Bedankt voor de goede onderbouwing trouwens, daar wordt ik weer blij vanIn de onderzoeken van de Multidisciplinary Association of Psychedelics Studies (MAPS) wordt geen rekening gehouden met het gewicht van mensen omdat het ook weer niet zo'n sterk effect heeft op de dosis-effect-relatie. Zij werken gewoon met een dosis van 75 milligram en een optioneel supplement van 50 milligram na 1,5 uur. That's it. Uit hun tweede fase-onderzoeken uit het FDA-goedkeuringstraject blijkt dat 75 milligram + optioneel 50 milligram de meest effectieve dosering is.
Voorlichtingsinstanties in Nederland adviseren voor dosering van MDMA de rekensom 1,5 milligram MDMA per kilogram lichaamsgewicht. Maar ik merk dat voor veel mensen die rekensom ingewikkeld is, zeker als ze al onder invloed ergens staan te rommelen met kwartjes. Dat is allemaal niet zo handig. Bovendien is de richtlijn ook niet per se wetenschappelijk gefundeerd. Ik zal niet zeggen dat de totstandkoming van bovenstaande grafiek volledig methodologisch correct is uitgevoerd. Er zijn wat mitsen en maren. Maar de grafiek laat wel zien dat de bijwerkingen enorm toenemen boven de 120 milligram.
Dat komt omdat MDMA haar eigen afbraak remt. Boven de 120 milligram ontstaat daardoor een kritisch punt waarin het lichaam de MDMA niet meer kan afbreken, en alleen kan afvoeren via de nieren en de urine (wat ook minder goed werkt vanwege verhoogde afgifte van het antidiuretisch hormoon ADH). Daardoor krijg je meer bijwerkingen, meer kans op (ernstige) gezondheidsincidenten, minder gewenste pro-sociale effecten zoals empathie en gevoel van sociale verbinding, en meer kans op permanente beschadigingen in het brein.
Vandaar dat ik deze grafiek wel lekker overzichtelijk en functioneel vind.