Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsalcohol aantoonbaar in 'normale' urinetests

alcohol aantoonbaar in 'normale' urinetests

19 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
k
kronkelLid
01-01-2024, 00:00
hallo,

ik zit momenteel in een ontwenningsprogramma voor mijn amfetamine en cannabisverslaving en ik mag in het weekend naar huis.
ik heb voorbije zaterdag ongeveer 10 pintjes bier gedronken en dit gespreid van 17 uur savonds tot 6 uur smorgens... ik heb maandag om 17uur een urinetest moeten afleggen en ik maak me nu wat zorgen over de uitkomst van die test.
kan iemand me wat meer vertellen?

alvast bedankt,
groetjes kronkel.
k
kronkelLid
ok daar geven ze aan dat het tot 24 uur in je urine aantoonbaar is dus dan zit ik denk ik wel vrij safe, bedankt :)
P
PsychedelibeeLid
Kijk eens in dit topic: viewtopic.php?f=10&t=31828. Wat ik daarin lees zou alcohol na 24 uur volledig uit je bloed moeten zijn. Ik weet echter niet of er langer nog restproducten (metabolieten) in je bloed te vinden zijn.
F
FoolLid
Over het algemeen wordt alcoholmisbruik aangetoond door verhoogde leverwaarden, deze schieten niet persé omhoog bij afrequent gebruik, maar blijven wel langer aan te tonen dan de echte controle of je laatst alcohol gedronken hebt.
k
kronkelLid
hoe bedoel je juist fool?
F
FoolLid
Als jij met regelmaat veel alcohol drinkt zal je lever zich hieraan aanpassen, deze aanpassingen zijn heel lang terug te zien in bloed- en urinetesten en hierop wordt vaak gecontroleerd als men wil weten of je alcohol misbruikt hebt. Één avondje drinken zal deze leverwaardes echter niet (significant) verhogen en dan gaat dus het verhaal van Psychedelibee op. :)
k
kronkelLid
dit was de eerste keer in 6 maanden dat ik alcohol gebruikt heb :)
M
MeejheMLid
als ze alcohol of leverfucties testen kijken ze vaak naar je ALAT en ASAT dacht ik, vergeleken bij een aantal normaal aanwezige stoffen in je bloed. als je echt flink gezopen hebt kunnen ze dat na een half jaar zien aan je leverfuncties, ten opzichte van iemand die niet of erg met mate drinkt.

in je urine weet ik niet, volgens mij gebruiken ze nooit urine om alcohol gebruik vast te stellen.

maar ik ben geen arts, dus meer dan dit weet ik niet.

@fool: ik ben nog steeds geen arts, maar alcohol word gemetaboliseerd door je lever, niet door je nieren, dus of het in de urine aan te tonen is?

een avondje FLINK drinken is wel aan te tonen na 6 maanden aan een van de drie vinkjes voor de leverfunctie op het standaardformulier voor diagnostische centra. ik ken iemand die zijn rijbewijs kwijt was, en 4 maanden niks gedronken had, ten kreeg hij een steekproef(bloedonderzoek) en besloten ze zijn rijbewijs nog even niet terug te geven. dat zijn zijn woorden, maar ik kan het wel beamen omdat ik er dagelijks mee samenwerk.

nu jij weer :wink:
F
FoolLid
Ik dacht altijd dat die leverwaardes in de urine terug te vinden waren, maar nu je dat zo stelt weet ik het niet eens zeker meer. :P
P
PsychedelibeeLid
MeejheM zei:
@fool: ik ben nog steeds geen arts, maar alcohol word gemetaboliseerd door je lever, niet door je nieren, dus of het in de urine aan te tonen is?
Klik om te vergroten...
Fool zei:
Ik dacht altijd dat die leverwaardes in de urine terug te vinden waren, maar nu je dat zo stelt weet ik het niet eens zeker meer. :P
Klik om te vergroten...
Nou ben ik zelf ook geen arts hoor, maar zowel je lever als je nieren zijn aangesloten op je bloedsomloop dus het is toch niet heel gek als leverwaardes ook via je urine te meten zijn?
F
FoolLid
Wel als je urine niet de relevante stoffen hiervoor uitscheid. :wink:
P
PsychedelibeeLid
Fool zei:
Wel als je urine niet de relevante stoffen hiervoor uitscheid. :wink:
Klik om te vergroten...
Dat klopt, maar ik bedoelde ook meer dat de redenatie dat alcohol niet door je nieren gemetaboliseerd en dat daar dus niks van te vinden kan zijn in je urine niet echt een sterke redenatie is. Wat niet wegneemt dat het goed kan dat het niet in urine te vinden is uiteraard, daar ken ik zelf het menselijk lichaam niet goed genoeg voor.
F
FoolLid
Dat is inderdaad het punt een beetje. :P
F
FoolLid
Nouja, alcohol (ethanol) wordt door je lever omgezet in ethanal, wat weer wordt omgezet in azijnzuur. Azijnzuur wordt omgezet ik koolstofdioxide en water, dat eerste adem je uit en het tweede gaat inderdaad via je nieren naar buiten. Maar er zijn meer oorzaken waardoor je water zou kunnen plassen, dus dat detecteren of het een watermolecuul van alcohol komt of niet is nogal lastig. Misschien dat er nog een andere manier is waardoor de effecten van dit metabolisme wel in de urine gemeten kan worden, maar dat lijkt me een vrij ingewikkeld(zoniet onmogelijk) proces, waar ik in ieder geval niet genoeg verstand van heb.

Zie ook deze link. :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_metabolism
P
PsychedelibeeLid
So far volg ik hem nog, maar dat neemt nog steeds niet weg dat die bepaalde leverwaardes (waar het eerder over ging) toch ook mogelijk via urine zijn aan te tonen? Tenzij die bepaalde stoffen van je lever natuurlijk niet door je nieren worden afgescheiden. Maargoed daar kunnen we nog uren over discussiëren zonder een arts die het ook echt begrijpt :wink:.
M
MedicLid
Bij een uc (urine controle) of bloedtest op gebruik van (verdovende) middelen wordt er niet alleen gekeken of er überhaupt een bepaalde stof terug te vinden is in een abnormale hoeveelheid (wat dus wil zeggen dat dit middel exogeen is toegediend). Er wordt ook gekeken naar afbraakstoffen, als alcohol wordt afgebroken komen er afbraakstoffen vrij die langer dan de alcohol zelf aantoonbaar blijven in het bloed.

Ook hier geld weer, zijn die afbraakstoffen abnormaal verhoogd.. dan kan dat vaak maar 1 ding betekenen: er heeft een abnormale hoeveelheid alcohol in het lichaam gezeten dat is afgebroken -> een positieve uitslag.

Detectietijd van alcohol in urine: 6 tot 24 uur.
Detectietijd van afbraakstoffen in urine: 24 tot 72 uur.

Ethyl Glucuronide (EtG) is een metaboliet van alcohol, de boosdoener die zorgt voor een verlengde detectietijd van consumptie van alcohol.

Testen van haar (wordt in Nederland voor zover ik weet niet gedaan): kan getest worden op metabolieten van alcohol zoals ethyl myristate, ethyl palmitate, ethyl oleate en ethyl stearate.
Gebruik van alcohol is op deze manier tot 90 dagen vast te stellen, maar de eerste 2 weken tot een maand na het eerste alcoholgebruik kan er niet positief worden getest, omdat het haar dan nog niet lang genoeg is gegroeid.
M
MedicLid
Langdurig misbruik kan ook gediagnosticeerd worden door andere methodes, met name psychiaters, psychologen, maar ook huisartsen hebben daar zo wel hun methodes voor, daar hoeft geen bloed voor afgenomen te worden.

Maar als er heel erg veel afbraakstoffen en keer op keer veel alcohol wordt gemeten, dan zegt dat ook genoeg.
F
FoolLid
Interessant, thanks! :)

Is er ook via de urine te testen op langdurig misbruik (en dus verhoogde leverwaardes), in plaats van enkel gebruik of kan dit alleen via een bloedmonster?
M
MeejheMLid
nou, die leverfunctie testen via bloedafname is dus juist hoe artsen alcoholgebruik detecteren/aantonen. ik weet niet welke methode jij bedoeld.

de metabolieten staan hierboven al een stuk beter beschreven dan ik zo uit mijn hoofd zou weten. ik dacht dat je adem ook gaat stinken bijvoorbeeld van ketonen die onstaan bij de afbraak van alcohol in je lichaam, en niet de alcohol zelf.

alcohol zelf wordt door ademtests en bloedtests gemeten, zoek maar eens op aan welke eisen de politie bijvoorbeeld moet voldoen om aan te tonen dat iemand met veel te veel drank op achter het stuur zat.

een mogelijkheid is dat iemand zijn rijbewijs terugkrijgt onder voorwaarden, bijvoorbeeld periodieke bloedafname, of steekproefgewijs, maar die zoeken dus weer in je bloed, omdat dat enorm veel langer aantoonbaar is.

ps: fool, stel iemand drinkt alleen bepaald bier(dan ben je gauw dood, maar ik zei stel, dus het blijft hypothetisch) van een bepaalde bron anders dan die van het water uit de kraan, flessen en uit het voedsel zou je andere isotopen aantreffen in zijn urine, maar dat is wel heel erg vergezocht. kun je wikipedia nog even onveilig maken.
F
FoolLid
Dat zou wel heel vergezocht zijn ja. :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."