Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRock and roll lifestyle

Rock and roll lifestyle

16 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik keek laatst een docu over Motorhead. Lemmy is zo'n typische hardcore rock and roll held gaat; zelfdestructieve levensstijl, going nowhere/ fuck you attitude, e.v.

Ik heb hier eens over na zitten denken. Op zich wonderlijk dat een ongezonde levensstijl als deze, door velen positief wordt benaderd.

De gewoonten van een aan lager wal geraakte, verslaafde medemens wordt in de ogen van velen doorgaans afgekeurd. In het geval van iemand met een bepaalde (rock and roll) status, worden deze door grote groepen mensen bewonderd, terwijl de persoon in kwestie eigenlijk gewoon ziek/ verslaafd is.

Dus hierbij ff concreet de vraag aan eenieder; hoe kijken jullie tegen deze rock and roll romantiek aan?
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#2
het hele idee dat het verkeerd is om iets te doen wat er voor zorgd dat je lichaam slijtage oploopt is een beetje uit de lucht gegrepen.

de reden dat men tegen zo iemand op kan kijken is nou net dat hij zijn eigen grenzen, normen en waarden bepaald. En deze niet klakkeloos van "de massa" overneemd.

De overweging is verder natuurlijk of je liever 3 jaar langer leefd en je hele leven geen zak meemaakt.

maar dat het slecht is, en dat drugs illegaal zijn, is in veel gevallen gewoon het gevolg van mensen die niet voor zichzelf kunnen denken en zorgen.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#3
jaapi zei:
het hele idee dat het verkeerd is om iets te doen wat er voor zorgd dat je lichaam slijtage oploopt is een beetje uit de lucht gegrepen.

de reden dat men tegen zo iemand op kan kijken is nou net dat hij zijn eigen grenzen, normen en waarden bepaald. En deze niet klakkeloos van "de massa" overneemd.

De overweging is verder natuurlijk of je liever 3 jaar langer leefd en je hele leven geen zak meemaakt.

maar dat het slecht is, en dat drugs illegaal zijn, is in veel gevallen gewoon het gevolg van mensen die niet voor zichzelf kunnen denken en zorgen.
Klik om te vergroten...

ok point taken, maar als je dagelijks enige flessen jack nuttigt en meerdere grammen speed daarbij ben je in plaats van een slaaf van de maatschappij een slaaf van enkele verslavende stoffen welke je zijn verwoesten.

In het begin van zo'n verhaal is het nog wel de vrijheid, grenzeloosheid waar veel mensen jaloers op kunnen worden, later is het een ander verhaal geworden, de typische rock and roll cyclus van jonge god naar totale verval.......

Dat helden als Lemmy meer stoere dingen meemaken dan Henk en Ingrid is zeker.

Maar naast die stoere pose, ben je dan ook echt gelukkig?

In feite heb je weinig nodig; alles heb je al binnen handbereik.

Misschien wordt je wel gelukkiger als saaie burger...........

stof tot nadenken :)
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#4
alles heeft zijn voor en nadelen... saaie burger is rustig en constant, drugs maken je leven over het algemeen juist onregelmatiger, extremer (rotwoord, maartoch)

maar get this, stoffen die je lichaam verwoesten tot je nemen kan voor de een wat bezwaarlijker zijn als voor de ander. De algemene consensis is dat het iets is wat je niet wil. Maar uiteindelijk is het je individuele afweging en keuze.

in de rock en roll / metal wereld is het ook nog weleens een beetje een fuck you gebaar naar anderen..
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#5
jaapi zei:
het hele idee dat het verkeerd is om iets te doen wat er voor zorgd dat je lichaam slijtage oploopt is een beetje uit de lucht gegrepen.
Klik om te vergroten...

Verkeerd is natuurlijk een relatief begrip, maar als je het over een Lemmy hebt lijkt me dit soort "slijtage" zeker niet iets wat je zou willen. Is dan maar net wat jij onder "verkeerd" verstaat. Het is een eigen keuze, maar zou je het niet verkeerd vinden als een familie lid dit zou doen? Is het dan niet "verkeerd"?
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#6
in de situatie dat iemand waar je omgeeft dat doet is het nog niet verkeerd te noemen.

Zolang de persoon achter zijn acties staat en er niemand anders door beschadigd is het in principe niet verkeerd.
neemt niet weg dat je het moeilijk voor kan stellen misschien, dat iemand die keuze maakt. Maar in hoeverre iemand een stuk gezondheid voor drugs inlevert is en blijft zijn/haar keuze.

Vanwaar het algemeen heersende beeld dat wij dit als volwassenen voor elkaar zouden moeten beslissen? vanwaar de taboe's op keuzes die de meerderheid misschien niet zo zou maken?
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#7
jaapi zei:
in de situatie dat iemand waar je omgeeft dat doet is het nog niet verkeerd te noemen.

Zolang de persoon achter zijn acties staat en er niemand anders door beschadigd is het in principe niet verkeerd.
neemt niet weg dat je het moeilijk voor kan stellen misschien, dat iemand die keuze maakt. Maar in hoeverre iemand een stuk gezondheid voor drugs inlevert is en blijft zijn/haar keuze.

Vanwaar het algemeen heersende beeld dat wij dit als volwassenen voor elkaar zouden moeten beslissen? vanwaar de taboe's op keuzes die de meerderheid misschien niet zo zou maken?
Klik om te vergroten...

Ik ken het rock and roll wereldje (locaal) wel vrij goed, en de levensstijl die erbij hoort, en ben zelf ook tijdenlang in de weer geweest; bepaalde gebruiken zijn inderdaad een fuck you gebaar richting de afkeurende majority, ik deed indertijd behoorlijk mijn best om juist te doen, wat de grote meerderheid verachtelijk vond.

Nu een aantal jaren verder, en ik zelf mijn wilde haren kwijt bent, ben ik na het zien van deze rockumentary hierover gaan nadenken.

Je hebt een punt dat iedereen in beginsel uiteraard mag doen, zolang andere mensen er geen last van hebben, en dat is ook een prima uitgangspunt; vrijheid blijheid; ik denk dat dat ook de kracht van kunst in het algemeen and rock and roll in het bijzonder; oordeel niet, laat elkaar in elkaars waarde, en vooral leef (aangezien je dat ws maar een keer doet)!

Waar ik eigenlijk over filosofeerde was dat de meeste mensen geen zelfdestructieve levensstijl
nastreven maar deze zelfde levensstijl bij anderen, doorgaans (rnr of andere) iconen wel kunnen waarderen.

Ik heb laatst ook de bio van Keith (Richards) gelezen, en hij geeft waarschijnlijk glashelder weer wat het is; de meeste mensen zitten 'vast' in een maatschappelijk stramien, en kijken op naar mensen die daar lak aan hebben, en volkomen hedonistisch leven, Brood was daar ook een mooi voorbeeld van.

De rockumentary van Lemmy was behoorlijk realistisch en liet onomwonden zien, wat de gevolgen kunnen zijn van jarenlange uitputting van je lichaam door diverse verlavingen. Het wordt duidelijk dat tever doorschieten niet goed is voor een mens, en fans/ bewonderaars dit waarschijnlijk niet altijd realiseren......

Excuzi voor het lange verhaal, ik hoop dat het jullie niet verveelt.

Deze topic is voor mij in ieder geval een moment van bezinning...

:rock:
t
timWTFLid
01-01-2024, 00:00
#8
Welke docu was dit?
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#9
timWTF zei:
Welke docu was dit?
Klik om te vergroten...

http://www.bbc.co.uk/programmes/b012p5vv

Deze dus; wel een goede rockumentary overigens; eerlijk en zonder opsmuk door de makers en Lemmy zelf gemaakt

een aanrader
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik ben een groot Motörheadfan en Lemmy leeft al 40 jaar zijn levensstijl.

Voor iemand die zo veel whisky drinkt, rookt en snuift vind ik dat het goed met hem gaat. Zijn stem is live dan wel wat minder geworden, maar hij is wel 66 jaar en als het dat maar is...
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#11
Probeerenleer zei:
Ik ben een groot Motörheadfan en Lemmy leeft al 40 jaar zijn levensstijl.

Voor iemand die zo veel whisky drinkt, rookt en snuift vind ik dat het goed met hem gaat. Zijn stem is live dan wel wat minder geworden, maar hij is wel 66 jaar en als het dat maar is...
Klik om te vergroten...

Ik kan Lemmy en zijn muziek ook zeker waarderen. Ik heb ze zo ongeveer de afgelopen 22 jaar gemiddeld 2 keer per jaar live gezien, en de meestal was het zwaar ok. Hij blaast vol gas het dak eraf :)

Verder alle respect voor zijn houding richting showbizz; dikke middelvinger en gewoon je ding doen, da's is stukken beter dan de generatie plastic producers poppen....

Zijn uithoudingsvermogen is inderdaad fenomenaal, slechts weinigen houden deze levensstijl zo lang vol. Hij gaf overigens in deze film aan niemand aan te willen moedigen hem te volgen hierin, hij doet slechts zijn ding', that's it.
Eigenlijk is dit ook mijn enige punt; Lemmy leeft voluit en doet zijn ding al jaren, en velen proberen zijn levensstijl te kopieren (wellicht) met de gedachte dat je dan cool bent. Iemand kopieren is sowieso niet cool, en jezelf de vernieling in helpen eveneens niet (dat zou Lemmy ook beamen)

:rock: :rockband:
j
jaapiLid
01-01-2024, 00:00
#12
zjimiz zei:
Probeerenleer zei:
Ik ben een groot Motörheadfan en Lemmy leeft al 40 jaar zijn levensstijl.

Voor iemand die zo veel whisky drinkt, rookt en snuift vind ik dat het goed met hem gaat. Zijn stem is live dan wel wat minder geworden, maar hij is wel 66 jaar en als het dat maar is...
Klik om te vergroten...

Ik kan Lemmy en zijn muziek ook zeker waarderen. Ik heb ze zo ongeveer de afgelopen 22 jaar gemiddeld 2 keer per jaar live gezien, en de meestal was het zwaar ok. Hij blaast vol gas het dak eraf :)

Verder alle respect voor zijn houding richting showbizz; dikke middelvinger en gewoon je ding doen, da's is stukken beter dan de generatie plastic producers poppen....

Zijn uithoudingsvermogen is inderdaad fenomenaal, slechts weinigen houden deze levensstijl zo lang vol. Hij gaf overigens in deze film aan niemand aan te willen moedigen hem te volgen hierin, hij doet slechts zijn ding', that's it.
Eigenlijk is dit ook mijn enige punt; Lemmy leeft voluit en doet zijn ding al jaren, en velen proberen zijn levensstijl te kopieren (wellicht) met de gedachte dat je dan cool bent. Iemand kopieren is sowieso niet cool, en jezelf de vernieling in helpen eveneens niet (dat zou Lemmy ook beamen)

:rock: :rockband:
Klik om te vergroten...


neuh, niet velen proberen zijn levensstijl te kopieren. Dat zit nietecht in de subcultuur.

Er zijn er ongetwijfeld die de zelfde kant op gaan, maar dat is niet noodzakelijk copieren
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb ze twee keer live gezien.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#14
jaapi zei:
zjimiz zei:
Probeerenleer zei:
Ik ben een groot Motörheadfan en Lemmy leeft al 40 jaar zijn levensstijl.

Voor iemand die zo veel whisky drinkt, rookt en snuift vind ik dat het goed met hem gaat. Zijn stem is live dan wel wat minder geworden, maar hij is wel 66 jaar en als het dat maar is...
Klik om te vergroten...

Ik kan Lemmy en zijn muziek ook zeker waarderen. Ik heb ze zo ongeveer de afgelopen 22 jaar gemiddeld 2 keer per jaar live gezien, en de meestal was het zwaar ok. Hij blaast vol gas het dak eraf :)

Verder alle respect voor zijn houding richting showbizz; dikke middelvinger en gewoon je ding doen, da's is stukken beter dan de generatie plastic producers poppen....

Zijn uithoudingsvermogen is inderdaad fenomenaal, slechts weinigen houden deze levensstijl zo lang vol. Hij gaf overigens in deze film aan niemand aan te willen moedigen hem te volgen hierin, hij doet slechts zijn ding', that's it.
Eigenlijk is dit ook mijn enige punt; Lemmy leeft voluit en doet zijn ding al jaren, en velen proberen zijn levensstijl te kopieren (wellicht) met de gedachte dat je dan cool bent. Iemand kopieren is sowieso niet cool, en jezelf de vernieling in helpen eveneens niet (dat zou Lemmy ook beamen)

:rock: :rockband:
Klik om te vergroten...


neuh, niet velen proberen zijn levensstijl te kopieren. Dat zit nietecht in de subcultuur.

Er zijn er ongetwijfeld die de zelfde kant op gaan, maar dat is niet noodzakelijk copieren
Klik om te vergroten...

In mijn ervaring gelden mensen als Lemmy (en anderen) vaak als voorbeeld (in de subcultuur waar jij volgens mij op doelt), ook in gedrag.

Vaak wordt naar hun gekeken of het ok is om iets te doen of niet, en in die zin geven zij bepaalde kaders aan, en laten veel mensen zich beinvloeden.

Dit is uiteraard geen wetmatigheid, je hebt natuurlijk ook mensen die hun eigen plan trekken, en/of sowieso al op een bepaalde manier leven, ongeacht wat anderen doen.

:rock:
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Veel van mijn favoriete artiesen zijn "zware jongens" geweest.

Glenn Hughes, Aerosmith (met op kop natuurlijk Tyler/Perry, hoe die mannen dat allemaal overleefd hebben lijkt me een nieuw wereldwonder), Black Sabbath (en dan vooral John "Ozzy" Osbourne...),...

Ook bij andere goede muziek: Fleetwood Mac, David Bowie, Lou Reed, The Rolling Stones,...

"Fun fact": Aerosmith zette zelfs shots LSD, ex gitarist Ray Tabano zei daarover "Highly NOT recommended"...
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#16
Probeerenleer zei:
Veel van mijn favoriete artiesen zijn "zware jongens" geweest.

Glenn Hughes, Aerosmith (met op kop natuurlijk Tyler/Perry, hoe die mannen dat allemaal overleefd hebben lijkt me een nieuw wereldwonder), Black Sabbath (en dan vooral John "Ozzy" Osbourne...),...

Ook bij andere goede muziek: Fleetwood Mac, David Bowie, Lou Reed, The Rolling Stones,...

"Fun fact": Aerosmith zette zelfs shots LSD, ex gitarist Ray Tabano zei daarover "Highly NOT recommended"...
Klik om te vergroten...

wat dacht je van Pink Floyd's Syd Barret; die deed lsd in zijn haren tijdens optredens, wat door de hitte vloeibaar werd, en zo in zijn lichaam kwam
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hem was ik dan nog vergeten...

:openmouth:

En nee, ook The Beatles waren geen lieverdjes. (ook al vind ik ze niet zo speciaal eigenlijk)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."