Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Is denk ik inderdaad afhankelijk van de hoeveelheid substraat, hoe meer substraat hoe groter je paddo's is mijn ervaring ook, klein boxje geeft een prachtig miniatuur landschap, kun je mooi tussen je speelgoed treintjes zetten, maar je hebt er geen ruk aan, wat je kunt doen is alle pins weghalen en de sterkste laten staan, dan heb je kans op een redelijke paddo."
"Thanks, nog ff vraagje, wat geeft meerdere flushes, rogge of rijstmeel/vermiculiet mix?"
"Er stond niet toevallig een grote paddo naast met sporen? Zijn ze niet meer doorgegroeid? Dan weet ik het niet, iemand?"
"Ik ben op zoek naar rogge in kilozakken voor de paddo kweek maar kan ze nergens vinden."
"Heb ik gelijk nog een vraag: Wat geeft de meeste opbrengst voor paddo's, rogge of rijstmeel, heb gezocht maar nog geen overtuigend antwoord gekregen."
"Ben toch benieuwd hoe het afliep.."
"Hier een verslag van mijn paddo kweek test in potjes. Ik wilde graag weten welke soort van de cubensis het meest productief was en dat zo snel en makkelijk mogelijk. Dus heb ik een aantal sporen spuiten gekocht (Cubensis Hawaii, Cambodian, Calorado Mazatapec, Ban Hua Thai en Ecuador), en wat ik nog meer nodig had was dit: 1 liter rogge (genoeg voor 10 potjes) snelkookpan vergiet 1 liter vermiculiet 10 l perliet 10 pindakaas potjes (chocopasta mag ook) afplaktape (je weet wel, om je kozijnen netjes te schilderen) De rogge zet ik een nacht onder water op kamertemperatuur, dan kook je ze daarna niet zo snel stuk is mijn ervaring. De rogge zet ik 1 vingerkootje (ja, net als rijst) onder water en laat ik op een laag pitje pruttelen tot de korrels voldoende zijn uitgezet, ongeveer een kwartier. Als je ze opzet met te veel water moet je blijven roeren, anders krijg je ongelijkheid van de korrels, de één nog niet uitgezet en de ander geëxplodeerd. Met net genoeg water krijg je een een heel mooie stevige korrel. Daarna goed uitspoelen in het vergiet en uit laten lekken. Vermiculiet mengen met water, geen gekloot met verhoudingen, gewoon in een vergiet donderen en op een theedoek zetten, dan trekt het vocht er uit en issie precies goed net als de rogge. Zo, nu hebben we rogge en vermiculiet, we vullen de potjes voor 3 kwart met rogge en daar boven op 2 cm vermiculiet. Deksel met gat er in er op en allu folie er op, ik zelf gebruik geen filter disk. De vermiculiet werkt als een natuurlijk filter. 1,5 uur in de snelkookpan en de pan af laten koelen met een schone natte theedoek er op om de terugstromende lucht te filteren. Potjes er uit halen in de schoonste plek van het huis (badkamer?) Folie er af en snel (adem in houden) afplaktape om de deksel en op het gat in de deksel tegen infectie en inoculeren door de afplaktape in de deksel, 1/3 e sporen spuit inhoud is genoeg. Potjes gezet op kamertemperatuur (20 graden C.)op de boekenplank, incubatie duurt dan wel langer natuurlijk, maar echt veel scheelt het niet. (je mag nu weer uitademen) Zodra de rogge wit ziet van het mycelium in een bak met vochtig perliet plaatsen (ook weer op kamertemperatuur) zorg voor voldoende dag licht of koop een blauwe lamp (wordt aangeraden) ik zelf gebruik een looplamp (spaarlamp) en die voldoet prima. Conclusie: Er is te kweken in potjes met alleen rogge als substraat (de meeste van jullie wisten dat waarschijnlijk al, voor mij een openbaring.) Nog een voordeel van potjes is: je zit niet gelijk met genoeg paddo's voor de hele buurt, 1 potje is net genoeg voor een goeie reis naar weet ik veel. Eén van de snelstgroeiende was de Ban Hua Thai met mooie grote paddo's ook een snelle incubatie van de rogge. Daarna de goeie ouwe Cambodian, ook een snelle incubator en mooie stevige paddo's (vertel wat nieuws) Op de 3 e plaats komt de Cubensis Hawaii, ook zeer krachtige groeier. Calorado en Mazatapec bleven wat achter wat de hoed betrof, beetje ielig steeltje ook."
"Wat ik vaak merk dat als ik de grote pluk de kleintjes meer voedsel hebben om op te groeien, als je de grote laat staan, wachten de kleintjes rustig op hun beurt met eten. Dat heb ik ook een keer uitgeprobeerd door alle knopjes te plukken en er één te laten staan, dan krijg je dus een gigantische paddestoel die alle voedsel voor zich zelf heeft. Conclusie, het maakt niet zo veel uit wat je doet (behalve goed vochtig houden dan) uiteindelijk wordt al het voedsel gebruikt en oogst je met alle flushes bij elkaar ongeveer het zelfde gewicht. Het snel opkomen aan de randen kan 3 oorzaken hebben (denk ik) 1. Er komt licht binnen via de zijkant van het bakje, dat zet de pinheads aan tot groei. 2. Langs de randen is het vaak wat vochtiger. 3. Daar injecteert men vaak de sporen, dus dat mycelium is iets ouder."
"Als ze niet van plan zijn verder te groeien kun je dat doen ja, al voelt dat wel klote natuurlijk, zo jong nog en dan al geplukt worden"
"Om dit onderwerp maar eens te heropenen, Gegroet allen, ik heb broed van de azurescens en cyanescens buiten geënt op beukensnippers. De azurescens is goed aangeslagen, zoals je ziet op de foto, is het dan ook zeker dat ik ze in de herfst kan verwachten? Is er iemand met een positief verhaal over de kweek van deze mooie paddo's?"