Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Zo, hehe. Dat duurde ff voor ik dit topic terug kon vinden. Ik studeer geneeskunde en kwam via internet dit topic tegen. Heb hierom even een account aangemaakt, want heb toevallig wat onderwijs gehad over opiaten. Tevens heb ik veel contact met een vriendin die ervaring/kennis heeft op drugsgebied, en heb me geprobeerd in te leven in haar situatie. Daar wil ik verder niet op in gaan, want jouw vraag is: hoe kan ik die heftige afkickverschijnselen voorkomen? Als een patiënt morfine krijgt (denk dat het onder jullie bekend is dat elk opiaat in principe omgezet wordt in morfine, evenals heroïne), gedurende langere tijd, wordt er absoluut niet in één keer gestopt met zo'n hoge dosis. Dit wordt langzaam afgebouwd, zodat de nare verschijnselen verlicht worden. Je eigen lichaam kan zo ook wennen aan de steeds minder receptoren die bezet zijn. Nou is het als je verslaafd bent denk ik (geen ervaring, dus sorry als ik de plank missla), makkelijker om in één keer te stoppen, omdat je dan een streep hebt getrokken en minder kans hebt om terug te grijpen op de opiaten. Echter om die ontwenningsverschijnselen een beetje tegen te gaan is het dus prettiger om af te bouwen, en daar zul je eigenlijk voor jezelf een soort zwart op wit schemaatje voor moeten maken, waar je je echt aan gaat houden (desnoods dmv beloningen aan jezelf als het je is gelukt). Klinkt natuurlijk enorm kinderachtig, maar het lijkt me een prettige houvast. Mocht je echt enorm veel moeite hebben met afkicken, dan kun je bij je huisarts denk ik methadon krijgen (heb ik al wat meer over gelezen op dit forum dus zal ook wel bekend zijn) waardoor je geen 'rush'-ervaring krijgt, maar waardoor je psychisch misschien wat makkelijker kunt afkicken (lichamelijk wordt alles nog steeds gestimuleerd, dus je verplaatst in principe alleen de afkickingsverschijnselen tot het moment dat je ook met methadon stopt). Ik weet absoluut niet of dit iets toevoegt aan jouw situatie, ik hoop van wel. Succes in ieder geval!! En volgens mij zijn hier genoeg mensen die je enorm kunnen steunen op je pad"
"Your welcome Blij dat je er iets aan hebt. Dus het is voor jou makkelijker geweest om af te bouwen??"
"Hartstikke goed inderdaad! Leuk Ik begrijp dan eigenlijk niet waarom er vaak over wordt gesproken van: "ik ga dan en dan Cold Turkey". (Ik ben een n00b: Is Cold Turkey alleen bij heroïne of ook bij andere opiaten?) Stopt iedereen plotseling? Is het niet bekend dat afbouwen voor minder ontwenningsverschijnselen zorgt???"
"Thanks voor de info! Ja ik heb al begrepen dat opiaten die enorm sterke geestelijke verslaving heeft. Wat mij eigenlijk helemaal niet duidelijk is: Zijn er mensen die levenslang afgekickt zijn van heroïne? Ik lees/hoor zelden verhalen van geslaagde afkick-pogingen. Vraag me af of die geestelijke verslaving ook wegdrukbaar is naar een aantal jaar. Dus dat die drang om opiaten te nemen na een tijd minder wordt (met name bij heroïne dus). Als dit te off topic is dan hoor ik het wel!"
"Waw, ontzag voor jullie die het wel gelukt is dan. Maar dat weten jullie ongetwijfeld ook. Getuigt van een karakter zo sterk als diamant (hardste stof op de aarde te vinden buiten atoombinding na ). Heb onlangs Christinane F. gelezen - voor mij een realistisch verhaal over een heroïne verslaafd meisje. En ik krijg op het moment ook onderwijs over onder andere verslaving (maar zoals ik eerder al aangaf, buiten het curriculum ben ik daar ook in geïnteresseerd). Echter werd mij niet duidelijk of het überhaupt nog mogelijk was ooit van die verslaving af te raken. Clean is gewoon iets volstrekt anders. Maar bedankt voor jullie antwoord; uit eigen ervaring is toch het meest betrouwbaar, en het vormt voor mij gewoon een goed beeld."
"Ok, moet eerlijk zeggen, heb niet alles doorgelezen. Alleen de eerste paar posts. En ik was enorm geschrokken, nooit geweten dat dit mogelijk was! Je kunt met medicijnen op pijngebied natuurlijk al wat, maar je hebt zelf al gemerkt dat dat van beperkte aard is. Enige wat ik me kan bedenken - en ik weet absoluut niet of jij dat zelf al hebt overlegd met je arts - is een vernietiging van de zenuwen die de pijn veroorzaken door een chirurg. Ik weet niet in welke lichaamsdelen dat allemaal nodig is, zeker omdat je maag (maakte ik uit je verhaal op) natuurlijk wel aanvoering nodig heeft. Moet bekennen dat ik niet erg bekend ben op het anatomisch gebied van de innervering van de maag. Maar is dat niet iets om aan je arts te vragen? Sorry als dit al geopteerd is, dan kan ik niks anders dan je enorm veel geluk wensen, en hopen dat er toch een goed einde aankomt..."
""Vinden jullie alcohol onder de 16 kunnen?" Ik vind van niet, maar ik bevind mijzelf er ook schuldig aan. Je houdt pubers nou eenmaal niet tegen, en door ze dingen te verbieden werkt het juist averechts. Jongeren - onder de 18 dus - zijn nog in de groei. Dat is iedereen wel bekend. En ook dat de hersenen nog moeten ontwikkelen is bekend. (wat je niet krijgt in de puberteit zal ook nooit meer komen, dus je mist hoogstwaarschijnlijk wel een aantal IQ-puntjes later, als jij vroeg begint met drinken) Ga ik verder dus niet op in. Wat vaak wordt onderschat is dat kinderen soms mentaal wel volwassen kunnen zijn, echter lichamelijk (dus ook op het gebied van het centrale zenuwstelsel) zijn ze niet uitgegroeid! Meisjes beginnen wat eerder met de puberteit, en jongens zijn daarmee dus wat langer in de groei. In theorie is het dus het beste om pas na je 18de te drinken. Maar ja, daar moet je niet mee aankomen bij een 15/16 jarige; juist op die leeftijd is alles spannend en vooral erg stoer om eens uit te proberen. En zoals ik in dit topic al vaker lees; de meesten begonnen wel eerder met drinken, maar zagen pas later de consequenties, en het belang van de campagnes over het niet beginnen met drinken voor die leeftijd. Dat is nou juist hèt probleem bij dit risicovolle gedrag (ik heb het over alle verslavende middelen en alle 'slechte dingen' die je als jongere zou kunnen doen): onlangs hoorde of las ik dat het feit dat er meer snelheidsongelukken onder jongeren optreden, doordat jongeren wel de risico's inzien, maar het positieve effect (endorfines die vrijkomen door de kick) veel belangrijker vinden. Ze worden sterker beloond voor de gevaarlijke actie dan gestraft voor het risico, in tegenstelling tot volwassenen, waardoor ze dus makkelijker risico's durven te nemen. Vroeger klom je bijvoorbeeld makkelijker in bomen dan nu (nuchter in ieder geval :P ), of stond je veel zekerder op de schaatsen, want ja, eenmaal gevallen was toch weer opstaan, zand uit je geschaafde knietjes vegen en verder gaan. Dit is de reden dat met name pubers gewoon ontzettend beïnvloedbaar zijn, en ze gewoon van buitenaf beschermd moeten worden tegen de risico's. Ik ben echt geen heilig boontje, maar ik vind dat je jezelf echt voor gek zet en jezelf verpest, als je jezelf als een scheepstank gaat volgooien als je 15 bent of nog jonger. Je hebt dat nog niet in de gaten, maar je zult het pas later inzien. Kortgezegd: Geniet, en drink met mate(n) (alleen drinken doe je pas als je een stressvolle student of ouder wordt ) Leuke discussie trouwens!"
"Ghehe, een glas rode wijn (huismerk van COOP). Maar één glas omdat hij van tevoren tussen mijn spaken kwam en dientengevolge driekwart leegliep (duur flesje; nieuwe velg kostte 30 euro)."
"Het kan zijn dat jij een bepaald enzym mist in je lever, die je alcohol omzet. (Chinezen hebben daar om een of andere reden ook sneller last van). Hierdoor komt de kater harder aan. Ikzelf heb gemerkt dat het ook enorm goed werkt om af te wisselen. Dus echt om elk glas bier een heel glas water naar binnen te kloeken. Misschien de moeite waard om eens uit te proberen? Scheelt sowieso je hoofdpijn, omdat je het vocht wat je extra verliest door de drank meteen weer zo goed en zo kwaad als het kan bijvult (hoofdpijn komt doordat er vocht uit je hersenen wordt onttrokken). En zo ben je wat liever voor je maag"
"Ohja; en een allergie uit zich meestal niet op die manier. - of direct dmv een uitslag/zwellingen op een bepaalde plaats of juist een shock (bloed trekt uit je bloedvaten doordat er overal in je circulatie een ontstekingsreactie plaatsvindt) - of een aantal dagen later na CONSTANT gebruik/contact met het allergeen. Dan ook eerder een flinke uitslag dan echt shock... Een intolerantie misschien, maar dan zou ik eerder aan diarree denken dan aan braken (omdat je maag binnen een paar uur al wel leeg is, en niet na een dag)."