Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Hoi, Ik ben sinds vandaag lid geworden van dit forum. Niet omdat ik zelf drugs gebruik om een prettig gevoel te krijgen, of om eens te trippen, maar omdat ik fentanyl gebruik tegen pijn. Sinds 3 maanden gebruik ik een fentanylpleister met een afgifte van 50mcg/uur. Daarnaast heb ik ook nog Actiq (fentanyl lollie van 400mcg) en Instanyl (fentanyl neusspray van 100mcg). Deze laatste twee heb ik om snel opkomende doorbraakpijn te kunnen couperen. Voordat ik fentanyl kreeg heb ik het volgende rijtje gehad: . paracetamol . meloxicam . tramal . oxinorm Geen van allen hielp voldoende, de fentanyl wel dus daar ben ik erg blij mee. Wel heb ik sinds ik de fentanyl gebruik vooral 's avonds als het donker gaat worden last van angstig zijn en een soort onheilsgevoel. Dat heb ik mijn hele leven nog nooit gehad en ik vindhet een erg vervelende gewaarwording. MIjn vraag is of dit een bijwerking kan zijn van fentanyl (of andere opiaten). Wie heeft dit ook gehad of herkent dit? En wat is er aan te doen? Alvast bedankt voor een antwoord."
"Hoi Lunasee, Hoe lang gebruik jij al fentanyl? Het gekke is dat ik nu al zo'n drie maanden fentanyl gebruik en de angsten, de stemmingswisselingen, rillen, zweten etc pas heb sinds de laatste twee weken. Kreeg jij dat ook pas toen je al een tijdje fentanyl gebruikte? Bij mij heeft de longarts het voorgeschreven omdat ik een ontsteking tussen de longvliezen heb waar voorlopig niks aan gedaan kan worden maar wel vreselijk pijnlijk is. Ik heb maandag aanstaande pas mijn eerste afspraak bij het pijnteam"
"Hoi Lunasee, Morgen (de 25e) heb ik mijn eerste afspraak bij het pijnteam. Vind het wel spannend!"
"Goed gesprek gehad en ze gaan proberen om met TENS (electrische prikkels geloof ik) de pijn zo ver te dempen dat er in ieder geval wat van de fentanyl af kan, in kleine stapjes"
"Hoi Lunasee, Volgens mij krijg ik het tens-apparaat van de verzekering, tenminste, ik moet wachten op toestemming van de verzekering. Dat schijnt een formaliteit te zijn maar toch, het is weer wachten he.. Ik zal zeker attente zijn op de gevoelige huid. Ik heb al problemen met de fentanylpleisters. De internist heeft deze week het "echte" merk (Durogesic) voorgeschreven. Dat is veel duurder dan de merkloze pleisters, maar wat een verschil zeg! De durogesic voel ik helemaal niet zitten en mijn huid heeft nergens last van. Weet je waar ik wel om kon janken van verdriet en kwaadheid. Ik begon dit topic omdat ik last had van angstaanvallen, trillen, zweten etc. In de bijsluiters van de merkloze pleisters staat dit wel genoemd maar dan als niet zo vaak voorkomend, of alleen tijdens afbouwen of starten etc. En in de bijsluiter van de durogesic staat heel specifiek dat bij aanpassen van de dosis (dus ook als je de ene dag meer gebruikt, bijvoorbeeld met het gebruiken van een extra dosis fentany via de neusspray) het zeer vaak voorkomt dat mensen last hebben van angstaanvallen, zweten, trillen, depressieve gevoelens. Dus precies wat ik meegemaakt heb! Ik heb nu drie verschillende merken fentanylpleister gehad, met drie bijsluiters die erg van elkaar verschillen. In de ene staat bijvoorbeeld dat je absoluut niet in de sauna mag (we hebben een eigen infrarood-sauna dus dat was wel relevante info), en op de ander bijsluiter wordt verteld dat je wel de sauna in mag, maar dan alleen op de dag dat je de pleister verwisseld. En in elke bijsluiter staan andere bijwerkingen! Ik vind dat heel erg vreemd voor een geneesmiddel dat echt een risicovol medicijn is. Maar goed, ik heb van de internist een voorraadje seresta gekregen om die anstaanvallen, als ze weer komeen, de kop in te drukken."
"Ik ben nu juist erg blij dat ik durogesic heb, die andere zooi daar ging mijn huid van kapot ;-("