"Re: Salvia – Mijn levensboek (Hardste trip tot nu toe!)
Hallo Argulas,
Wat je schrijft over die cirkel, en levensboek, en verlies van elk gevoel van waarde van wat je leven, of wat het leven voorstelt, is voor mij ontzettend herkenbaar.
Ik heb afgelopen 2 jaren talloze keren getript op salvia 10x extract, en kan je beschrijvingen van ervaring met salvia-divinorum haast letterlijk plaatsen.
ik heb in tripreports geschreven over dat ik "langs" m'n leven kwam te staan, in een soort kamer, waar alles (verleden en toekomst) feitelijk al is.
Wat ik ook ervaren heb is dat ik m'n hele leven als een soort cirkel, of boogvormige fractal zag, met het heden slechts een punt op deze boog, en verleden en toekomst tegelijkertijd zichtbaar aanwezig. Ik stond als het ware buiten m'n leven en keek -volledig losgekoppeld- waar ik naar wilde kijken, verleden of toekomst.
Ik zou het kunnen interpreteren als direct toegang hebben tot alle databanken van m'n geheugen of hersenen.
op http://www.egodeath.com is een filosofisch systeem te vinden dat voor mijn gevoel hier heel sterk op aansluit. Hier wordt dit beschreven als het ervaren van het tijdloos blok-universum; een (min of meer ingebouwd) mentaal model waarbij verleden, heden en toekomst tegelijkertijd bestaan.
Wat je schreef over het verlies van waarde van wat het leven voorstelt:
tijdens Salvia heb ik totale dissociatie ervaren van elk vorm van gevoel of emotie. Ik ervaar dit als zeer waardevol, sereen. Het is dezelfde manier van waarnemen als die ik had toen ik nog heel jong was (<4 jaar). Alles is objectief, schoon, rein
~~
Ik heb enkele keren dezelfde ervaring gehad tijdens zware trips op paddestoelen. Via salvia is het veel directer, rechtstreeker waarneembaar. Een andere term die ik ervoor gebruikte was het 'lospellen' van de realiteit, alsof ik alle objecten in de realiteit ineens weer zag als onderdeel van een soort boek, dat mijn leven is, en ik weer tijdelijk terug ben naar de plek waar ik altijd was, een soort thuisbasis, losgekoppeld van heden, verleden of toekomst, een tijdloze plek van waaruit ik kijk naar m'n leven alsof het een boek is, en ik kan bladeren tussen de bladzijden.
op http://www.egodeath.com wordt dit beschreven met "The feeling of Salvia is strange yet familiar, returning the mind to home-base – the block-universe Origin." wat voor mij ontzettend herkenbaar is.
Wat ik ook besef, zeker nu ik je report lees en weer terugdenk aan mijn salvia herinneringen, is dat deze salvia-ervaring voor mij eigenlijk veel waardevoller was dan alle talloze paddestoelentrips en LSD trips die ik heb gehad. Het doet me terugkeren naar een soort thuisbasis, die volledig is losgekoppeld van elk gevoel van (eigen)belang, waarde, gehechtheid, oorzaak en gevolg; en van daaruit kan ik de wereld als het ware opnieuw ontdekken, zonder beperkingen zoals emotie, of jaloezie, begeerte. Bij andere psychedelische trips bleef ik vaak toch min of meer in 'deze wereld'."