Hallo iedereen,
Hierbij wil ik mijn ervaring delen. Ik heb maanden geleden zo'n beetje elke website bezocht, zoekende naar ervaringen en eventueel tips. Ik was niet verzadigd met wat ik op internet kon vinden. Wellicht dat ik met mijn verhaal, mensen kan helpen. ( tenzij je niet van lezen houdt, want het is een lang verhaal).
Even wat informatie over mijzelf. Ik ben een vrouw, midden 30. Ik gebruik al 10 jaar, 15mg escilatopram. Dit omdat ik enorme paniek aanvallen kan krijgen. Ik ben altijd al een angstig persoon geweest. Ik heb dan ook de diagnose hypochondrie. (Angst voor dodelijke ziektes. Ziek zijn vind ik niet angstig, zoals een griep. Maar dodelijke ziektes zoals kanker, vind ik enorm eng). Ook sensaties in mijn lichaam, die onbekend zijn, jagen mij het stuipen op het lijf.
Dit wetende, is het niet zo gek, dat ik nog niet eerder echt geëxperimenteerd heb met drugs. Want tja, andere onbekende lichamelijke sensaties, geen controle hebben over je lichaam of de angstige hypochondrie gedachtes, zoals bang zijn dat ik een hartaanval krijg, zijn niet bepaald motiverend. Want wat als, wat als. Daarnaast ben ik geboren als een heftige drug baby. De heer mag weten wat mijn biologische moeder allemaal heeft gebruikt tijdens haar zwangerschap, maar het was veel, en van alles en nog wat.
Mijn eerste ervaring met drugs was wiet. En wat vond ik dit verschrikkelijk! Ik was 16, wou indruk maken op mijn vriendinnen. Verschrikkelijkste trip OOIT! Veels te veel gerookt, en geen ouder om mij heen waar ik op terug kon vallen.
Ik was echt aan het trippen. Mensen verklaarde mij voor gek dat ik een witte lucht zag met blauwe wolken, en dat in de bosjes, de bladeren en de schaduw er van, verschillende gezicht profielen er in vormden.
Later heb ik het nog een paar keer wiet geprobeerd, maar ook van een paar hijsjes, kreeg ik een "bad trip". Wiet is dus ook echt absoluut niet voor iedereen!
En nu even terug komen op het heden. Ik ben stabiel, leef een leuk leven, huisje boompje beestje. Ik heb nu een jaartje een nieuwe partner. Hij is een echte drugs liefhebber. Hij blowt dagelijks, en gebruikt bij elke bijzondere gelegenheden drugs. En ja, dat vind ik prima. Hij is iemand, wat ik zelf nooit durf te zijn, en voor hem op een bepaalde manier het zelfde naar mij. ( hij heeft 0 angst, wilt uit alles het maximale halen en zoekt de grenzen op. Ik ben precies het tegen overgestelde, en hij bewonderd hoe ik alles op rolletjes heb, in controle wil zijn, en alles via de regels doe.)
Echter, ben ik langzaam een beetje geïnteresseerd aan het raken. Peppers heeft mij nooit interessant geleken. Ik ben al druk genoeg in mijn hoofd. Op feestjes kan ik prima los gaan op een paar drankjes. Ik drink zelden. Kan het op één hand tellen hoevaak ik per jaar alcohol nuttig.
Ik ben meer van de rustgevende gevoelens. Tijdens mijn ernstige paniek jaren, werd er eerst oxazepam voorgeschreven, en daarna de escilatopram. En wat vond ik oxazepam heerlijk! Ik voelde rust, euforisch en ontspannen. Hierdoor weet ik, dat ik meer van de rustgevende middelen ben.
Mijn partner is gek op 4mmc. Hij gebruikt het zo afentoe als er een feestje is, of als een mannen avond heeft. ( spelletjes spelen en kletsen). Ik heb het een paar keer gezien, en er begon toch iets te borrelen. Nieuwsgierig of het iets voor mij zou zijn.
Dus, op naar de computer, en uren lang artikelen gelezen over 4mmc. De werking, combinaties met medicatie, persoonlijke ervaringen. Maar het waren niet de verhalen die mij genoeg informatie konden geven. Wel de basis, denk serotonine vergiftiging, het mogelijk niets kunnen voelen, maar niet echt dieper dan dit. Weinig persoonlijke verhalen. Dus bij deze, hier komt die van mij!
Ik had de stap gezet, ik wou het doen. Ik vond het echter enorm spannend. Niet wetende wat ik kon verwachten.
Ik had drie keuzes. Snuiven, slikken of mengen met water, en uuhm, tja, in een spuitje ergens in spuiten, waar normaal gesproken de zon niet schijnt. Snuiven zag ik niet zitten, en slikken ook niet, want Ik HAAT wachten. Ik ga mijzelf dan helemaal gek maken met mijn gedachtens. Dus bleef er maar één optie over. Ik kon er wel om lachen. Een rustige lieve vrouw, die dan het extreemste kiest.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik weinig zou voelen. Ik wou een kleine dosis, dus 100gr is voor een beginnende prima, met in het achterhoofd wetende dat het effect ook nog eens geremd kan worden door de escilatopram.
Rond een minuut of 15 begon ik het te voelen. Ik voelde mijn lichaam tintelen. Ik voelde geen pijn meer van mijn menstruatie, en wou vooral lekker knuffelen. Het voelde ontspannen en prettig. Ik snapte niet dat mensen dit zouden gebruiken voor een feest, want ik kreeg juist de behoefte om lekker rustig aan te doen. Ik vroeg hij muziek kon aanzetten, en toen begreep ik het. Je krijgt zin om te dansen, en de muziek klinkt lekker.
We zijn niet veel later gaan wandelen, en kwamen bekende tegen van hem. Je krijgt zin om te kletsen en sociaal te zijn. Mijn conclusie is, als je lekker ligt, krijg je de behoeften om te knuffelen, samen in een bubbeltje te zijn. Maar als je in beweging bent, geeft het je energie op een bepaalde manier.
We hebben later nog iets bij genomen, en hebben vooral liggen kletsen. Hij kreeg juist de behoeften om spelletjes te spelen, ik om te knuffelen en te kletsen. Dus ik denk dat het voor iedereen een beetje anders voelt.
Ik was onder de indruk hoeveel ik voelde, desondanks de kleine hoeveelheid, en gezien het feit dat ik escilatopram slik. Ik weet dat ik een lage tolerantie heb, en ben blij dat ik niet meer heb genomen. Wees hier enorm bewust van, en begin dus altijd met een beetje!
Nadelen vind ik, dat ik een beetje ging kaakklemmen. Je bent er niet enorm bewust van, maar afentoe valt het op. Ook krijg je een enorme droge mond. Niet zo zeer dorst, maar er lijkt gewoonweg geen speeksel aanmaak meer te zijn. En je merkt dat je hart een stuk actiever bezig is. Als hypochonder ervaar ik dat als onprettig. Gelukkig kan ik relativeren, en weet ik dat het van de 4mmc komt.
Tussen het moment van de 2de dosis en slapen zaten 7 uur. Ik kon de drugs zeker nog voelen, maar het euforische gevoel was zo goed als weg. Ik snap waarom mensen zeggen dat ze geneigd zijn om snel bij te pakken, want het hoogtepunt verlies je snel. Dit kan overigens dus gevaarlijk, of juist verslavend werken.
De volgende ochtend voelde ik mij eigenlijk zoals vanouds, maar wat ik nog steeds wel had, was een lichte tintelende gevoel in mijn handen, beetje een slap gevoel in mijn spieren, en enorm druk met praten. Ik ben in het algemeen goed in praten, er gaan altijd 101 gedachten door mij heen, en dat slipt ook regelmatig tussen mijn lippen door. Maar nu was de rem er echt nog wel af.
Ik heb zeker hier nog 30 uur "last" van gehad. Ik ervaarde het niet als onprettig. De tintelende gevoel in de handen voelt niet vervelend. maar de zwakke spieren zijn wel een beetje irritant. ( dus wellicht dat wat magnesium slikken dat kan voorkomen). En het praten, is vooral voor de ander wellicht wat vermoeiend.
Mijn partner voelt zich overigens de volgende dag altijd wel weer helemaal zichzelf. Hij neemt bijna het 2 dubbelen van wat ik heb gehad. Hij heeft juist een hele hoge tolerantie.
We denken beide dat mijn lange nasleep komt van de escilatopram. Dus, wees ook daar bewust van. De medicijnen zorgen ervoor dat de spiegel van de serotonine hetzelfde is. Dus ik denk dat mijn lichaam, ivm de medicijnen van slag is, om het weer op de juiste spiegel te krijgen.
Het word ten allertijden afgeraden, om met SSRI Medicatie, drugs te gebruiken die invloed hebben op de serotonine. Dit ivm een serotonine vergiftiging. Lees je hier goed over in, en laat je niet verleiden als je niks voelt, om meer bij te pakken. Want de kans dat je niks voelt, is dus aanwezig.
Zou ik het nog een keer doen? Ja, maar meer om samen met je partner in één bubbel te zitten, en te genieten van elkaar. Ik merk dat ikzelf toch meer van rustige houd. Jammer dat mijn partner er juist actiever van word.
Gezien de lange nasleep die ik heb gehad (wat niet zozeer onprettig was), zou dit niet iets zijn wat ik vaak zou willen gebruiken. Ik merk toch dat de medicijnen invloed hebben.
Hopelijk kan ik iemand helpen met mijn persoonlijke ervaring.
Liefs!