Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums5 htp, en andere herstellende voedingssupplementen

5 htp, en andere herstellende voedingssupplementen

14 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo mede DF'ers,

Zoals vele van jullie weten ben ik wat betreft het gebruik van drugs een redelijk extreem geval, en misschien in zekere zin zelfs wel een pionier...

Ik wist vanaf het begin van vorig schooljaar dat mijn vakantie ongeveer zo zou verlopen, en het heeft zelf mijn verwachtingen overtroffen. Wat ik ook wist was dat ik aan het einde van de vakantie een duidelijk plan zou moeten hebben om eens voorlopig even een tijd flink normaal te doen, en met dat plan ben ik nu hard bezig. Het grootste deel is af, maar ik wil hier mensen vragen over een bepaald onderwerp: namelijk voedingsupplementen.

Ik wil mijn lichaam zo veel mogelijk laten herstellen, in de periode van 14 september tot 31 december om te beginnen. Daarom wil ik naast gezond, gevarieerd eten ook een aantal voedingsupplementen gaan gebruiken. En dan eens aan het eind van de periode kijken of ik me ook echt anders / beter, of wat dan ook voel.

Sowiso neem ik iedere dag een Centrum van A tot Zink tablet, waar al heel wat aan bod komt, en wil ik 4 stuks spirulina per dag nemen (3-6 is normale dosis). Verder was ik aan het denken aan visolie, kan iemand mij hier meer over vertellen als dat je "er slimmer" van word ? Tenslotte vroeg ik me nog af of iemand me meer kan vertellen over het gebruik van 5-HTP. Is dit iets wat je 3 maanden lang kan gebruiken dagelijks ? en wat is het effect ervan ? Liefst ook een beetje uitleg over hoe het te werk gaat in de hersenen als iemand over die info beschikt.

Als iemand nog goede andere tips heeft hoor ik dit graag !

Thanx, Spor
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#2
5htp geeft vult geloof ik je serotonine aan. Dagelijks gebruik voor drie maanden lijkt me niet gezond omdat je hersenen dan misschien wel lui worden ofzo? (Ik weet dit allemaal niet zeker, het is maar een hersenspinsel :wink: )
Q
QocaïneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat is 5-HTP?



5-HTP is de grondstof van serotonine. Serotonine is een belangrijke neurotransmitter (een soort boodschapper-molecuul, die een boodschap van de ene aan de andere zenuwcel doorgeeft) die invloed heeft op o.a. eetlust, seksdrift, depressie, zelfvertrouwen, onrust, agressie, darmperistaltiek, pijngevoeligheid en het slaapproces. Als het serotonineniveau in de hersenen hoog genoeg is, geeft dat een relaxed, licht euforisch gevoel.

Door ervoor te zorgen dat er voldoende 5-HTP in het lichaam aanwezig is, wordt de aanmaak van serotonine gestimuleerd. Dat heeft allerlei positieve effecten:

5-HTP en anti-depressie
De meest gebruikte antidepressiva proberen de beschikbaarheid en werkzaamheid van serotonine in de hersenen te vergroten. Dat doet 5-HTP ook, maar zonder de bijwerkingen die reguliere antidepressiva vaak hebben. Ook werkt 5-HTP sneller: als het aanslaat is dit binnen een paar dagen tot twee weken al te merken.

5-HTP en paniekaanvallen
Uit onderzoek is gebleken dat 5-HTP de intensiteit van paniekaanvallen kan verminderen, vooral bij vrouwen.

5-HTP en gewichtsafname
Serotoninetekort maakt dik. Serotonine heeft een grote invloed op het gevoel van verzadiging. Serotoninetekort kan leiden tot meer behoefte aan koolhydraten en daarmee gepaard gaande vreetbuien. Er is onderzoek gedaan naar het gebruik van 5-HTP om het verzadigingsgevoel eerder te laten intreden en zo overmatig eten te voorkomen. 5-HTP blijkt in staat om mensen met obesitas minder te laten eten en zo een te laten afvallen.

5-HTP en slaapstoornissen
’s Nachts wordt in het lichaam serotonine omgezet in melatonine. Melatonine regelt de slaap-waakcyclus. Uit verschillende studies blijkt dat 5-HTP de slaap bevordert via verbetering van de synthese van melatonine. 5-HTP blijkt vooral de hoeveelheid REM-slaap te verhogen. Hoge doses (minimaal 600 mg) kunnen zeer levensechte dromen of zelfs nachtmerries veroorzaken.

5-HTP en Fybromyalgie
Patiënten met fibromyalgie blijken lage serotonine- en tryptofaanniveaus te hebben. Antidepressiva die de beschikbaarheid van serotonine vergroten, blijken de symptomen van fibromyalgie te kunnen verminderen. 5-HTP is dan een voor de hand liggend middel. Zeker drie klinische onderzoeken hebben een gunstige invloed van 5-HTP op de symptomen van fibromyalgie laten zien. Zowel de pijn als de ochtendstijfheid, onrust en moeheid namen af.

5-HTP en chronische hoofdpijn en migraine
Chronische hoofdpijn, en migraine in het bijzonder, wordt door sommige wetenschappers beschouwd als het resultaat van lage serotonineniveaus in de hersenen. Lage serotoninespiegels verlagen de pijndrempel, waardoor andere invloeden gemakkelijker een hoofdpijnaanval kunnen veroorzaken. 5-HTP blijkt in staat verschillende soorten hoofdpijn te kunnen verminderen, waaronder migraine, spanningshoofdpijn en hoofdpijn bij kinderen.

5-HTP en algehele pijnbestrijding
5-HTP heeft een algeheel verminderend effect op de pijnsensatie. Serotonine verhoogt de pijndrempel. 5-HTP verbetert de slaapkwaliteit, wat een positief effect heeft op de perceptie van pijn.

Waarom kan ik geen serotonine slikken in plaats van 5-HTP?
Serotoninemoleculen zijn te groot om de bloed-hersenbarrière te passeren. De serotonine die de hersenen nodig hebben, moet dus ter plekke in de hersenen worden geproduceerd. Dat is te stimuleren door het aanbod van grondstoffen, die wel de door de bloed-hersenbarrière kunnen, van serotonine te vergroten: door het innemen van 5-HTP of L-tryptofaan.

L-tryptofaan is de grondstof van 5-HTP, wat weer wordt omgezet in serotonine. Tryptofaan heeft alleen als nadeel dat het ook kan worden omgezet in andere stoffen. Gemiddeld wordt slechts één procent van de tryptofaan in de voeding omgezet in serotonine.
Om dit probleem te omzeilen, is het handiger om direct 5-HTP in te nemen. 5-HTP wordt goed geabsorbeerd: na inname komt ongeveer 70% in de bloedbaan terecht. De absorptie van 5-HTP vanuit de darm wordt niet geremd door andere aminozuren. Daarom is het niet nodig 5-HTP apart van de maaltijd in te nemen, wat bij tryptofaan wel moet. In tegenstelling tot tryptofaan wordt 5-HTP alleen gebruikt voor de aanmaak van serotonine. Het kan niet worden gebruikt voor de productie van andere stoffen. Ook kan 5-HTP op eigen kracht de bloed-hersenbarrière passeren, het heeft dus geen moeite om de hersenen te bereiken en het wordt daar snel omgezet in serotonine. Dat maakt 5-HTP veel effectiever dan L-tryptofaan en er zijn daardoor veel lagere doseringen nodig (tot tien keer minder).

De aanmaak van serotonine gebeurt overigens niet alleen in de hersenen. Het heeft ook belangrijke andere functies, zoals wondgenezing, de samentrekking van gladde spieren en bloedvaten en in het spijsverteringsstelsel.


Het lichaam maakt toch zelf serotonine aan?
Er zijn veel oorzaken voor serotoninetekort. Bijvoorbeeld stress, insulineresistentie, vitamine B6-tekort, hoge cortisolspiegels, onvoldoende magnesium en zelfs te hoge doseringen L-tryptofaan (meer dan 2000 mg). Deze factoren hebben een remmende werking op het enzym tryptofaan-hydroxylase, dat de omzetting van tryptofaan naar 5-HTP stimuleert. Deze zelfde factoren stimuleren ook de omzetting van tryptofaan naar kynurenine (en uiteindelijk niacine, een vorm van vitamine B3), waardoor het niet meer gebruikt kan worden voor de aanmaak van serotonine. Verhoogde kynureninespiegels remmen bovendien het transport van tryptofaan naar de hersenen, waardoor de serotonineniveaus verder dalen. Daarnaast wordt tryptofaan voor de proteïnesynthese gebruikt. Al met al blijft er weinig tryptofaan over om serotonine van te maken.


Is 5-HTP veilig?
Er zijn geen gevallen bekend, maar in theorie bestaat de mogelijkheid dat de combinatie van 5-HTP met reguliere antidepressiva die de beschikbaarheid van serotonine vergroten (SSRI’s of MAO-remmers), het zogenaamde ‘serotoninesyndroom’ veroorzaken. Dit is een gevaarlijke aandoening die gepaard gaat met agitatie, verwarring, delirium, tachycardie en bloeddrukvariatie.
Bij gebruik van hoge doses tryptofaan is dit syndroom wel geconstateerd, maar bij combinatie van 200 mg per dag 5-HTP met een MAO-remmer is er gedurende 12 maanden geen geval van serotoninesyndroom opgetreden. Niettemin wordt de combinatie van MAO-remmers of SSRI’s met 5-HTP afgeraden.
Sommige mensen kunnen een lichte misselijkheid voelen na het gebruik van 5-HTP. Dit gaat echter snel voorbij en kan voorkomen worden door de dosering langzaam op te bouwen. Over het gebruik van 5-HTP tijdens de zwangerschap of de borstvoedingsperiode zijn geen gegevens bekend.


Waar wordt het 5-HTP-supplement van gemaakt?
5-HTP wordt gewonnen uit de zaden van de Griffoniastruik. Griffonia simplicifolia is een ongeveer drie meter hoge klimstruik uit West-Afrikaanse landen, vooral Ghana, Ivoorkust en Togo. Traditioneel hebben de zaden van deze plant een reputatie als lustopwekkend middel (afrodisiacum), antibioticum en als een middel tegen diarree. De bladeren van de plant worden gebruikt voor wondgenezing. Griffoniazaad-extract wordt onder meer gebruikt bij de behandeling van depressie, slapeloosheid, eetstoornissen, fibromyalgie en chronische hoofdpijn.
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#4
^Thanx ! daar heb ik wat aan :)

Maar alsnog rest voor mij de vraag: zou het en toegevoegde waarde zijn als ik 3 maanden lang zeg 200mg 5-HTP zou nemen ? Of zou ik dit in theorie met 1× mdma na die 3 maanden weer verspelen ?

Dus, zou het een toegevoegde waarde zijn om dit gedurende die tijd te nemen, zoals spirulina dat bijvoorbeeld is ?
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#5
Volgens mij verliest htp-5 evenals l-tyrosine na circa 2 weken zijn werkzaamheid. Ik zou het dus maar 2 weekies doen, evt. een pauze van 2 weken en nog 1x herhalen.
Moet voldoende zijn want je bent jong. Jeugdige dudes herstellen in het algemeen sneller dan old blokes :grin:

Evenwichtig samengestelde voeding lijkt me een beter plan, in combinatie met lichaamsbeweging/sport. In gezonde voeding zit alles wat je nodig hebt. Eieren, noten, kip, brocoli, sinasappels...etc. Serotoninerijk voedsel: bananen, amandelen, chocolade (puur, minimaal 75% cacao)
Begeef je verder zoveel mogelijk in de zon zolang hij er nog is. En sowieso in het daglicht. Dat draagt ook enorm bij wat betreft aanmaak serotonine & dopamine.

Geef verder humor volop de ruimte want lachen is also great fuel for the neurotransmitters.
Kijk naar funny tv-series, ga lol trappen met je vrienden, lees grappige strips, je weet zelf wel wat leuk is denk ik.

Je kan ook nog evt. een week kuurtje ROYAL YELLY koninginnegelei doen. Dat zijn capsules met een soort superhoning voor de bijenkoningin. kRijg ikzelf een enorme energie boost van.
En vette vis zoals haring, zalm, tonijn, makreel is een echte aanrader. goede eiwitbron en de omega 3 visolie versterkt de bloedvaten en de hersenen.(OOk in capsulevorm verkrijgbaar)
Dit geldt ook voor rode wijn, maar maak het daar niet te bont mee: 2 glazen per dag is een heilzame hoeveelheid, meer= schadelijk.
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#6
ik gebruik sinds 2 maanden JUS,
de meest complete supervoeding ter wereld.
het meest krachtige 100% natuurlijke antioxidanten product op aarde.
ik moet toegeven dat ik veel beter in mijn vel zit en meer energie heb.
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#7
yeti zei:
...
Klik om te vergroten...

Het zal jullie verbazen, maar afgezien van mijn drugs gebruik leef ik eigenlijk heel erg gezond: ik slaap meer dan genoeg, ik eet heel gezond, loop ook bij een dietist, sport (als het geen vakantie is) 3× per week (fitness onder begeleiding). En een zonaanbidder ben ik sowiso. Als het dus zo ver is wil ik dit ook vooral blijven doen, waarschijnlijk er dan nog beter op letten.

Maar eigenlijk zeg je dus, dat 5-HTP overbodig is als je een gezonde leefstijl hebt ?
Q
QocaïneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Spor zei:
Maar alsnog rest voor mij de vraag: zou het en toegevoegde waarde zijn als ik 3 maanden lang zeg 200mg 5-HTP zou nemen ? Of zou ik dit in theorie met 1× mdma na die 3 maanden weer verspelen ?

Maar eigenlijk zeg je dus, dat 5-HTP overbodig is als je een gezonde leefstijl hebt ?
Klik om te vergroten...

Als je 3 maanden tussen elk MDMA gebruik houd, zou een gezonde levenstijl meer dan voldoende moeten zijn. Weet je echter dat je binnen een 1,5 maand weer gaat gebruiken, is het wellicht handig op 5-HTP supplementen te gebruiken voor sneller herstel > dus snellere aanmaak van serotonine, wat weer resuteerd in een kortere dip.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat na elk avondje op de MDMA, je serotonine voorraad zo goed al leeg is. Dit betekend dat0 inderdaad na 1x MDMA die drie maanden 5-HTP weinig nut heeft gehad.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#9
Info visolie:
Hierin zitten vetzuren en die heb je nodig voor het aanmaken en vernieuwen van cellen in je lichaam. Dat zort dus voor groei, herstel en ontwikkeling van de hersenen en de zenuwen. Dus in het kort gezegd zal het de cellen en hersenen een opknapbeurtje geven.
Prima dus dat je die wilt gaan slikken, want dat is nooit verkeerd.

Ik lees dat je ook bij de dietiste loopt. Haar kun je wellicht eens vragen voor een ontgiftiginskuur. Krijg je tevens ook bij het kruidvat. Dan ontgift je je lichaam zeg maar helemaal en dan kun je als aanvulling daarvan voedingssupllementen gaan gebruiken.

5 htp zou ik niet tot 31 dec aan een stuk door slikken. Zo af en toe en dan met name in het begin is denk ik prima.

Verder is fruit, water drinken, vruchtensap, sporten, frisse boslucht etc ook bevorderlijk voor een goeie herstelling.
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Yo Spor,

HTP-5 wordt volgens mij voornamelijk gebruikt om depressieve en aanverwante mentale klachten t.g.v. drugsgebruik te voorkomen en te bestrijden.
Als je geen last van een aanhoudende dip hebt, dan heeft het totaal geen zin om hiermee je serotoninepeil op te krikken.

Als je het dan toch gaat slikken, is de kans groot dat je jezelf hierdoor bar slecht gaat voelen.
Zelf heb ik het ook wel eens preventief geslikt na buitensporige dope-uitspattingen, maar ik kreeg er toen hartkoppingen, zweetaanvallen en barstende hoofdpijn van.
Een hamonieuze serotoninebalans is een kostbaar bezit, maar teveel ervan is linke boel. Serotoninesyndroom noemen ze dat.

Zou het als je in een goede mood verkeert lekker bij een banaan, een reep pure cholaat & een broodje paling houden.
Dat moet voldoende zijn.

Veel succes met je goede voornemens :wink:
M
Matthijs85Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Maar een of een paar dagen na gebruik 5-HTP of L-Tryptofaan slikken is wel goed. Je moet het alleen niet meer dan een week lang achter elkaar gaan doen.
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als SPOR lekker in zijn vel zit, dan heeft het gewoon geen zin.
Je gaat toch ook geen SSRI-medicatie slikken als je niet derpressief bent?
Of viagra als je elke dag met een boner rond loopt?
Q
QocaïneLid
01-01-2024, 00:00
#13
yeti zei:
Zou het als je in een goede mood verkeert lekker bij een banaan, een reep pure cholaat & een broodje paling houden.
Dat moet voldoende zijn.
Klik om te vergroten...

En dan nog wat;

In banaan zit inderdaad L-Tryptofaan, wat het lichaam uiteindelijk zal omzetten tot 5-HTP.
Alleen wordt maar enkel een kleine 5% ook werkelijk omgezet in bruikbare 5-HTP, en dus bijna verwaarloosbaar.

Maar hoe dan ook, ik denk dat je nu wel voldoende informatie bij elkaar hebt gesprokkeld! :)
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Even inpikken: Ik heb heel goede ervaringen met 5-HTP. Hoewel ik MDMA maar om de twee maanden gebruik neem ik telkens één week van tevoren en nadien nog eens drie weken.
Uit ervaring weet ik ook dat meer dan twee maanden gebruik zinloos is.
De voornaamste effecten die je na wekenlang gebruik zal ervaren, zijn: 'kleinere' crash aka dinsdag-dipje na MDMA-gebruik, en voorts meer bewust droomvorming en -herinnering.

Op zich zou een gezonde levensstijl zeker moeten volstaan, maar uit mijn eigen aanleg heb ik steeds erge serotonine-crashes nà MDMA-gebruik en aangezien het spijtig is die mooie nagloed e verspelen aan depressiviteit, is 5-HTP hier meer dan welkom.

Aangezien ik buiten dat 2-maandelijkse MDMA-gebruik tussendoor ook nog andere serotonine-verslindende empathogene uppers (methylone, butylone, 4-fluo,...) gebruik, is wat 5-HTP zeker geen overbodige luxe.
S
SporLid
01-01-2024, 00:00
#15
Iedereen bedankt voor de informatie !

Zoals ik het hier lees zal 5-HTP niet echt een meerwaarde bieden dan... Ik voel me prima namelijk.

Visolie, spirulina en evt. zo'n ontgiftigskuur lijkt me wel wat.

Meer info is altijd welkom !

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."