Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBang door wiet paniek aanval maar wil weer kunnen genieten ervan

Bang door wiet paniek aanval maar wil weer kunnen genieten ervan

11 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
l
lid 152560Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Goededag!

Ik heb een goede 3 maanden terug een flinke paniekaanval gehad door wiet voor de eerste keer in mijn ruim 3 jaar elke dag smoken.
Sinds dien heb ik eigenlijk bijna niet meer geblowed en heb ik er veel problemen door gehad met terugkerende paniekaanvallen en derealisatie en depersonalisatie. Ook als ik volledig nuchter was.

Ik baal hier echt enorm van want wiet was voor mij altijd de ultieme manier om te relaxen en tot mijzelf te komen. Ieder jointje was voor mij maximaal genieten en kon mij eigenlijk haast geen leven meer zonder voorstellen.

Nu heb ik al ruim twee maanden niet meer geblowed en hoewel de derealisatie/depersonalisatie en angst/paniek nog steeds aanwezig zijn, is het niet heel erg overheersend meer. En ik wil eigenlijk toch wel weer graag blowen maar ben angstig voor de angst. Ik blijf mijzelf vragen "Ik heb 3 jaar zonder problemen heerlijk gesmoked heb dus waarom zou het nu ineens niet meer kunnen?" Maar dan is er een overheersendere stem als het ware (niet letterlijk, als in schitzofrenie) die zegt "Misschien krijg je wel een psychose of trigger je de volgende keer wel schitzofrenie". Hierdoor krijg ik bij voorbaat alweer angst om een jointje op te steken.

Daarnaast voelde ik mij, bij de laatste keer dat ik een jointje opstak na mijn paniekaanval, wel high, maar niet mellow. Ik voelde mij wel relaxed, maar kon niet relaxen, als dat uberhaubt logisch klinkt... Normaal luisterde ik altijd naar muziek met mijn koptelefoon maar toen lukte me dat totaal niet. De muziek klonk eerder irritant.

Nouja, lang verhaal kort, ik vroeg mij af, zijn er mensen die ook paniekaanvallen hebben gehad door wiet, die hier ook lang last van hebben gehad, en dit toch overwonnen hebben en nu weer lekker kunnen genieten? Ik hoor graag jullie verhalen en hoe jullie het eventueel overwonnen hebben. Of misschien juist hoe het dingen erger maakte en dat het echt maar beter is om een andere manier te gaan zoeken om te relaxen?

En zijn er daarnaast daadwerkelijk risicos om weer te gaan smoken met mijn klachten? Ik heb hier veel onderzoek naar gedaan maar de verhalen zijn erg wisselvallend en is het lastig de feiten eruit te plukken. Daarom hoor ik graag liever jullie persoonlijke ervaringen. Daarnaast hangen de verhalen die ik lees online vaak ook af van andere factoren zoals psychologische ziektes (in de familie). Dat heb ik voor zover ik weet namelijk niet.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedank!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je zou kunnen proberen meditatie technieken toe te passen op de momenten dat je angst voel of rare gedachte heb. Als je rustig en diep in en uit adem en de focus op de sensatie van je longen leg, dan kun je heerlijk spacen op wiet.

Ik denk niet dat je te veel naar je gedachtes moet luisteren op wiet. Sins ik besloten heb om mezelf (de ego) niet te serieus te nemen op drugs en te focusen op de lichamelijke ervaringen ga ik eigenlijk altijd lekker. Vertrouw jezelf en maak je niet te veel druk. Ga geen oordelen hangen aan dingen die je voel.

Het ging voorheen ook chil. Dus kan het nu ook chill. Door te focusen op niet bad willen gaan, ga je bad omdat je in je hoofd er mee bezig ben. Je vervloekt inwezen je ervaring van te voren al.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#3
stresskip zei:
Ik heb een goede 3 maanden terug een flinke paniekaanval gehad door wiet voor de eerste keer in mijn ruim 3 jaar elke dag smoken.
Sinds dien heb ik eigenlijk bijna niet meer geblowed en heb ik er veel problemen door gehad met terugkerende paniekaanvallen en derealisatie en depersonalisatie. Ook als ik volledig nuchter was.
Klik om te vergroten...
als eerste, je bent niet de eerste of de enigste die die meemaakt en waarschijnlijk ook niet de laatste. Ikzelf had op een duur ook niet meer de chille ervaring die ik altijd had met weed.
stresskip zei:
Nouja, lang verhaal kort, ik vroeg mij af, zijn er mensen die ook paniekaanvallen hebben gehad door wiet, die hier ook lang last van hebben gehad, en dit toch overwonnen hebben en nu weer lekker kunnen genieten? Ik hoor graag jullie verhalen en hoe jullie het eventueel overwonnen hebben. Of misschien juist hoe het dingen erger maakte en dat het echt maar beter is om een andere manier te gaan zoeken om te relaxen?
Klik om te vergroten...
Je zou kunnen kijken of een andere wietsoort minder klachten geeft, persoonlijk had ik voor die tijd geen idee wat voor wiet soorten er waren of wat ik rookte, zolang het groen was en ik was stoned was het prima. Ik ben een poosje gewoon doorgegaan als gewend maar dat werkte voor mij echt niet. Vervolgens ben ik overgestapt op Indica wiet wat opzich een verbetering was tov Sativa maar na een x aantal maanden door roken op hetzelfde tempo als gewend was ook dat niet meer de relaxte high als eerst.
Nu ben ik zover dat een mix van CBDwietje met een paar kruimels Haze erdoorheen, genoeg is om stoned van te zijn.

Mijn advies zou zijn, stop eerst eens 2 a 3 maanden volledig met weed om eens te resetten, en probeer dan eens voorzichtig om een jointje met Indica weed, of nog beter, pure Indica weed zonder shag of toevoegmiddelen.
l
lid 152560Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Martinus zei:
Je zou kunnen proberen meditatie technieken toe te passen op de momenten dat je angst voel of rare gedachte heb. Als je rustig en diep in en uit adem en de focus op de sensatie van je longen leg, dan kun je heerlijk spacen op wiet.

Ik denk niet dat je te veel naar je gedachtes moet luisteren op wiet. Sins ik besloten heb om mezelf (de ego) niet te serieus te nemen op drugs en te focusen op de lichamelijke ervaringen ga ik eigenlijk altijd lekker. Vertrouw jezelf en maak je niet te veel druk. Ga geen oordelen hangen aan dingen die je voel.

Het ging voorheen ook chil. Dus kan het nu ook chill. Door te focusen op niet bad willen gaan, ga je bad omdat je in je hoofd er mee bezig ben. Je vervloekt inwezen je ervaring van te voren al.
Klik om te vergroten...
Zojuist een half jointje gerookt met wat tabak erin en hoewel het nog zeker niet het relaxte was van vroeger, ging het al een stuk beter omdat ik inderdaad nu niet focuste op het bad gaan, zoals je zei. En ook omdat ik zoals je zei mijn gedachten wat meer los liet en... accepteerde I guess. Ik voelde me nog steeds wel maf en een beetje bad maar het was zeker de relaxte en normaalste trip sinds mijn paniekaanval.

Volgende keer ga ik het ook eens met meditatie proberen.

Thanks voor de tips!
C
CrazymomLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik kreeg dat vroeger als ik noorderlicht rookte van andere weed soorten heb ik het nooit gehad .
l
lid 152560Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Zeelanddude zei:
als eerste, je bent niet de eerste of de enigste die die meemaakt en waarschijnlijk ook niet de laatste. Ikzelf had op een duur ook niet meer de chille ervaring die ik altijd had met weed.

Je zou kunnen kijken of een andere wietsoort minder klachten geeft, persoonlijk had ik voor die tijd geen idee wat voor wiet soorten er waren of wat ik rookte, zolang het groen was en ik was stoned was het prima. Ik ben een poosje gewoon doorgegaan als gewend maar dat werkte voor mij echt niet. Vervolgens ben ik overgestapt op Indica wiet wat opzich een verbetering was tov Sativa maar na een x aantal maanden door roken op hetzelfde tempo als gewend was ook dat niet meer de relaxte high als eerst.
Nu ben ik zover dat een mix van CBDwietje met een paar kruimels Haze erdoorheen, genoeg is om stoned van te zijn.

Mijn advies zou zijn, stop eerst eens 2 a 3 maanden volledig met weed om eens te resetten, en probeer dan eens voorzichtig om een jointje met Indica weed, of nog beter, pure Indica weed zonder shag of toevoegmiddelen.
Klik om te vergroten...

Ja precies, misschien moet ik ook maar eens gaan kijken naar de wietsoorten en voor soorten gaan met minder THC en meer CBD. Ik heb ook ergens nog een herb-vaporizer liggen dus dan kan ik die ook weer eens proberen om het zonder tabak te doen.

En ja, goed idee van het stoppen ook.. Het stomme is dat ik er best wel veel mee bezig ben in mijn hoofd. Ik heb een beetje de "ik wil weer mentaal beter worden zodat ik in de zomer lekker kan spacen" mindset haha. Maar achter mentale gezondheid moet ik geen haast zetten.. Eerst maar is echt een lange tijd helemaal niks doen en het ook hard tegen mezelf zeggen dat hoe het ook went of keert, ik niet meer ga blowen tot xx-xx-2021 (zodat ik het mentaal ook echt even los kan laten allemaal) en daarna maar is een mooi en goed moment prikken om weer lekker te spacen. En dan wellicht ook met een lekkere rustige CBD wiet.

Thanks voor je tips!
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb ooit iets heel gelijkaardig meegemaakt en dacht toen, misschien moet ik puur wiet roken, of zijn er andere variabelen waardoor ik ook na jaren gebruik opeens paniekaanvallen kreeg.
Wat mij erg geholpen heeft is meer opzoeken over wat paniekaanvallen juist zijn (kreeg er toen toevallig ook les over), en hierdoor kon ik geruststellende gedachten toepassen wanneer ik terug wiet rookte en lukte het me terug om te ontspannen.
Maar ik denk dat het belangrijk is om te weten dat paniekaanvallen vervelend, maar niet gevaarlijk zijn en dat de adrenaline die je maakt wanneer je angstig wordt voor de lichamelijke symptomen zorgt waardoor je je zo ongemakkelijk voelt. Eens dat ik dit goed kon zien, kon ik vrij snel terug blowen. Hoewel ik daarna vrijwel enkel nog hasj rookte. Wat ik zoieso wel leuker vind.
B
BoymanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb een heel erg vergelijkbare ervaring als jij gehad, ik werd steeds nerveuzer van wiet tot het een keer helemaal fout ging tijdens een after met truffels. Een paniekaanval die zo heftig was en er kwam maar geen einde aan, die dag voor het eerst een benzo genomen om het af te kappen. Sindsdien af en toe geprobeerd te blowen maar ik kan er nooit meer helemaal van genieten. Heb hier zelf ook veel over rondgezocht op het internet en zag veel vergelijkbare verhalen; sommige mensen kunnen hun leven blijven blowen zonder problemen, sommigen kunnen er helemaal niet tegen, en anderen zoals jij en ik bouwen er plotseling een soort weerstand tegen op. Ik heb daarvoor namelijk ook jarenlang dagelijks geblowd.

Ik heb nu wel het idee dat ik weer zou kunnen blowen als ik voorzichtig ben en rustig aan doe. Zoals hierboven heeft de strain die je rookt ook een grote invloed. Echter heb ik goed nagedacht of ik het het risico nog wel waard vind. Misschien goed om zelf ook even te bedenken waarom je eigenlijk toch zo graag wilt blowen als je er spijt van hebt als je eenmaal high bent? In mijn geval was het meer dat ik uit de gewoontes moest komen dan dat ik echt graag high wilde zijn. Nu een jaar of wat later mis ik het helemaal niet meer. Hopelijk heb je daar iets aan :)
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Pas op dat je niet gaat blowen om met je paniek en klachten om te gaan.

Je hebt al gemerkt dat wiet juist paniekaanvallen kan geven en toch heb je sterke cravings om te gebruiken om te ontspannen.
Dat zijn toch wel beginsymptomen van een verslaving. Alleen word er met wiet, alcohol, nicotine , en cafeïne lakser over gedacht, omdat het maatschappelijk geaccepteerd is.


Als je weer wilt blowen, zorg ervoor dat je eerst weer zelf de baas word van je eigen mind en body.dus als er een paniekaanval of derealisatie op komt zetten..dat je dit zelf weet terug te sturen naar ontspanning.

Pak dus je probleem bij de wortel aan. Drugs is nooit de oplossing(het kunnen wel problemen blootleggen) blowen moet 1 van de velen opties zijn om lekker te kunnen chillen en niet de enige.

Antwoord op je vraag. Ja blowen kan ook op lange termijn voor langdurige klachten zorgen. Als je meedraait in een afkickkliniek (matter of speaking) zie je dit ook. Depressie, angsten etc
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jazeker. Dat heb ik ook gekregen na 20 jaar dagelijks smoken. Ik ben er toen maar mee gestopt en had ook het idee dat het breselijk jammer was omdat ik er altijd zo lekker mee kon ontspannen. Na een half jaar was het idee dat ik het miste over maar nam een trekje en wow ik was de hele avond beyond paniekaanval en ben maar met gesloten ogen de rest van de avond op de bank gaan liggen. Tja shit happens en ik bloe gewoon helemaal niet meer (al meer als 10 jaar). Gelukkig nog wel elke dag speed hoor (al meer als 28 jaar). Ik kan gewoon beter tegen speed dan weed.
f
fffffffffffffffLid
01-01-2024, 00:00
#11
als ik een tijdje niet geblowd heb ga ik de eerste keer echt super hard, en vind het niet echt lekker. maar de dagen erna is het juist super chilll.
misschien werk langzaam opbouwen voor je, af en toe een hijsje, dan wachten en niet een hele jonkoe in een keer naar binne klappe.
d
df^Lid
01-01-2024, 00:00
#12
mijn ervaring is
van 6 jaar elke dag naar 1.5 jaar tijd ongeveer 8x of meer gestopt met blowen elke keer van een week tot 3 maande lukte niet echt
was er te verslaaft aan maar wou echt stoppen en misschien 1x in de maand . kost me veelste veel geld elke dag naar de shop 35 euro voor mij alleen of ik haalde een onsje gaat ook in 1 week op met familie en vrienden
maar effe terug op de bericht
als je ongeveer2 tussen 6 dagen stopt en je gaat weer smoken reageer je er echt 10x erger op dan dat je al 2 dagen smookt
en sowieso iedereen die effe stop en weer gaat smoken is dan paniekerig maar bij de ene erger dan de ander en de meeste zullen zeggen der is niks 100%
en dan maakt het niet uit wat je rookt zelfs bij buiten wiet en gaat elke keer weer gebeuren of je moet jezelf trainen bijvoorbeeld 4dagen niet 2 wel 4 niet doe je dit een maand lang dan ga je het paniek van echt nuchter naar stonded wegkrijgen
en anders helemaal stoppen
of door blijven gaan heb je 2 dagen niks weer smoken en effe paniek voor 1 tot paar dagen
heb al zo vaak gehoord krijg er nooit stres of paniek aanval door maar dat komt omdat je er elke dag inzit
en iedereen die weer begint shit voel me niet goed . iedereen praat over me of let op me. alles om me heen is tedruk
mn hard gaat tekeer heel angstig opgesloten gevoel
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."