Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGids/Guide gezocht voor trip

Gids/Guide gezocht voor trip

15 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
M
Makker SteevastLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allen!

Twee weken geleden heb ik voor het eerst MDMA genomen, onder begeleiding van een ervaren gebruiker/coach/gids. Ik heb hiervoor betaald, en was erg blij met wat ik heb geleerd en meegemaakt. Ik ben tegen de veertig, heb nooit gebruikt, maar was altijd nieuwsgierig. Ik kwam nooit in de situatie om te gebruiken, en was nogal bang gemaakt door 'het enge verhaal van de DRUGSSS!). Om kort te gaan; de ervaring was z'n geld meer dan waard.

Nu was ik benieuwd of er meer mensen zijn die dit doen (gidsen/begeleiden, voor een vergoeding of niet) in Nederland. Ik zocht al op 'tripsitter' en heb bijvoorbeeld 'The Guild of Guides Netherlands' gevonden, maar die lijkt inactief. Ik snap dat weinig mensen ermee te koop lopen, maar toch zou ik graag mijn eerste reizen maken met een gids. Ik heb interesse in MDMA, LSD en truffels, en wie weet wat nog meer. Echter zou dat graag onder begeleiding willen nemen, om slechte ervaringen te voorkomen en zo een beetje 'mijn rijbewijs' te halen, dat ik ook alleen kan nemen.

Daarbij heb ik een gezin, en kom niet bepaald met mensen in contact die gebruiken (of gebruiken op de manier waarop ik het wil ontdekken, namelijk ook spiritueel en op vlak van persoonlijke ontwikkeling).

Iemand tips?

Dank voor de reacties alvast.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Er zijn op Facebook allerlei groepen over plantmedicijnen en thank you plant medicine enzo. Als je daar een beetje rondvraagt dan heb je zo iemand te pakken. Ook ceremonies met ayahuasca en huachuma (san pedro / mescaline) worden veel gedaan.

Ik zou wel een beetje oppassen met wie je in zee gaat. Eerlijk gezegd vind ik de meesten niet heel professioneel. Die doen dan grote groepen tegelijkertijd en zelf zijn ze dan ook aan het meetrippen. In het geval van ayahuasca is vaak ook onbekend wat erin zit en hoeveel. Ik word daar altijd heel wantrouwig van. Als je zo met je verantwoordelijkheid omgaat dan vraag ik me af waarom je er nog geld voor vraagt. Maar goed, ik ben zelf redelijk streng op dat soort dingen en ik ben dus ook niet heel geneigd om iemand anders daarover te laten beslissen.

Belangrijkste is vooral dat je een beetje een klik met iemand hebt en dat de setting die ze voorspiegelen je aantrekt.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Een gids voor mdma-gebruik? Daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Hoe ben je aan diegene gekomen? En wat hield de begeleiding in dan?
M
Makker SteevastLid
01-01-2024, 00:00
#4
Via een collega (die een ayahuasca-centrum heeft), hij raadde mij deze persoon aan. In een telefoongesprek kon hij me goed vertellen wat een MDMA-reis in zou houden, wat ik kon verwachten tijdens en erna, en wat het voor me kon betekenen als ik het in een veilige, rustige setting zou nemen.

MDMA was naar mijn idee een goeie instapper om kennis te maken met psychedelica, en ik wilde het graag in een veilige omgeving ervaren (dus niet lopen malen op een feest waar ik bijna niemand ken, en niet weet wat er in de pil zit...). Bij hem thuis heb ik vervolgens een dosis gekregen (puur kristal, waar hij voor heeft gezorgd), en hij heeft me vervolgens begeleid in de reis. Ik heb veel geschreven, hij zorgde voor muziek en gaf me terug wat er in me opkwam.

Het was geweldig. MDMA is makkelijk te sturen, en ik voelde me rustig en veilig. Ik heb in die reis een enorme rust in mezelf gevonden, wat me deed beseffen dat ik me veel te druk maakte in het dagelijks leven. Ik mediteer nu dagelijks, heb geen behoefte aan alcohol, koffie en nagelbijten. Ik ben rustiger en meer 'in het moment'. Dit wil ik zeker elk half jaar een keer doen, maar ook ben ik nu benieuwd naar LSD en truffels. Nu heb ik begrepen dat deze wat lastiger te sturen zijn, zeker alleen. Daar wil ik dan een persoon voor, een gids naast me met ervaring, die me door de ervaringen heen kan loodsen en duiding kan geven.

Geeft dit antwoord op je vraag?
M
Makker SteevastLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Er zijn op Facebook allerlei groepen over plantmedicijnen en thank you plant medicine enzo. Als je daar een beetje rondvraagt dan heb je zo iemand te pakken. Ook ceremonies met ayahuasca en huachuma (san pedro / mescaline) worden veel gedaan.

Ik zou wel een beetje oppassen met wie je in zee gaat. Eerlijk gezegd vind ik de meesten niet heel professioneel. Die doen dan grote groepen tegelijkertijd en zelf zijn ze dan ook aan het meetrippen. In het geval van ayahuasca is vaak ook onbekend wat erin zit en hoeveel. Ik word daar altijd heel wantrouwig van. Als je zo met je verantwoordelijkheid omgaat dan vraag ik me af waarom je er nog geld voor vraagt. Maar goed, ik ben zelf redelijk streng op dat soort dingen en ik ben dus ook niet heel geneigd om iemand anders daarover te laten beslissen.

Belangrijkste is vooral dat je een beetje een klik met iemand hebt en dat de setting die ze voorspiegelen je aantrekt.
Klik om te vergroten...
Ja, exact. Dat is ook mijn zorg, en de reden dat ik niet snel voor ayahuasca zou kiezen in zo'n grote setting. Geen persoonlijke aandacht, je bent nogal op jezelf aangewezen door - naar mijn idee - niet altijd even betrokken/ervaren mensen. De persoon die ik heb woont nogal ver (maar was wel ontzettend fijn en betrouwbaar). Dus het komt er nu gewoon op neer dat ik een eind zal moeten rijden voor een reis, is ook niet erg. Maar ik was benieuwd waar ik wellicht een community kon vinden (zoals 'Guild of Guides'). Maar misschien bestaat die gewoon (nog) niet.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Er zijn op Facebook allerlei groepen over plantmedicijnen en thank you plant medicine enzo. Als je daar een beetje rondvraagt dan heb je zo iemand te pakken. Ook ceremonies met ayahuasca en huachuma (san pedro / mescaline) worden veel gedaan.

Ik zou wel een beetje oppassen met wie je in zee gaat. Eerlijk gezegd vind ik de meesten niet heel professioneel. Die doen dan grote groepen tegelijkertijd en zelf zijn ze dan ook aan het meetrippen. In het geval van ayahuasca is vaak ook onbekend wat erin zit en hoeveel. Ik word daar altijd heel wantrouwig van. Als je zo met je verantwoordelijkheid omgaat dan vraag ik me af waarom je er nog geld voor vraagt. Maar goed, ik ben zelf redelijk streng op dat soort dingen en ik ben dus ook niet heel geneigd om iemand anders daarover te laten beslissen.

Belangrijkste is vooral dat je een beetje een klik met iemand hebt en dat de setting die ze voorspiegelen je aantrekt.
Klik om te vergroten...
Meen je dit nou? Wat ontzettend dom. Hoe kan je zo onverantwoordelijk omgaan met een zo iets intens en catastrofaal potentieel gevaarlijk middel dat je niet eens weet hoe groot een dosis is? Ik kan echt niet geloven wat ik lees. Wat mij betreft gooi die mensen de gevangenis in.

Dit was niet grappig, maar ik ben blij dat ik het gezegd heb. Want hier zakt mijn petje van af.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dirkjan zei:
Meen je dit nou? Wat ontzettend dom. Hoe kan je zo onverantwoordelijk omgaan met een zo iets intens en catastrofaal potentieel gevaarlijk middel dat je niet eens weet hoe groot een dosis is? Ik kan echt niet geloven wat ik lees. Wat mij betreft gooi die mensen de gevangenis in.

Dit was niet grappig, maar ik ben blij dat ik het gezegd heb. Want hier zakt mijn petje van af.
Klik om te vergroten...
Ja de meesten vinden het heel normaal zelfs. Die regeren dan verbolgen als ik daar kritiek op heb. Ze vinden dat ze zonder aya mee te drinken niet in dezelfde sferen kunnen komen. Terwijl mij dat nou juist een goed idee leek.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Ja de meesten vinden het heel normaal zelfs. Die regeren dan verbolgen als ik daar kritiek op heb. Ze vinden dat ze zonder aya mee te drinken niet in dezelfde sferen kunnen komen. Terwijl mij dat nou juist een goed idee leek.
Klik om te vergroten...
Maar je kan toch vrij eenvoudig de dosering bepalen in een laboratorium? Gewoon die planten invliegen vanuit zuid Amerika, een extract laten trekken en dan verdunnen in een lab. Dat kan niet moeilijk zijn.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Daarbij komt dat het proces van ayahuasca maken vaak beschouwd wordt als een heilig ritueel. Dat wordt op een bepaalde manier gedaan (bijvoorbeeld tijdens volle maan), en de drank wordt gezegend, enzovoorts. Afwijken van dat proces wordt gezien als cultural appropriation en om die reden afgekeurd. Sommige mensen wijken er wel bewust van af en maken hun eigen 'pharmahuasca' met geëxtraheerde DMT en geïsoleerde beta-carbolines. Maar de meeste mensen die ceremonies geven met ayahuasca werken daar niet mee.
Klik om te vergroten...
Ik sla even over denk ik. 🤣

Maar bedankt voor al je waanzinnige posts hier neo. Wandelende encyclopedie. Die boekenkasten zijn niet voor niets zo klein. Volgens mij heb je een behoorlijke sd kaart ergens achter je oor verstopt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dirkjan zei:
Maar je kan toch vrij eenvoudig de dosering bepalen in een laboratorium? Gewoon die planten invliegen vanuit zuid Amerika, een extract laten trekken en dan verdunnen in een lab. Dat kan niet moeilijk zijn.
Klik om te vergroten...
Om te kwantificeren heb je chemisch-analytische apparatuur nodig en een referentiestandaard (een zuivere stof die je gebruikt als vergelijkingsmateriaal). Dus dat is zo makkelijk nog niet. Je hebt daar echt een professioneel lab voor nodig en de tests lopen op van minimaal 80 euro per test tot iets van 800 euro per test (voornamelijk afhankelijk van hoeveel tests je simultaan kunt doen). Zeker in het geval van ayahuasca is dat lastig omdat je dan voor minimaal twee stoffen moet gaan testen (DMT en een beta-carboline), maar vaker zitten er in ayahuasca drie beta-carbolines. Dan zou je van alledrie een referentiestandaard op voorraad moeten hebben. Dat wordt allemaal niet heel makkelijk.

Een andere optie is om een NMR te gebruiken; een apparaat waarbij je niet steeds een referentiestandaard nodig hebt. Maar die dingen zijn teringduur.

Daarbij komt dat het proces van ayahuasca maken vaak beschouwd wordt als een heilig ritueel. Dat wordt op een bepaalde manier gedaan (bijvoorbeeld tijdens volle maan), en de drank wordt gezegend, enzovoorts. Afwijken van dat proces wordt gezien als cultural appropriation en om die reden afgekeurd. Sommige mensen wijken er wel bewust van af en maken hun eigen 'pharmahuasca' met geëxtraheerde DMT en geïsoleerde beta-carbolines. Maar de meeste mensen die ceremonies geven met ayahuasca werken daar niet mee.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Om te kwantificeren heb je chemisch-analytische apparatuur nodig en een referentiestandaard (een zuivere stof die je gebruikt als vergelijkingsmateriaal). Dus dat is zo makkelijk nog niet. Je hebt daar echt een professioneel lab voor nodig en de tests lopen op van minimaal 80 euro per test tot iets van 800 euro per test (voornamelijk afhankelijk van hoeveel tests je simultaan kunt doen). Zeker in het geval van ayahuasca is dat lastig omdat je dan voor minimaal twee stoffen moet gaan testen (DMT en een beta-carboline), maar vaker zitten er in ayahuasca drie beta-carbolines. Dan zou je van alledrie een referentiestandaard op voorraad moeten hebben. Dat wordt allemaal niet heel makkelijk.

Een andere optie is om een NMR te gebruiken; een apparaat waarbij je niet steeds een referentiestandaard nodig hebt. Maar die dingen zijn teringduur.

Daarbij komt dat het proces van ayahuasca maken vaak beschouwd wordt als een heilig ritueel. Dat wordt op een bepaalde manier gedaan (bijvoorbeeld tijdens volle maan), en de drank wordt gezegend, enzovoorts. Afwijken van dat proces wordt gezien als cultural appropriation en om die reden afgekeurd. Sommige mensen wijken er wel bewust van af en maken hun eigen 'pharmahuasca' met geëxtraheerde DMT en geïsoleerde beta-carbolines. Maar de meeste mensen die ceremonies geven met ayahuasca werken daar niet mee.
Klik om te vergroten...
Dat vind ik niet heel veel moeite als je er tientallen goede batches uit kunt halen. Ik zou zo 250 euro betalen voor zo’n ritueel. Als je gewoon een toegangsprijs vraagt kan je dit makkelijk regelen. Je bent even bezig en je moet wat knappe lab-boys fixen maar het kan makkelijk.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dirkjan zei:
Ik zou zo 250 euro betalen voor zo’n ritueel
Klik om te vergroten...
Ze vragen al meer zonder dat ze die moeite doen joh.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dirkjan zei:
Dat vind ik niet heel veel moeite als je er tientallen goede batches uit kunt halen. Ik zou zo 250 euro betalen voor zo’n ritueel. Als je gewoon een toegangsprijs vraagt kan je dit makkelijk regelen. Je bent even bezig en je moet wat knappe lab-boys fixen maar het kan makkelijk.
Klik om te vergroten...
Ja ik ben het er wel mee eens dat als je zulke ceremonies geeft dat het dan je verantwoordelijkheid is dat je weet wat je voorschotelt. Al kostte het 50 euro per persoon extra. Dan doe je dat toch?

Maar in de praktijk wordt dat eigenlijk nooit gedaan. Daar moet ik dan ook wel bij aangeven dat labtests voor ayahuasca formeel verboden zijn en dat de betrokkenen dan deelname aan een criminele organisatie ten laste gelegd kan worden. Dus er is op zich ook wel een reden waarom het niet netter gedaan wordt.
M
Makker SteevastLid
01-01-2024, 00:00
#14
Maar, we kunnen dus concluderen dat het gidsen van reizen (welk middel dan ook) niet echt in zwang is in Nederland. Terwijl ik toch heel erg het heil er van in zie. Als je een boek leest als Psychedelic Explorer's Guide: Safe, Therapeutic, and Sacred Journeys van Fadiman raak je snel overtuigd van het belang (of zelfs de noodzaak) van begeleiding. Iemand daar mee eens, of een andere mening toegedaan?
M
Makker SteevastLid
01-01-2024, 00:00
#15
Haha! Deal! Ik ga er nog verder induiken, kijken waar ik uit kom. Mocht er ontwikkeling in zijn, is hier tenminste het draadje om de updates te posten.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pompi zei:
Maar, we kunnen dus concluderen dat het gidsen van reizen (welk middel dan ook) niet echt in zwang is in Nederland. Terwijl ik toch heel erg het heil er van in zie. Als je een boek leest als Psychedelic Explorer's Guide: Safe, Therapeutic, and Sacred Journeys van Fadiman raak je er snel van overtuigd van het belang (of zelfs de noodzaak) van begeleiding. Iemand daar mee eens, of een andere mening toegedaan?
Klik om te vergroten...
Ik ben het hier mee eens en Neo klaarblijkelijk ook. Misschien worden we wel pioniers met z’n drieën.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."