#1
Hee Allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig met de paddo-kweek (3 jaar ongeveer) en ben nu sinds een paar maanden ook zelf aan 't kweken (niet meer met een kweeksetje). Ik ben vooral veel op shroomery aan het lezen en ik stuitte op het punt verwarming. Verwarming voor de incubatie-periode lijkt redelijk simpel. Men neme een donkere doos (plastic, glas, whatever) en vult deze met water en een aquarium-heater. Daarin laat men een andere doos drijven waarin de potjes gezet worden. Zo garandeer je jezelf van een (redelijk) constante en verhoogde temperatuur.
Het probleem waar ik tegenaan loop is echter het verwarmen van de grow-chamber. Op shroomery zijn de 2 meest gebruikte technieken:
1. een heating-pad (onder je perliet), nadeel is blijkbaar de moeilijk te regelen temperatuur-constante en het gevaar van over-heating, voordeel: easy set-up
2. een bak met water in je terrarium zetten en deze met een aquarium-heater verwarmen. voordeel: constante temperatuur mogelijk & tevens humidifier, nadeel: difficult set-up.
Het probleem waar naar mijn mening helemaal niet veel over gerept wordt is echter de contaminatie bij de 2e techniek. Een bak stilstaand warm water in mijn terrarium lijkt mij een bron van contaminatie. Maar hier wordt amper over gesproken op shroomery. Men spreekt daar over lange dunne bakken (glazen o.i.d.) met een verwarmingselement of zelfs gewone gloeilamp half onderwater erin. De stoom verwarmt dan je terrarium en houd het ook extra vochtig (naast de perliet-uitstoot natuurlijk). Is het zo dat de contaminatie er niet is aangezien er geen contact tussen je shrooms is en het water maar enkel met de stoom? Of maakt dit niets uit? Kunnen schimmels en bacterien uberhaubt overgebracht worden via stoom? En zo nee, kunnen ze dan overgebracht worden op een andere manier aangezien die bak er dichtbij staat? En indien ik het water (uiteraard gesteriliseerd lijkt me, maar op shroomery hebben ze het over gewoon tap-water) wat peroxide geef tegen besmetting, verpest dit dan de shrooms omdat het mee-verdampt?
de main vraag lijkt me duidelijk: HOE REGEL JE DE VERWARMING IN JE TERRARIUM OPTIMAAL EN WAAROM ZWEERT SHROOMERY BIJ EEN AQUARIUM-VERWARMING TERWIJL DIT FORUM NIET OP KAN HOUDEN OVER CONTAMINATIE-GEVAAR?
alvast bedankt![:wink:]()
p.s.
Ik gebruik PF-tek en doe het nu zonder verwarming, met naar mijn mening minder resultaat dan mogelijk zou kunnen zijn.
Ik ben al een tijdje bezig met de paddo-kweek (3 jaar ongeveer) en ben nu sinds een paar maanden ook zelf aan 't kweken (niet meer met een kweeksetje). Ik ben vooral veel op shroomery aan het lezen en ik stuitte op het punt verwarming. Verwarming voor de incubatie-periode lijkt redelijk simpel. Men neme een donkere doos (plastic, glas, whatever) en vult deze met water en een aquarium-heater. Daarin laat men een andere doos drijven waarin de potjes gezet worden. Zo garandeer je jezelf van een (redelijk) constante en verhoogde temperatuur.
Het probleem waar ik tegenaan loop is echter het verwarmen van de grow-chamber. Op shroomery zijn de 2 meest gebruikte technieken:
1. een heating-pad (onder je perliet), nadeel is blijkbaar de moeilijk te regelen temperatuur-constante en het gevaar van over-heating, voordeel: easy set-up
2. een bak met water in je terrarium zetten en deze met een aquarium-heater verwarmen. voordeel: constante temperatuur mogelijk & tevens humidifier, nadeel: difficult set-up.
Het probleem waar naar mijn mening helemaal niet veel over gerept wordt is echter de contaminatie bij de 2e techniek. Een bak stilstaand warm water in mijn terrarium lijkt mij een bron van contaminatie. Maar hier wordt amper over gesproken op shroomery. Men spreekt daar over lange dunne bakken (glazen o.i.d.) met een verwarmingselement of zelfs gewone gloeilamp half onderwater erin. De stoom verwarmt dan je terrarium en houd het ook extra vochtig (naast de perliet-uitstoot natuurlijk). Is het zo dat de contaminatie er niet is aangezien er geen contact tussen je shrooms is en het water maar enkel met de stoom? Of maakt dit niets uit? Kunnen schimmels en bacterien uberhaubt overgebracht worden via stoom? En zo nee, kunnen ze dan overgebracht worden op een andere manier aangezien die bak er dichtbij staat? En indien ik het water (uiteraard gesteriliseerd lijkt me, maar op shroomery hebben ze het over gewoon tap-water) wat peroxide geef tegen besmetting, verpest dit dan de shrooms omdat het mee-verdampt?
de main vraag lijkt me duidelijk: HOE REGEL JE DE VERWARMING IN JE TERRARIUM OPTIMAAL EN WAAROM ZWEERT SHROOMERY BIJ EEN AQUARIUM-VERWARMING TERWIJL DIT FORUM NIET OP KAN HOUDEN OVER CONTAMINATIE-GEVAAR?
alvast bedankt
p.s.
Ik gebruik PF-tek en doe het nu zonder verwarming, met naar mijn mening minder resultaat dan mogelijk zou kunnen zijn.
