Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerwarming terrarium voor Paddo-kweek

Verwarming terrarium voor Paddo-kweek

5 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
B
BaradonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hee Allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met de paddo-kweek (3 jaar ongeveer) en ben nu sinds een paar maanden ook zelf aan 't kweken (niet meer met een kweeksetje). Ik ben vooral veel op shroomery aan het lezen en ik stuitte op het punt verwarming. Verwarming voor de incubatie-periode lijkt redelijk simpel. Men neme een donkere doos (plastic, glas, whatever) en vult deze met water en een aquarium-heater. Daarin laat men een andere doos drijven waarin de potjes gezet worden. Zo garandeer je jezelf van een (redelijk) constante en verhoogde temperatuur.

Het probleem waar ik tegenaan loop is echter het verwarmen van de grow-chamber. Op shroomery zijn de 2 meest gebruikte technieken:

1. een heating-pad (onder je perliet), nadeel is blijkbaar de moeilijk te regelen temperatuur-constante en het gevaar van over-heating, voordeel: easy set-up
2. een bak met water in je terrarium zetten en deze met een aquarium-heater verwarmen. voordeel: constante temperatuur mogelijk & tevens humidifier, nadeel: difficult set-up.

Het probleem waar naar mijn mening helemaal niet veel over gerept wordt is echter de contaminatie bij de 2e techniek. Een bak stilstaand warm water in mijn terrarium lijkt mij een bron van contaminatie. Maar hier wordt amper over gesproken op shroomery. Men spreekt daar over lange dunne bakken (glazen o.i.d.) met een verwarmingselement of zelfs gewone gloeilamp half onderwater erin. De stoom verwarmt dan je terrarium en houd het ook extra vochtig (naast de perliet-uitstoot natuurlijk). Is het zo dat de contaminatie er niet is aangezien er geen contact tussen je shrooms is en het water maar enkel met de stoom? Of maakt dit niets uit? Kunnen schimmels en bacterien uberhaubt overgebracht worden via stoom? En zo nee, kunnen ze dan overgebracht worden op een andere manier aangezien die bak er dichtbij staat? En indien ik het water (uiteraard gesteriliseerd lijkt me, maar op shroomery hebben ze het over gewoon tap-water) wat peroxide geef tegen besmetting, verpest dit dan de shrooms omdat het mee-verdampt?

de main vraag lijkt me duidelijk: HOE REGEL JE DE VERWARMING IN JE TERRARIUM OPTIMAAL EN WAAROM ZWEERT SHROOMERY BIJ EEN AQUARIUM-VERWARMING TERWIJL DIT FORUM NIET OP KAN HOUDEN OVER CONTAMINATIE-GEVAAR?

alvast bedankt:wink:

p.s.

Ik gebruik PF-tek en doe het nu zonder verwarming, met naar mijn mening minder resultaat dan mogelijk zou kunnen zijn.
B
BaradonLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hmm niemand?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Een bak stilstaand water zal na zo'n 2 weken nog niet zo heel veel (mogelijk schadelijke) bacerieën bevatten. Vandaar gok ik.

Contaminatie is altijd een te overwegen risico, maar in dit geval valt het best mee.
Daarnaast zal er redelijk wat verdampen (gok ik, geen ervaring mee) waardoor je (vers) water bij moet vullen.

Of schadelijke organismen via waterdamp kunnen verspreiden weet ik niet, maar simpelweg via de lucht kunnen ze dit al wel. Maar zoals ik zei zal hier na zo'n redelijk korte periode geen sprake van zijn.
e
esc apeLid
01-01-2024, 00:00
#4
hoi, ben zelf ook sinds 2 maanden bezig met zelf kweken vanaf de sporenprint.... erg verslavende hobby.

even reclame voor een ander forum, maar shroomotopia.net worden duizenden vragen gevraagd en beantwoord. erg actief forum op gebied van paddokweekjes!! zelf heb ik maar 1 slangenmatje van 10x23 ofzo... en heb 2 bakken gemaakt waarvan 1 eerst de incubatieruimte was en de andere de fruit kamer werd. ben elke dag lekker bezig en word elke dag wat slimmer... heb te weinig geduld dus maak elke dag wel een paar aanpassingen verbeteringen maar blijf vooral wel steriel als mogelijk werken.

wat mij helpt is je inlezen over dingen. voor de rest vraag ik mijn vragen inderdaad online voor ik een grote ingrijpende stap zet...

zelf een beginner, maar pm me hier of daar voor de lol..

overigens met de temperaturen werkt t bij mij best.

heb mijn incubatieruimte ook omgetoverd tot fruitkamer.
heb wat toffe projectjes lopen, temperatuur op t kleinste kamertje van t huis lekker hoog gezet.
+- 21/22 graden zoiezo....

of ik er nou warm bij zit of mijn paddootjes, is voor mij t zelfde!!! :rockband:
e
esc apeLid
01-01-2024, 00:00
#5
http://www.flickr.com/photos/esc_ape/83 ... otostream/

in die link staan fotoos van mijn nieuwe opstelling...

als je een laag hypdrokorrels of perliet gebruikt die vol water zitten en dan een matje eronder wordt de temperatuur niet veel hopger dan 21/22/23 graden.

kheb een tof termometertje bij de blokker gekocht die werkt op een bi-metaaltje en voor de rest uit plastic bestaat, even afgenomen met een doekje met alcohol en het werkt prima...

ook heb ik 2 bakken boven elkaar gezet aangezien ik maar 1 matje heb, ik heb gemerkt dat die tweede bak toch wat warmte mee krijgt vanonder...

oja.. onder de eerste bak heb ik een plankje gemaakt met wat keukentissue en aluminiumfolie erom, zodat de warmte naar boven gedwongen wordt!

in de fruit kamer is een temperatuur van 22/23 volgens mij ideaal voor de meeste soorten.
Bovendien is het winter en is er veel minder kans op contaminatie.

op youtube staat een volgens mij oude film van een uurtje met de do's en don'ts

http://www.youtube.com/watch?v=er1i3M-w ... Hl&index=5 erg leuke film wel..

ben wel benieuwd naar je opstelling...
c
cuber3Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik ben mezelf momenteel aan het voorbereiden op een eerste grow met pf tek, en dit is ook een van mijn grote vragen. Ik ben van plan zon shotgun fruiting chamber te bouwen, omdat je daar blijkbaar altijd een optimale luchtvochtigheid hebt als je de gaten juist hebt geboord. Ik zou wel liever een lamp of systeem met zon verwarmingselement willen gebruiken omdat je dan de temperatuur veel constanter kan houden ipv gewoon op je radiator te moeten vertrouwen. Is waarschijnlijk ook nog eens goedkoper ook. Maar op Shroomery is iedereen van mening dat zon terrarium geen verwarming nodig heeft. Ze vergeten natuurlijk dat niet iederee standaard kamertemperaturen van ~23°C heeft, maar goed. Ik ben dus ook benieuwd...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."