Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Kevin31 zei: Hallo allemaal, Zijn er mensen die ook clean leven en in herstel zijn via het 12 stappen programma (of op een andere manier). Ik ben zelf 7 maanden clean (totale abstinentie incl nicotine en alcohol) 4na 15 jaar verslaving (thc, xtc, coke) en ben erg tevreden met het 12 stappenprogramma...ik ben benieuwd hoe mensen deze nieuwe manier van leven ervaren. Groetjes Kevin Klik om te vergroten... Hoi Kevin, ik kan niet zeggen dat ik clean ben. Wel ben ik 8 maanden abstinent van alcohol. Ik blow dagelijks. 11 jaar clean van de heroine. Het leven zonder alcohol bevalt me goed. Ben weer maatschappelijk en sociaal actief, zorg beter voor mezelf. Contact met familie hersteld. Het vertrouwen moet nog komen. Ik vind het tof dat het 12 stappen plan voor jou werkt. Hou vol. Zelf ben ik 8 maanden opgenomen geweest. Ben nu met pensioen, zowel met harddrugs als met werk. ik heb mijn les geleerd [denk ik]."
"Ik ben benieuwd wat voor medicijnen je bedoelt. Ik ben 20 jaar alcoholist geweest en heb in die tijd wat medicijnen geprobeerd. Niets lijkt bij mij te helpen. Ik denk dat het komt doordat ik niet echt wilde stoppen. Refusal is het enige wat kan helpen naar mijn mening omdat je hier doodziek van wordt. Als je wel echt wil stoppen kunnen medicijnen je een steuntje in de rug geven omdat je denkt dat ze kunnen helpen. Het is een mentale verandering. Er kan tijdens een opname in een kliniek veel veranderen vooral als die wat langer is, weet ik uit ervaring. Je situatie nu is niet best, wat heb je te verliezen. Onderschat ook een medicijn verslaving niet. Naar mijn mening is stoppen of minderen het moeilijkst voor mensen die menen in een uitzichtloze situatie te zitten of daarin terug te komen."