#1
Maar de vraag blijft dan hoe ga je ervoor zorgen dat mensen dat ongewenst gedrag niet meer vertonen, zonder ze te bestraffen.
dat doen ze nu ook al, soms met erg veel moeite, en nooit zonder gevolgen. denk je echt dat die man die in een portiekje ligt te genieten van zijn roes zou stoppen vanwege een geldboete? ik vermoed dat hij nog liever al zijn geld voor een paar jaar afstaat om weer normaal mee te kunne draaien met de rest. heeft hij daar geen zin in, is het een hopeloos geval en kun je hem beboeten wat jij wilt, hij gaat erachteraan naar wat hij nodig heeft, en dat is geen geld.
door drugs te reguleren kun je geen verslaving reguleren of voorkomen. mensen raken niet verslaafd mdat ze ervoor kiezen, en ze kunnen vaak niet stoppen(en volhouden) terwijl ze daar wel voor kiezen.
drugs is een uitvlucht voor maatschappelijk zwakkere personen(niet jullie he), en die doen al gek genoeg om aa hun fix te komen, hun lichaam verkopen, van alles jatten. die mensen kun je nauwelijks helpen, en voorkomen dat ze in die situatie komen evenmin.