Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAdvies drugs na xtc?

Advies drugs na xtc?

23 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
h ik vergeet nog te zeggen dat het lichaam nog een derde mechanisme (en zelfs een vierde) heeft voor het opruimen van MDMA. De drug kan in de lever worden afgebroken (via enzym CYP2D6) de nieren kunnen het uitscheiden zodat je het uitplast, maar je brein gaat de overdaad aan serotonine ook tegen door de serotonine zelf af te breken middels het enzym monoamino-oxidase (MAO). Het probleem van deze afbraakmethode is alleen dat er op deze manier sterk negatief geladen deeltjes (vrije radicalen) vrijkomen, een beetje alsof je met een jachtgeweer op een kleiduif schiet; je hebt dan allemaal scherven in het rond vliegen die dingen in de omgeving kunnen beschadigen. Figuurlijk gebeurt dat in je brein dus ook met serotonine, dopamine, MAO en hersencellen.

Boven de 120 milligram is het lichaam dus voornamelijk afhankelijk van MAO om de overdaad aan serotonine tegen te gaan. Waarschijnlijk is MDMA daarom boven de 120 milligram per avond VEEL schadelijker voor het brein. Ik zeg 'waarschijnlijk' omdat dit effect (met dosis-equivalent) in muizen en ratten heel goed is aangetoond, maar niet in mensen. Want om de schade aan hersencellen grondig te bestuderen moet je een brein in plakjes snijden en we vinden het onethisch om zoiets met mensen te doen. Of het bij mensen dus ook zo schadelijk is voor het brein (met name de dendrieten van neuronen), dat weten we niet zeker.

Maar het is wel zeker dat hoge doseringen MDMA gepaard gaan met een groter risico op ernstige gezondheidsincidenten (zoals een hersenbloeding, hyponatriëmie, extreme koorts, serotonine syndroom, HPPD, depressie, derealisatie, en een dikke kater.)

Want een vierde mechanisme van het brein om de overstimulatie van serotonine tegen te gaan is door de receptoren voor serotonine terug te trekken in de hersencel; zodat die niet meer overgestimuleerd kan worden. Bij een hoge dosis MDMA gebeurt dat dus met de receptoren voor serotonine (SERT, VMAT), dopamine (DAT), noradrenaline (NET), oxytocine, antihistamine en nog een trits andere receptoren trekken zich terug in de cel en blijven daar een tijdje schuilen.
Als de MDMA vervolgens is uitgewerkt, dan zitten al die receptoren nog in hun cel. Ze zijn een tijdje ongevoelig geworden voor stimulering. Dat is dan ook waarom je je somber, futloos en geïrriteerd kan voelen. De balans van emotie-regulerende signaalstoffen is verstoord en dat kost een tijd om weer te herstellen.

Maar de schade die vrije radicalen veroorzaken wordt nooit helemaal gerepareerd. Dat is dus een type schade wat je wil voorkomen: door niet van die enorm hoge doseringen te nemen.

Als je dit interessant vindt en je wil meer details lezen dan kan ik deze overview van Erowid ten zeerste aanbevelen.
https://erowid.org/chemicals/mdma/mdma_neurotoxicity1.shtml
Klik om te vergroten...
Bedankt @Neo-Shulginist voor deze info en de link. :)

Het menselijk lichaam heeft allerlei mechanismen om de juiste balans proberen te houden met de stoffen die je in je lijf hebt, zo ook met serotonine
M
Mr. BrosnanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Fijn dat het gewaardeerd wordt!

Ik neem zelf nooit xtc-pillen omdat de dosering gewoon kut is. Volgens mij zou het beter zijn als mensen gewoon een milligramweegschaal gebruiken om hun dosis MDMA-kristallen zelf af te wegen. Als ik MDMA neem dan begin ik meestal met een capsule van 60 - 80 milligram en na maximaal twee uur neem ik nog een capsule van 40 - 60 milligram. Die capsules heb ik dan van te voren afgewogen, in een zakje gestopt en gelabeld. Ik neem dan ook alleen die capsules mee en verder niks. Dan heb je gelijk de garantie dat je niet te veel pakt vanwege cravings :wink:
Klik om te vergroten...
Als ik het mag vragen; hoeveel weeg je?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mr. Brosnan zei:
Als ik het mag vragen; hoeveel weeg je?
Klik om te vergroten...
Ik vertel liever niet te veel over mijn postuur ivm herleidbaarheid van dit profiel.

Maar wat hopelijk uit mijn verhaal hierboven duidelijk blijkt, is dat het gewicht lang niet de enige bepalende factor is. Mogelijk is de hoeveelheid (beschikbare) enzymen (CYP2D6) in de lever nog wel een belangrijkere factor dan voor de dosis-effect-relatie bij verschillende individuen. Daar zit ook verschil in. Dan maakt het ook nog uit of het gewicht bestaat uit vetweefsel of spierweefsel. Sowieso weten we dat vrouwen ook gevoeliger zijn voor MDMA dan mannen, in ieder geval hebben ze vaker last van watervergiftiging (hyponatriëmie). De menstruatiecyclus van vrouwen speelt zeer waarschijnlijk ook een rol in de effecten van MDMA, maar dat onderzoeksveld is notoir onderbelicht.

Anyways, wat ik dus bedoel is dat je niet te veel op het gewicht moet letten. Er zijn zoveel meer factoren bepalend voor de gevoeligheid voor MDMA.
M
Mr. BrosnanLid
01-01-2024, 00:00
#4
flixpills zei:
Haha dankje. Ik heb mijn profiel gister aangemaakt (even snel door via Facebook te verbinden) omdat ik iets wou weten. Ik ben niet van plan mijn account te verwijderen want ik vind het wel gezellig en het lijkt me handig voor als ik weer iets wil weten als ik er niks over kan vinden. Misschien is het inderdaad een idee om mijn profielfoto te veranderen.. het is gelukkig een hele oude foto omdat ik Facebook eigenlijks niet meer gebruik. En aan de andere kant, de mensen die niet mogen weten dat ik drugs gebruik komen ook niet op het “drugsforum” neem ik aan maar mocht je zin hebben om mij uit te leggen hoe ik deze verander, voel je vrij!
Klik om te vergroten...

Aha zodoende! Ik weet dat het een optie is om het via Facebook te koppelen maar ik raad dit wel af, je zal je verbazen wat mensen via Google al kunnen vinden als ze op je naam zoeken. Als dit aan Facebook gekoppeld is komen ze er misschien ook wel achter dat je op dit forum actief bent met alle postgeschiedenis van dien, het is natuurlijk de vraag of je het erg vindt of niet, dat is aan jou. Eventuele werkgevers hebben hier ook een handje van dus vergeet niet; 'on the internet is forever':wink:

Als je rechtsboven op je naam klikt zie je een menu verschijnen, de 8e optie van het linkerrijtje toont 'avatar'. Als je daar op klikt kan je een profielfoto wijzigen. Het bestandje moet wel minimaal 200x200 pixels zijn maar dit wijst zich vanzelf.

flixpills zei:
Ah precies! Zoiets bedoelde ik dus. Ik hoopte juist dat het “hardlopen” een soort training zou zijn, met als resultaat dat je van minder xtc, meer kan voelen. Maar het werkt dus anders. Duidelijk. Bedankt voor je uitleg!
Klik om te vergroten...
Ik snap je beredenering op basis van wat ik zei, je kan het beter zien als een extra belasting die je van jezelf vraagt; je traint niet in aanloop van het serotonine gebruik, maar je zorgt ervoor dat er veel meer gevergd wordt van je serotonine-huishouding. Dit valt simpelweg niet te 'trainen'. Je kan voor de nadelige effecten die (teveel) serotonine afgifte met zich meebrengen wel naderhand dus 5-HTP innemen om dit een beetje te stabiliseren. Maar wel met inachtneming van de 2 dagen vanwege bovengenoemde redenen:).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."