"Ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen deze trip te omschrijven.
Omdat het zo veel meer was dan wat je in woorden kan vertellen. En omdat het zo anders was dan ik had verwacht, als ik er überhaupt iets van had verwacht.
Vandaar misschien ook dat het zo'n lang verhaal is geworden
We begonnen thuis op de bank met het kauwen van de truffels.
(Atlantis, 10 gram pp).
Ik was trouwens met mijn twee huisgenootjes/vriendinnetjes K (ZERO-) & J. Wanneer we drugs gebruiken, doen we het eigenlijk sowieso altijd met zn 3e. We zijn dus goed op elkaar ingesteld. Het was voor ons alle 3 de eerste keer. We hadden bij de eerste stukjes nog zoiets van het gaat wel. Maar toen het eenmaal in ons speeksel werd opgenomen. Gad-ver-damme. We zaten ongeveer 5minuten met onze ogen dicht naar beneden te kijken en te kauwen. Het eerste strijd momentje van de middag. Het was 3uur.
Om half 4 gingen we naar buiten en liepen naar het parkje waar we onze trip wilden beginnen. Tijdens het lopen (ongeveer 10 minuten) werden we al wat giechelig en kwamen de kleuren al een heel klein beetje naar voren. Ze vielen meer op. Ik weet nog dat er een geel schoonmaak doekje in een auto lag en dat dat ineens wel erg interessant was.
Eenmaal in het park aangekomen zijn we op een bankje gaan zitten. We hebben toen vooral heel erg veel gelachen en ons heel erg verwondert over hoe groen het gras wel niet werd en over de treinen die achter ons voorbij reden. De goederentrein was helaas niet zo’n groot succes. Het geluid maakte ons allemaal een beetje naar. Ik werd steeds meliger en wat weeïg. Ik heb toen stukjes van een banaan gegeten, maar dat ging heel erg langzaam. En ik was er dan uiteindelijk na 3 hapjes ook wel weer klaar mee. Er kwamen ondertussen nog wel eens mensen langs en ik voelde me zo sloom en melig dat we hadden besloten om maar even een rondje te gaan lopen. Eerst wilde we misschien naar huis, maar ik weet nog dat ik zei ‘ik wil niet naar huis, het is hier veel te leuk’. Zo voelde het toen ook.
Toen we eenmaal gingen lopen werd mijn zicht steeds golvender. En voelde ik me steeds meer ‘als spaghetti’ of als ‘een zakje’. We waren ondertussen alleen maar aan het lachen, om wat we zagen, hoe we liepen en hoe we deden. We zijn uiteindelijk ook gaan lopen omdat er steeds mensen langs liepen en ik weet dat me dit best wel beangstigde. Meer omdat ik me bewust was van mijn gedrag, alleen dit lacherige en golvende niet kon veranderen en me zo dus ongemakkelijk ging voelen. Tijdens het lopen werd het allemaal best wel heel erg heftig. Het voelde alsof ik koorts had. Dat gevoel wanneer je ziek bent maar toch echt naar de supermarkt moet voor eten en echt alles langs je heen gaat. Dit gevoel + het besef dat ik me niet normaal kon gedragen bleven erg hangen en maakte me onrustig. Lopend naar huis was ik dus telkens in strijd met mijn gedrag, de omgeving om me heen en het zo snel mogelijk naar huis willen gaan. Ondertussen heb ik wel om de 5 minuten lachend tegen een hekje gehangen omdat het allemaal toch ook weer heel grappig was. Het laatste stukje naar huis (3 minuten) ging mijn zicht echt helemaal los. Alle kleuren waren super fel, de bomen golfde, ik zag telkens overal patroontjes overheen en kon niet verder kijken dan 2 meter voor me. De rest was 1 grote blur. Ik heb hier alleen niet van kunnen genieten en probeerde het zo veel mogelijk te negeren, omdat ik in mijn hoofd echt alleen maar naar huis wilde.
Eenmaal thuis kon ik eindelijk zitten en werd mijn zicht en mijn gevoel nog heftiger. Ik had nog steeds het gevoel alsof ik koorts had, alsof je gaat flauw vallen of moet overgeven, maar dat niet gebeurd. Ik heb tijdens dit gevoel wel nog geprobeerd nieuwe truffels te wegen voor J, zij voelde namelijk niet zo veel als wij, alleen was ze heel erg melig. Dit moment was wel weer heel grappig omdat ik echt bij mezelf dacht. OKEE. Ik ga NU de weegschaal halen. Lachend en strompelend bereikte ik de keuken en liep ik weer terug. Maar toen ik eenmaal zat kon ik echt niet meer normaal nadenken over de weegschaal en de truffels. Alsof allemaal andere gedachtes en gevoelens deze praktische zaak, het wegen van de truffels, overstemde. Ik kon ook totaal niet meer bedenken hoeveel ze moest nemen. Uiteindelijk had ik de weegschaal ook op schoot, met het bakje met truffels erop en zette het toen pas aan. K liet mij lachend weten dat je op schoot niks kan wegen en dan besef je je weer, OJA. Maar dat besef en praktisch nadenken en beslissen hoeveel gram J bij moest nemen was ook echt een strijd. Toen ik besefte dat het allemaal niet ging lukken werd dat ‘koorts’ gevoel steeds heftiger en ben ik even naar boven, naar mijn eigen kamer gegaan. Ik moest namelijk even rust in m’n omgeving hebben, om alles wat in m’n hoofd gebeurde te beseffen voor zover dat kon. Bij K & J moest ik namelijk constant alleen maar lachen om alles wat ik zei, terwijl ik me helemaal niet echt blij voelde.
Eenmaal boven werd ik aan de ene kant rustiger, maar was ik aan de andere kant ook alleen. Ik heb toen een van mijn beste vriendinnetjes gebeld (die het ook wel eens had gedaan) omdat ik even een nuchter persoon nodig had om me aan te horen. Voor zover ik überhaupt uit m’n woorden kon komen. Ik had haar ook al gebeld tijdens de wandeltocht naar huis, toen was ik vooral nog heel melig en nog niet zo determined om thuis te komen. Toen ik haar eenmaal aan de telefoon had werd ik helemaal overmant door emoties. En dan vooral verdriet. Ik heb met haar aan de telefoon echt 5 minuten lang (wat trouwens voelt als een halfuur) gehuild. In plaats van dat ik zeg maar flauw viel of dat ik moest overgeven (ik heb een soort fobie tegen overgeven, dus dat wilde ik ook echt niet) moest ik huilen. Alles was gewoon teveel in m’n hoofd omdat al m’n negatieve emoties van de afgelopen tijd in 1 keer eruit kwamen + je omgeving welke je totaal geen houvast geeft omdat alles draait en golft en dus ook helemaal niet vertrouwt aan voelt. Zij probeerde me gerust te stellen en dat lukte ook. Het was alleen heel moeilijk om haar te vertellen wat er allemaal in mijn hoofd gebeurde. Alsof je in je onderbewustzijn zit en zij aan de oppervlakte en je geen woorden kan vinden om het gevoel te omschrijven. Terwijl je in je onderbewuste wel in zinnen denkt die het gevoel wat je voelt omschrijft. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Het kwam er in ieder geval op neer dat haar vertellen wat ik voelde zo moeilijk was en zo ver weg leek, dat ik vooral alleen wat praktische zaken kon brabbelen als hoe laat ik het had genomen en of het goed ging of niet zo goed. Alles was gewoon heel moeilijk en langzaam en ondertussen was ik ook heel erg bezig met hoe ‘debiel’ ik eruit zag en hoe mijn lichaam niet mee werkte en zwaar was. Terwijl dit eigenlijk helemaal niet uit maakt. Maar voor mij was dat op dat moment echt een issue.
Mijn vriendinnetje vertelde me dat ik alles gewoon even moest loslaten. Wat trouwens best wel een issue is waar ik al een jaartje ongeveer mee bezig ben, en dat probeerde ik ook. Op de een of andere manier lukte het wel een beetje, maar door dat koortsige gevoel was dat wel echt super moeilijk. Ik heb op een gegeven moment toen ik wat rustiger was, opgehangen om even iets meer ‘tot mezelf te komen’ en om alles maar over me heen te laten komen, want ook aan de telefoon lukt dat niet echt omdat je dan ook weer met iemand anders bezig bent.
Uiteindelijk heb ik toen nog heel veel gehuild. Omdat ik verdrietig was maar later ook gewoon omdat het eruit moest, terwijl ik wel weer een soort van rustig was. Heel vreemd. Wat ook heel raar was, was dat ik bij mezelf dacht okee ik was altijd bang voor een bad trip, en misschien is dit er wel een, in hoeverre je het een bad trip kan noemen. Maar ik was gewoon totaal niet bang. Ik was alleen vooral verdrietig. En ik was een soort van een met mijn emoties. Ik kon niks meer relativeren, maar de emoties waren wel veel helderder dan hoe ik ze normaal voel. Alsof ik een deur open had gezet, daar dus al mijn emoties uit waren gestroomd en ik nu in de kamer achter de deur zat, met al mijn emoties om me heen. Alsof je alles veel helderder ziet, maar alles wel echt super heftig is.
Ik heb toen ook nog een vriend gewhatsappt dat het ff niet zo lekker ging en dat ik heel veel moest huilen. Ook hij probeerde me toen gerust te stellen en alleen al ‘alles komt goed lieverd’ deed me toen zo veel. Het liefst wilde ik dat hij gewoon even in mijn kamer was, ik hem kon knuffelen maar gewoon niks hoefde te zeggen. Gewoon even helemaal weg in die knuffel. Omdat je je ook beseft dat je hem nooit kan uitleggen wat er nu allemaal in je hoofd gebeurd. Toen besefte ik me ook dat ik helemaal niet hoefde uit te leggen aan iedereen wat ik voelde, maar dat ik het vooral gewoon zelf moest voelen en ervaren.
Uiteindelijk heb ik besloten terug te gaan naar m’n huisgenootjes, omdat alleen zijn ook de oplossing niet meer was. Dat hoofdstukje was nu ‘afgesloten’. Ik ben toen naar beneden gegaan en werd gelijk (na een fijne knuffel van K) geïntroduceerd aan ‘het eiland’. Dit was een dekentje op de grond met kussens en chocola. En op dat moment was ik ook heel erg toe aan dit eiland en vervaagde de verdrietige gevoelens steeds meer. Ondertussen was ook mijn zicht iets beter. Alles golfde nog wel, maar de patronen waren weg en de kleuren ook weer iets minder fel. Het eten van chocola was op dat moment echt het beste ever. Ook had ik nog een pilletje valeriaan genomen en druivensuiker.
Ik heb nog een beetje geprobeerd uit te leggen wat er was gebeurd en wat ik voelde. Maar weer voelde het alsof ik vanuit heel diep dit moest vertellen en de woorden hiervoor gewoon te ver weg waren. Gelukkig snapte zij echt al zo veel, als ik alleen maar zei, ‘ja het voelt gewoon alsof ik ver weg ben’. Zo hebben we denk ik wel een tijdje gezeten. Lachend, proberen elkaar uit te leggen wat we voelde, en vooral veel voor ons uit staren en bezig zijn met wat we wel niet allemaal dachten. Wel had ik nu het gevoel dat ze me juist heel rustig maakte. Omdat zij wel in de wereld zaten waar ik zat. In dat onderbewustzijn. Na een tijdje werd J helaas niet lekker. Ook dat koortsige gevoel en zij moest uiteindelijk wel overgeven. Ze had als enige ook bijgenomen. Ik ben toen weer heel even naar boven gelopen omdat ik nog steeds een soort van kots fobie heb en zij bij mij dat gevoel ook weer aan wakkerde. Wel was ik nu veel rustiger en kon het gevoel gewoon even over me heen laten komen en dan ebde het vanzelf weer weg. Na 5 minuten was ik weer beneden en ging het weer helemaal dikke prima met J. Zo hebben we denk ik de laatste 2 uur van onze trip uitgezeten. Op ons eiland, half lachend, half pratend, half starend maar wel heel erg verbonden. En vooral heel veel nagedacht. Echt heel veel. Ook omdat actie ondernemen of mijn lichaam bewegen heel zwaar en moeilijk was en we al genoeg strijd hadden geleverd toen we van het park naar huis moeste lopen.
Nu 1 dag later, besef ik me iets meer wat er is gebeurd. Het is alsof de deur die open was gegooid nu weer dicht is en ik steeds meer terug kom aan de oppervlakte. Wel had ik vandaag totaal geen behoefte aan oppervlakkige mensen of dingen als facebook of twitter. Het voelt ook een stuk rustiger in mijn hoofd. Normaal weet ik altijd wel alles heel goed, alleen klopt mijn gevoel daar niet goed bij. Op dit moment lijkt het net alsof mijn gevoel een stuk dichterbij mijn hoofd is gekomen.
Ik heb ook totaal geen spijt van dat ik het gedaan heb, alleen de manier waarop zou de volgende keer (als die komt) wel iets anders kunnen. Misschien een locatie zoeken zoals gewoon een huis dat als thuis voelt, maar dan wel de optie om naar buiten te gaan zoals een tuin o.i.d. Het park was namelijk echt een brug te ver voor de eerste keer. Ook zou heel graag willen genieten van alle visuele dingen die ik zag, ipv dat dit er alleen maar als ‘bij effect’ bij was en ik me daar totaal niet op kon focussen vanwege dat koortsige onrustige gevoel.
Ik denk dat ik qua emoties ook weer veel dichter bij mezelf sta. Ik ga bijvoorbeeld alleen op reis over 2 maanden voor 4,5 maand en ik zit hier best wel mee, omdat ik voor het eerst echt alleen weg ga. En ik alleen zijn best moeilijk vind. Momenteel lijkt het net alsof ik al op reis ben geweest, maar dan gistermiddag. Alsof al mijn reis en ‘levens’ aspecten langs zijn gekomen maar dan allemaal tegelijk binnen een tijdsbestek van 4 uur.
Omdat ik alleen nog ervaring had met xtc/speed/2cb kwam gister alles gewoon heel hard aan, omdat ik dit nog nooit zo heftig had meegemaakt en dit mijn eerste ervaring was met een psychedelische drug. Wel vind ik het fascinerend, wat het met me heeft gedaan en hoe anders ik me toch voel dan bijvoorbeeld 3 dagen geleden"
In: Eerste x truffels: heel veel lachen en heel veel huilen
1-1-2024