Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsInteressante feitjes gevonden, ook ff vraagjes

Interessante feitjes gevonden, ook ff vraagjes

10 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
y
yiazmatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Was zoals wel vaker ff beetje aant googlen en youtuben en vond wat interessante feitjes, sommigen zullen vast al lang weten maar kwam er nu eigk pas voor t eerst achter en vond wel interessant dus d8 deel ook ff met jullie. Meeste zullen vast wel weten dat gaba en glutamaat soort tegengestelden zijn van elkaar, maar wisten jullie dat ze ook indirect dopamine en serotonine beinvloeden?
Zag in een yt filmpje dat als een receptor die zowel serotonine als glutamaat kan ontvangen dat die (bijna) altijd de glutamaat zal ontvangen en niet de sero.
En zag op google de dag erop iets soortgelijks dat blijkbaar gaba de afgifte van dopamine afremt.
Nou zat k zelf nog te denken das best toepasselijk want dopamine word ook omgezet in noradrenaline en gaba is al een remmer dus in zekere zin remt t ook nog op deze manier door uiteindelijk minder noradrenaline aan te maken indierct. Zelfde met glutamaat, die stimuleert maar dus ook weer indirect want serotonine word ook weer omgezet in melatonine wat dus ook weer stimuleert door melatonine indirect te remmen.
Zag ook nog dar endorfine weer je gaba remt, wat dus ook weer de indirecte werking heeft op verhoogd dopamine want dan word dus eigk de remmer geremt 😅.
En zag dat heroine en morfine (geen idee of dat voor alle opiaten geld maar die zag k staan) zich gedragen als endorfine maar veel sterker en zich langer binden aan gaba dan endorfine zelf ofwel ook indirect veel meer dopamine toelaat omdat die remmers zijn geremt

Vond k allemaal best interessant dus d8 deel t ff. Had zelf ook nog wel paar vraagjes voor de genen die dit al lang snappen:
*aangezien endorfine gaba remt, is er dan ook iets dat glutamaat remt? Zo ja wat?
*als t antwoord ja is is er dan ook een sterkere versie van die glutamaat remmer zo ja wat prc?
*is de manier waarop gaba dopamine remt en de manier waarop glutamaat serotonine remt hetzelfde of komt daar een heel ander proces bij kijken?
*als je met wat voor middel of manier ook je gaba of glutamaat remt, is de indirecte verhoging van dopamine of serotonine enigsinds vergelijkbaar met releasers/inhibitirs zoals we t kennen of zou die methode als die al bestaat (veel) slechter werken en/of teveel slechte side effects geven of bestaat daarin wel een goldilock zone die net t juiste aantal blokkert om serieus effect te ervaren zonder teveel nadelen? En zelfs dan is t enigsinds vergelijkbaar?
* stel dat is mogelijk en je doet dat EN je gebruikt een releaser, zouden de effecten dan veel beter worden of maakt dar niet uit of loop je teveel risicos (bv serotoninesyndroom of andere shit)
* nog andere interessante feitjes hieraan die k nog niet gevraagd heb maar wel relevant zijn?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ga slapen kerel 😘
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik krijg hoofdpijn van je schrijfstijl, niks persoonlijks.
y
yiazmatLid
01-01-2024, 00:00
#4
dupont zei:
Ga slapen kerel 😘
Klik om te vergroten...
Haha komt goed man kep t voor morgen al ingepland 😉😋
Gwn veel te gezellig hier toch, drugsforum partyyyyy🤪


De pen is van je zus zei:
Ik krijg hoofdpijn van je schrijfstijl, niks persoonlijks.
Klik om te vergroten...
Geen probleem hoor haha, maar gwn benieuwd wat is dat voorn schrijfstijl dan voor mn gevoel staat t goed maar kep daar ook geen verstand van just curious😅
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#5
De pen is van je zus zei:
Ik krijg hoofdpijn van je schrijfstijl, niks persoonlijks.
Klik om te vergroten...
Ik kon het ook absoluut niet volgen. Volgens mij klopt er op wetenschappelijk niveau ook niks van 🙈

yiazmat zei:
Haha komt goed man kep t voor morgen al ingepland 😉😋
Gwn veel te gezellig hier toch, drugsforum partyyyyy🤪



Geen probleem hoor haha, maar gwn benieuwd wat is dat voorn schrijfstijl dan voor mn gevoel staat t goed maar kep daar ook geen verstand van just curious😅
Klik om te vergroten...
For starters, extreem lange zinnen. Veel afkortingen.
y
yiazmatLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ah ok, laat vooral weten als t fout is, kep t van internet en t leek betrouwbaar die yt en die site, vond t allemaal vest interessant dus wilde gwn ff delen en wat vraagjes stellen over wat k nog niet begreep 👍

En ok das wel waar idd, beetje automatisme die afkortingen en moet idd zinnen mss ergens scheiden ofz voor t overzicht 👍
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#7
yiazmat zei:
Ah ok, laat vooral weten als t fout is, kep t van internet en t leek betrouwbaar die yt en die site, vond t allemaal vest interessant dus wilde gwn ff delen en wat vraagjes stellen over wat k nog niet begreep 👍

En ok das wel waar idd, beetje automatisme die afkortingen en moet idd zinnen mss ergens scheiden ofz voor t overzicht 👍
Klik om te vergroten...

Zoals jij nu gescheiden van ons bent. :smirk:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Toch zal ik 'm ergens ook wel missen :)
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#9
dupont zei:
Toch zal ik 'm ergens ook wel missen :)
Klik om te vergroten...
Eigenlijk wel hé. Maar het is beter zo.. het lag echt niet aan hem, maar aan ons…
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Toch zal ik 'm ergens ook wel missen :)
Klik om te vergroten...
Het zal een onverwachte reactie zijn, maar same. Excentrieke figuren kleuren het forum ook, en ik heb me regelmatig verwonderd over hoe hij vragen naar de bekende weg net zo kon formuleren dat het precies geen 'al bestaand topic was'.

Jammer dat het dan steeds net op het randje is, uiteindelijk erover, en niet leerbaar. Zijn altijd moeilijke keuzes om dan te maken als modteam, want je wil ook niet dat mensen (onterecht!!!) denken dat wat 'apartere' figuren hier niet welkom zijn, of dat mensen geen vragen mogen stellen.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#11
dupont zei:
Toch zal ik 'm ergens ook wel missen :)
Klik om te vergroten...

Hij zal nu hopelijk wel niet samen met Dirkjan broeden op wraak.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."