Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVan 16 naar 18 jaar alcohol en tabak: hoe ging dat bij jou?

Van 16 naar 18 jaar alcohol en tabak: hoe ging dat bij jou?

11 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#1
In 2014 ging de wettelijke leeftijd van het kopen van alcohol en tabak van 16 naar 18 jaar. Gelukkig had ik er geen last van omdat ik de leeftijd van 18 jaar al was gepasseerd dus kon op mijn 16e lekker mee beginnen.

Maar ik ben benieuwd hoe dit bij de jongere DF gebruikers is gegaan. Ben je daadwerkelijk gestopt met alcohol en tabak tussen de 16 en 18 jaar toen het inging? Op andere manieren het geprobeerd te halen? (Pas deze maand komt er een verbod op het bezorgen van nicotine per post bijvoorbeeld)
Of flink ingekocht? Kochten je ouders het voor je?

Ben benieuwd!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#2
Voor mij persoonlijk is alcohol al 18 plus geweest, dit heeft zeker geen invloed op mij gehad. Ik ben sinds mijn veertiende gaan drinken en sinds mijn 15 op redelijk hoge hoeveelheid (met periodes van dagelijks drinken). In huis hebben we altijd sterke drank gehad waarvan ik gewoon pakte (wat eigelijk niet mocht toen ik 14 was). Later toen ik 15/16 ben ik vaak naar de kroeg geweest en slijterijen. In de twee jaar van uit gaan is mijn legitimatie maar twee keer gecheckt. Dit komt waarschijnlijk omdat ik er wat ouder uit zie voor mijn leeftijd. Naar mij ervaring is de leeftijdscontrole van alcohol zeer beperkt tot supermarkten, temminste voor mij.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#3
plex zei:
Naar mij ervaring is de leeftijdscontrole van alcohol zeer beperkt tot supermarkten, temminste voor mij.
Klik om te vergroten...
Toen het 18 werd zijn ze bij ons wat doorgeslagen met iedereen onder de 25 checken. iedere keer als ik peuken of alcohol haalde moest ik mijn ID pakken. Zelfs deze bijna dertigers hadden er last van toendertijd lol.


Op een dag had mijn supermarkt een formulier waar je feedback kon geven en daarin had ik geschreven dat ze moesten stoppen met vaste klanten hun ID te blijven vragen. Dat heeft ook gewerkt haha!
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#4
Grappig, waarschijnlijk waren er toen het net ingevoerd was hevige controles door handhavingen? Met cigaretten heb ik wel altijd moeiten gehad, kon alleen uit automaten krijgen.

Ik moet toegeven dat ik wel aan het begin toen ik er wat jonger uitzag er op lette waar ik heen ging. Maakte wat inschattingen door naar de eigenaren en locatie te kijken of de kans groot was dat ze mijn legitimatie zouden checken. Maar ookal checkte ze mijn legitimatie heb ik ontdekt dat als je je legitimatie gewoon met vertrouwen geeft dat ze niet eens echt kijken. (Ookal staat er duidelijk dat je 16 bent). Misschien lag dit allemaal aan de soort cafés die ik bezocht?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik was dr wel zo een! En nee, natuurlijk zijn we niet gestopt met drinken of roken haha. Meeste cafés waar we kwamen knepen ook wel een oogje toe, en in avondwinkels drank halen was voor ons 16e ook niet echt een probleem.

Heb er eigenlijk wel spijt van. Als ik nu 14, 15, 16 jarigen zie (18 jarigen soms zelfs) dan schrik ik echt hoe kinds je dan nog bent... En dan jezelf volgieten met gif... Heel zonde. Toen was ik boos, maar ik vind het eigenlijk top dat die grens is verlegd. Een wet als in Nieuw Zeeland voor peuken zou ik ook wel echt begrijpen. Kutste verslaving o o i t.
j
jeroen79Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mijn dochter is 15 jaar en zit dus op de middelbare school. We hebben regelmatig gesprekken over drank en drugs. Een ding is zeker, de jeugd is zeker niet minder gaan gebruiken. Op maandag wordt er regelmatig luidruchtig in de klassen gesproken over wie het afgelopen weekend het meest gedronken had en wie er bij "adje kratje" (spelletje waarbij men kijkt wie er al eerste een krat van 24 op heeft) als eerst moest kotsen en er het meest last van had de dag erna.

Verder is roken uit en wapen zwaar in. Meerendeel begint hier rond de 14 jaar mee. Over overig drugs gebruik hoor ik haar niet zo veel, behalve dat alles verkrijgbaar en dezelfde dag leverbaar.

Dus op de vraag zijn we er veel mee opgeschoten, durf ik hardop wel te zeggen " NEE" dit is een falend beleid wat meer slecht doet dan goeds.
N
NeusjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik was 8 maanden 16 toen de leeftijd van alcohol en sigaretten naar 18 ging. Dus op 31 december kon ik bij wijze van de hele schappen leeg halen, en de dag erna kreeg ik geen druppel meer mee.

Ik rook al vanaf mijn 13e en liet dat tot mijn 16e door mijn broer halen. Vanaf het ingaan van deze regel leende ik altijd zijn ID. Heb daar altijd mee meegekregen, ondanks ik helemaal niet op hem lijk qua uiterlijk. Eén keer bij het halen van sigaretten bij de Jumbo geloofde de leidinggevende niet dat ik de persoon op de foto was, en ging hij allemaal vragen stellen: "wat is je geboortedatum?", "waar ben je geboren?", "hoelang ben jij?" Gelukkig kende ik zijn ID kaart uit mijn hoofd en heb ik het gewoon meegekregen.

Drinken kon niet meer op terrasjes en in kroegen, maar we konden soms nog wel bij vrienden thuis drinken. Van mijn ouders mocht ik nog steeds gewoon een biertje pakken thuis na het ingaan van die regel.
j
jeroen79Lid
01-01-2024, 00:00
#8
In het verlengde van mijn post van juni vorig jaar heeft Omroep Brabant 3 weken geleden onderstaand filmpje naar buiten gebracht. Ik weet niet hoe het is in andere provincies maar het gevoel wat ik eerder had wordt hiermee bevestigd.

K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk altijd zo: Je kan jongeren (dan heb ik het niet over tienjarige bv) beter gecontroleerd laten drinken, dan dat ze in de keet gaan indrinken met sterke drank

Idem geldt voor roken. Is het goed? Nee zeker niet.
Moet je het promoten? Echt niet.
Maar ze kunnen nog altijd beter een legaal sigaretje roken dan illegale sigaretten gaan nemen etc.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Als ik nu 14, 15, 16 jarigen zie (18 jarigen soms zelfs) dan schrik ik echt hoe kinds je dan nog bent...
Klik om te vergroten...
Dit! :whiteheavycheckmark:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kordie zei:
Ik denk altijd zo: Je kan jongeren (dan heb ik het niet over tienjarige bv) beter gecontroleerd laten drinken, dan dat ze in de keet gaan indrinken met sterke drank

Idem geldt voor roken. Is het goed? Nee zeker niet.
Moet je het promoten? Echt niet.
Maar ze kunnen nog altijd beter een legaal sigaretje roken dan illegale sigaretten gaan nemen etc.
Klik om te vergroten...
Meh - die leeftijdgrens verschuiven heeft echt wel geholpen hoor. Ik ging op m’n 14e stiekem drinken, m’n broertje op zn 17e. Zal zeker ook van je omgeving afhangen, maar helemaal niet effectief is het sowieso niet. Hangt er ook vanaf wat je precies al doel ziet…
www.tilburguniversity.edu

Kloof tussen wetgeving en praktijk nadelig voor effectiviteit leeftijdsgrens voor alcohol | Tilburg University

In Nederland is de leeftijdsgrens voor het kopen van alcohol in 2014 van 16 naar 18 jaar gegaan. Ook is in 2013 het toezicht op de Drank- en Horecawet gedecentraliseerd naar gemeenten. Deze ontwikkelingen brachten onbedoeld positieve en negatieve effecten met zich mee, die leidden tot een zekere...
www.tilburguniversity.edu www.tilburguniversity.edu

MetalGuy zei:
Dit! :whiteheavycheckmark:
Klik om te vergroten...
En ja: als 17 jarige baalde ik flink, zeker van de peukies. Maar ik vind het wel goed. Net als dat ik vorige week donderdag de hele Bossche binnenstad naar peuken ben afgestruind. Voor mij persoonlijk super klote, maar WAT GOED dat dit uit het straatbeeld verdwijnt. Beperkt de opties ook. Toen ik 14 was ging ik gewoon net zo veel plekken langs tot iemand m’n id niet vroeg🤷🏻‍♀️
j
jamesbernardLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb op school geprobeerd te roken en alcohol te drinken, maar tijdens mijn studie werd het oncontroleerbaar. Maar nu doe ik dat niet meer.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."