"Hallo allemaal
Ik ben een jongen van 20 jaar, en heb in de laatste jaren heel wat ervaring opgedaan met drugs. Ik heb drugsforum af en toe al eens bezocht wanneer ik een vraag had, en heb hier ook steeds mooie en nuttige antwoorden gekregen. Ik zie mezelf nog steeds als een gewone tiener (oke, ondertussen volwassene..) die graag van het leven geniet, maar de laatste 2 jaar begin ik me toch wat vragen te stellen bij m'n levensstijl. Er zijn enkele drugs die intussen een belangrijke rol in mijn leven zijn beginnen spelen, elk op hun manier. Ik had graag eens van wat meer ervaren mensen gehoord wat ik goed doe en waarvoor ik moet oppassen (ik wil graag de controle over m'n leven behouden, maar toch blijven genieten).
Blowen:
Zoals zo veel tieners ben ik rond m'n 16-17 begonnen met blowen. Dit heeft me door de jaren wel enkele keren parten gespeeld (school, ouders,..) maar ik hield mezelf altijd voor dat wiet iets was waaraan ik nooit verslaafd zou geraken. Nu zijn we zo'n 4 jaar verder en de laatste 3 jaar behoord blowen tot mijn dagelijkse routine. Ik heb een hele hechte vriendengroep waarmee ik ben beginnen blowen en nog steeds chillen we elke dag samen. Terwijl blowen vroeger zo onschuldig leek, zijn we ons allemaal zorgen beginnen maken da laatste tijd... Niemand van ons lijkt echt nog een drive te hebben, of een hobby. Vroeger vond ik niets leuker dan lekker binnen zitten en stevig doorblowen, maar de laatste tijd erger ik mezelf meer en meer aan het niets doen, en geen nieuwe mensen ontmoeten (ik ben zowat de sociaalste van de groep, sommigen willen nog steeds niets liever dan de hele dag blowen). Ik hoor ook steeds van meer en meer mensen (meestal oudere vrienden) dat ze stoppen met blowen. Ik heb het zelf ook al eens geprobeerd, maar het lijkt me na een week steeds weer zo nutteloos aangezien iedereen rondom mij nog steeds zo veel blowt. Het blijft ook zo een "aanvaarde" en "onschadelijke" drug in de ogen van veel mensen. Ik doe het ook nog steeds heel graag, en ik zou ook heel graag later af en toe een jointje kunnen roken, maar ik begin in te zien dat dit niet vanzelfsprekend is. Soms minder ik wel een weekje of zo, samen met een vriend, maar dit is altijd maar tijdelijk. Ik zie weed ondertussen wel als een deel van mezelf, en het lijkt zo iets moois en onschuldig, maar ik begin m'n twijfels te krijgen.
XTC:
Ik ga enorm graag naar feestjes die de hele nacht duren en waar ze harde muziek draaien (vooral DnB, Techno, Acid,...) sinds m'n 19 gebruik ik hiervoor af en toe een hulpmiddeltje. Ik gebruik vooral XTC en mdma, en ik heb al af en toe speed of ghb gebruikt. Wanneer ik pillen gebruik doe ik er meestal zo'n 3 - 4 op een avond (ligt eraan welke), en laat ik er dan een 3 - 4 tal weken tussen. Bij mdma is het meestal een half grammetje per avond, en steeds evenveel weken ertussen. Ik heb ondertussen gelezen dat pillen en mdma toch wel wat schade kunnen aanrichten (vooral ook gemerkt bij vrienden die er elke week gebruiken). Buiten de schade aan m'n lichaam is er ook de angst om me niet meer te kunnen amuseren zonder pillen, zoals ik al bij veel mensen gezien heb. Ik dacht nu om misschien gewoon telkens van drug te wisselen wanneer ik uitga (nog steeds om de 3 - 4 weken), tussen xtc en speed (ik vond speed niet zo leuk als pillen, maar blijkbaar denkt iedereen er zo over in het begin). Natuurlijk zou ik dan ook moeten opletten voor een speedverslaving, maar is het niet beter voor mezelf om af te wisselen van drug?
Trips:
Vorig jaar op Dour heb ik voor het eerst een tripje gedaan en ik vond het geweldig. Volgens veel mensen is trippen vrij onschadelijk, en ik heb dat ook steeds geloofd. Nu heb ik intussen zo'n keer of 10 getript, en hoewel ik zelf alleen maar goede ervaringen gehad heb, hoor ik steeds van meer mensen over die psychoses of blijven hangen in een trip, wat ik natuurlijk ook echt niet wil meemaken..
Zoals ik al zei, ik geniet graag van het leven, en daarbij gebruik ik graag deze drugs, maar ondertussen ben ik ook een beetje naar de toekomst beginnen kijken, en ik merk dat er zich door toch enkele problemen beginnen te vormen. Is het vooral door het wietgebruik? En breng ik mezelf veel schade toe met die pepmiddelen? Wat zou ik best veranderen en zo ja, hoe dan?
Alvast bedankt"