Drugs Infolijn zei:
Vraag
Bij stimulanten is het vaak zo dat je een 'klapkaak' krijgt en meer van dat soort zenuwtrekjes met je handen etc.
Nou wordt er aangeraden om magnesium van te voren in te nemen om dit (grotendeels) tegen te gaan. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom en hoe dit precies werkt? En hoe men het nemen van magnesium het beste kan doen. Bijvoorbeeld op een half volle maag 1 uur voor inname van bijvoorbeeld ecstasy een tablet van 500mg.
Antwoord
We kunnen geen wetenschappelijk bewijs vinden dat magnesium de bijwerkingen van stimulerende middelen vermindert. We hebben ook geen mechanisme kunnen vinden dat kan verklaren waarom het zou werken. Het is dus maar de vraag of het advies over magnesium wel klopt. Als er aanleiding zou zijn om te denken dat magnesium bij dit soort klachten helpt, zou het ook toegepast worden bij mensen die door hun medicijnen zenuwtrekken krijgen of parkinsonpatiënten. Bovendien kun je kunt maag-darm problemen krijgen van magnesium. Ook kan het de opname van sommige antibiotica verminderen.
The British Journal of Anaesthesia :
Given the large safety margin of this readily available, inexpensive agent, there is a strong argument to be made for magnesium to be regarded as the first-line agent for the management of intraoperative hypertensive events. A single bolus dose of up to 60 mg kg−1, repeated within 5–10 min if necessary, will provide rapid control of hypertensive events related to catecholamine excess and is far safer than the use of β-adrenergic antagonists in situations of potential α-adrenergic crisis. In this era of recreational pharmacology, magnesium may be extremely valuable in managing the cardiovascular problems associated with cocaine, methamphetamine, and 3,4-methylenedioxymethamphetamine (‘Ecstasy’).
http://bja.oxfordjournals.org/content/1 ... full#ref-6
In dit artikel uit 2009 worden 28 andere artikelen geciteerd die allicht het bekijken waard zijn.
Ik heb eventjes snel iets wetenschappelijks gezocht van voor 2010, maar over het nut van magnesium bij amfetaminegebruik bestond voor mijn gevoel al heel wat langer consensus. Niks kunnen vinden = niet zo heel erg goed gezocht.
Het is bepaald geen get out of jail for free-card, maar toch.
Het Voedingscentrum schrijft o.a. het volgende over Mg (relevantere stukjes opgezocht)
Gezondheidseffecten
Magnesium is een mineraal dat nodig is voor de botopbouw, opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen en van belang voor het goed functioneren (strekken en samentrekken) van spieren, zoals de hartspier. Magnesium is nodig voor een goede werking van een groot aantal enzymen in de lichaamscellen heeft een belangrijke rol in het metabolisme oftewel enzymreacties.
Goed voor je hart, goed voor de overdracht van prikkels/strekken en samentrekken en goed voor de botopbouw (en tanden). Het lijkt wel De Antipep he? Het beschermt ook je hersenen een beetje, maar da's een lang verhaal op zich en moet men vooral niet als compensatie voor wangedrag gaan rekenen natuurlijk.
Magnesiumtekort
Een tekort aan magnesium komt niet snel voor. Magnesium zit namelijk in veel voedingsmiddelen. Een magnesiumtekort is te herkennen aan:
algehele lusteloosheid of vermoeidheid
spierkrampen
hartritmestoornissen in extreme gevallen
OK het zit in veel voedingsmiddelen, zoals volkorenpasta en verse groene bladgroenten, zonnebloempitten, frambozen en soja. Dus alle speedgabbers, sos-nakkers en pillenwausen die dat soort dingen vaak genoeg eten hoeven zich geen zorgen te maken.
Wat de schadelijkheid betreft: teveel magnesium veroorzaakt schijterij. Daarom wordt het ook verkocht als middel tegen obstipatie. Voor de rest kan het niet zo snel kwaad.
200mg MgCitraat als supplement: OK
400mg MgCitraat als supplement: CAUTION! NOT OK!
500mg MgCitraat als laxeermiddel: OK
Moet je alleen niet de magnesiumoxide nemen, die neemt je lichaam niet op (yep, de goedkope). Magnesiumcitraat/glycinaat/taureaat etc is beter (yep, de dure, die dus in feit de goedkope is).
Meest indrukwekkende effect met eigen ogen waargenomen (disclaimer: dit is in feite waardeloze anecdotische informatie van een dude op internet met een stomme valse naam, daarom gebruik ik de sprookjesvorm) Er was eens een prins die ooit een prinses had die regelmatig tandenknarste in haar slaap. Dat is een gruwelijk horrorgeluid, vergelijkbaar met vorken op schoolborden enzovoorts. De prinses sliep er dwars doorheen nondedzju, en de prins begon nogal de pest in te krijgen. Oooh, wat moesten ze nu? Toen de prins haar had gevraagd eens 200 mg Mg te nemen voor het slapengaan was het gelijk klaar met de knarsentanderij. Einde.
Overigens zie ik het voedingscentrum als uitermate betrouwbare bron van informatie. Het enige is dat ze adviezen voor mijn gevoel wel erg hoopvol baseren op een situatie waarin je een compleet en gezond voedingspatroon hebt. "Omega 3 visolie bijslikken is nergens voor nodig"...want dat zit al voldoende in de tweemaal verse vette vis die je per week eet. Toch? TOCH??