#1
Was zoals wel vaker ff beetje aant googlen en youtuben en vond wat interessante feitjes, sommigen zullen vast al lang weten maar kwam er nu eigk pas voor t eerst achter en vond wel interessant dus d8 deel ook ff met jullie. Meeste zullen vast wel weten dat gaba en glutamaat soort tegengestelden zijn van elkaar, maar wisten jullie dat ze ook indirect dopamine en serotonine beinvloeden?
Zag in een yt filmpje dat als een receptor die zowel serotonine als glutamaat kan ontvangen dat die (bijna) altijd de glutamaat zal ontvangen en niet de sero.
En zag op google de dag erop iets soortgelijks dat blijkbaar gaba de afgifte van dopamine afremt.
Nou zat k zelf nog te denken das best toepasselijk want dopamine word ook omgezet in noradrenaline en gaba is al een remmer dus in zekere zin remt t ook nog op deze manier door uiteindelijk minder noradrenaline aan te maken indierct. Zelfde met glutamaat, die stimuleert maar dus ook weer indirect want serotonine word ook weer omgezet in melatonine wat dus ook weer stimuleert door melatonine indirect te remmen.
Zag ook nog dar endorfine weer je gaba remt, wat dus ook weer de indirecte werking heeft op verhoogd dopamine want dan word dus eigk de remmer geremt 😅.
En zag dat heroine en morfine (geen idee of dat voor alle opiaten geld maar die zag k staan) zich gedragen als endorfine maar veel sterker en zich langer binden aan gaba dan endorfine zelf ofwel ook indirect veel meer dopamine toelaat omdat die remmers zijn geremt
Vond k allemaal best interessant dus d8 deel t ff. Had zelf ook nog wel paar vraagjes voor de genen die dit al lang snappen:
*aangezien endorfine gaba remt, is er dan ook iets dat glutamaat remt? Zo ja wat?
*als t antwoord ja is is er dan ook een sterkere versie van die glutamaat remmer zo ja wat prc?
*is de manier waarop gaba dopamine remt en de manier waarop glutamaat serotonine remt hetzelfde of komt daar een heel ander proces bij kijken?
*als je met wat voor middel of manier ook je gaba of glutamaat remt, is de indirecte verhoging van dopamine of serotonine enigsinds vergelijkbaar met releasers/inhibitirs zoals we t kennen of zou die methode als die al bestaat (veel) slechter werken en/of teveel slechte side effects geven of bestaat daarin wel een goldilock zone die net t juiste aantal blokkert om serieus effect te ervaren zonder teveel nadelen? En zelfs dan is t enigsinds vergelijkbaar?
* stel dat is mogelijk en je doet dat EN je gebruikt een releaser, zouden de effecten dan veel beter worden of maakt dar niet uit of loop je teveel risicos (bv serotoninesyndroom of andere shit)
* nog andere interessante feitjes hieraan die k nog niet gevraagd heb maar wel relevant zijn?
Zag in een yt filmpje dat als een receptor die zowel serotonine als glutamaat kan ontvangen dat die (bijna) altijd de glutamaat zal ontvangen en niet de sero.
En zag op google de dag erop iets soortgelijks dat blijkbaar gaba de afgifte van dopamine afremt.
Nou zat k zelf nog te denken das best toepasselijk want dopamine word ook omgezet in noradrenaline en gaba is al een remmer dus in zekere zin remt t ook nog op deze manier door uiteindelijk minder noradrenaline aan te maken indierct. Zelfde met glutamaat, die stimuleert maar dus ook weer indirect want serotonine word ook weer omgezet in melatonine wat dus ook weer stimuleert door melatonine indirect te remmen.
Zag ook nog dar endorfine weer je gaba remt, wat dus ook weer de indirecte werking heeft op verhoogd dopamine want dan word dus eigk de remmer geremt 😅.
En zag dat heroine en morfine (geen idee of dat voor alle opiaten geld maar die zag k staan) zich gedragen als endorfine maar veel sterker en zich langer binden aan gaba dan endorfine zelf ofwel ook indirect veel meer dopamine toelaat omdat die remmers zijn geremt
Vond k allemaal best interessant dus d8 deel t ff. Had zelf ook nog wel paar vraagjes voor de genen die dit al lang snappen:
*aangezien endorfine gaba remt, is er dan ook iets dat glutamaat remt? Zo ja wat?
*als t antwoord ja is is er dan ook een sterkere versie van die glutamaat remmer zo ja wat prc?
*is de manier waarop gaba dopamine remt en de manier waarop glutamaat serotonine remt hetzelfde of komt daar een heel ander proces bij kijken?
*als je met wat voor middel of manier ook je gaba of glutamaat remt, is de indirecte verhoging van dopamine of serotonine enigsinds vergelijkbaar met releasers/inhibitirs zoals we t kennen of zou die methode als die al bestaat (veel) slechter werken en/of teveel slechte side effects geven of bestaat daarin wel een goldilock zone die net t juiste aantal blokkert om serieus effect te ervaren zonder teveel nadelen? En zelfs dan is t enigsinds vergelijkbaar?
* stel dat is mogelijk en je doet dat EN je gebruikt een releaser, zouden de effecten dan veel beter worden of maakt dar niet uit of loop je teveel risicos (bv serotoninesyndroom of andere shit)
* nog andere interessante feitjes hieraan die k nog niet gevraagd heb maar wel relevant zijn?