"Lichtjeshemel zei:
Hai lieve mensen,
Je leest wel eens over theorieën dat als we overlijden, onze hersenen een stoot DMT vrijgeven. Ook lees ik in tripreports wel eens dat mensen soms contact hebben met entiteiten, bekend of onbekend.
Ik ben benieuwd of iemand hier misschien wat meer over zou willen delen. Ik ben recentelijk een dierbare verloren, en in zijn laatste momenten noemde hij de naam van iemand die een paar jaar geleden is overleden. Iemand die hij (en ik ook) lief had, maar waar hij al een aantal jaar niet meer over heeft gesproken. Ik kan natuurlijk alleen maar gissen wat hij precies heeft gezien en gedacht op dat moment, of waar dat door is veroorzaakt. Maar toch moest ik meteen hieraan denken en ik vraag me af of het te maken heeft gehad met die dmt die je hersenen supposedly vrijgeven.
Daarom ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die hun ervaring of andere inzichten willen delen. Heb jij, of iemand die je kent, wel eens een entiteit gezien tijdens het gebruik van dmt danwel andere psychedelica? Was dit iemand die je kende? Kon je praten met hem/haar? In wat voor vorm was het? Ik kan me voorstellen dat het ervaringen zijn die misschien niet in woorden te vatten zijn, maar ik wil er graag meer over weten.
Door deze gebeurtenis is mijn nieuwsgierigheid naar DMT nog meer gegroeid, en ik wil het zeker ook zelf een keer proberen. Om meerdere redenen, maar nu ook om te kijken of ik dan misschien beter begrijp wat er in die laatste momenten precies is gebeurd. Ik probeer op deze manier ook meer grip te krijgen op wat hij in die laatste momenten wellicht heeft gezien of gevoeld. Heeft hij die ene persoon (wiens naam hij noemde) gezien, of gevoeld? Kwam dit door een hiernamaals of door de dmt van onze hersenen? Was het een soort opleving? Ik hoop het ooit beter te kunnen begrijpen, en ik denk dat een trip misschien nog het dichtste in de buurt komt van die sensatie die je zou kunnen hebben vlak voor je dood. Maar dat is iets voor later, voor “ooit,” dus voor nu ga ik het proberen met ervaringen van anderen.
Ik weet dat er veel over te vinden is op internet, ik heb er ook al veel (wetenschappelijke) artikelen over gelezen, maar ik ben nu vooral op zoek naar persoonlijke ervaringen. Bedankt alvast!
Klik om te vergroten...
Ten eerste, gecondoleerd, iemand verliezen is nooit een leuke ervaring en ik wens je alle sterkte met het verwerken.
Ten tweede, die link tussen dmt en bijna dood ervaringen is niet een 100% bevestigd, alhoewel genoeg mensen dit blijven claimen, heeft de wetenschappelijke wereld inmiddels genoeg onderzoek verricht om aan te tonen dat deze link niet dermate aanwezig is.
Wat entiteiten aangaat, de meeste psychedelica, wanneer de dosis hoog genoeg is, kan mensen die er gevoelig voor zijn, entiteiten tonen.
Een vriendin van mij rookte wiet tot dat ze meende de duivel te zien toen ze een keer stoned was. (letterlijk de duivel uit het christendom, rode huid, hoeven, hoorns, etc)
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt; wanneer iemand psychedelica gebruikt, de normale werking van de hersenen verstoort word. Het zou goed kunnen dat de entiteiten door je eigen hersenen gevormd worden. Dit zou verklaren waarom een hoop mensen (niet iedereen) dingen zien die gekoppeld zijn aan dat gene waar ze bekend mee zijn.
Minder frequent bijvoorbeeld zijn de rapporten van hindoes die nog nooit van het christendom gehoord hebben en toch jesus en christelijke engelen menen gezien te hebben.
Mensen met meer ervaring kunnen deze dingen sturen, wat er aan bijdraagt aan het idee dat deze entiteiten een product zijn van onze eigen hersenen.
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met wiet, salvia en paddos en sinds dit weekend met lsd. Daarbij heb ik zelf wat (kortstondige) angstige momenten beleefd, waar mijn hersenen meenden iets duisters te herkennen, het waren mijn eigen angsten die uiteindelijk gemakkelijk te verjagen waren.
Het is misschien niet een antwoord waar je naar zocht maar wel het vermelden waard voordat je jezelf bij de neus leid en jezelf teleurstelt in een vruchtelooze zoektocht.
Begrijp me niet verkeerd, wanneer je dmt of andere psychedelica gebruikt, doe het dan met de juiste reden. Het lijkt nu alsof je de conclusie probeert te leiden naar het bewijs."
In: DMT bij overlijden / entiteiten
1-1-2024