Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethylfenidaat in combi met Kava (wortel extract).

Methylfenidaat in combi met Kava (wortel extract).

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag mensen,


Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de combinatie methylfenildaat + Kava wortel extract.
Methylfenidaat zijn jullie waarschijnlijk wel bekend mee, de gehandicapte amfetamine variant die dopamine heropname blokkeert.
Kava (wortel extract) is onder de meeste mensen iets minder bekend maar het werkt dus voornamelijk op de GABA receptoren in, je wordt er dus ontspannen van en iets ongeremder en je kunt er heerlijk op slapen.

De reden dat deze combi mijn interesse wekt is omdat Methylfenidaat met alcohol een over het algemeen voor de meeste mensen en naar mijn mening prettige gezamenlijke werking geeft.
Alcohol werkt net als kava (en vele andere stofjes) in op de GABA receptoren, er is echter een verschil en dat is dat alcohol door de hersens voor zuurstof wordt aangezien wat oxidatieve stress veroorzaakt (zuurstof tekort) waardoor het denken met alcohol op lastiger wordt en je de volgende dag (vaak) een flinke kater overhoud.

Dat alcohol oxidatieve stress veroorzaakt heeft echter ook een groot voordeel en dat is dat het je wakker houdt. Normaal gesproken wanneer je een stofje(/kava) gebruikt wat op de GABA receptoren inwerkt kak je aardig in, dit wou ik dus compenseren met methylfenidaat.

Ik heb aardig wat ervaring met beide stofjes op zich en de plannen zijn om vanavond
20mg methylfenidaat & 1200mg kava poeder (gecapsuleerd) naar binnen te werken en zien wat voor effect dat geeft en aan de hand van hoe ik mij anderhalf uur daarna voel bij te nemen (of juist niet).

Mijn vraag dus of er iemand hier wellicht meer ervaring of kennis heeft over de combinatie.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
En? Heb je het nog gedaan gister? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Over de combinatie kan ik helaas weinig zeggen. Heb ervaring met beide middelen, maar niet in combinatie. Ik vermoed dat het wel prima kan, aangezien kava een vrij lichte downer is. Bovendien neem je niet een extreem hoge dosis van beide. Wel denk ik dat toch in principe dezelfde waarschuwingen gelden voor het combineren van uppers en downers tegelijk. Genoeg mensen die dat regelmatig doen, maar echt gezond is het niet.

JMThomas zei:
De reden dat deze combi mijn interesse wekt is omdat Methylfenidaat met alcohol een over het algemeen voor de meeste mensen en naar mijn mening prettige gezamenlijke werking geeft.
Alcohol werkt net als kava (en vele andere stofjes) in op de GABA receptoren, er is echter een verschil en dat is dat alcohol door de hersens voor zuurstof wordt aangezien wat oxidatieve stress veroorzaakt (zuurstof tekort) waardoor het denken met alcohol op lastiger wordt en je de volgende dag (vaak) een flinke kater overhoud.

Dat alcohol oxidatieve stress veroorzaakt heeft echter ook een groot voordeel en dat is dat het je wakker houdt. Normaal gesproken wanneer je een stofje(/kava) gebruikt wat op de GABA receptoren inwerkt kak je aardig in, dit wou ik dus compenseren met methylfenidaat.
Klik om te vergroten...
Dat alcohol door de hersenen als zuurstof wordt aangezien heb ik echt nog nooit gehoord, heb je hier ook een betrouwbare bron van? Volgens mij is dat echt onzin namelijk. Het moge duidelijk zijn dat alcohol niet heel gezond is, het is een giftige stof en zorgt voor uitdroging. Dat laatste is trouwens ook de voornaamste reden van de kater...

Verder is het ook goed om te weten dat de combi van methylfenidaat en alcohol in het lichaam zorgt voor een extra stof, namelijk ethylfenidaat. Dit gebeurt op een zelfde manier bij cocaine en alcohol, wat leidt tot cocaethylene. Wat deze combinaties interessant maakt is dat je 2 stoffen inneemt en er 3 in je lichaam hebt. Een 1+1=3 verhaal dus. Ik vermoed echter niet dat ditzelfde verhaal ook op zal gaan voor methylfenidaat en kava, maar hier zal verder geen onderzoek naar gedaan zijn.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik had mijn leraar, professor in gedragsneurowetenschappen (Christophe Lafosse, hij is vrij bekend in de wereld van gedragsneurwetenschappen) na afloop van een hoorcollege gevraagd of hij toelichting kon geven hoe alcohol precies tot hersenschade kan leiden aangezien het moeilijk is om hier een duidelijk verhaal over te krijgen. Hij vertelde mij dat alcohol zorgt voor een zuurstof tekort in de hersenen omdat de hersencellen alcohol aanzien voor zuurstof wat op zijn beurt weer kan leiden tot hersenschade.
Een daadwerkelijke wetenschappelijke bron heb ik dus jammer genoeg niet.

Ik heb uiteindelijk zo'n 2400mg aan gecapsuleerde kava ingenomen met daarbij 10mg methylfenidaat wat wel een prettige ervaring was en ongeveer het effect gaf wat ik verwachte, moest alleen een beetje boeren van de kava maar dat gebeurt meer mensen las ik.
Ik voelde me in de eerste 3uur wel aardig actief, (heb wat gefietst, gewandeld, sociaal gedaan) en toch ontspannen.
Toen de methylfenidaat uit werkte was het echter zo'n 01:00 uur en voelde ik me te ontspannen om nog actief te gaan doen en besloot maar lekker mijn bedje in te duiken, niet echt genoeg methylfenidaat om conclussies uit te kunnen trekken.

Volgende keer (komend weekend) probeer ik met iets hogere dosering van beide en ga ik even kijken of ik me kan vermaken in de stad zonder alcohol er bij, zal laten weten in deze topic hoe het is verlopen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ben benieuwd! Denk dat 10mg methylfenidaat genoeg is om niet echt in te kakken, maar inderdaad niet genoeg om er heel duidelijk iets van te merken naast de kava. Maar als je teveel methylfenidaat doet zal het de kava wel gaan overheersen gok ik zo, aangezien kava niet een hele sterke downer is.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#5
Vind het nogal raar om dat te stellen, aangezien de wetenschap er volgens mij ook nog niet helemaal uit is hoe alcohol hersencellen kapot zou maken (en of dat uberhaupt gebeurd)?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Al komt het vrijwel niet voor denk ik wel dat korsakov op zich al wel aantoont dat alcohol schade aan de hersenen kan opleveren, hoofdpijn lijkt me ook wel een aardige indicator dat de hersenen niet al te hard om alcohol juichen.

Maar ik kan er ook geen onderzoek o.i.d. vinden waaruit af te leiden valt hoe of wat.
"Ik had mijn leraar, professor in gedragsneurowetenschappen na afloop van een hoorcollege gevraagd of hij toelichting kon geven hoe alcohol precies tot hersenschade kan leiden aangezien het moeilijk is om hier een duidelijk verhaal over te krijgen."

Misschien een leuke vraag om later in het alcohol forum te plaatsen. :P
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
JMThomas zei:
Al komt het vrijwel niet voor denk ik wel dat korsakov op zich al wel aantoont dat alcohol schade aan de hersenen kan opleveren, hoofdpijn lijkt me ook wel een aardige indicator dat de hersenen niet al te hard om alcohol juichen.

Maar ik kan er ook geen onderzoek o.i.d. vinden waaruit af te leiden valt hoe of wat.
"Ik had mijn leraar, professor in gedragsneurowetenschappen na afloop van een hoorcollege gevraagd of hij toelichting kon geven hoe alcohol precies tot hersenschade kan leiden aangezien het moeilijk is om hier een duidelijk verhaal over te krijgen."

Misschien een leuke vraag om later in het alcohol forum te plaatsen. :P
Klik om te vergroten...
Korsakov toont niet meteen aan dat alcohol tot hersenschade leidt. Er zal wellicht een correlatie zijn tussen die twee, maar een causaal verband is een stuk lastiger om aan te tonen. Er kunnen allerlei andere factoren zijn dan het alcohol gebruik opzich die van invloed zijn op het ontwikkelen van korsakov. Het is en blijft bijzonder lastig dit soort conclusies te trekken op basis van observationale data in een menselijke populatie. Beter zou een randomized controlled experiment zijn, maar dat is simpelweg niet praktisch met een grote populatie aan mensen. Bovendien loop je dan tegen een heel hoop ethische kwesties aan.

Meer algemeen denk ik dat het bijzonder lastig is om een eenduidig antwoord te krijgen op de vraag of alcohol tot hersenschade leidt en wat hierbij dan het mechanisme is. Vraag 3 verschillende professoren in de neurowetenschappen hier hun mening over te geven en je krijgt waarschijnlijk 3 verschillende antwoorden. Het duurt vaak erg lang voordat er in een vakgebied een bepaalde consensus is bereikt omtrent een vraagstuk. Zelfs wanneer de consensus dan bereikt is zul je alsnog altijd professoren houden die hier andere theorien of verklaringen voor hebben.

Maargoed zonder nu al teveel de wetenschapsfilosofische discussie te gaan voeren ga ik er vanuit dat jouw professor een onderbouwde theorie heeft, maar dat dit nog geen gegeven is dat het ook meteen de waarheid is. Je kunt je professor altijd nog vragen om aan te geven waar hij deze theorie op baseert, een goede professor stelt het op prijs als zijn leerlingen niet zomaar alle theorie aannemen. Maargoed zelfs dan is het belangrijk om zijn bronnen er op na te slaan en zelf te beoordelen of je de methodes en aannames geloofwaardig vindt.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#8
JMThomas zei:
Al komt het vrijwel niet voor denk ik wel dat korsakov op zich al wel aantoont dat alcohol schade aan de hersenen kan opleveren, hoofdpijn lijkt me ook wel een aardige indicator dat de hersenen niet al te hard om alcohol juichen.
Klik om te vergroten...
Korsakov toont prima aan dat alcohol de opname van vitamine B1 verslechterd en dat vitamine B1 vrij belangrijk voor je is.:wink:
Hoofdpijn geeft ook prima aan dat alcohol je uitdroogt, maar dat het niets met celdood te maken. :wink:
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#9
Afgelopen zaterdag (14-03-2015) de combinatie weer getest.

Totaalplaatje
4,8gram kava kava
50mg methylfenidaat
+/- 2L bier
Tijdsbestek: 22:00 - 4:00 | kleine 6uur.

De avond vooraf (13-03) was ik eveneens tot 4:00 op stap geweest en eenmaal in bed lukte het mij niet om langer dan 4uur te slapen, ik was deze avond dus al aardig moe echter ik werd op de gastenlijst gezet voor een duur feestje waar een vriend van mij veel moeite voor had gedaan om mij op de gastenlijst te krijgen nadat deze was uitverkocht.
Ik kon dus moeilijk zijn uitnodiging afwijzen maar was wel aardig moe en licht brakjes, heet leek mij verstandig om niet aan de zuip te gaan en iets milders te proberen en dus de kava kava met methylfenidaat combo te proberen.

21:15 - Goede bodem avondeten naar binnen gewerkt, voornamelijk groenten.

21:45 - Richting het huis van een vriend gaan lopen.

22:00 - 8 * 600mg gecapsuleerde kava kava naar binnen gewerkt (waka kava van bestfijikava).
Hier ging ongeveer een uur overheen omdat de kava toch wel op de maag inwerkt, je gaat er toch een beetje van boeren en het voelt toch een beetje onprettig op de maag als je teveel in 1x er in gooit, vergelijkbaar met het gevoel dat je teveel bier in korte tijd achterover slaat en je maag gaat protesteren en je er van gaat boeren.

Tegelijkertijd 2 * 10mg methylfenidaat naar binnen gewerkt en 2 biertjes (5%)(2*33cl).

Mijn maag had het even zwaar, combinatie avondeten, (vrij veel) kava en bier zorgde voor de nodige boertjes, niets ernstigs echter.

23:15 - Na de 20mg methylfenidaat was het gevoel van moe zijn vrijwel volledig verdwenen, tegelijkertijd merkte ik dat de kava begon in te werken en begon met aardig ontspannen te voelen. Op dit moment lopen we het evenementje binnen.

23:30 - Experimentele Jazzband, aan de voorzijkant op de grond gaan zitten van de zaal en een poosje geluisterd, normaal was ik niet zo snel op de grond gaan zitten maar ik voelde me heel erg tot rust en had geen zin om te staan en ik had iets meer lak aan wat andere mensen er van dachten, er volgde al snel meer mensen die er bij kwamen zitten. + 1 biertje (25cl)

00:00 - Genoeg van de experimentele Jazz, ze begonnen iets teveel volume te produceren, mezelf verplaats naar een van de lounge banken in een voorruimte, ik kan me herinneren dat ik in langzaam tempo deze kant op liep met het gevoel dat ik een beetje over de vloer heen zweefde. Op de bank achterover gezakt en een poosje wezen kletsen met gezelschap. + 1biertje (25cl)

00:45 - Het was tijd om een dansje te wagen op de dansvloer, ging prima maar voelde me iets te helder om er echt van te kunnen genieten. + 2biertjes (50cl)

1:30 - Stonden in de rokersruimte, rook zelf niet maar mijn gezelschap had hier behoefte aan en de ruimte was best knus, methylfenidaat begon een beetje uit te werken dus + 2*10mg methylfenidaat. + 1biertje (25cl)
Mijn gezelschap bleef maar bier aanslepen ondanks dat ik had aangegeven niet teveel bier te willen drinken en extreem lang over mijn biertjes deed. Was in de tussentijd ook veel water aan het drinken, elke keer dat ik langs het toilet ging vulde in mijn lege bierbekertje met water en dronk die leeg.

02:00 - Dansje wagen op de dansvloer, kwam nog wat bekende gezichten tegen, babbeltje en verder stampen. 10mg metylfenidaat + 1biertje (25cl).

3:00 - begon toch te merken dat ik moe was plus het ontspannende effect van de kava hielp ook niet echt dus ben bij een tafeltje gaan zitten naast de toiletten waar een niet vervelend ogende jongedame toiletdienst had (moest er voor zorgen dat de pleerollen niet opraakte e.d.). Vroeg of ik even mocht aanschuiven om uit te puffen, leek haar gezellig zei ze.
Beetje wezen tekenen en babbelen, was wel gezellig. Na een poosje kwam mijn gezelschap aanlopen en vroeg waar ik gebleven was.

3:30 - terug naar de dansvloer, deed nog een poging om te dansen maar het bleek al snel een hopeloos gevecht en het leek me niet verstandig om nu nog weer methlfenidaat bij te nemen.

4:00 - Werd supercliché benadert door een meisje met de openingszin of we elkaar niet ergens van kende, begon te vragen naar mijn opleiding etc, vroeg me hoeveel minuten lopen ik vanaf mijn huis woonde en zei dat 10minuten lopen wel te doen was voor haar. Na 10minuten antwoorde ik met 'Ik heb gisteravond doorgehaald en sta op instorten, zelfs praten gaat op het moment met veel moeite dus ik ga naar huis'. Denk eveneens dat mijn vriendin de verassing op dat tijdstip niet zo zou waarderen, maar ik was in ieder geval te moe (en ontspannen) om nog actief te blijven doen. Vervolgens afscheid genomen en naar huis gelopen.


Conclussie: Op zich een leuke combinatie, je moet de avond vooraf even goed slapen want zelfs de methylfenidaat kon mij op een gegeven moment niet meer wakker houden. In vergelijking met bier is het ook ietsie minder sociaal heb ik het gevoel, ik was/ben in ieder geval zo ontspannen dat het me minder uit maakt of ik een leuk gesprek met iemand heb of niet plus het neemt iets minder remming weg, alsnog een leuke combo die voor mij een soortgelijk effect geeft in vergelijking met alcohol. Ook 2L bier gedronken maar over 6uur tijd is dit niet heel veel lijkt me.
Ik had in ieder geval heerlijk geslapen en ik had de volgende dag geen kater en voelde me vrij goed.

Ik ben van plan om deze combinatie nog eens te proberen in de komende 2 weken en dit keer zodra ik iets fitter ben, verwacht toch wel dat dat heel anders uit pakt aangezien kava nogal sterk op slaapgevoel inwerkt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."