#1
Hi! Ik studeer orthopedagogiek en had laatst een college over ADHD. Daar vertelde de spreker dat ADHD'ers problemen hebben in hun dopamine- en norepinephrine afgifte en medicatie zorgt ervoor dat dat meer afgegeven wordt zodat dat allemaal weer in balans is. Er staat in m'n boek ook bij dat serotonine en acetylcholine daar waarschijnlijk ook betrokken bij zijn.
Nou die spreker vertelde ook dat de medicatie vergelijkbaar is met cocaïne. Maar dan komt nu mijn vraag, hoe kan het dan dat wanneer een ADHD'er speed gebruikt dit vaak omgekeerd werkt en diegene daar dan rustig van wordt? Aangezien speed vooral om de neurotransmitter adrenaline draait, dacht ik toch. En dat wanneer iemand zonder ADHD juist wakker en hyper wordt van bijv. methylphenidaat?
Nou die spreker vertelde ook dat de medicatie vergelijkbaar is met cocaïne. Maar dan komt nu mijn vraag, hoe kan het dan dat wanneer een ADHD'er speed gebruikt dit vaak omgekeerd werkt en diegene daar dan rustig van wordt? Aangezien speed vooral om de neurotransmitter adrenaline draait, dacht ik toch. En dat wanneer iemand zonder ADHD juist wakker en hyper wordt van bijv. methylphenidaat?