Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsmedicatie tegen alcohol, succesverhalen?

medicatie tegen alcohol, succesverhalen?

7 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
m
mogwaiLid
01-01-2024, 00:00
#1
hoi, ik heb geen zelfcontrole vaak als ik zat ben en ga "overboord" (kan temaken hebben met de benzo's die ik neem om te kunnen slapen).

nu, dit duurt al lang, maar sinds ik in een depressieve periode zit merk ik dat het drinken naar zelfdestructie en is de controle vaker weg.

ik zou graag mn drankgebruik onder controle krijgen door zelf het te willen/doen/bewijzen aan m'n vrienden, cognitieve gedragstherapie en medicatie.

nu, ik zeg dit aan de huisarts ... een soort van biecht. dat ik overboord vaak ga (met soms pijnlijke gevolgen). hij kent me al sinds kind. hij wimpelt het af.

hij zegt ook dat medicatie niet helpt. toch zou ik iets willen proberen dat het genotsgevoel wegneemt. medicatie dat je doet braken ga ik allesinds niet nemen, op een dag dat ik ga feesten neem ik het gewoon niet, ik ken mezelf.

zelfcontrole o.a. met behulp van medicatie zou helpen.

iemand?

kudzu heb ik al geprobeerd, een natuurlijk middel. maar merk er niks van...

nota: ik drink niet elke dag, meestal als er een optreden is, of verjaardagsfeestje ofzo... m'n drankverslaving is meer iets mentaal..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk dat je dit toch echt beter met een arts kan bespreken. Waarom wil je persee medicijnen en geen therapie/opname? Als je medicijnen neemt heb je kans dat je daar weer hooked aan raakt. En je moet stoppen voor jezelf, niet om je vrienden iets te bewijzen want dat werkt niet. Stoppen moet je 100% voor jezelf doen.
Plus dat ik in een ander topic al las dat je al 10 jaar zware benzo's (valium,seroquel,xanax) & seroquel neemt. Zou je dan nog meer pillen willen of juist de oorzaak aanpakken?
m
mogwaiLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heb ik gedaan.. mn arts wimpelde het af. Ik ga een andere zoeken..

Helemaal mee akkoord wat je zegt hoor!

Ik weet de redenen waarom ik drink rationeel, het is niet iets fysieks, ik drink om me wat losser te maken omdat ik in vele situaties nogal timide kan zijn. Die zelfcontrole heb ik gewoon niet. Daarom dat ik na wat incidenten het hou bij gewoon bier, en sterke drank of sterk bier mijdt als ik uitga. Vooral sterke drank heeft invloed op m'n medicatie denk ik...

Ik heb trouwens m'n eerste afspraak met een cognitieve gedragstherapeut binnen een week. Maar ik wil dit combineren met medicatie ook. Het genotsgevoel moet weg, want ik ben al in verschillende incidenten en situaties geraakt toen ik de controle weg was na wat glazen teveel..

Een opname weiger ik (heb ik al besproken/overwogen); ik ga misschien fysiek gans sober er uit staan na een tijd maar:

zonder werk, zonder een sociaal leven gehad te hebben buiten wat bezoekjes, zonder huis, en met een gestopt muziekbandje wat eigenlijk een beetje het lichtpunt is elke week, omdat het een gevoel van routine heeft (ik ben werkonbekwaam inmiddels en zou graag werken, maar mn concentratie zit op niveau 1) . Je staat daar buiten zonder iets om handen dus (ik heb ook gesproken met vrienden en mn ex die opgenomen zijn voor psychologische en problemen gelinkt aan medicatie).

Ik ga na een opname in een depressie belanden en ik zie me terug hervallen naar oude gewoontes gauw. Zorgen 's nachts doen je grijpen naar slaapmedicatie bv. Drinken. Zonder toekomstperspectief heeft het geen nut sober te worden, inmiddels ben ik ook al 35 en zo'n opname zal gemakkelijk bij me 6 maand of langer duren.

Goede tips dat je geeft, een paar dagen terug moest ik er nog aan denken. Wie zei me dat ook alweer? Welke vriend en waar en wanneer? En toen dacht , ah , die gast op dat forum! :tongueout:

Ivm die medicatie, ben aan het aftaperen. Een vriend controleert me , en begeleid me wat met hygiëne rond die pillen (die liet ik vroeger gewoon rondslingeren rond mijn bed, nu zitten ze in doosjes per week al gesorteerd).. Het doel is tegen 2018 clean te zijn, of in het slechtste geval enkel 50mg seroquel nog te nemen.

De Dr Ashton method, als je die kent.

ps: naar mn weten zijn anti-alcohol pillen niet schadelijk qua bijwerkingen , maar ik kan verkeerd zijn. dus op zich geen probleem dat ik dat als medicatie zou nemen. nachten waar ik gans overboord ga zonder controle zijn schadelijker / levensgevaarlijk.
r
rudiemanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben benieuwd wat voor medicijnen je bedoelt. Ik ben 20 jaar alcoholist geweest en heb in die tijd wat medicijnen geprobeerd. Niets lijkt bij mij te helpen. Ik denk dat het komt doordat ik niet echt wilde stoppen. Refusal is het enige wat kan helpen naar mijn mening omdat je hier doodziek van wordt. Als je wel echt wil stoppen kunnen medicijnen je een steuntje in de rug geven omdat je denkt dat ze kunnen helpen. Het is een mentale verandering. Er kan tijdens een opname in een kliniek veel veranderen vooral als die wat langer is, weet ik uit ervaring. Je situatie nu is niet best, wat heb je te verliezen. Onderschat ook een medicijn verslaving niet. Naar mijn mening is stoppen of minderen het moeilijkst voor mensen die menen in een uitzichtloze situatie te zitten of daarin terug te komen.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Baclofen heeft goed geholpen .
Valium voor de niet tegen te houden trek
Prometazine om te slapen.
Refusal kan op langere duur zeer vervelende bijwerkingen krijgen.
Just google it
T
Tyson TerriërLid
01-01-2024, 00:00
#6
Liefhebbertje zei:
Baclofen heeft goed geholpen .
Valium voor de niet tegen te houden trek
Klik om te vergroten...
Dit dus.
L
Linda053Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben sinds 1.5 week nuchter en slik nu een week trouw mn refusal. Voor mij een enorme stok achter de deur.
Ik dronk alleen maar alcohol om in die roes te komen en daardoor de ellende etc in mijn hoofd iets beter kon verdragen.
Nuchter zijn bevalt enerzijds goed: ik ben scherp, helder en creatief.

Maar doordat ik doe roes mis is het regelmatig echt geen pretje in mn kop.
En daarbij kan ik nog niks vinden dat de roes 'vervangt'
P
PiraatPandaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ga dit topic volgen. Ben benieuwd of je nog reacties krijgt uit de baclofen-hoek. Veel succes er iig mee :)

Ik probeer ook te mindneren met alcohol, maar heb niet een echt plan. De ene dag voelt stoppen perfect, andere dagen ga ik lekker los met maatjes enzo..

Maar vanavond weer non-use for me

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."