Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Aluminium en andere giftige stoffen???? Hallo beste luitjes, Ik heb inderdaad ook op een andere plek gelezen dat bij het verwarmen van aluminium giftige gassen vrijkomen, maar toch zie ik op vele websites (smartshops) aluminium wietpijpjes te koop en ook gewone pijpen zoals hier: http://www.pijpenkabinet.nl/Smokiana/04-Falcon.html (waarschijnlijk is komt de vlam echter niet in contact met het aluminium, waardoor het safe is). Verder eigenlijk weinig te vinden over de giftigheid van aluminium behalve dat ik ergens had gelezen (online) dat aluminiumlassers neurologische problemen kunnen ontwikkelen (na een jaar of 13) en dat je je bloed kunt laten testen op aluminiumgehalte als je denkt teveel blootgesteld te zijn geweest.... Maar nu even tot de kern van mijn post: ik ben gefascineerd door waterpijpen en aangezien dat ik erg graag knutsel, ben ik nu zelf de meest uitzinnige modellen aan het ontwerpen. Mijn grote probleem is nu echter welke materialen ik gebruiken kan: welke zijn giftig en welke niet???? Voor het mondstukje gebruik ik koud porcelijn en een plastic slangetje (van een aquariumfilter), maar het kommetje waar de wiet ingaat, daar heb ik mijn hele grote vreegtekens bij. Keramiek, Glas en Hard hout zijn ongetwijfeld safe, maar dat zijn niet de gemakkelijktste materialen om mee te werken. Ook ga ik ervan uit dat een koperen buisje onder het kommetje safe is, maar is dat ook zo? Is aluminium ook safe zolang het niet direct geraakt wordt door de vlam? Het zou handig zijn als iemand een lijst zou hebben van materialen die safe zijn bij het maken van een pijp of waterpijp. Mijn favoriete materialen zijn epoxy, koud porcelein (deeg dat niet eetbaar is maar ook niet toxisch is, en droogt zonder oven (het verbrandt echter wel bij directe vlam en die zwarte rook die er dan vanaf komt is niet gezond, vermoed ik )), keramiek, glas, etc... Verder heb ik ook aan hoorn, bot en steen gedacht (er is een steensoort die zacht genoeg is om met een mes te bewerken). Ik heb gehoord dat epoxy "klei" ook giftig zou zijn als het fikt.... en heb laatst een pak "terracotta" klei gekocht die ook droogt zonder oven. Echter staat er niets op de verpakking over giftigheid bij wamte. Wel staat er duidelijk op: kleuters niet zonder toezicht van ouderen laten kleien (dit in tegenstelling tot het koude porcelein), dus ook hier heb ik mijn twijfels. Ik hoop dat iemand mij hier beter de weg kan wijzen en mijn eigen lijst van veilige materialen aan kan vullen, want het is een leuke hobby die ik beslist wil voortzetten. Enneuh... natuurlijk is roken op zich al ongezond, maar laten we het niet erger maken dan strikt noodzakelijk he?! Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt voor de reacties."
"Benner pas mee begonnen (Oude hobbies zijn tekenen en 3DStudio Max), maar ben altijd al erg handvaardig geweest . Heb pas interesse gekregen in waterpijpen sinds ik een heel origineel pijpje heb gekocht, waarvan de fles bestond uit een gloeilamp :P. Ik stuur binnenkort wel wat fotos van mijn "work in progress" (geloof het of niet maar ik ben een newbie: het is m'n eerste pijpje!) en fotos van het het pijpje wat ik destijds gekocht heb. Overigens erg kool van jullie van die sinasappel en appelpijpen !"
"fotos He, lullig dat je hier geen fotos kunt uploaden, enkel linken."
"Mijn oude waterpijpje (gekocht op rommelmarkt): { "lightbox_close": "Close", "lightbox_next": "Next", "lightbox_previous": "Previous", "lightbox_error": "The requested content cannot be loaded. Please try again later.", "lightbox_start_slideshow": "Start slideshow", "lightbox_stop_slideshow": "Stop slideshow", "lightbox_full_screen": "Full screen", "lightbox_thumbnails": "Thumbnails", "lightbox_download": "Download", "lightbox_share": "Share", "lightbox_zoom": "Zoom", "lightbox_new_window": "New window", "lightbox_toggle_sidebar": "Toggle sidebar" } Right Click + Show Foto Mijn eerste poging om zelf een waterpijp te maken (werk in uitvoering): Right Click + Show Foto Het is nogal een groot geval: het bovenste deel is van een plastic flesje (dop + hals (blauwe dop ligt op tafel)), het middelste deel is een glazen vaasje, het onderste deel is een omgekeerd plastic kommetje. Daarnaast ligt het mondstukje (plastic slangetje van aquariumfilter met een mondstukje van koud porcelijn). Nog te doen: het "tabak" kommetje met een lange koperen buis of wellicht gebruik ik voor dat laatste een glazen pipet. Oh ja, en het tabakkommetje krijgt een dekseltje zodat de rook de buren niet lastig valt, haha. Omdat het zo groot wordt (halve meter hoog), zou ik er wellicht een "multi-user" pijp van moeten maken (3 of 4 mondstukken met afsluitbaar klepje)."