Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHerstel na langdurig XTC gebruik

Herstel na langdurig XTC gebruik

5 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#1
Vraag:
Hallo,

Ik heb de afgelopen tijd veel XTC gebruikt en nu wil ik graag weten wat je het beste kunt doen om de roofbouw die ik heb gepleegd op mijn lichaam, enigzins te "compenseren". Ik heb ongeveer 3 jaar lang gebruikt waarin het is begonnen in een recreatieve vorm maar de laatste 1 1/2 jaar is dit dagelijks geweest. Ik ben zelfs zo stom geweest om tijdens feestjes rond de 5 pillen naar binnen te "tikken". Ik ben nu een poosje gestopt en heb mijn bloed laten onderzoeken om te kijken of mijn organen geleden hebben. Gelukkig kwam daar niets uit waar ik zeer blij om ben maar ik kan me niet voorstellen dat mijn lichaam er niet onder geleden heeft. Als iemand tips heeft dan zie ik graag een reactie tegemoet.

Alvast bedankt,

Mart
Klik om te vergroten...

Antwoord:

Na xtc-gebruik is het, vanuit het oogpunt van harm-reduction, verstandig om te zorgen dat je voldoende antioxidanten binnenkrijgt. Belangrijke antioxidanten hierbij zijn: vitamine c, vitamine e, L-carnitine, alfa-lipon-zuur, N-acetyl cysteine en melatonine. Via welke voeding krijg je deze anti-oxidanten nu binnen?
Bovenaan staan pruimen, rozijnen en blauwe bessen. Wat ook kan is groene thee of kurkuma (koenjit of Indiase geelwortel, zit in curry). Daarnaast kunnen ook omega-3-vetzuren, via bijvoorbeeld het eten van zalm of haring.
Je kunt ook overwegen supplementen te slikken. Deze zijn er voor vitamine c, vitamine e en omega-3-vetzuren. Let bij de laatstgenoemde op dat er GEEN omega-6 of omega-9-vetzuren inzitten!
Andere geschikte supplementen zijn coenzyne Q10 (Kruidvat 100 mg), alfa-liponzuur (De Tuinen) en mariadistel (naast antioxidant ook een beschermer van de lever) (De Tuinen). Melatonine kan ook als supplement geslikt worden. Maar let op: melatonine is een hormoon dat het bioritme bepaalt. Het is dus van belang dat alleen ’s avonds in te nemen!

Tot slot is het goed om te noemen L-tyrosine absoluut gemeden moet worden tijdens en na xtc-gebruik. Dat zit in bijvoorbeeld het supplement After-C. Ook de combinatie met speed kan beter gemeden worden. Beide zorgen voor een toename in de oxidatieve stress.
M
MDMCLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goede informatie en erg handig! Deze print ik uit, thanks :grin:
C
Cosmic ControlerLid
01-01-2024, 00:00
#3
kun je door deze stoffen je dinsdag dip meschien een klein beetje verminderen??
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#4
Drugs Infolijn zei:
Tot slot is het goed om te noemen L-tyrosine absoluut gemeden moet worden tijdens en na xtc-gebruik. Dat zit in bijvoorbeeld het supplement After-C. Ook de combinatie met speed kan beter gemeden worden. Beide zorgen voor een toename in de oxidatieve stress.
Klik om te vergroten...

Hoera voor deze Infolijn! Hiermee lichtjaren voor op de massa, die massaal aan de dopamineprescursoren gaat als de hersenen het niet meer zien zitten. (L-dopa is er ook een)

"Mooi! Herstel!" denkt iedereen dus. Ja ehh nee. Die dopamines moest er juist uit omdat die daar de boel lopen te fryen."

The Solution to the problem is more of the problem


Zit vaak wel wat in. Niks helpt beter tegen een alcoholkater dan een Kriek lauw van de plank, rustig naar binnen laten zakken, indien nodig herhalen. Methadon geven aan opiatenafkickers. Maar het verplaatsen van de zaak is niet het einde van je taak.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bij een alcoholkater werkt vloeistof en mineralen als zout etc volgens mij echt beter dan lauw bier.

Kersensap zou best kunnen helpen, maar om lauwe kriek als kater-medicijn voor te stellen lijkt me geen goed advies.
T
Tommie_KLid
01-01-2024, 00:00
#6
MeejheM zei:
Bij een alcoholkater werkt vloeistof en mineralen als zout etc volgens mij echt beter dan lauw bier.

Kersensap zou best kunnen helpen, maar om lauwe kriek als kater-medicijn voor te stellen lijkt me geen goed advies.
Klik om te vergroten...

a. Bier is al een vloeistof sinds men in het jaar 1027 (ter vereenvoudiging van het brouwproces) overstapte van hobbelpaardenstront op rioolwater.

b. Mij lijkt het ook geen goed advies. Mijn hele post ademt twijfel over het principe dat de oplossing van de kwaal = meer van de kwaal een goed advies zou zijn. Het bestrijden van een kater met meer alcohol is in feite analoog aan het bestrijden van een XTC-crackout met L-tyrosine en dus geen goed idee. Men verplaatst het probleem (en daarmee verergert het vaak) omdat de "oplossing" niet daadwerkelijk het probleem bestrijdt maar enkel de symptomen ervan. Vandaar mijn huldeblijk aan de infolijn, die dergelijke praktijken in ferme bewoordingen afkeurt.

Feitelijk zijn we het dus niet met elkaar oneens. Maar je formuleert jouw post alsof je mijne weerlegt. Of zie ik dat verkeerd?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."