Ik denk dat niets doen doordeweeks wel kan uitlokken om vaker drugs te gebruiken. De belangrijkste reden dat ik niet zo vaak drugs gebruik is omdat ik doordeweeks druk ben met mijn opleiding, werk en stage. De mogelijkheid is er simpelweg niet echt. Als ik vaker vrij zou zijn, stel, ik zou helemaal vrij zijn zoals jouw zoon, dan weet ik zeker dat ik ook vaker zou gebruiken. Ik gebruik tenslotte voornamelijk drugs in de vakanties. Daarmee bedoel ik niet direct dat hij ook echt verslaafd is, want zoals Smartie zegt past zijn gedrag ook bij het hele 'niks doen'. Maar een voorbeeld is dat hij misschien vaker gaat blowen omdat hij verder toch niet zoveel te doen heeft.
Ik ben bijna orthopedagoog maar sluit me wel aan bij Smartie.
Dat eeuwige niks doen helpt echt niet, daar word niemand vrolijker van. Ik zou je in ieder geval adviseren samen met hem te gaan kijken naar iets wat hij kan doen. Als hij op dit moment niet weet wat hij wil, ga dan een studiekeuzetest doen, bezoek open dagen, loop hier en daar een dagje mee. En ik denk dat het ook belangrijk is om een (bij)baantje te nemen. Dit kan hem in ieder geval het gevoel geven dat hij iets nuttigs doet, ik denk dat dat voor veel mensen ook belangrijk is. Dan heeft hij in ieder geval een reden om zijn bed uit te komen. Oh ja, en sporten kan ook helpen, dat geeft voldoening en maakt je actiever.
Dat er bij jullie thuis open en eerlijk wordt gesproken over dat hij af en toe een jointje rookt is in ieder geval goed. Hij kan natuurlijk altijd liegen wanneer hij zegt geen andere drugs te gebruiken, maar misschien durft of wil hij het ook wel gewoon niet zeggen. En misschien is hij wel gewoon eerlijk en gebruikt hij echt niks anders. Dus helemaal zeker weten ga je het denk ik niet.
Ik ben bijna orthopedagoog maar sluit me wel aan bij Smartie.
Dat er bij jullie thuis open en eerlijk wordt gesproken over dat hij af en toe een jointje rookt is in ieder geval goed. Hij kan natuurlijk altijd liegen wanneer hij zegt geen andere drugs te gebruiken, maar misschien durft of wil hij het ook wel gewoon niet zeggen. En misschien is hij wel gewoon eerlijk en gebruikt hij echt niks anders. Dus helemaal zeker weten ga je het denk ik niet.