Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"tja, het is wel erg duur voor de kick, maar het smaakt erg lekker als je het rookt. het is dan ook een psychische verslaving en niet zoals bij alcohol en heroine een lichamelijke verslaving. een comedown heb je van alle harddrugs. het is ook die smaak die het verslavend maakt als je het rookt, baset.... de kick is erg kort, veel korter dan speed en je hebt meer nodig voor het effect. als je dronken bent wordt je er weer nuchter van, kan je meer drinken, maar die alcohol kater krijg je ook zeker. mensen kunnen er behoorlijk opgefokt en agro van worden. het is geen leuke scene vind ik. er zitten ook behoorlijk wat criminele gastjes tussen. als je coke op hebt, is er weinig van te zien, behalve dat je het allemaal denkt te weten..."
"ik vind het wel een goed idee. er zijn bv. ook verslaafden die een goeie baan hebben en hun gebruik uit hun eerlijke inkomen kunnen bekostigen. verder is methadon nog verslavender en slechter voor het lichaam dan heroine. afkicken op methadon word je zieker van dan afbouwen met heroine. maar afbouwen is voor sommigen al niet eens meer haalbaar, als ze een stabiel gebruik kunnen handhaven is dat al heel wat. met heroine kan je oud worden, mits je maar goed eet en slaapt. het probleem is, dat wanneer je het rookt, de aluminiumdampen je geheugen aantasten. heroine verdoofd het lichaam alleen, beschadigd het niet zozeer. ook slechte kwaliteit heroine kan door gecontroleerde verstrekking uitgefilterd worden. om aan 'illegale heroine' te komen, is een volledige dagtaak, gebruikers komen nergens anders meer aan toe. als zij hun 'medicijn' op recept kunnen krijgen, hebben ze opeens weer tijd voor een zinvolle dagbesteding. zij raken ook uit de criminele sfeer, ze kunnen meer kiezen met wie ze omgaan en zijn niet aan louche dealers gebonden. de mensen die voor deze verstrekking in aanmerking komen, zijn al reeds vele tientallen jaren bekend bij verslavingszorg instellingen en reclassering. het is echt niet zo makkelijk om als 'beginnende junk' op die lijst te komen. zij kennen die gebruikers scene al jaren en vinden het allang niet meer spannend. zij willen gewoon rust. de kick van het scoren is allang weg, maar toch moeten zij zich in die kringen begeven om aan hun eigen spul te komen. veel van de doorgewinterde gebruikers zijn die hele manipulatie ook zat. dat is dan toch mooi, als je op die manier overlast en criminaliteit kan bestrijden? het is een psychische barriere dat men liever methadon dan heroine verstrekt, want methadon is echt veel slechter."
"het zal niet zo zijn dat verslaafden zichzelf in kunnen schrijven op een lijst. zoiets zal alleen gebeuren door psychologen, artsen en (psychiatrisch) verpleegkundigen. deze zorg wordt allang verleend en zal daarom weinig extra kosten. als er zelfs maar één klein lichtpuntje is, dat een gebruiker ooit af zou willen kicken, dan komen ze niet op die lijst. We hebben het nu over een zeer marginale groep, mensen die ook vaak allemaal lichamelijke ziektes hebben opgelopen. verder verkopen junks zelf veel, om in hun eigen behoeften te voorzien. deze praktijken zullen daardoor ook teruggedrongen worden. voorts is het voor sommige gebruikers juist een kick om in die criminele sfeer te hangen, vooral voor beginnende gebruikers. dus dat argumnent gaat niet altijd op. veel van de langdurig heroine verslaafden stammen ook uit de jaren '70, toen opiumtoevoer opeens stopte en heroine ervoor in de plaats kwam. er was nog nauwelijks iets duidelijk over deze drug en werd met opium vergeleken. opium is natuurlijk een stuk minder verslavend. een heel groot deel van de chinese gemeenschap in amsterdam is er aan onderdoor gegaan, samen met een hoop 'hippie'nederlanders. daarom zegt mw. borst ook dat het om die specifieke leeftijdsgroep gaat. er bestaat inmiddles ook al een bejaardentehuis voor verslaafden, woodstock genaamd."
"nederland zal niet het eerste land zijn waar dit in de planning ligt of gerealiseerd wordt. Zwitserland is ons al jaren voor en in andere landen wordt er ook serieus onderzoek naar gedaan. ik werk in de verslavingszorg en ben groot voorstander van dit plan. uit onderzoek is ook gebleken dat cocaine gebruik vermindert onder de doelgroep. normaal gebruiken ze er coke naast om energie te krijgen om hun heroine te kunnen scoren. het coke circuit is nog een stuk geweldadiger dan het heroine circuit. coke is geen lichamelijke verslaving. het zou een hoop criminaliteit schelen. dat is misschien nog wel het belangrijkste van dit plan. het punt is, dat de criminaliteit verminderd wordt.... dat willen we toch allemaal? in schotland wordt dia-morphine verstrekt aan langdurig verslaafden. het is het zelfde als heroine, maar wordt anders genoemd.... zou dit de psychologische barriere doorbreken?"
"je ziet het zeker wel aan je ogen en ook aan je kaken, je houdt niet op met kauwen... men kan er erg opgefokt van worden. een OD is een keer gebeurd met iemand die in mijn huis woonde, ja dood... niet leuk. het is erg goedkoop en erg sterk. je botten en tanden gaan eraan. pas er maar mee op. het was vroeger wel een van mijn favorieten. als je teveel neemt of te lang erop door gaat, kan je ook in een psychose raken."
"er was tot voor kort weinig over bekend, maar nu is duidelijk geworden dat de plek in je hersenen, waar de chemicalien serotonine en endorphines worden aangemaakt beschadigd worden, deze neurotransmitters zijn een soort tentakelhaartjes in je hersenen die deze stoffen overbrengen. door overmatig xtc gebruik, breken deze haartjes af. waardoor je hersenen deze stoffen niet meer kunnen verspreiden. normaal zorgen deze stoffen voor vrolijkheid. bij langdurig xtc gebruik kan je dus chronisch depressief en moe worden."