Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Zo, hehe. Dat duurde ff voor ik dit topic terug kon vinden. Ik studeer geneeskunde en kwam via internet dit topic tegen. Heb hierom even een account aangemaakt, want heb toevallig wat onderwijs gehad over opiaten. Tevens heb ik veel contact met een vriendin die ervaring/kennis heeft op drugsgebied, en heb me geprobeerd in te leven in haar situatie. Daar wil ik verder niet op in gaan, want jouw vraag is: hoe kan ik die heftige afkickverschijnselen voorkomen? Als een patiënt morfine krijgt (denk dat het onder jullie bekend is dat elk opiaat in principe omgezet wordt in morfine, evenals heroïne), gedurende langere tijd, wordt er absoluut niet in één keer gestopt met zo'n hoge dosis. Dit wordt langzaam afgebouwd, zodat de nare verschijnselen verlicht worden. Je eigen lichaam kan zo ook wennen aan de steeds minder receptoren die bezet zijn. Nou is het als je verslaafd bent denk ik (geen ervaring, dus sorry als ik de plank missla), makkelijker om in één keer te stoppen, omdat je dan een streep hebt getrokken en minder kans hebt om terug te grijpen op de opiaten. Echter om die ontwenningsverschijnselen een beetje tegen te gaan is het dus prettiger om af te bouwen, en daar zul je eigenlijk voor jezelf een soort zwart op wit schemaatje voor moeten maken, waar je je echt aan gaat houden (desnoods dmv beloningen aan jezelf als het je is gelukt). Klinkt natuurlijk enorm kinderachtig, maar het lijkt me een prettige houvast. Mocht je echt enorm veel moeite hebben met afkicken, dan kun je bij je huisarts denk ik methadon krijgen (heb ik al wat meer over gelezen op dit forum dus zal ook wel bekend zijn) waardoor je geen 'rush'-ervaring krijgt, maar waardoor je psychisch misschien wat makkelijker kunt afkicken (lichamelijk wordt alles nog steeds gestimuleerd, dus je verplaatst in principe alleen de afkickingsverschijnselen tot het moment dat je ook met methadon stopt). Ik weet absoluut niet of dit iets toevoegt aan jouw situatie, ik hoop van wel. Succes in ieder geval!! En volgens mij zijn hier genoeg mensen die je enorm kunnen steunen op je pad"
"Your welcome Blij dat je er iets aan hebt. Dus het is voor jou makkelijker geweest om af te bouwen??"
"Hartstikke goed inderdaad! Leuk Ik begrijp dan eigenlijk niet waarom er vaak over wordt gesproken van: "ik ga dan en dan Cold Turkey". (Ik ben een n00b: Is Cold Turkey alleen bij heroïne of ook bij andere opiaten?) Stopt iedereen plotseling? Is het niet bekend dat afbouwen voor minder ontwenningsverschijnselen zorgt???"
"Thanks voor de info! Ja ik heb al begrepen dat opiaten die enorm sterke geestelijke verslaving heeft. Wat mij eigenlijk helemaal niet duidelijk is: Zijn er mensen die levenslang afgekickt zijn van heroïne? Ik lees/hoor zelden verhalen van geslaagde afkick-pogingen. Vraag me af of die geestelijke verslaving ook wegdrukbaar is naar een aantal jaar. Dus dat die drang om opiaten te nemen na een tijd minder wordt (met name bij heroïne dus). Als dit te off topic is dan hoor ik het wel!"
"Binge drinken is al enorm snel; vanaf 5 glazen voor een vrouw (voor een man zullen het er 6 of 7 zijn; die zetten alcohol nou eenmaal - helaas :P - sneller om dan vrouwen) op één avond. Wil niet zeggen dat het gezond is om minder dan vijf glazen te drinken. Je gaat al over de grens 'ongezondheid' heen bij 2 glazen (3 glazen voor een man) per dag. Maar vanaf 5 glazen krijgt het gewoon een titel. Alcoholmisbruik is vanaf een glas of 8 per dag (waarmee je echt een cirrhotische lever opbouwt/je lever dus echt verpest), en alcoholverslaving heeft meer een psychologische kant (kun je stoppen? Heb je dat wel eens geprobeerd? Heeft iemand wel eens iets over je drinkgedrag gezegd? Drink je 's ochtends om de kater te verdrijven?). Wat ik hiermee wil zeggen is - ik kwam wat vragen tegen over binge drinken, dus of dat nou 15 of 10 glazen waren. Nee dus; een stuk minder. Dat wil dus wel zeggen dat je lever een flinke klap krijgt na meer dan 5 glazen. Wil je hiermee stoppen? Dan lijkt dat 'bingedrinken' zoals jullie het bedoelen inderdaad de moeilijkste variant om te stoppen (ik kan zelf wat betreft drank ook niet altijd mijn van tevoren getrokken grens aanhouden), omdat het niet voelt alsof je niet zonder kunt. Enige alternatief is; hou het voor jezelf op 5 glazen. Dan kun je het toch ook gezellig hebben? Als je dat voor jezelf duidelijk kunt stellen dan is de eerste stap al gezegd, denk ik. Succes nog, voor de mensen die dit probleem proberen op te lossen!"
"Ik snap zeker dat zo'n grens stellen voor velen onmogelijk is. Maar ik denk ook dat je pas over 'jezelf verbeteren' kunt praten als je ook echt de ernst ervan inziet, en je er ook voor wilt inzetten. Enige woord hiervoor is doorzettingsvermogen, en als je geen grote verandering wil maken dan houdt het helaas al snel op. De intentie is nodig, en dat vergemakkelijkt als je een reden hebt om te stoppen (niet meer vrienden verliezen, mogelijk al leverschade opgelopen hebben, familie niet meer willen kwijtraken ed). Als iedereen om je heen het leuk vindt dat jij ad-je-kratje wint, dan stimuleert dat natuurlijk niet het gezonde denken. Ik geloof trouwens dat de gemiddelde leeftijd hier ongeveer 18 is? Het feit dat er meer ongelukken gebeuren - is mij onlangs verteld - door jongeren, is omdat zij de beloning voor de kick (dus bv. te hard of risicovol rijden) groter/sterker aanvoelen dan de consequenties van het risico of het ongeluk wat ze te wachten staat. Hetzelfde is dus aan te treffen bij drugsgebruik. Jongeren zijn experimenteler omdat ze kwalitatief meer om de kick geven dan om de nadelen. Later zal dat bij velen anders worden. Maar hoe dan ook; deze feitjes zijn leuk, maar natuurlijk is het allemaal makkelijk gezegd. Wees maar niet bang dat ik geen mens ben en ook geen moeite heb met dit soort dingen. In tegenstelling; ik vind mijzelf sterk verslavingsgevoelig, en probeer van de meeste dingen af te blijven. Begin ik er toch aan, vind ik het ook erg moeilijk om een grens te trekken."
"Svali zei: Ik geloof trouwens dat de gemiddelde leeftijd hier ongeveer 18 is? Klik om te vergroten... En hoe kom je daarbij? Klik om te vergroten... Dat is een geheel ononderbouwde indruk die ik in dit subforum kreeg. Ik las in een aantal topics wat leeftijden en heb daar een grof gemiddelde van genomen"
"Waw, ontzag voor jullie die het wel gelukt is dan. Maar dat weten jullie ongetwijfeld ook. Getuigt van een karakter zo sterk als diamant (hardste stof op de aarde te vinden buiten atoombinding na ). Heb onlangs Christinane F. gelezen - voor mij een realistisch verhaal over een heroïne verslaafd meisje. En ik krijg op het moment ook onderwijs over onder andere verslaving (maar zoals ik eerder al aangaf, buiten het curriculum ben ik daar ook in geïnteresseerd). Echter werd mij niet duidelijk of het überhaupt nog mogelijk was ooit van die verslaving af te raken. Clean is gewoon iets volstrekt anders. Maar bedankt voor jullie antwoord; uit eigen ervaring is toch het meest betrouwbaar, en het vormt voor mij gewoon een goed beeld."
"Het kan zijn dat jij een bepaald enzym mist in je lever, die je alcohol omzet. (Chinezen hebben daar om een of andere reden ook sneller last van). Hierdoor komt de kater harder aan. Ikzelf heb gemerkt dat het ook enorm goed werkt om af te wisselen. Dus echt om elk glas bier een heel glas water naar binnen te kloeken. Misschien de moeite waard om eens uit te proberen? Scheelt sowieso je hoofdpijn, omdat je het vocht wat je extra verliest door de drank meteen weer zo goed en zo kwaad als het kan bijvult (hoofdpijn komt doordat er vocht uit je hersenen wordt onttrokken). En zo ben je wat liever voor je maag"
"Ohja; en een allergie uit zich meestal niet op die manier. - of direct dmv een uitslag/zwellingen op een bepaalde plaats of juist een shock (bloed trekt uit je bloedvaten doordat er overal in je circulatie een ontstekingsreactie plaatsvindt) - of een aantal dagen later na CONSTANT gebruik/contact met het allergeen. Dan ook eerder een flinke uitslag dan echt shock... Een intolerantie misschien, maar dan zou ik eerder aan diarree denken dan aan braken (omdat je maag binnen een paar uur al wel leeg is, en niet na een dag)."