Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs en scheikunde

Drugs en scheikunde

6 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
DeProfeetLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goedendag,

Om een of andere reden ben ik buiten drugs opzich, ook heel erg geïnteresseerd in de scheikunde hierachter.

Hierbij heb ik allerlei vragen zoals:

Hoe zijn stofnamen opgebouwd? Bijvoorbeeld 3,4-methyleendioxymethamfetamine.

En hoe weet je als er voor het eerst een stof gesyntetiseerd is welke stof het is?

Soms zie ik als ik een artikel lees staan ‘hier wordt dan een methylgroep aan toegevoegd en bla bla’ en dan vraag ik me af hoe je dat dan doet.

Of er wordt weer gesproken over benzeenringen en weet ik het allemaal.

LET OP: ik hoef geen direct antwoord op de vragen hierboven, ik vraag me alleen af hoe en waar ik dit kan leren.

Kort gezegd: ik zou graag mijn scheikundige kennis in mijn vrije tijd wat willen opkrikken puur uit interesse, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. Ik vraag me dus af of hier iemand is die zichzelf dit heeft aangeleerd en hoe?

Groetjes
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Stuur me een bericht als je amfetamine hebt weten te maken. :handok2:

:tearsofjoy:
D
DeProfeetLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bas zei:
Stuur me een bericht als je amfetamine hebt weten te maken. :handok2:

:tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Hahah ik had al een idee dat het misschien zo over zou komen.

Het is een stuk makkelijker om direct een amfetaminerecept te vinden als dit het doel zou zijn :wink:

EDIT: en loop jij hier nou direct om drugs te vragen?!! Instant perma ban!
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben geen expert in scheikunde, maar door veel erover te lezen kan ik je vragen deels beantwoorden.

DeProfeet zei:
Hoe zijn stofnamen opgebouwd? Bijvoorbeeld 3,4-methyleendioxymethamfetamine.
Klik om te vergroten...
Dit kun je als volgt interpreteren of ontleden:
  1. Op de 3,4 positie van de benzeenring van het methamfetamine molecuul, zit een methyleendioxy groep geplakt.
  2. Methamfetamine is eigenlijk een afkorting van N-methylamfetamine en betekent dan weer dat er een extra methylgroep aan het amfetamine molecuul geplakt zit op de N positie.
  3. Amfetamine is een samenvoeging van alpha-methylphenethylamine, alpha omdat er op de alpha positie van het phenetylamine molecuul een methylgroep zit.
  4. Etc.
Misschien dat dit plaatje iets van duidelijkheid geeft over de mogelijke substituties van phenetylamine:
Phenylethyl_Amine_General_Formula_V1.svg - Copy.png

Namen zijn dus vaak deels afkortingen en opgebouwd vanuit een bepaalde structuur, maar ook vaak wel vanuit bepaalde historische keuzes.

DeProfeet zei:
En hoe weet je als er voor het eerst een stof gesyntetiseerd is welke stof het is?
Klik om te vergroten...
Een nieuwe stof synthetiseren gebeurd vaak niet zomaar, scheikundigen voeren bewust bepaalde substituties uit en kunnen de stof vervolgens een naam gaan geven op basis van deze substituties.

DeProfeet zei:
Soms zie ik als ik een artikel lees staan ‘hier wordt dan een methylgroep aan toegevoegd en bla bla’ en dan vraag ik me af hoe je dat dan doet.
Klik om te vergroten...
Er zit een verschil in snappen wat er bedoeld wordt als je dit leest en daadwerkelijk weten hoe zoiets in zijn werk gaat. Als je echt wilt weten hoe dit in zijn werk gaat zullen je scheikunde moeten gaan studeren. Als je enkel wilt snappen wat hier mee bedoelt wordt kom je met een hoop online lezen al een heel eind.
D
DeProfeetLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Psychedelibee enorm bedankt voor je uitgebreide antwoord :grinning:

Doe jij iets met scheikunde of heb je dit jezelf aangeleerd?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
DeProfeet zei:
@Psychedelibee enorm bedankt voor je uitgebreide antwoord :grinning:

Doe jij iets met scheikunde of heb je dit jezelf aangeleerd?
Klik om te vergroten...
Nope, ik heb op de middelbare school zelfs scheikunde vanaf de 3e laten vallen, waar ik achteraf spijt van heb maargoed.

Met een beetje gezonde interesse en veel lezen kom je eind.
D
DeProfeetLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Nope, ik heb op de middelbare school zelfs scheikunde vanaf de 3e laten vallen, waar ik achteraf spijt van heb maargoed.

Met een beetje gezonde interesse en veel lezen kom je eind.
Klik om te vergroten...

Ja ik heb hetzelfde wat betreft scheikunde... nouja het is maar net wat je zegt, met zelfstudie bereik je een hoop. Thnx voor je reactie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."