Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsaangehouden onder invloed in Duitsland

aangehouden onder invloed in Duitsland

47 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik zat te denken. Stel, iemand neemt om medicinale redenen THC-ZUUR en bestuurt een auto. Dan wordt diegene niet high of stoned, maar bij een speekseltest of bloedtest, wordt deze wel van rijden onder invloed beticht.

Het is lastig hoor, want ik sta wel achter het idee dat we als maatschappij moeten voorkomen dat mensen onder invloed deelnemen aan het verkeer.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hippie Langwaus zei:
Ik zat te denken. Stel, iemand neemt om medicinale redenen THC-ZUUR en bestuurt een auto. Dan wordt diegene niet high of stoned, maar bij een speekseltest of bloedtest, wordt deze wel van rijden onder invloed beticht.

Het is lastig hoor, want ik sta wel achter het idee dat we als maatschappij moeten voorkomen dat mensen onder invloed deelnemen aan het verkeer.
Klik om te vergroten...
Kan je vrij makkelijk onderbouwen als de persoon in kwestie het via de huisarts krijgt
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zelfs al krijg je het voorgeschreven door de huisarts of een andere arts, als je bloedwaarden te hoog zijn, dan ben je de Sjaak.....
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#4
wanhoopje zei:
wanhoopje zei:
Hmmm.. Bedankt voor je input!
Klopt idd ik rook dagelijks in de avonden alleen thuis als ik niet meer naar buiten hoef.. Betekent dat, dat dagelijkse rokers een keuze moeten maken tussen auto rijden en wiet?
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
Dat is lang aantoonbaar omdat dat zich opslaat in uw vet en dat langzaam terug afgeeft, weken lang. Maar dat bewijst niet dat je stoned was toen je reed.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Conclusie van het verhaal:
Als je regelmatig blowt kun je eigenlijk niet meer legaal deelnemen aan het verkeer? het blijft zolang in het bloed dat als ze je pakken je steeds weer de pineut bent?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als je bloedwaarden boven de vastgestelde maximum waarde zit, dan word je geacht onder invloed, dus stoned zijnde, te hebben gereden.
Dan ben je dus gewoon wel degelijk stoned ook al voelt dat niet ( meer) zo.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Zandman zei:
Als je bloedwaarden boven de vastgestelde maximum waarde zit, dan word je geacht onder invloed, dus stoned zijnde, te hebben gereden.
Dan ben je dus gewoon wel degelijk stoned ook al voelt dat niet ( meer) zo.
Klik om te vergroten...
In ieder geval ben je dan voor de wet onder invloed.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja.
Als je regelmatig blowt, mag je niet meer autorijden.
Daar komt het wel op neer.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jeetje mina. Nu ben ik geen fanatieke blower, maar dat wist ik niet.
Nemen toch heel veel mensen een risico denk ik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
[QUOTE="Kordie, post: 1928929, member: 173122".......
Nemen toch heel veel mensen een risico denk ik.
[/QUOTE]

Dat zijn er idd heel erg veel. Nog veel te veel!
Drankrijders aantal stijgt iig de laatste tijd helaas weer en dat geldt ook voor drugrijders....
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ook als je sporadisch blowt is het niet te voorspellen of, en zo ja, na welke periode zonder THC inname je weer zou mogen rijden. Dus het is inderdaad kiezen tussen cannabis proberen of autorijden.

Ik heb 36 dagen geleden nog een keuze gemaakt, waardoor ik niet weet of ik ooit nog mag autorijden. Ik waag het er maar niet op. Ik voel me nuchter, maar ik ben daarin zelf niet te vertrouwen.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hippie Langwaus zei:
Ik heb 36 dagen geleden nog een keuze gemaakt, waardoor ik niet weet of ik ooit nog mag autorijden. Ik waag het er maar niet op. Ik voel me nuchter, maar ik ben daarin zelf niet te vertrouwen.
Klik om te vergroten...
Die keuze was dus om te blowen. Daarna heb ik niet meer geblowd. Ik ben gelukkig nog nooit aangehouden wanneer ik auto reed, maar ik heb ook nooit bewust onder invloed auto gereden.

Maar mag ik nu weer autorijden na 37 dagen? Mijn eigen inschatting is dat ik nu supernuchter ben, maar wat zegt de wetgeving en handhaving daarvan?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hippie Langwaus zei:
Maar mag ik nu weer autorijden na 37 dagen? Mijn eigen inschatting is dat ik nu supernuchter ben, maar wat zegt de wetgeving en handhaving daarvan?
Klik om te vergroten...

Als je naar deze linkt kijkt val je onder de 21 dagen: https://www.trubendorffer.nl/kennis...HC in je bloed zitten?,geldt dus ook voor THC.

Je zit daar ruimschoots overheen.
Dus ik denk dat je weer veilig auto kan rijden.

Wat jezelf misschien gerust kan stellen is misschien een bloedwaarde test zelf aanvragen.
Als je dat op google intikt komen er legio bedrijven voorbij die dat particulier aanbieden.
Hoe is het met je gezondheid, en vast ook "zit er nog iets van drugs in mijn bloed"
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Autorijden onder "invloed" van THC vind ik niet zo spannend enkele dagen na gebruik.
Maar als je in een ongeluk komt, zelfs als de andere de schuld heeft, dan lijkt het me geen fijn gevoel als je "nuchter" bent met te hoge waarde in je bloed.
Nu na een mega ruime maand zonder THC consumptie ben ik helemaal niet bang dat ik in de problemen zou kunnen raken door mijn thc-verleden.
Ik heb weer een auto gehuurd en met extra verzekering, want ik vertrouw de verhuurbedrijven even niet, na mijn laatste claim.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Zandman zei:
Als je bloedwaarden boven de vastgestelde maximum waarde zit, dan word je geacht onder invloed, dus stoned zijnde, te hebben gereden.
Dan ben je dus gewoon wel degelijk stoned ook al voelt dat niet ( meer) zo.
Klik om te vergroten...
Dat is onjuist. Ze testen op THC-COOH en dat is een niet psychotrope metaboliet van THC. Dit toont dus alleen aan dat je een gebruiker bent, niet dat je stoned gereden hebt. Is puur stigmatisering van cannabis gebruikers. Er zijn er maar weinig die echt stoned in een auto stappen.

In Duitsland is er discussie en plannen omtrent legalisering en ook over eventuele grenswaarden in het bloed.

wordt vervolgd…
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
De berichten over onder invloed van drugs gaan rijden, beweren het tegendeel.
Er worden steeds meer mensen aangehouden die onder invloed van drugs gaan rijden.
En daar zijn helaas veel stonende chauffeurs bij.
Hetzelfde geldt voor drankrijders.
Het worden er steeds meer.
Een reden zou kunnen zijn dat de politie over betere opsporing methoden beschikt zoals de speekseltest.
Los van dit alles, of het nou drank of drugs betreft is dit een zorgelijke gang van zaken.
Of het nou TC,-OOH is of niet.
I
Indigo SeekerLid
01-01-2024, 00:00
#17
We hebben het hier niet over andere drugs en alcohol en kun je me een bron geven van het toegenomen aantal mensen dat stoned rijdt?

we hebben het hier over een niet psychotrope metaboliet die alleen iets zegt over het feit dat je een gebruiker bent en niet of je stoned gereden hebt. Dan moeten ze anders meten, direct THC of zo. En dan heb je nog de medicinale gebruikers of mensen met ADHD. Die worden niet stoned.

in Duitsland is er jurisprudentie over, iemand zelf-mediceerde met cannabis vanwege z’n adhd en raakte z’n rijbewijs kwijt. Spande rechtszaak aan en won die.

Zoals ik al zei: in Duitsland is er discussie mbt die grenswaarden en ook In de VS waar cannabis steeds meer gelegaliseerd wordt discussieert men erover. Alleen Nederland loopt achter met hun debiele wietproef met 25% THC en 0%CBD… Die shit rook ik nog niet al krijg ik het voor niks.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
wanhoopje zei:
beste mensen,

Vanmiddag ben ik in Duitsland aangehouden, de reden ervan heb ik helaas niet gevraagd.
Ze wilden een speekseltest afnemen waar ik akkoord mee ben gegaan omdat ik zeker was van mijn zaak niet onder invloed te zijn.
Ik rook enkel in de avonden om te slapen. Dus mijn laatste joint is nu ongeveer 14 uur geleden geweest. De speekseltest was positief? Daarna ben ik meegenomen naar het Ziekenhuis voor bloedafname, de uitslag ervan kan ik over 8 tot 12 weken verwachten.

Hoeveel thc kan ik verwachten in mijn bloed na laten we het op 12 uur houden?
Ik ben enorm geschrokken van de speeksel uitslag omdat ik niet met een stoned hoofd aan het rijden was..
Daarnaast mocht ik niet met de auto terug, de auto is daar gebleven en is niet op slot..
Zou ik het morgen kunnen ophalen als ik vandaag bijv niet blow? Natuurlijk wil ik stoppen en heb de wilskracht ervoor echter rook ik enkel voor pijnmedicatie..

Willen mensen met soortgelijke ervaringen hun ervaring misschien met mij delen, en de paar vragen beantwoorden?

Enorm bedankt alvast!
Klik om te vergroten...
Als je je aan de Duitse wet wil houden moet je zeker 6 weken niet blowen voordat je weer mag...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Indigo Seeker zei:
We hebben het hier niet over andere drugs en alcohol en kun je me een bron geven van het toegenomen aantal mensen dat stoned rijdt?
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk is er eerder een afname van het aantal mensen dat stoned rijdt sinds de invoering van de speekseltest. Maar voordien werd het niet getest en dus niet ontdekt. En nu wel. Dus ga je van 0% naar veel meer %. En dan heb je ineens een toename :openmouth:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
In verschillende media wordt vermeld dat het aantal drugs en drankrijders flink stijgende is.
Dus dat zal dan wel zo zijn en ja, er zijn meerdere nieuwe opsporingsmethoden zodat er meer mensen tegen de lamp lopen...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."