Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Beste, Ik heb al een paar keer eerder een growkit gekocht en met succes mijn eigen oogsten gekweekt. Nu had ik besloten er 2 te kopen en daar ook warmtematten voor te gebruiken. Gisteravond heb ik ze binnen gekregen en even snel (ja, ik weet het, dom dom dom) die (pre-soaked) kits klaargezet omdat ik gelijk weg moest. Ik heb de handleiding verkeerd gelezen en de kits !!!direct!!! op de matten gezet. Toen ik vandaag weer thuis kwam, zag ik dat de zak al mooi aan het condenseren was (vrij snel, maar ach, zal wel door die matten komen) en ging verder met waar ik mee bezig was. Toen ik even later die kits ging inspecteren, merkte ik dat het veel te warm was. Doordat er geen luchtstroom langs die matten gingen is de temperatuur wel opgelopen tot ongeveer 35-40 graden! Veel hoger dan de ideale temperatuur van 23-24 graden. De warmte zat ook echt goed in die bak. Ik heb ze er snel afgehaald om af te laten koelen en gelijk de handleiding opnieuw te lezen. Nu het is afgekoeld naar kamertemperatuur, heb ik het opgesteld zoals het hoort (lang leve jenga-steentjes) zodat er genoeg airflow is en direct contact wordt vermeden. Na dit horrorverhaal komt natuurlijk de grote hamvraag; hoeveel invloed heeft dit op het uiteindelijke resultaat? Valt de schade mee en krijg ik gewoon een mooie oogst of zijn mijn kits ten dode opgeschreven? Ik begrijp dat ze dergelijke temperaturen niet leuk vinden, maar ik neem aan dat in zo'n vroeg stadium de impact niet zoveel schade moet aanrichten... Heeft iemand anders een dergelijke fout gemaakt (eventueel direct op de radiator, etc.) of weet iemand wat de gevolgen zijn van zo'n fout? Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Spacebeest"
"Besmetting met andere schimmels lijkt mij niet aan de orde in mijn situatie. Heb wel gewoon hygiënisch gewerkt. Ik vroeg me af of paddo's/cakes een bepaalde maximum temperatuur hebben die ze kunnen hebben voordat ze zogezegd "gebakken" worden."
"Thanks voor jullie reacties! We gaan het beleven. Toch vind ik die matten niet helemaal gebruiksvriendelijk (staat los van mijn blunder, overigens). Volgens filmpjes en instructies zou een kleine verhoging tussen de mat en de kit genoeg zijn om oververhitting te voorkomen. Ik heb nu een verhoging onder de mat, een verhoging op de mat, daar een kartonnen plaat op, dan een handdoekje en daar pas de kits op. Toch lijken de kits nu ietsjes warmer aan te voelen dan 23 graden. (Hoe) gebruiken jullie die matten?"
"Cool! Nieuwe kits zijn binnen. Ze zien er ook gezonder uit dan de vorige kits. Thanks @bobsacamano voor de tip, ik ga het proberen. Wish me luck!"
"Haha wow, dat moment dat je topic een broeiplek voor quantummechanica opvattingen wordt XD Anyhow, the cat is dead. Sorry, maar ik was de afgelopen dagen niet echt in de gelegenheid om dit topic nog te checken. Er is overigens wel een hoop gebeurt. In het begin leek het hoopvol, de zak bleef mooi vochtig en ik kon de werkzame stoffen al zien binden in de cake. Ik merkte wel dat ze steeds sterker begonnen te ruiken, meer dan normaal. Toen er uiteindelijk een witte waas bovenop begon te groeien wist ik eigenlijk al hoe laat het was. Ik heb hierover geïnformeerd bij de leverancier en die zei dat hij vaker kits direct op een mat heeft laten groeien, met succes. Als er iets aan de hand was moest ik contact opnemen. De witte waas werd grijs, grijs werd groen. Het was klaar. Ik heb foto's gemaakt en contact opgenomen met de leverancier. Hij zei dat het niet aan de matten zou liggen, maar aan de batch. Ik heb hem maar op zijn woord geloofd. Inmiddels zijn er 2 nieuwe kits opgestuurd en krijg ik deze misschien morgen, anders overmorgen al binnen. Heel netjes van ze. Als ik ze binnen heb en het kweekproces weer in ga, zal ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte proberen te houden."