Ja, dat eerste is moeilijk te voorkomen lijkt me, net zoals dat volwassenen nu alcohol of sigaretten halen en die vervolgens uitdelen aan minderjarigen. Of net zoals dat er nu ‘prescription drugs’ zoals Ritalin voor een veel hogere prijs aan studenten worden verkocht. Er blijft altijd een groot stuk eigen verantwoordelijkheid... En ja, er gaan mensen in de problemen raken met en door drugs, dat zal niet anders zijn dan nu, maar het zou goed zijn als hulp zoeken daarvoor dan ook uit de taboesfeer gehaald wordt. Accepteer als maatschappij gewoon de realiteit dat drugs nou eenmaal bestaan en gebruikt worden, en dat dit ook altijd zo zal blijven. Vechten daartegen heeft geen nut.
Eens met je laatste punt over drugsafval ook trouwens, zó ontzettend schadelijk voor de natuur. Nog een belangrijk argument voor regulering. De overheid is op deze manier zelf grotendeels verantwoordelijk voor deze vervuiling.
Anyway, blijft een interessante en ingewikkelde discussie... ik ga maar eens slapen.
1. Inderdaad die ritalin. Ik slikte het tot mijn 13e en daarna nooit meer genomen. Wil dus weer kijken of ik recht heb op recept van ritalin voor tijdens mn tentamenweek. Puur omdat ik wel wil leren, maar mijn concentratie gewoon zo slecht is. Ik doe 2 dingen op een dag van de 5 dingen die ik wou leren. En dat in 6 uur tijd.
Hoorde daarna dat de verkoop van ritalin enorme hype is. Zei voor de grap tegen vrienden dat ik mijn overige zal verkopen. Maar het is dus echt een serieus probleem.
wat ik vooral merkte aan andermans medicijnen nemen is dat het bij mij nooit werkt zoals ik verwacht. Van van vriend concentra gekregen. Wou na bijna 10 jaar het weer slikken. Had her gedaan op een vrije dag ipv werk dag en mn moeder geïnformeerd. Die vriend kreeg namelijk wel drugs trekjes. Denk aan droge mond, beetje smakken ect. Dus wou wel aangeven aan mn moeder dat ik niet vol aan de speed zat haha.
Nou ik die pil genomen. Was opecht rustig ( heb ook adhd gehad. Heb het nog steeds maar niet zoals toen. Vroeger was ik continu een stuiter bal, nu ben ik dan tijdens bepaalde factoren), maar was gewoon een leegte in me zonder emotie. Ik dacht bij mezelf; zou ik in deze setting met dit gevoel 4 uur lang kunnen concentreren ? Nou, ik betwijfelde het zwaar.
denk dat concetra zonder eigen recept wel anders en heftiger valt dan ritalin, maar alsnog. Je slikt gewoon iemand “ gepersonaliseerde “ medicatie. En je verdiend er ook nog eens een bak met geld mee als je het goed doet.
2. Ik denk dat wanneer her legaal is er iets minder problemen zijn en iets meer orde en controle op jong gebruik of te veel. Maar zeker niet alles verdwijnt. Zoals je zegt , markt blijft altijd. Als die touristen. En stel je haalt altijd via via jw drugs omdat je geen eigen dealer hebt. En je altijd afhankelijk van iemand anders. Als die niet kan, heb je niks. Als je dan zelf legaal kan ophalen wordt er misschien juist veel meer gebruikt. Ik had een keer dat we xtc wouden doen maar uiteindelijk iets met de dealer. Dus die avond geen xtc. Als je het elk moment kan ophalen ergens in je stad of dorp, rij je daar snel langs. Gewoon de mogelijkheid tot hard drugs wordt gemakkelijker. De overheid zal je dan letterlijk hard drugs voorschotelen. En daarom is het z’n leuke discussie, want het zijn zoveel voor en na delen. Ik kan over dit soort onderwerpen en uren lullen haha
3. ja ik stuurde biologie dus ben altijd echt met die dingen bezig. En de aarde Gaat al naar de kloten. Die xtc makers hebben schijt en gooien tonnen na tonnen weg. Overheid zou dat niet kunnen doen, anders hebben ze een enorm probleem . Dus die moeten zelf optie bedenken om het goed te deponeren. Alles beter dan in de berm.