#1
Het kabinet wil dat alle winkels vanaf 2027 verplicht contant geld accepteren, zodat iedereen âmee kan blijven doen in de maatschappijâ. © Jelle Verhoeks
Lezers reageerden verdeeld op de aangekondigde verplichting dat alle winkels vanaf 2027 contant geld moeten accepteren, bleek uit hun reacties op het artikel van verslaggever Judie Jaspers. Het kabinet wil met de maatregel voorkomen dat mensen buitenspel worden gezet en ervoor zorgen dat iedereen kan âmeedoen in de maatschappijâ.
Het ministerie vindt dat contant betalen vooral belangrijk blijft voor mensen met beperkingen, digibeten, mensen in schuldhulpverlening, laaggeletterden en senioren. Ook bij pinstoringen zou cash een handig alternatief zijn. In Utrecht, koploper in pin-only winkels, zijn ondernemers echter niet allemaal enthousiast vanwege veiligheidsrisicoâs
Het kabinet wil dat alle winkels vanaf 2027 verplicht contant geld accepteren, zodat iedereen âmee kan blijven doen in de maatschappijâ. © Jelle Verhoeks
Lezers reageerden verdeeld op de aangekondigde verplichting dat alle winkels vanaf 2027 contant geld moeten accepteren, bleek uit hun reacties op het artikel van verslaggever Judie Jaspers. Het kabinet wil met de maatregel voorkomen dat mensen buitenspel worden gezet en ervoor zorgen dat iedereen kan âmeedoen in de maatschappijâ.
Lezersredactie
1 december 2025, 14:27
Het ministerie vindt dat contant betalen vooral belangrijk blijft voor mensen met beperkingen, digibeten, mensen in schuldhulpverlening, laaggeletterden en senioren. Ook bij pinstoringen zou cash een handig alternatief zijn. In Utrecht, koploper in pin-only winkels, zijn ondernemers echter niet allemaal enthousiast van de risico's.
Kees de Boer: âEen goede maatregel om winkeliers te verplichten cash geld weer aan te nemen! Belachelijk dat je gedwongen wordt om te pinnen en de overheid inzage te geven waar jij je geld uitgeeft en aan wat. Cash valt ook onder privacy.â
Jeroen Fischer: âIk vind het een belachelijke maatregel. Laat de overheid zich liever zorgen maken over dubieuze winkels waar alleen cash wordt geaccepteerd. En het aan de markt over laten of het voor bedrijven uit kan om nog cash te accepteren, rekening houdend met de extra kosten en veiligheidsrisicoâs.â
Hildo Ellen: âHet is een wettelijk betaalmiddel. Voor de winkeliers zijn er te veel bijkomende kosten, buiten de veiligheid om, dus moeten de banken het afstorten van geld maar eens goedkoper maken. Het zijn de banken die niet op contant geld zitten te wachten. Alles graag digitaal want zij hebben de kantoren opgeheven en hun personeel ontslagen.â
Dik onder de zon: âBizar dat men de veiligheid van de winkelier niet belangrijk vindt. Want je kan er vergif op innemen dat de overvallen toe gaan nemen.â
Kor: âDe overheid wil dat we minstens zeventig euro per persoon cash in huis hebben in verband met de noodtoestand. Met alleen pinnen is de weg weer verder vrij voor complete controle. Bovendien zijn er regelmatig storingen. Cash geld moet blijven.â
Reverrt Guichgel: âHeb al een paar keer gehad in een winkel dat de pin storing gaf, en niet even opgelost was. Dat is knap vervelend, dan kun je de boodschappen of bij de bouwmarkt je spullen laten staan, of heel lang wachten. Dus mogelijkheid voor contant moet ten alle tijde kunnen.â
Duco Verhoef: âOnzin om het verplicht te stellen. Als de ondernemer kiest voor alleen pin, heeft dat alleen consequenties voor hem op het moment dat het niet werkt. De klant die per se cash wil betalen gaat gewoon naar een ander.â
R0my Vroomsser: âZeker zolang er nog een generatie is die niet digitaal vaardig is. Verder noemt ook het Nibud dat om budget in de gaten te houden, cash beter werkt dan digitaal. Niet iedereen is hier vaardig in.â
Gear the great: âCash is een wettig betaalmiddel. De praktijk zal zijn dat bijna iedereen pint, behalve degene die waarde hecht aan cash. Ik vind het ook altijd handig wat cash bij me te hebben voor de kleine bedragen. Een kleine fooi in een cafĂ© gaat met cash toch wat makkelijker.â
Klavertje vier âZo lang er munt- en papiergeld in omloop is, vind ik dat je er mee moet kunnen betalen. En onze regering heeft gezegd: neem contant geld in huis voor nood. Dus we doen dat. En wat doen de bedrijven als de stroom langere tijd uitvalt? De deuren dicht houden?â
Bron:
www.ad.nl
Utrechtse lezers verdeeld over verplicht contant geld accepteren: van âcash moet blijvenâ tot âonzin om te verplichtenââ
LezersreactiesLezers reageerden verdeeld op de aangekondigde verplichting dat alle winkels vanaf 2027 contant geld moeten accepteren, bleek uit hun reacties op het artikel van verslaggever Judie Jaspers. Het kabinet wil met de maatregel voorkomen dat mensen buitenspel worden gezet en ervoor zorgen dat iedereen kan âmeedoen in de maatschappijâ.
Het ministerie vindt dat contant betalen vooral belangrijk blijft voor mensen met beperkingen, digibeten, mensen in schuldhulpverlening, laaggeletterden en senioren. Ook bij pinstoringen zou cash een handig alternatief zijn. In Utrecht, koploper in pin-only winkels, zijn ondernemers echter niet allemaal enthousiast vanwege veiligheidsrisicoâs
â
Het kabinet wil dat alle winkels vanaf 2027 verplicht contant geld accepteren, zodat iedereen âmee kan blijven doen in de maatschappijâ. © Jelle Verhoeks
Utrechtse lezers verdeeld over verplicht contant geld accepteren: van âcash moet blijvenâ tot âonzin om te verplichtenââ
LezersreactiesLezers reageerden verdeeld op de aangekondigde verplichting dat alle winkels vanaf 2027 contant geld moeten accepteren, bleek uit hun reacties op het artikel van verslaggever Judie Jaspers. Het kabinet wil met de maatregel voorkomen dat mensen buitenspel worden gezet en ervoor zorgen dat iedereen kan âmeedoen in de maatschappijâ.
Lezersredactie
1 december 2025, 14:27
Het ministerie vindt dat contant betalen vooral belangrijk blijft voor mensen met beperkingen, digibeten, mensen in schuldhulpverlening, laaggeletterden en senioren. Ook bij pinstoringen zou cash een handig alternatief zijn. In Utrecht, koploper in pin-only winkels, zijn ondernemers echter niet allemaal enthousiast van de risico's.
Kees de Boer: âEen goede maatregel om winkeliers te verplichten cash geld weer aan te nemen! Belachelijk dat je gedwongen wordt om te pinnen en de overheid inzage te geven waar jij je geld uitgeeft en aan wat. Cash valt ook onder privacy.â
Jeroen Fischer: âIk vind het een belachelijke maatregel. Laat de overheid zich liever zorgen maken over dubieuze winkels waar alleen cash wordt geaccepteerd. En het aan de markt over laten of het voor bedrijven uit kan om nog cash te accepteren, rekening houdend met de extra kosten en veiligheidsrisicoâs.â
Wil je elke dag de Dagelijkse nieuwsupdate nieuwsbrief van AD ontvangen via e-mail?â
Hildo Ellen: âHet is een wettelijk betaalmiddel. Voor de winkeliers zijn er te veel bijkomende kosten, buiten de veiligheid om, dus moeten de banken het afstorten van geld maar eens goedkoper maken. Het zijn de banken die niet op contant geld zitten te wachten. Alles graag digitaal want zij hebben de kantoren opgeheven en hun personeel ontslagen.â
Tomas Lurker: âIk betaal vaak met pin, maar dat moet wel eigen keus zijn. In deze tijd van toenemende cyberdreigingen vind ik het juist niet meer van deze tijd om pin-only te hanteren. Er hoeft maar iets te gebeuren en het betalingsverkeer ligt lam.âBizar dat men de veiligheid van de winkelier niet belangrijk vindt
Damien Thorn
Dik onder de zon: âBizar dat men de veiligheid van de winkelier niet belangrijk vindt. Want je kan er vergif op innemen dat de overvallen toe gaan nemen.â
Kor: âDe overheid wil dat we minstens zeventig euro per persoon cash in huis hebben in verband met de noodtoestand. Met alleen pinnen is de weg weer verder vrij voor complete controle. Bovendien zijn er regelmatig storingen. Cash geld moet blijven.â
Reverrt Guichgel: âHeb al een paar keer gehad in een winkel dat de pin storing gaf, en niet even opgelost was. Dat is knap vervelend, dan kun je de boodschappen of bij de bouwmarkt je spullen laten staan, of heel lang wachten. Dus mogelijkheid voor contant moet ten alle tijde kunnen.â
Sandrah D3rksen: âCash is een wettig betaalmiddel. Maar het belangrijkste: ik ben gesteld op mijn privacy, daarom pin ik niet!âZo lang er muntgeld en papiergeld in omloop is vind ik dat je er mee moet kunnen betalen
Richard Cox
Duco Verhoef: âOnzin om het verplicht te stellen. Als de ondernemer kiest voor alleen pin, heeft dat alleen consequenties voor hem op het moment dat het niet werkt. De klant die per se cash wil betalen gaat gewoon naar een ander.â
R0my Vroomsser: âZeker zolang er nog een generatie is die niet digitaal vaardig is. Verder noemt ook het Nibud dat om budget in de gaten te houden, cash beter werkt dan digitaal. Niet iedereen is hier vaardig in.â
Gear the great: âCash is een wettig betaalmiddel. De praktijk zal zijn dat bijna iedereen pint, behalve degene die waarde hecht aan cash. Ik vind het ook altijd handig wat cash bij me te hebben voor de kleine bedragen. Een kleine fooi in een cafĂ© gaat met cash toch wat makkelijker.â
Klavertje vier âZo lang er munt- en papiergeld in omloop is, vind ik dat je er mee moet kunnen betalen. En onze regering heeft gezegd: neem contant geld in huis voor nood. Dus we doen dat. En wat doen de bedrijven als de stroom langere tijd uitvalt? De deuren dicht houden?â
Bron:
Utrechtse lezers verdeeld over verplicht contant geld accepteren: van âcash moet blijvenâ tot âonzin om te verplichtenâ
Lezers reageerden verdeeld op de aangekondigde verplichting dat alle winkels vanaf 2027 contant geld moeten accepteren, bleek uit hun reacties op het artikel van verslaggever Judie Jaspers. Het kabinet wil met de maatregel voorkomen dat mensen buitenspel worden gezet en ervoor zorgen dat...