus binnen staan en de buren ruiken een sterke wietlucht kunnen ze de planten ook in beslag nemen.
Klik om te vergroten...
:wink:

Wat betreft het kweken in een huurhuis, ik denk als je één plantje heb staan dat er niet zo veel aan de hand is. Echter 5 planten met een fles voeding ernaast bijvoorbeeld, dat zullen ze niet waarderen. Controles vanuit de verhuurder worden aangekondigd en als je een monteur o.i.d. over de vloer krijgt moet je zorgen dat die ze niet kan zien staan.

Ik woon zelf ook in een huurhuis en heb een grote plant op het balkon staan. Niet echt de intenties om er ook echt wat vanaf te halen maar dat is natuurlijk wel mooi meegenomen als het wel kan :wink:

Maar de verhuurder kan je inderdaad dus zo op straat zetten. Die bepaalde termijn die je noemt kan heel kort zijn, maar dat is afhankelijk van de situatie denk ik. Met 5 planten zul je niet binnen twee dagen weg moeten zijn, maar in een flat bij ons in de buurt is een tijdje geleden brand geweest waar de brandweer bij toeval een kwekerij met een paar honderd planten aantrof. Na een paar dagen celstraf kon ze de boel gaan inpakken om te verhuizen...
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik had gezien dat jij het ook vermeld had.
Echter, ik bedoelde te zeggen dat wanneer je buiten wat grotere planten hebt staan het in de tuin (en omliggende tuinen) ook flink kan gaan ruiken.

Een geoefend neus ruikt het van een straat verder al op een windstille na zomerdag.

Ik vermoed dat de woningbouw geen onderscheid maakt tussen 1, 3 of 5 planten in de tuin.
Dan zouden ze namelijk afwijken van de wet.
Dat de uitzet tijd bekeken word per individuele situatie lijkt mij wel aannemelijk, maar als jij van je buurman hoort datie altijd al 3 plantjes achter op het balkon heeft staan, en jij zet er (wat wettelijk gedoogd is) 5 neer en je word die zomer uit je huis gezet maar je buurman niet. ''want die had er maar 3''. Kan niet kloppen toch?

Ook sturen de een monteur inderdaad aangekondigd aan, mits ze bij jou langs komen.
Als de kozijnen bij de buren worden geverft, en de schilder zit vanaf z'n ladder wat jij in de tuin hebt groeien KAN hij evt. melden bij de woningbouw.
Het is wellicht paranoide denken, maar als je (naast een evt. bekeuring) ook het risico loopt op uitzetten zou ik toch nog eens goed achter me oren krabben voor ik me dat op mijn nek zou halen. Zeker wanneer je nog inwonend bent bij je ouders/verzorgers.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
PepTalk zei:
Ik had gezien dat jij het ook vermeld had.
Echter, ik bedoelde te zeggen dat wanneer je buiten wat grotere planten hebt staan het in de tuin (en omliggende tuinen) ook flink kan gaan ruiken.

Een geoefend neus ruikt het van een straat verder al op een windstille na zomerdag.
Klik om te vergroten...

Agreed.

Ik vermoed dat de woningbouw geen onderscheid maakt tussen 1, 3 of 5 planten in de tuin.
Dan zouden ze namelijk afwijken van de wet.
Dat de uitzet tijd bekeken word per individuele situatie lijkt mij wel aannemelijk, maar als jij van je buurman hoort datie altijd al 3 plantjes achter op het balkon heeft staan, en jij zet er (wat wettelijk gedoogd is) 5 neer en je word die zomer uit je huis gezet maar je buurman niet. ''want die had er maar 3''. Kan niet kloppen toch?
Klik om te vergroten...

In principe trekt de woningbouw zich niks aan van de wet, de wet gedoogd namelijk 5 planten inderdaad, terwijl de woningbouw het helemaal verbiedt. Het zal dus altijd op beoordeling gaan en dan ben ik er toch van overtuigd dat 1 plant voor de sier minder hard afgestraft zal worden dan 5 planten met een fles voeding erbij. Je zult een beetje vriendjes met ze moeten zijn willen ze de regels wat soepeler nemen.

Mijn contactpersoon van de woningbouw kwam bijvoorbeeld controleren bij ons, zag de plant staan en vond het wel grappig. Hij was wel vrij streng over kweek dus ik denk dat als ik er 5 had gehad dat hij het minder grappig had gevonden...

Ook sturen de een monteur inderdaad aangekondigd aan, mits ze bij jou langs komen.
Als de kozijnen bij de buren worden geverft, en de schilder zit vanaf z'n ladder wat jij in de tuin hebt groeien KAN hij evt. melden bij de woningbouw.
Het is wellicht paranoide denken, maar als je (naast een evt. bekeuring) ook het risico loopt op uitzetten zou ik toch nog eens goed achter me oren krabben voor ik me dat op mijn nek zou halen. Zeker wanneer je nog inwonend bent bij je ouders/verzorgers.
Klik om te vergroten...

Inderdaad. Vooral als je inderdaad bij je ouders/verzorgers woont zou ik in ieder geval checken of je ouders het ook goed vinden. Het is zo sneu om je huis uit te worden gezet omdat je kind een paar plantjes heeft :rolleyes:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."