Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRaar gevormde Peruvian torch en peyote

Raar gevormde Peruvian torch en peyote

6 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#1
16152941401078066578447300435824.jpg

Die cactus heb ik al 3 jaar. Iedere zomer lijkt hij wel anders bij te groeien.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo tripmensjes en cactuskwekers,

zo'n 4 jaar geleden heb ik een peruvian torch en een peyote aangeschaft. De torch was eerst 10 cm ofzo. Nu 4 á 5 keer zo groot geworden. Hij groeit alleen een beetje raar. Denk dat ik de eerste jaren teveel water heb gegeven waardoor die te snel de lucht in ging en dus enkel langer, maar niet breder werd. Ook kreeg ie wat bruine vlekken. Na het tweede jaar begon ik met minder water geven + cactus voeding en extra magnesium. Vanaf dat moment ging het beter. Groenere kleur en bredere groei.

Het probleem is alleen dat ie bovenaan heel zwaar wordt. Als het te erg wordt, kan ik hem ondersteunen met stokken. Ik ben benieuwd, zou het dunne gedeelte nog even dik worden als de rest?

De peyote is naar mijn idee 2 á 3 keer in omvang gegroeid. Deze groeide ook heel erg puntig. Op de foto is te zien dat deze ook later (aan de bovenkant) weer breder ging groeien door de aanpassing van het voedingsschema. Ook groeit er een kleine mee-eter aan de zijkant. Kan ik deze er aan laten zitten? of moet ie er uiteindelijk af?

Ik denk dat het wel goed zal gaan, het zijn absoluut niet de mooiste exemplaren. Alle ophelderingen en tips zijn welkom. Vond het vooral leuk dit even te delen.


Trouwens, die wortelende arm achter de peyote is een mega zijtak van de gymnocalyclum (die met die rode sierbol). Die heb ik er uiteindelijk maar afgesneden, ging een ongewenst eigen leven leiden... :tongueout: Ben ook wel benieuwd wat die zijtak aankomende zomer gaat doen.
20210309_125526.jpg20210309_125538.jpg
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het is moeilijk om cactussen mooi te laten groeien in Nederland. De zon is hier niet sterk genoeg in de winter en dus krijg je dan dat ze in de zomer dik groeien en in de winter dun.

In de droge zones waar cactusen groeien zijn de seizoenen niet zo extreem zoals ze hier in het hoge noorden zijn.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mooi! Die van jou zien er wel een stuk gezonder uit :)
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
mikoz zei:
Mooi! Die van jou zien er wel een stuk gezonder uit :)
Klik om te vergroten...
Beetje late reactie misschien maar als ik het zo bekijk staat jou cactussen niet bij een raam en die van @Martinus wel. Dit zou volgens mij al een aardig verschil moeten geven. Cactus heeft nou eenmaal veel licht nodig
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#6
Normaal gesproken staan ze wel bij het raam, maar ik kon niet goed tegen het licht in een foto maken.

Die wat dunnere stukken tussendoor (zowel bij die cacti van @Martinus en van mij) zijn van de winterperiodes, heb ik het idee. Bij die van mij zie je dan ook nog echt duidelijk verschil in dikte van jaar tot jaar.

Op teveel water geven en wel/geen voeding geven na, schiet me trouwens, door jouw reactie @Mezelf , een andere mogelijke oorzaak te binnen... de eerste jaren heeft ie onder de ochtend zon vanuit het oosten gestaan. En latere jaren bij een raam op het westen. Dit kan ook wel eens een bepalende factor zijn geweest voor de groei.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Voeding heeft na mijn idee het minst effect. Goed watergeven als er een hittegolf is. Dan groeien ze echt een centimeter per week ofzo

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."